Kirjasto
Viikko 15, päivä 3: Johannes 13


Viikko 15: Päivä 3

Johannes 13

Johdanto

Syötyään pääsiäisaterian Vapahtaja pesi apostoliensa jalat, ilmaisi Juudaksen olevan Hänen kavaltajansa ja antoi apostoleilleen ”uuden käskyn” (Joh. 13:34). Palvelutyönsä viimeisen viikon aikana kuolevaisuudessa Jeesus Kristus keskittyi opetuksissaan kuuliaisuuteen, palvelemiseen ja rakkauteen – ominaisuuksiin, jotka luonnehtivat Hänen elämäänsä ja joiden tulisi luonnehtia meidän elämäämme Hänen opetuslapsinaan.

Johannes 13:1–17

Jeesus pesee apostoliensa jalat

Kuva
happiness continuum

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Mihin kohtaan asettaisit itsesi tällä asteikolla?

  • Haluaisitko olla onnellisempi kuin olet tällä hetkellä?

  • Tuleeko mieleesi joku, jota haluaisit auttaa olemaan onnellisempi?

Kun tutkit lukua Joh. 13, etsi periaate, joka opettaa, mitä me voimme tehdä ollaksemme onnellisempia.

Kun Jeesus oli saapunut riemusaatossa Jerusalemiin, Hän söi pääsiäisaterian apostoliensa kanssa. Jakeissa Joh. 13:1–3 kerrotaan, että nauttiessaan tämän aterian (viimeisen aterian) apostoliensa kanssa Jeesus tiesi, että pian Hän kuolisi ja Hänen henkensä palaisi taivaallisen Isänsä luo.

Kuva
Jesus Washing the Apostles’ Feet

Lue Joh. 13:4–5 ja ota selville, mitä Jeesus teki, kun Hän ja Hänen apostolinsa olivat päättäneet pääsiäisaterian. Ilmaus ”riisui viittansa” jakeessa Joh. 13:4 tarkoittaa sitä, että Jeesus otti yltään päällysvaatteen. Se on samanlaista kuin meidän aikanamme joku riisuisi takin.

”Uuden testamentin aikoina ihmisillä oli usein jalassaan sandaalit, he kävelivät enimmäkseen pölyisillä teillä, joille karttui eläinten jätteitä, ja heillä oli käytössään pesuvettä vain silloin tällöin. Heidän jalkansa tulivat todella likaisiksi, ja toisen ihmisen jalkojen peseminen olisi voinut olla vastenmielinen tehtävä. – – Tämän vieraanvaraisuutta osoittavan tavan hoitivat yleensä vähäpätöisimmässä asemassa olevat palvelijat.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 242.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Jos olisit ollut paikalla, kun Jeesus pesi apostoliensa jalat, kuinka olisit mahtanut reagoida, jos Jeesus olisi alkanut pestä sinun jalkojasi?

    2. Mitä apostolien jalkojen peseminen kertoo Jeesuksen luonteesta?

Lue Pyhien kirjoitusten oppaasta JSR Joh. 13:8 ja katso, mitä Pietari sanoi, kun Vapahtaja alkoi pestä hänen jalkojaan.

Lue JSR Joh. 13:9–10 ja katso, miten Pietari suhtautui siihen, mitä Herra sanoi hänelle.

Mitä me opimme Pietarista sen pohjalta, kuinka hän jakeessa Joh. 13:9 suhtautui siihen, mitä Herra sanoi hänelle?

Pesemällä apostoliensa jalat Vapahtaja paitsi suoritti kauniin palveluteon myös täytti osan Mooseksen laista ja asetti pyhän toimituksen, joka auttaisi Hänen uskollisia seuraajiaan puhdistumaan synnistä. Tämä toimitus palautettiin meidän taloudenhoitokaudellamme profeetta Joseph Smithin kautta (ks. OL 88:74–75, 137–141).

Lue Joh. 13:11 ja kiinnitä huomiota siihen, miksi Jeesus sanoi apostolien olevan ”puhtaita, mutta eivät kaikki”.

Hän viittasi Juudas Iskariotiin, joka pian kavaltaisi Hänet.

Lue Joh. 13:12–17 ja pane merkille, mitä Vapahtaja opetti apostoleilleen pestyään heidän jalkansa. Voisit merkitä ilmaukset, jotka kuvailevat esimerkkiä, jonka Vapahtaja antoi ja jota Hän kehotti apostolejaan noudattamaan.

Minkä siunauksen me saamme Vapahtajan apostoleilleen jakeessa Joh. 13:17 antaman lupauksen perusteella, kun noudatamme Hänen esimerkkiään palvelemalla muita? Vastaa tähän kysymykseen täydentämällä seuraava periaate: Kun noudatamme Vapahtajan esimerkkiä palvelemalla muita, me olemme ____________________.

  1. Tee seuraavat tehtävät pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:

    1. Vastaa seuraavaan kysymykseen: Mistähän syystä me olemme onnellisempia, jos palvelemme muita kuten Vapahtaja teki?

    2. Kirjoita tilanteesta, jolloin olet ollut onnellisempi, koska olet noudattanut Vapahtajan esimerkkiä palvelemalla muita.

Kuva
Elder M. Russell Ballard

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat ja pane merkille, mitä me voimme hänen sanojensa mukaan tehdä löytääksemme tilaisuuksia palvella muita: ”Pyytäkää aamurukouksessanne jokaisena uutena päivänä taivaallista Isää johdattamaan teitä huomaamaan tilaisuus palvella yhtä Hänen kallisarvoisista lapsistaan. Kulkekaa sitten päivän läpi sydän täynnä uskoa ja rakkautta etsien jotakuta autettavaa. – – Jos teette näin, hengellinen herkkyytenne laajenee ja huomaatte sellaisia tilaisuuksia palvella, joiden ette tajunneet ennen olevan mahdollisia.” (”Tehkää innokkaasti työtä”, Liahona, marraskuu 2012, s. 31.)

Voisit kirjoittaa vanhin Ballardin sanat erilliselle paperille ja asettaa ne johonkin, mistä ne voivat muistuttaa sinua rukoilemaan tilaisuuksia palvella muita. Voisit kirjoittaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja kertoa muille, kuinka rukouksiisi on vastattu, kun olet noudattanut vanhin Ballardin neuvoa.

Johannes 13:18–30

Jeesus paljastaa kavaltajansa

Jakeissa Joh. 13:18–30 kerrotaan, että kun Jeesus oli opettanut apostoleilleen, että he olisivat onnellisia, jos he palvelisivat muita, Hän sanoi, että yksi heistä kavaltaisi Hänet. Kun Johannes kysyi Vapahtajalta, kuka kavaltaisi Hänet, Jeesus sanoi hänelle, että ”se, jolle annan tämän leivänpalan” (Joh. 13:26), ja Hän antoi sen Juudas Iskariotille.

Johannes 13:31–38

Jeesus opettaa opetuslapsiaan rakastamaan toinen toistaan

Onko sinua koskaan syytetty siitä, ettet ole kristitty tai Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapsi, koska olet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen? Tämä voi johtua siitä, että meillä on palautuksen vuoksi tiettyjä ainutlaatuisia uskonkäsityksiä, kuten että uskomme Mormonin kirjaan ja siihen, että jumaluuden jäsenet ovat kolme erillistä olentoa. Kuinka olet toiminut silloin? (Tai ellei sinulla ole ollut sellaista kokemusta, niin kuinka vastaisit henkilölle, joka sanoo sinulle, ettet ole kristitty?)

Lue Joh. 13:34–35 ja ota selville, minkä Jeesus sanoi auttavan muita huomaamaan, että apostolit olivat Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Voisit merkitä jakeessa Joh. 13:34 käskyn, jonka Jeesus antoi apostoleilleen.

Huomaa, että jakeessa Joh. 13:35 sanotaan, että muut tietäisivät, että apostolit olivat Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia, jos he rakastaisivat toisiaan kuten Jeesus rakasti heitä. Näistä jakeista me opimme, että kun rakastamme toisiamme kuten Jeesus Kristus rakastaa meitä, muut tietävät meidän olevan Hänen opetuslapsiaan.

  1. Sen perusteella, mitä olet tänä vuonna opiskellut Jeesuksesta Kristuksesta, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi viisi tapaa, joilla Hän osoittaa rakastavansa ihmisiä.

Lue seuraava kertomus, jonka on kertonut seitsemänkymmenen koorumin jäsen, vanhin Paul E. Koelliker, ja pane merkille, kuinka tässä kertomuksessa kuvatut lähetyssaarnaajat noudattivat Herran neuvoa rakastaa toinen toistaan:

Kuva
Elder Paul E. Koelliker

”Kaksi nuorta lähetyssaarnaajaa koputti oveen toivoen löytävänsä jonkun, joka ottaisi heidän sanomansa vastaan. Ovi avautui, ja melko suurikokoinen mies tervehti heitä epäystävällisellä äänellä: ’Enkö minä jo kieltänyt teitä koputtamasta oveeni? Varoitin teitä aiemmin, että jos vielä tulette takaisin, saisitte tuntea sen nahoissanne. Jättäkää minut rauhaan.’ Hän sulki oven nopeasti.

Kun vanhimmat kävelivät poispäin, vanhempi ja kokeneempi lähetyssaarnaaja laski käsivartensa nuoremman olalle lohduttaakseen ja kannustaakseen häntä. Heidän tietämättään mies katseli heitä ikkunasta ollakseen varma, että he ymmärsivät hänen sanansa. Hän oli täysin varma, että hän näkisi heidän nauravan ja vähättelevän hänen tylyä suhtautumistaan heidän vierailuyritykseensä. Mutta kun hän näki tuon ystävällisyyden osoituksen noiden kahden lähetyssaarnaajan välillä, hänen sydämensä heltyi saman tien. Hän avasi oven uudelleen ja pyysi lähetyssaarnaajia tulemaan takaisin ja kertomaan sanomansa hänelle.

– – Tämä periaate toistemme rakastamisesta ja siitä, että kehitymme kyvyssämme olla Kristus-keskeisiä ajatuksissamme, puheissamme ja toimissamme, on olennaista siinä, että meistä tulee Kristuksen opetuslapsia ja Hänen evankeliuminsa opettajia.” (”Hän rakastaa meitä todella”, Liahona, toukokuu 2012, s. 17.)

  1. Lue laulun ”Rakastakaa toisianne” (MAP-lauluja, 192) sanat ja ajattele jotakuta tuntemaasi henkilöä, jonka helposti tunnistaa Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi sen rakkauden johdosta, jota hän osoittaa muille. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka tämä henkilö osoittaa rakkautta muita kohtaan ja millä tavoin sinä haluaisit noudattaa hänen esimerkkiään. Kirjoita myös tavoite siitä, mitä aiot tehdä rakastaaksesi muita, kuten Vapahtaja rakastaa heitä.

Jakeissa Joh. 13:36–38 kerrotaan, että kun Pietari oli julistanut olevansa valmis antamaan henkensä Jeesuksen Kristuksen puolesta, Jeesus sanoi Pietarille, että tämä kieltäisi Hänet kolme kertaa ennen kuin kukko laulaisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Joh. 13 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta