Kirjasto
Viikko 8, päivä 3: Markus 9:1–29


Viikko 8: Päivä 3

Markus 9:1–29

Johdanto

Suunnilleen kuusi kuukautta ennen ristiinnaulitsemistaan Jeesus kirkastettiin (nähtiin kirkastetussa tilassaan), kun Hän sekä Pietari, Jaakob ja Johannes olivat eräällä vuorella. Sitten Hän opetti näille opetuslapsille, että Johannes Kastaja oli Elia eli profeetta, joka valmistaa tietä Messiaalle. Jeesuksen palattua muiden opetuslastensa luo eräs mies pyysi Häntä ajamaan saastaisen hengen pois pojastaan. Jeesus ajoi pois saastaisen hengen ja opetti opetuslapsilleen rukouksen ja paaston välttämättömyyttä.

Markus 9:1–13

Jeesus kirkastetaan, ja Hän opettaa Pietarille, Jaakobille ja Johannekselle Eliasta

Kokeile, kuinka monta punnerrusta tai vatsalihasliikettä pystyt tekemään yhdessä minuutissa. Kirjoita tuloksesi tähän: ____________________

Miksi joku haluaisi tai tuntisi tarvetta lisätä fyysistä voimaansa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka fyysistä voimaa voitaisiin verrata hengelliseen voimaan eli siihen, että uskoo Jeesukseen Kristukseen?

    2. Missä tilanteissa sinä saattaisit kaivata uskosi vahvistamista Jeesukseen Kristukseen?

Kun tutkit jakeita Mark. 9:1–29, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua vahvistamaan uskoasi.

Jakeet Mark. 9:1–13 sisältävät kertomuksen Jeesuksen kirkastumisesta Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen edessä eräällä vuorella sekä Mooseksen ja Elian (Eliaan) ilmestymisestä, joista sait tietää lukua Matt. 17 käsitelleessä oppiaiheessasi. Jeesus opetti näille apostoleille myös, että Johannes Kastaja täytti profetoidun tehtävän Eliana. ”Elia” on nimitys niille, jotka valmistavat tietä Messiaan tulemiselle.

Joseph Smithin raamatunkäännös auttaa meitä ymmärtämään paremmin Vapahtajan vastausta apostolien kysymykseen: ”Eivätkö lainopettajat sano, että Elian pitää tulla ensin?” (Mark. 9:11):

”Ja hän vastasi heille sanoen: ’Elia totisesti tulee ensin ja valmistaa kaiken ja opettaa teille profeetoista, kuinka on kirjoitettu, että Ihmisen Poika joutuu paljon kärsimään ja kokemaan halveksuntaa.

Jälleen minä sanon teille, että Elia on tosiaan tullut, mutta ihmiset ovat tehneet hänelle mitä tahtoivat ja myös niin kuin hänestä on kirjoitettu. Ja hän todisti minusta, eivätkä he ottaneet häntä vastaan. Totisesti, tämä oli Elia.’” (Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Mark 9:12, alaviite a; 9:13, alaviite b).

Kuka on Elia? Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt Elian tehtävää palautuksessa:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”On kolme eri ilmoitusta, joissa Elian mainitaan olevan kolme eri henkilöä. Mitä meidän on pääteltävä?

– – Monia enkelisanansaattajia on lähetetty kirkkauden valtakunnasta antamaan avaimia ja voimia, lähettämään taloudenhoitokautensa ja kirkkautensa jälleen ihmisille maan päällä. Ainakin seuraavat ovat tulleet: Moroni, Johannes Kastaja, Pietari, Jaakob ja Johannes, Mooses, Elia, Elias, Gabriel, Rafael ja Mikael (OL 13; 110; 128:19–21). Koska on ilmeistä, ettei kukaan yksittäinen sanansaattaja ole kantanut palautuksen koko kuormaa vaan pikemminkin jokainen on tullut mukanaan tietty lahja korkeudesta, käy selväksi, että Elias on henkilöiden yhdistelmä. Ilmaus on ymmärrettävä nimenä ja nimityksenä niille, joiden palvelutehtävänä oli antaa avaimia ja voimia ihmisille tänä viimeisenä taloudenhoitokautena [ks. Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 168–171].” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 221.)

Markus 9:14–29

Jeesus ajaa saastaisen hengen pois erään miehen pojasta

Lue Mark. 9:14–18 ja katso, mitä tapahtui, kun Vapahtaja palasi vuorelta muiden opetuslastensa luo.

Kuva
Jesus holding young man

Miehen poikaa vaivasi paha henki, joka aiheutti mykkyyttä, kuuroutta ja muita ongelmia (ks. Mark. 9:17–18, 22, 25). Kuvittele, että olet tämä isä. Kuinka se, etteivät Vapahtajan opetuslapset pystyneet parantamaan poikaasi, olisi mahtanut vaikuttaa uskoosi Häneen ja Hänen voimaansa?

Lue Mark. 9:19–22 ja kuvittele, miltä tästä isästä on mahtanut tuntua, kun hän puhui Vapahtajan kanssa.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on antanut lisänäkemystä tämän isän tuntemuksiin ja anomiseen: ”Vailla mitään muuta toivoa tämä isä vahvistaa sen uskon, joka hänellä on, ja anoo maailman Vapahtajalta: ’Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!’ [Mark. 9:22, kursivointi lisätty.] Pystyn tuskin lukemaan näitä sanoja itkemättä. Monikollista pronominia meitä on käytetty ilmeisen tarkoituksellisesti. Tämä mies sanoo itse asiassa: ’Koko perheemme anoo. Kamppailumme ei pääty koskaan. Olemme lopen uupuneita. Poikamme kaatuu veteen. Hän kaatuu tuleen. Hän on jatkuvasti vaarassa, ja me olemme jatkuvasti peloissamme. Emme tiedä, kenen muun puoleen kääntyä. Voitko Sinä auttaa meitä? Olemme kiitollisia mistä tahansa – osittaisesta siunauksesta, toivon pilkahduksestakin, pienestäkin kevennyksestä siihen kuormaan, jota tämän pojan äiti kantaa elämänsä jokaisena päivänä.’” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 93.)

Lue Mark. 9:23 ja katso, mitä Vapahtaja opetti isälle.

Voisit merkitä jakeeseen 23 ne ilmaukset, joissa opetetaan seuraavaa periaatetta: Jos uskomme Jeesukseen Kristukseen, kaikki on meille mahdollista. (Huomaa, että ”kaikki” sisältää kaikki vanhurskaat siunaukset, jotka ovat sopusoinnussa taivaallisen Isän tarkoitusten ja ajoituksen kanssa.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka tähän periaatteeseen uskominen voi auttaa jotakuta, jolla on vaikeuksia, jotka tuntuvat mahdottomilta voittaa?

Lue Mark. 9:24 ja katso, kuinka isä suhtautui Vapahtajan opettamaan periaatteeseen. Huomaa isän vastauksen kaksi osaa.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

Lue vanhin Hollandin seuraavat sanat hänen opettaessaan, mitä isän julistus opettaa siitä, mitä me voimme tehdä ”epäuskon” hetkinä eli epäilyksen tai pelon hetkinä: ”Kun isä kohtaa uskon haasteen, hän tuo ensiksi esiin vahvuutensa ja vasta sitten tunnustaa rajoituksensa. Hänen ensimmäinen julistuksensa on myönteinen, eikä siihen liity epäuskoa: ’Minä uskon!’ Haluan sanoa kaikille, jotka kaipaavat lisää uskoa – muistakaa tämä mies! Pelon tai epäilyksen hetkinä tai vaikeina aikoina säilyttäkää se maaperä, jonka olette jo vallanneet, vaikka se maaperä olisikin vähäinen. Siinä kasvussa, jota meidän jokaisen on koettava kuolevaisuudessa, meidän jokaisen eteen tulee tämän pojan ahdingon tai hänen isänsä epätoivon hengellinen vastine. – – Kun niitä hetkiä tulee ja ongelmia ilmaantuu eikä niiden ratkeaminen ole heti näkyvillä, pitäkää lujasti kiinni siitä, mitä te jo tiedätte, ja pysykää vahvoina, kunnes saatte lisää tietoa.” (”Minä uskon”, s. 93–94.)

Mieti isän vastauksen toista osaa: ”Auta minua epäuskossani!” (Mark. 9:24.) Pohdi, mitä sinä voit tehdä epäuskon, epäilyksen tai pelon hetkinä.

Lue Mark. 9:25–27 ja pane merkille, mitä Vapahtaja teki vastauksena isän anomiseen.

Yksi periaate, jonka me voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että jos pidämme kiinni siitä, mihin uskomme, ja etsimme Herran apua, Hän auttaa meitä vahvistamaan uskoamme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Katso tilanteita, joita kirjoitit tämän päivän oppiaiheen tehtävässä 1. Kuinka tätä periaatetta voidaan käyttää niissä tilanteissa?

    2. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette saaneet Herran apua epäuskon, epäilyksen tai pelon hetkellä pitämällä kiinni uskostanne ja etsimällä Häntä?

Pyri toteuttamaan tätä periaatetta kohtaamasi epäuskon, epäilyksen tai pelon hetkinä. Voisit myös kertoa periaatteesta jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle, joka ehkä kokee haasteita.

Muistathan, että tämä isä toi poikansa alun perin Jeesuksen opetuslasten parannettavaksi. Kuvittele, että sinä olet yksi näistä opetuslapsista. Mitä sinä olisit mahtanut ajatella tai tuntea, kun et olisi onnistunut ajamaan saastaista henkeä pois pojasta?

Lue Mark. 9:28 ja katso, minkä kysymyksen opetuslapset esittivät Jeesukselle.

Jakeessa Mark. 9:19 Jeesus kuvaili kansaa ”epäuskoiseksi sukupolveksi”. Tämä nuhtelu on saatettu kohdistaa myös Hänen paikalla olleille opetuslapsilleen. Sana epäusko viittaa tässä siihen, etteivät he uskoneet Jeesukseen Kristukseen. Usko Jeesukseen Kristukseen on välttämätöntä, jotta pappeuden siunaukset toteutuisivat.

Lue Mark. 9:29 ja pane merkille, mitä Vapahtaja vastasi opetuslastensa kysymykseen (huomaa jakeen 29 alahuomautus).

Tästä jakeesta me opimme, että me voimme vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen rukoilemalla ja paastoamalla. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi jakeen 29 viereen.

Seuraava selitys auttaa meitä ymmärtämään eri tilanteita, joihin tämä totuus voisi soveltua: ”Tämä kertomus [kun Jeesus ajaa saastaisen hengen pois erään miehen pojasta] opettaa, että rukous ja paasto voivat antaa lisää voimaa niille, jotka antavat ja saavat pappeuden siunauksia. Kertomusta voidaan soveltaa myös henkilökohtaisiin pyrkimyksiisi elää evankeliumin mukaan. Jos sinulla on jokin heikkous tai synti, jonka voittamiseksi olet kamppaillut, sinun pitää ehkä paastota ja rukoilla saadaksesi haluamaasi apua tai anteeksiannon. Kuten Kristuksen karkottaessa pahan hengen, vaikeutenasi saattaa olla laji, joka lähtee vain rukouksella ja paastolla.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 103.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette tunteneet uskon vahvistuneen rukoilemalla ja paastoamalla. Millä tavoin rukous ja paasto ovat auttaneet sinua saamaan tavoittelemiasi vanhurskaita siunauksia?

Mieti, kuinka uskosi saattaa kaivata vahvistusta. Suunnittele ajankohtaa, jolloin voit pyrkiä vahvistamaan uskoasi rukoilemalla ja paastoamalla. Voisit kirjoittaa suunnitelmasi erilliselle paperille ja laittaa sen paikkaan, josta se voi muistuttaa sinua tavoitteestasi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Mark. 9:1–29 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta