Kirjasto
Viikko 7, päivä 3: Markus 1


Viikko 7: Päivä 3

Markus 1

Johdanto

Johannes Kastaja saarnasi kastetta syntien anteeksisaamiseksi (ks. Mark. 1:4). Kun Johannes oli kastanut Jeesuksen, Vapahtaja alkoi saarnata evankeliumia ja tehdä ihmeitä jumalallisella voimalla ja valtuudella. Hän karkotti saastaisia henkiä ja paransi spitaalisen. Uutinen siitä, mitä Hän teki, levisi kaikkialle Galileaan.

Markus 1:1–20

Jeesus aloittaa palvelutyönsä

  1. Pyydä kahta tai useampaa henkilöä (perheenjäsentä, ystävää, luokkatoveria tai muita) lausumaan sinulle todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta. Sinun on ehkä tarpeen antaa heille aikaa pohdiskella ja valmistautua ennen kuin he lausuvat sinulle todistuksensa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyt yhteenveto heidän lausumistaan totuuksista.

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Miksi on hyödyllistä kuulla useiden ihmisten todistuksia eikä vain yhden ihmisen?

  • Mistähän syystä saattaisi olla hyödyllistä tutkia Markuksen evankeliumia nyt kun olet aiemmin tutkinut Matteuksen evankeliumia?

Lue jakeet Mark. 1:1–4, 9–11 ja katso, mistä tapahtumasta Markus aloittaa kertomuksensa Vapahtajan elämästä.

Markuksen kertomus Vapahtajan elämästä on erilainen kuin Matteuksen. Se alkaa äkkiä ja etenee nopeasti tähdentäen Vapahtajan jumalallisuutta keskittymällä Hänen toimintaansa ja tekemiinsä ihmeisiin. Markus kirjoitti todennäköisesti kertomuksensa sen perusteella, mitä hän oli kuullut apostoli Pietarilta. Monet tutkijat uskovat, että se kirjoitettiin vuosina 66–73 jKr. – aikana, jolloin kristityt kautta Rooman valtakunnan kärsivät ankarasta vainosta.

Jakeissa Mark. 1:12–20 kerrotaan, että kun Jeesus oli paastonnut 40 päivää, Saatana kiusasi Häntä (ks. myös Matt. 4:1–11). Hän myös saarnasi parannusta Galileassa ja kutsui opetuslapsia seuraajikseen.

Markus 1:21–39

Jeesus karkottaa pahoja henkiä ja parantaa sairaita

Mitä vaaroja sotilas saattaisi kohdata vihollisen alueella?

Lue kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Kun ajattelee moraaliin liittyvien mittapuiden madaltumista ja kaikkea sitä, mitä maailmassa tapahtuu, niin te nuoret vartutte vihollisen alueella.

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että taivaassa oli sota ja että Lusifer kapinoi ja hänet ja hänen seuraajansa ’syöstiin maan päälle’ [Ilm. 12:9]. Hän koettaa päättäväisesti estää taivaallisen Isämme suunnitelmaa toteutumasta ja pyrkii hallitsemaan kaikkien mieltä ja tekoja.” (”Neuvoja nuorille”, Liahona, marraskuu 2011, s. 16.)

Kuva
helmeted soldiers below watchtower
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Sen pohjalta, mitä presidentti Packer opetti ja mitä itse olet kokenut, millä tavoin elämämme täällä maan päällä on kuin olisimme vihollisen alueella?

Mieti oman elämäsi tilanteita, jolloin olet tuntenut lannistuvasi ympärilläsi olevien pahojen vaikutusten ja kiusausten vuoksi. Kun tutkit jakeita Mark. 1:21–37, pane merkille jokin totuus, joka auttaa sinua, kun kohtaat pahoja vaikutuksia ja kiusauksia.

Lue Mark. 1:21–22 ja katso, mitä Jeesus teki Kapernaumissa ja kuinka juutalaiset siihen suhtautuivat.

Miksi juutalaiset olivat hämmästyksissään Vapahtajan opetuksista?

Lainopettajia, jotka mainitaan jakeessa 22, pidettiin Mooseksen lain tuntijoina. ”He tekivät laista pikkutarkan ja sovelsivat sitä oman aikansa oloihin” (PKO, ”Lainopettaja”, scriptures.lds.org/fi). Kun he saarnasivat, he lainasivat usein aiempia laintuntemuksen auktoriteetteja. Sen sijaan Jeesus puhui Isänsä voimalla ja valtuudella. Hän oli myös suuri Jehova, joka oli antanut Mooseksen lain. Joseph Smithin raamatunkäännöksessä opetetaan, että ”hän opetti niin kuin se, jolla on valtuus Jumalalta, ei niin kuin se, jolla on valtuus lainopettajilta” (LDS Bible, Matthew 7:29, alaviite a).

Kun Jeesus opetti synagogassa, Hän kohtasi erään miehen, joka oli saastaisen eli pahan hengen vallassa. Lue Mark. 1:23–26 ja pane merkille, mitä saastainen henki tiesi Jeesuksesta.

Mikäli mahdollista, voisit katsoa The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan videon ”Jesus Heals a Possessed Man” [Jeesus parantaa saastaisen hengen vallassa olevan miehen] (1.48), joka on sivustolla lds.org, ja panna merkille, mitä saastainen henki tiesi Jeesuksesta.

Pahat henget, jotka pyrkivät ottamaan valtaansa fyysisen ruumiin, ovat Lusiferin seuraajia. He elivät taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luona ennen kuin heidät karkotettiin taivaasta.

Jos sinä olisit ollut tuolloin synagogassa ja nähnyt, mitä tapahtui, mitä olisit ajatellut Jeesuksesta?

Lue Mark. 1:27–28 ja pane merkille, kuinka ihmiset suhtautuivat nähtyään Jeesuksen karkottavan miehestä saastaisen hengen.

Yksi totuus, jonka voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että Vapahtajalla on suurempi valta kuin Saatanalla ja hänen seuraajillaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka tieto siitä, että Vapahtajalla on suurempi valta kuin Saatanalla ja hänen seuraajillaan, voi auttaa sinua, kun tunnet lannistuvasi ympärilläsi olevien pahojen vaikutusten ja kiusausten vuoksi?

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraavat sanat ja merkitse, mitä me voimme tehdä saadaksemme suuremman voiman vastustaa Perkelettä:

Kuva
President James E. Faust

”Profeetta Joseph Smith – – sanoi – –: ’Pahoilla hengillä on rajansa, rajoituksensa ja lakinsa, jotka hallitsevat niitä’ [ks. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 207]. Saatana ja hänen enkelinsä eivät siis ole kaikkivoipia. – –

Kaikki, jotka tulevat Kristuksen luokse olemalla kuuliaisia evankeliumin liitoille ja toimituksille, voivat tehdä tyhjiksi Saatanan pyrkimykset. Pyhän Mestarin nöyrien seuraajien ei tarvitse joutua paholaisen pettämiksi. Saatana ei tue eikä kohota eikä siunaa. Hän jättää häpeään ja kurjuuteen ne, jotka on saanut valtaansa. Jumalan Hengen vaikutus sen sijaan on tukea antava ja kohottava.” (Ks. ”Palvele Herraa ja vastusta paholaista”, Valkeus, marraskuu 1995, s. 9–10.)

Kuva
Prophet Joseph Smith

Profeetta Joseph Smith on opettanut: ”Tulimme tänne maan päälle, jotta saisimme ruumiin ja voisimme esittää sen puhtaana Jumalan edessä selestisessä valtakunnassa. Suuri onnen periaate rakentuu sille seikalle, että meillä on ruumis. Paholaisella ei ole ruumista, ja siinä on hänen rangaistuksensa. Hänelle on mieleen, kun hän voi saada ihmisen ruumiin asumuksekseen, ja kun Vapahtaja ajoi hänet ulos, hän pyysi saada mennä sikalaumaan [ks. Mark. 5:1–13]. Siten hän osoitti, että hän halusi mieluummin sian ruumiin kuin ei ruumista ollenkaan. Kaikilla olennoilla, joilla on ruumis, on valta niiden yli, joilla ei ole ruumista.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 219–220.)

Lue Mark. 1:28 ja katso, mitä tapahtui sen jälkeen kun Vapahtaja oli karkottanut pahan hengen.

Simon Pietari oli naimisissa, ja kohdassa Mark. 1:29–31 kerrotaan, että Vapahtaja paransi hänen anoppinsa kuumeesta. Jakeissa Mark. 1:32–39 kerrotaan, että Jeesus paransi monia muita sairaita, karkotti monia pahoja henkiä ja jatkoi saarnaamista kaikkialla Galileassa.

Markus 1:40–45

Jeesus parantaa spitaalisen

Lue Mark. 1:40 ja ota selville, kuka tuli Vapahtajan luokse Hänen jatkaessaan saarnaamista Galileassa.

Mikäli mahdollista, voisit katsoa videon ”Lesson 18: New Testament Customs—Leprosy” [Oppiaihe 18: Uuden testamentin tavat – spitaali] (1.01), joka on sivustolla lds.org.

Muinaisina aikoina lepraa eli spitaalia sairastavaa henkilöä sanottiin spitaaliseksi. ”Spitaali on krooninen sairaus, joka vaurioittaa ihoa, hermoja, silmiä, luita ja raajoja. Ellei sairautta hoideta, se vähitellen vammauttaa uhrinsa, kunnes alistaa hänet kivuliaaseen kuolemaan. Muinaisessa Israelissa spitaaliset eristettiin [pakotettiin elämään kaupungin ulkopuolella], heidän täytyi huutaa ’Saastainen!’ varoittaakseen muita lähestymästä heitä ja heidän katsottiin levittävän saastaisuuttaan kaikkiin, jotka joutuivat tekemisiin heidän kanssaan (ks. 3. Moos. 13:45–46).” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 103.)

Kuvittele, että olisit spitaalinen Jeesuksen Kristuksen aikoina. Kuinka spitaalin sairastaminen vaikuttaisi elämääsi?

Lue Mark. 1:40 ja katso, mitä spitaalinen teki nähdessään Vapahtajan.

Kuinka spitaalinen osoitti uskovansa Jeesukseen Kristukseen?

Ilmaus ”jos vain tahdot” tarkoittaa sitä, että mies ymmärsi parantumisensa riippuvan Vapahtajan tahdosta. Lue Mark. 1:41–42 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja vastasi miehen pyyntöön.

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Jos sinä olisit ollut spitaalinen, mitä Vapahtajan kosketus olisi merkinnyt sinulle? Miksi?

  • Kuinka elämäsi olisi muuttunut, jos Jeesus Kristus olisi parantanut sinut spitaalista?

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavaa lausuntoa, merkitse, millä tavoin hänen mukaansa spitaalia voi verrata syntiin (ks. 3. Moos. 14): ”Raamatun aikoina spitaalin ja sen järkyttävien fyysisten vaikutusten katsottiin olevan vertauskuva synnistä ja saastaisuudesta ja merkkinä siitä, että aivan kuten tämä julma tauti syövytti ja tuhosi fyysisen ruumiin, samoin synti syövyttää ja turmelee ihmisen hengellisen puolen. – – Vanhassa testamentissa oli tapauksia – Mirjam, Gehasi ja Ussia – joissa kapinoivat henkilöt kirottiin spitaalilla rangaistuksena heidän pahasta teostaan.” (The Mortal Messiah: From Bethlehem to Calvary, 4 osaa, 1979–1981, osa 2, s. 45.)

On tärkeää huomata, että spitaalin kaltaiset sairaudet eivät ole synnin aiheuttamia. Mutta spitaalin vaikutusten ja synnin vaikutusten välillä on yhtäläisyyttä. Lue uudelleen Mark. 1:40–42. Tällä kertaa korvaa sana spitaalinen sanalla syntinen ja tauti sanalla synti. Kun luet, kiinnitä huomiota siihen, kuinka voimme verrata tämän spitaalisen parantumista omaan puhdistumiseemme synnistä.

Kun luet nämä jakeet tällä tavalla, mitkä sanat viittaavat ajatukseen anteeksiannosta?

Kuinka voimme verrata sitä, mitä spitaalinen teki puhdistuakseen spitaalista, siihen, mitä meidän pitää tehdä, jotta puhdistuisimme synnistä?

Yksi periaate, jonka voimme oppia vertaamalla spitaalisen parantumista puhdistumiseen synnistä, on se, että kun osoitamme uskoa Vapahtajaan ja tulemme Hänen luokseen, Hänellä on myötätuntoa meitä kohtaan ja Hän puhdistaa meidät synnistä. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi kohdan Mark. 1:40–42 marginaaliin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin meidän täytyy osoittaa uskoa ja tulla Vapahtajan luokse, jotta Hän voi puhdistaa meidät meidän synneistämme?

    2. Mieti uudelleen sitä, millaista spitaalisen elämä oli ennen parantumista ja sen jälkeen. Kuinka Jeesuksen Kristuksen luokse tuleminen, jotta puhdistuisi synnistä, voi muuttaa ihmisen elämän?

    3. Milloin olet nähnyt jonkun elämän muuttuvan, kun hän on puhdistunut synnistä Kristuksen sovituksen voiman kautta?

Pohdi, mistä synneistä sinun on tarpeen puhdistua. Kun tulet Vapahtajan luokse osoittamalla uskoa Häneen rukouksen, parannuksenteon ja kuuliaisuuden kautta, Hän voi tehdä sinut puhtaaksi.

Lue Mark. 1:43–45 ja pane merkille, mitä neuvoja Vapahtaja antoi spitaalista parantuneelle. Mooseksen laki edellytti, että spitaalista parantuneiden tuli näyttää itsensä temppelin papille. Kun pappi oli julistanut spitaalisen parantuneeksi, annettiin uhri, jonka yhteydessä spitaalinen voitiin julistaa puhtaaksi ja hänen sallittiin päästä jälleen täysin perheensä pariin ja yhteiskuntaan.

Mitä mies teki sen jälkeen kun Vapahtaja oli varoittanut häntä puhumasta muille parantumisestaan?

Mitä tapahtui, koska mies levitti uutista parantumisestaan?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Mark. 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta