Kirjasto
Viikko 16, päivä 2: Johannes 17


Viikko 16: Päivä 2

Johannes 17

Johdanto

Ennen kuin Vapahtaja kärsi Getsemanessa, Hän piti suuren esirukouksensa. Hän rukoili, että Hänen opetuslapsensa ja kaikki, jotka seuraisivat Häntä, tulisivat tuntemaan taivaallisen Isän ja saisivat iankaikkisen elämän, ja Hän rukoili, että he voisivat olla yhtä Hänen ja Hänen Isänsä kanssa.

Johannes 17:1–8

Jeesus Kristus puhuu taivaalliselle Isälle rukouksessa

Ajattele kuuluisia ihmisiä, joista tiedät jotakin.

Ajattele sitten omassa elämässäsi olevia ihmisiä, jotka tunnet parhaiten.

Mitä eroa on sillä, että tietää jotakin jostakusta, ja sillä, että todella tuntee tuon ihmisen? Kirjoita seuraavalle riville joitakin asioita, joita voisit tehdä, jotta oppisit todella tuntemaan jonkun:

Vapahtaja opetti, miten tärkeää on tuntea taivaallinen Isä ja Hänet. Kun tutkit lukua Joh. 17, pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua seuraamaan sitä tietä, joka aikanaan johtaa sinut paitsi saamaan tietoa taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta myös tuntemaan Heidät paremmin.

Kuva
Jesus Christ

Viimeisen aterian jälkeen Vapahtaja käveli opetuslastensa kanssa Getsemanen puutarhaan. Ennen kuin he tulivat puutarhaan, Jeesus pysähtyi pitämään rukouksen. Se tunnetaan perinteisesti esirukouksena. Sana esirukous tarkoittaa, että rukoilee jonkun toisen puolesta. Tässä tapauksessa Jeesus Kristus puhui taivaalliselle Isälle opetuslastensa puolesta pyytäen, että he voisivat saada iankaikkisen elämän.

Lue Joh. 17:1–3 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja kuvaili iankaikkista elämää. (Joh. 17:3 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä tämän jakeen selvästi erottuvalla tavalla, jotta sinun on helppo löytää se tulevaisuudessa.)

Jakeesta Joh. 17:3 me opimme seuraavan totuuden: Saadaksemme iankaikkisen elämän meidän täytyy tulla tuntemaan taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka Isän ja Pojan tunteminen on eri asia kuin että tietää Heistä?

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraava lausunto ja merkitse, mitä hänen sanojensa mukaan Isän ja Pojan tunteminen tarkoittaa: ”Jumalasta tietäminen on toista kuin Hänen tuntemisensa. Me tiedämme Hänestä, kun me ymmärrämme, että Hän on persoonallinen olento, jonka kuvaksi ihminen luotiin; kun me tiedämme, että Poika on Isän olemuksen kuva, ja kun me tiedämme, että sekä Isällä että Pojalla on tiettyjä ominaisuuksia ja voimia. Mutta me tunnemme Heidät iankaikkisen elämän saamisen kannalta, kun me nautimme sellaisesta ja teemme sellaista, mitä He tekevät. Jumalan tunteminen on sitä, että ihminen ajattelee, mitä Hän ajattelee, ihminen tuntee, mitä Hän tuntee, ihmisellä on se voima, joka Hänellä on, että hän ymmärtää ne totuudet, jotka Hän ymmärtää, ja tekee sitä, mitä Hän tekee. Ne, jotka tuntevat Jumalan, tulevat Hänen kaltaisikseen, ja heillä on Hänen kaltaisensa elämä, joka on iankaikkinen elämä.” (Lainattuna puheessa Joseph B. Wirthlin, ”Herramme ja Vapahtajamme”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 6–7.)

Meidän on mahdollista tulla tuntemaan Jumala ja tulla Hänen kaltaisikseen, kun saamme Pyhän Hengen ja pääsemme osallisiksi Vapahtajan sovituksen kaikista siunauksista. Tämä on kuitenkin prosessi, joka jatkuu läpi tämän elämän ja vieläpä tämän elämän jälkeen (ks. Moroni 7:48; 10:32–33).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi ihminen ei voi saada iankaikkista elämää tuntematta Isää Jumalaa ja Jeesusta Kristusta?

    2. Millä tavoin sinä voit tulla tuntemaan Isän ja Pojan paremmin?

Jakeissa Joh. 17:4–5 selitetään, että Vapahtaja kertoi Isälleen, että Hän oli tehnyt työn, jonka Hänen Isänsä oli antanut Hänen tehtäväkseen. Hän pyysi Isäänsä kirkastamaan Hänet samalla kirkkaudella, joka Hänellä oli ollut kuolevaisuutta edeltävässä elämässä.

Lue Joh. 17:6–8 ja ota selville, mitä Vapahtajan opetuslapset olivat tehneet tullakseen tuntemaan Hänet. Voisit merkitä, mitä löydät.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Joh. 17:3

  1. Lue seuraava pyhien kirjoitusten hallittava kohta Joh. 17:3 ääneen:

    ”Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

    Yliviivaa sitten mitkä tahansa kolme sanaa niin, ettet enää näe niitä, ja lue kohta uudelleen ääneen – myös ne sanat, jotka yliviivasit. Jatka tätä sanojen yliviivaamista ja kohdan lukemista ääneen, kunnes kaikki sanat on viivattu yli. Kirjoita tämä kohta sitten parhaasi mukaan ulkomuistista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Johannes 17:9–19

Vapahtaja rukoilee opetuslastensa puolesta

Lue Joh. 17:9, 11–18 ja ota selville, mitä Jeesus rukoili opetuslastensa puolesta.

Huomaa, että Vapahtaja mainitsi, että Hänen opetuslapsensa eläisivät edelleen maailmassa, joka oli paha ja joka vihasi heitä. Jakeista Joh. 17:14–16 me opimme, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän on määrä olla maailmassa mutta ei maailmasta. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin.

Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että on maailmassa mutta ei maailmasta?

Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat voivat auttaa sinua ymmärtämään, kuinka elää maailmassa eikä olla maailmasta:

Kuva
Elder M. Russell Ballard

”Me sanomme kirkossa usein: ’Olkaa maailmassa mutta älkää maailmasta.’ – –

Kenties meidän pitäisi toistaa edellä mainittu lausuma kahtena erillisenä kehotuksena. Ensiksi: Olkaa maailmassa. Osallistukaa, olkaa perillä asioista. Yrittäkää olla ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia ja arvostaa erilaisuutta. Vaikuttakaa yhteiskuntaan merkittävällä tavalla palvelemalla ja osallistumalla. Toiseksi: Älkää olko maailmasta. Älkää kulkeko vääriä polkuja älkääkä taipuko siihen, mikä ei ole oikein, älkääkä hyväksykö sellaista. – –

Kirkon jäsenten pitää vaikuttaa enemmän kuin mitä meihin vaikutetaan. Meidän pitäisi tehdä työtä synnin ja pahuuden tulvan ehkäisemiseksi sen sijaan että antaisimme sen viedä meitä passiivisesti mukanaan. Meidän jokaisen on tarpeen auttaa ongelman ratkaisemisessa sen sijaan, että välttäisimme sitä tai olisimme piittaamatta siitä.” (Ks. ”Television vaikutukset”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 74.)

Pohdi, miksi Herra haluaa meidän pysyvän maailmassa olematta maailmasta.

  1. Selosta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, kuinka ihminen voisi olla maailmassa mutta ei maailmasta kussakin seuraavista tilanteista: koulussa, ystävien parissa ja verkossa. Kirjoita sitten yksi täsmällinen tapa, jolla pyrit seuraamaan Vapahtajaa paremmin olemalla maailmassa mutta ei maailmasta.

Johannes 17:20–26

Vapahtaja rukoilee kaikkien ihmisten puolesta, jotka ottavat vastaan Hänen evankeliuminsa

Parhaista pyrkimyksistämme huolimatta me emme pysy täysin puhtaina synneistä ja pahuudesta, joita tässä maailmassa on. Jos meitä ei voisi puhdistaa synneistämme, meidät suljettaisiin pois Jumalan luota ikuisiksi ajoiksi, koska mikään epäpuhdas ei voi asua Hänen luonaan (ks. 1. Nefi 15:33–34).

Lue Joh. 17:20–23 ja katso, minkä puolesta Jeesus Kristus rukoili. Voisit merkitä sanan yhtä aina kun se esiintyy näissä jakeissa.

Huomaa, että Vapahtaja rukoili paitsi apostoliensa puolesta myös niiden puolesta, jotka uskovat heidän sanoihinsa, jotta he kaikki voisivat olla yhtä kuten Jeesus ja Isä ovat yhtä. Näissä jakeissa tehdään selväksi, että Isä ja Poika ovat kaksi erillistä olentoa. Jeesus rukoili hengellistä yhteyttä, ei fyysistä yhteyttä.

Minkä ansiosta meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa?

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa: ”Englanninkielisen sanan atonement (’sovitus’) kirjaimellinen merkitys selittää itse itsensä: at-one-ment, tuoda yhteen asiat, jotka ovat olleet erillään tai erkaantuneina” (ks. ”Jeesuksen Kristuksen sovitus”, Liahona, maaliskuu 2008, s. 35).

Yksi totuus, jonka me voimme oppia jakeista Joh. 17:20–23, on se, että kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse ja otamme vastaan Hänen sovituksensa siunaukset, meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa.

Miksi haluat olla yhtä taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa sen perusteella, mitä tiedät Heistä?

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava lausunto ja pane merkille, mikä siunaus koituu niille, jotka pyrkivät olemaan yhtä taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Kuva
President James E. Faust

”Meidän pitää paitsi tavoitella vakaasti tietoa Mestarista myös pyrkiä, kuten Hän kehotti, olemaan yhtä Hänen kanssaan (ks. Joh. 17:21), jotta Hän ’hengellään vahvistaisi ja voimistaisi’ meidän sisäistä olemustamme (ks. Ef. 3:16). – –

Todistan, että elämme vaikeita aikoja. Meidän on oltava rohkeasti kuuliaisia. Todistan, että meidät kutsutaan osoittamaan hengellinen selkärankamme, sillä edessä olevat päivät ovat ahdistuksen ja vaikeuksien täyttämiä. Mutta henkilökohtaisen jumalasuhteemme rohkaisevan lohdun myötä meille annetaan tyynnyttävää rohkeutta.” (Ks. ”Että me tuntisimme Sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja Jeesuksen Kristuksen”, Liahona, helmikuu 1999, s. 3–4, 6.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä aiot tehdä oppiaksesi tuntemaan paremmin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen sekä vahvistaaksesi suhdettasi Heihin?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Joh. 17 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta