Kirjasto
Viikko 14, päivä 4: Johannes 10


Viikko 14: Päivä 4

Johannes 10

Johdanto

Jeesus opetti, että Hän on hyvä paimen ja että Hän antaisi henkensä lampaidensa puolesta. Jotkut syyttivät Häntä jumalanpilkasta, koska Hän julisti, että Hän on Jumalan Poika.

Johannes 10:1–24

Jeesus opettaa, että Hän on hyvä paimen ja antaa henkensä kansansa puolesta

Jos silmäsi sidottaisiin ja sinua pyydettäisiin tunnistamaan perheesi jäsenet tai jotkut läheiset ystäväsi tunnustelemalla heidän kasvojaan, luuletko, että osaisit tunnistaa heidät? Jos äitisi silmät sidottaisiin, luuletko, että hän tunnistaisi kaikki lapsensa vain tunnustelemalla heidän kasvojaan?

Eräältä Lähi-idän paimenelta kysyttiin kerran, kuinka hyvin hän tunsi lampaansa. Hän vastasi: ”Jos laittaisitte vaatteen silmieni eteen ja toisitte minulle minkä tahansa lampaan ja pelkästään antaisitte minun panna käteni sen kasvoille, osaisin heti kertoa, onko lammas minun vai ei” (George M. Mackien lainaamana julkaisussa Bible Manners and Customs, painovuosi puuttuu, s. 35).

Jos sinä olisit paimen, mitä arvelet tarvittavan siihen, että tuntisit laumasi lampaat yhtä hyvin kuin tuo paimen tunsi omansa?

  1. Lue Joh. 10:14 ja mieti, miksi Jeesus nimitti itseään hyväksi paimeneksi. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava lausuma: Jeesus Kristus on hyvä paimen. Kun tutkit lukua Joh. 10, pane merkille totuuksia, jotka opettavat meille, kuinka Vapahtaja on meidän hyvä paimenemme. Kirjoita nämä totuudet tämän otsikon alle pyhien kirjoitusten päiväkirjaasi.

Ne, jotka kuuntelivat Jeesuksen opetuksia, jotka ovat tallennettuina luvussa Joh. 10, tiesivät lampaista, paimenista ja lammaslaumoista. Vapahtajan aikaan paimenet johtivat laumansa päivän aikana ruoan ja veden luo sekä suojaan. Iltaisin useat paimenet kokosivat kukin oman laumansa yhteiseen lammastarhaan. Lammastarha on luola tai aitaus, jota ympäröivät kiviseinämät, joiden päälle on laitettu piikkisiä orjantappuroita estämään pääsy villieläimiltä ja varkailta.

Kuva
sheepfold

Lue Joh. 10:1–5 ja katso, mitä hyvä paimen tekee. Kirjoita löytämiäsi asioita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Jeesus Kristus on hyvä paimen” alle.

Jakeessa Joh. 10:3 kuvaillaan, kuinka jokainen paimen tulee portista ja kutsuu lampaita nimeltä. Vain hänen laumansa lampaat seuraisivat häntä ulos lammastarhasta, ja muut lampaat jäisivät.

Miksi lampaat seuraavat vain omaa paimentaan?

Huomaa jakeista 1 ja 5, mitä nimityksiä Vapahtaja käytti niistä, jotka yrittivät päästä lammastarhaan muuta tietä kuin portista.

Voi olla hyvä huomata, että siinä ihmisryhmässä, jolle Jeesus puhui (ks. Joh. 9:40), oli fariseuksia. Millä tavoin monet fariseuksista olivat varkaiden, rosvojen ja vieraiden kaltaisia?

Jakeesta Joh. 10:6 me opimme, että fariseukset eivät ymmärtäneet, mitä Jeesus opetti. Lue Joh. 10:7–10 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja alkoi selittää lammastarhan vertauskuvallisuutta.

Huomaa, että Joseph Smithin raamatunkäännös valaisee sitä, mitä Jeesus sanoi jakeissa 7 ja 8:

”Totisesti, totisesti: minä olen lammastarhan portti.

Ne, jotka ovat tulleet ennen minua eivätkä ole todistaneet minusta, ovat kaikki olleet varkaita ja rosvoja, eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä.” (Joh. 10:7–8, ks. LDS Bible, Joh. 10:8, alaviite a.)

Mitähän Vapahtaja tarkoitti sanoessaan: ”Minä olen portti” jakeissa 7 ja 9?

”Israelissa paimenet seisoivat lammastarhan sisäänkäynnin luona ja tarkastivat jokaisen lampaan, kun se tuli sisään, sekä tarvittaessa hoitivat vammat. Kun lampaat oli koottu yöksi aitaukseen, paimen paneutui makuulle nukkumaan sisäänkäynnin luona tukkien pääsyn niin etteivät saalistajat tai varkaat voisi vahingoittaa lampaita.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 231–232.)

Millä tavoin paimenten toimet ovat samanlaisia kuin se, mitä Vapahtaja tekee meidän hyväksemme?

Kuinka arvelet Vapahtajan antavan ”yltäkylläisen elämän” (Joh. 10:10) niille, jotka seuraavat Häntä?

Lue Joh. 10:11–15 ja pane merkille, mitä muuta Vapahtaja sanoi hyvien paimenten tekevän. (Palkkarenki eli palkkapaimen on henkilö, jonka pääasiallisena motiivina työskentelylle on pelkästään saada palkka.) Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Jeesus Kristus on hyvä paimen” alle, mitä hyviä paimenia koskevia asioita löydät.

Huomaa jakeista Joh. 10:11, 13, 15, mitä sellaista hyvä paimen on halukas tekemään, mitä palkkapaimen ei ole.

Jakeissa Joh. 10:11–15 meille opetetaan, että hyvänä paimenena Jeesus Kristus tuntee meistä jokaisen ja on antanut henkensä meidän edestämme. Kirjoita tämä periaate pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Jeesus Kristus on hyvä paimen” alle.

  1. Muistele, mitä Lähi-idän paimen sanoi siitä, kuinka hyvin hän tunsi jokaisen lampaansa, ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi uudelle sivulle vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka hyvin arvelet Vapahtajan tuntevan sinut? Mistähän syystä tämä on tärkeä asia ymmärtää?

    2. Kuinka ymmärrys siitä, että Vapahtaja tuntee sinut ja oli halukas antamaan henkensä sinun edestäsi, saattaisi vaikuttaa siihen, miten elät kunkin päivän?

Kun Vapahtaja oli opettanut, että Hän antaisi henkensä meidän vuoksemme, Hän ilmaisi, mitä muutakin Hän tekisi. Lue Joh. 10:16 ja pane merkille, mitä muuta Vapahtaja sanoi tekevänsä lampaidensa hyväksi (tarkoittaen kansaansa).

Jakeessa Joh. 10:16 Vapahtaja opetti juutalaisille Jerusalemissa, että Hän menisi tapaamaan taivaallisen Isän lapsia muissa maissa, opettaisi heille evankeliumiaan ja toisi heidät laumaansa (kirkkoonsa). Mormonin kirja antaa lisää tietoa tästä jakeesta. Lue 3. Nefi 15:14–24. Voisit kirjoittaa tämän viitteen pyhiin kirjoituksiisi jakeen Joh. 10:16 viereen. Voisit myös merkitä jakeiden 3. Nefi 15:14–24 viereen rinnakkaisviitteeksi kohdan Joh. 10:16.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka nämä Mormonin kirjan jakeet auttavat meitä ymmärtämään paremmin jaetta Joh. 10:16?

Lue Joh. 10:17–18 ja pane merkille Vapahtajaa koskeva oppi.

Täydennä seuraava virke niin että tämä oppi tulee esiin: Jumalan kirjaimellisena Poikana Jeesuksella Kristuksella on valta . Voisit merkitä näistä jakeista ne sanat, jotka opettavat tätä oppia.

Äidiltään Marialta, joka oli kuolevainen nainen, Jeesus peri kuolevaisuuden, mukaan lukien kyvyn kuolla. Kuolemattomalta Isältään Elohimilta Hän peri kuolemattomuuden ja vallan elää ikuisesti. Sen vuoksi Hän oli perinyt kyvyn kuolla ja nousta jälleen kuolleista. Tämä oli välttämätöntä, jotta Jeesus pystyi suorittamaan sovituksen.

Jakeissa Joh. 10:19–24 kerrotaan, että kun Vapahtaja oli opettanut nämä asiat, ihmisten mielipiteet siitä, kuka Jeesus oli, jakaantuivat. He menivät temppelissä Jeesuksen luo ja painostivat Häntä julistamaan, oliko Hän todella Kristus eli Messias.

Johannes 10:25–42

Jeesus julistaa, että Hän on Jumalan Poika

Ajattele joitakin ihmisiä, joiden kanssa olet tekemisissä joka päivä, ja yritä muistaa, miltä heidän äänensä kuulostaa. Miksi joidenkin ihmisten äänen tunnistaminen voisi olla sinulle helpompaa kuin muiden?

Lue Joh. 10:25–27 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja vastasi ihmisten pyyntöön kertoa heille, oliko Hän Messias. Voisit merkitä, mikä määrittelee sen, kuuluuko joku Vapahtajan lampaisiin.

Kuten on tallennettuna jakeisiin Joh. 10:28–30, Jeesus puhui Isästään ja todisti: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30).

Kuva
President Joseph F. Smith

Presidentti Joseph F. Smith on antanut seuraavan selostuksen siitä, kuinka He ovat yhtä: ”Jeesus ja Hänen Isänsä – – ovat yhtä tiedossa, totuudessa, viisaudessa, ymmärryksessä ja päämäärissä, aivan kuten Herra Jeesus itse kehotti opetuslapsiaan olemaan yhtä kanssaan ja olemaan Hänessä, jotta Hän voisi olla heissä. Tällä tavalla ymmärrän tätä kieltä enkä kuten muutamat ihmiset, jotka selittävät, että Kristus ja Hänen Isänsä ovat yksi persoona. Julistan teille, että He eivät ole yksi persoona vaan kaksi persoonaa, kaksi ruumista erikseen ja erossa toisistaan ja yhtä erillään olevia kuin kuka tahansa isä ja poika.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 357.)

Lue Joh. 10:28–30 ja pane merkille, mikä siunaus annetaan niille, jotka kuulevat Vapahtajan äänen ja seuraavat Häntä.

Näissä jakeissa meille opetetaan, että jos opimme tuntemaan hyvän paimenen äänen ja seuraamme Häntä, Hän johtaa meidät ikuiseen elämään. Kirjoita tämä periaate pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Jeesus Kristus on hyvä paimen” alle. Voisit myös kirjoittaa sen tai tehdä siitä merkinnän pyhiin kirjoituksiisi jakeiden Joh. 10:27–28 viereen.

Lue seuraavat kohdat ja pane merkille, kuinka ne auttavat sinua ymmärtämään tämän periaatteen: En. 4–8; OL 1:38; 8:2–3; 18:34–36.

Kuva
shepherd leading sheep

Pohdi kutakin seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä olet tehnyt, jotta Vapahtajan ääni tulisi sinulle tutummaksi?

  • Mitä voit tehdä oppiaksesi tuntemaan Vapahtajan äänen paremmin?

  • Mitä olet tuntenut innoitusta tehdä omassa elämässäsi, jotta seuraisit paremmin Vapahtajaa?

Kirjoita erilliselle paperille joko 1) tavoite siitä, että kuuntelet tarkemmin Vapahtajan ääntä, ja täsmällisiä keinoja, kuinka aiot tehdä niin, tai 2) tavoite siitä, että noudatat paremmin Hänen ääntään, ja kuinka aiot tehdä niin. Laita tavoitteesi johonkin, mistä näet sen ja missä se muistuttaa sinua työskentelemään sen hyväksi.

Jakeissa Joh. 10:31–42 kerrotaan, että kun Vapahtaja oli todistanut omasta ja Isänsä välisestä suhteesta, fariseukset yrittivät kivittää Hänet jumalanpilkasta. Vapahtaja kuitenkin vastasi heidän syytteisiinsä lainaamalla jaetta Ps. 82:6, jossa sanotaan: ”Olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia” (ks. Joh. 10:34). Sitten Vapahtaja kysyi juutalaisilta, miksi he syyttivät Häntä jumalanpilkasta sen vuoksi että Hän oli sanonut olevansa Jumalan Poika, kun pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että me olemme Jumalan lapsia ja voimme olla itsekin jumalia. Hän kehotti heitä uskomaan Häneen ja Hänen tekoihinsa, jotka todistavat Hänestä ja Isästä, joka lähetti Hänet.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Joh. 10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta