Kirjasto
Viikko 9, päivä 1: Markus 10–16


Viikko 9: Päivä 1

Markus 10–16

Johdanto

Kun Vapahtajan palvelutyö kuolevaisuudessa lähestyi loppuaan, Hän lähti Galileasta ja kulki Jordanvirran itäpuolella olevan Perean läpi matkallaan Jerusalemiin. Ollessaan Pereassa Hän kutsui lapsia tulemaan luokseen ja kehotti rikasta nuorukaista myymään kaiken omaisuutensa ja seuraamaan Häntä. Jerusalemissa Vapahtaja näki köyhän leskivaimon panevan kaksi lanttia temppelin uhriarkkuun. Myöhemmin aterialla Betaniassa Maria voiteli Jeesuksen valmistaen Häntä hautaamista varten. Vapahtaja kärsi Getsemanessa, ja myöhemmin Hänet vietiin oikeuteen ja tuomittiin kuolemaan. Kun Herra oli antanut henkensä ristillä ja noussut kuolleista, Hän ilmestyi apostoleilleen ja antoi heille tehtävän viedä evankeliumi maailmaan.

Markus 10:1–16

Jeesus opettaa avioliittoa koskevaa oppia ja kutsuu lapsia tulemaan luokseen

Kuva
young children playing
Kuva
young children around teacher
Kuva
young children reenacting nativity scene

Ajattele pieniä lapsia, joita tunnet.

Mitä ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä ihailet pienissä lapsissa?

Kun tutkit jakeita Mark. 10:1–16, pane merkille totuus, joka opettaa, miksi meidän pitäisi tulla lasten kaltaisiksi.

Jakeissa Mark. 10:1–12 kerrotaan, mitä Vapahtaja opetti ihmisille avioliiton tärkeydestä. Saat lisää tietoa Vapahtajan opetuksista katsomalla uudelleen jakeisiin Matt. 19:1–12 liittyvää aineistoa.

Kahdentoista koorumin jäsen, vanhin Bruce R. McConkie on opettanut seuraavaa liittyen Jeesuksen Kristuksen opetuksiin avioliitosta ja avioerosta kohdissa Matt. 19:1–12 ja Mark. 10:1–12:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Meidän Herramme opetukset avioliitosta ja avioerosta – kuten ne on tähän tallennettu – ovat pirstaleiset ja vajanaiset. Ne voidaan ymmärtää vain, kun niitä tarkastellaan selestisen avioliiton lain yhteydessä, kuten se on ilmoitettu uudelleen nykyaikana. Jeesuksen ajan opetuslapset tiesivät ja ymmärsivät nämä samat iankaikkista avioliittoa koskevat yleiset periaatteet, samoin tiesivät ja ymmärsivät fariseuksetkin, ainakin osittain. Mutta nämä Matteuksen ja Markuksen kummankin tallentamat kertomukset siitä, kuinka Mestari käsitteli avioliittoa ja avioeroa, ovat niin tiivistettyjä ja lyhennettyjä, etteivät ne anna selkeää kuvaa ongelmasta. – –

Avioero ei kuulu evankeliumin suunnitelmaan, olipa kyse minkälaisesta avioliitosta tahansa. Mutta koska käytännössä ihmiset eivät aina elä sopusoinnussa evankeliumin tasovaatimusten kanssa, Herra sallii avioeron syystä tai toisesta, riippuen asianomaisten henkilöiden hengellisestä vakaudesta. – – Tänä päivänä avioeroja sallitaan siviilisäädösten mukaisesti, ja kirkko sallii eronneiden henkilöiden mennä uudelleen naimisiin ilman moraalittomuuden tahraa, joka korkeammassa järjestelmässä aiheutuisi sellaisesta menettelystä.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 546–547.)

Lue Mark. 10:13–14 ja katso, mitä tapahtui, kun jotkut ihmiset toivat lapsia katsomaan Jeesusta.

Lue Mark. 10:15–16 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Vapahtaja opetti opetuslapsilleen, kun Hän kutsui lapsia tulemaan luokseen. Ilmaus ”ota Jumalan valtakuntaa vastaan” jakeessa 15 viittaa evankeliumin vastaanottamiseen ja Hänen kirkkonsa jäseneksi tulemiseen.

Mitä näiden jakeiden perusteella tapahtuu, kun otamme evankeliumin vastaan lasten lailla? Vastaa kysymykseen täydentämällä seuraava periaate: Kun me otamme evankeliumin vastaan lasten lailla, me olemme valmiita .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitähän tarkoittaa evankeliumin vastaanottaminen lapsen lailla (ks. Mark. 10:15)?

    2. Jos joku vastaanottaisi evankeliumin lapsen lailla, kuinkahan hän lukisi pyhiä kirjoituksia, rukoilisi ja palvelisi kirkossa?

Markus 10:17–45

Vapahtaja kehottaa rikasta nuorukaista myymään omaisuutensa ja seuraamaan Häntä; Hän neuvoo opetuslapsiaan palvelemaan toisiaan

Lue Mark. 10:17–20 ja katso, mitä tapahtui, kun Jeesus oli siunannut lapset. Voisit merkitä, mitä mies kysyi Vapahtajalta ja kuinka Vapahtaja vastasi.

Kuinka kuvailisit miestä, joka tuli Jeesuksen luokse?

Myös luvussa Matt. 19 kerrotaan tämän miehen tulosta Vapahtajan luokse. Lue Matt. 19:20 ja katso, kuinka mies vastasi Vapahtajan kehotukseen pitää käskyt. Voisit merkitä lisäkysymyksen, jonka nuorukainen esitti Hänelle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava kysymys: Mitä vielä puuttuu? Vastaat myöhemmin oppiaiheessa tähän kysymykseen liittyviin lisäkysymyksiin.

Lue Mark. 10:21 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja vastasi nuorukaiselle.

Huomaa ilmaus ”Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä” jakeessa 21. Mistähän syystä on tärkeää tietää, että Jeesus rakasti tätä nuorukaista ennen kuin kertoi tälle, mitä tältä puuttui?

Näistä jakeista me voimme oppia, että koska Herra rakastaa meitä, Hän auttaa meitä tietämään, mitä meiltä puuttuu pyrkiessämme seuraamaan Häntä, ja jos pyydämme Herralta, niin Hän opettaa meille, mitä meidän pitää tehdä, jotta perisimme iankaikkisen elämän.

Lue Mark. 10:22 ja katso, kuinka nuorukainen reagoi, kun Vapahtaja neuvoi häntä myymään kaiken, mitä hänellä oli. Miksi hän jakeen 22 mukaan reagoi sillä tavoin?

Vaikka meitä ei ehkä pyydetä luopumaan suurista rikkauksista seurataksemme Herraa, niin Hän on pyytänyt meitä tekemään muita uhrauksia palvellaksemme Häntä ja pitääksemme Hänen käskynsä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kysymyksen ”Mitä vielä puuttuu?” alle vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä sellaisia uhrauksia Herra on pyytänyt meiltä, joiden tekeminen saattaa olla vaikeaa?

    2. Kirjoita jostakin uhrauksesta, jota Herra on pyytänyt (tai pyytää) sinulta ja jonka tekeminen saattaa olla vaikeaa.

Pohdi rukoillen kysymystä ”Mitä vielä puuttuu?” ja noudata kehotuksia, joita mahdollisesti saat uhrauksista, joita Herra haluaisi sinun tekevän.

Lue Mark. 10:23–27. Seuraava ote Joseph Smithin raamatunkäännöksen jakeesta Mark. 10:26 selventää Vapahtajan sanoja (ks. LDS Bible, Mark 10:27, alaviite a): ”Ihmisille, jotka turvaavat rikkauksiin, se [pelastus] on mahdotonta; mutta ei mahdotonta ihmisille, jotka turvaavat Jumalaan ja jättävät kaiken minun tähteni, sillä sellaisille kaikki nämä asiat ovat mahdollisia.”

Mistähän syystä niiden, jotka turvaavat rikkauksiin tai muihin maallisiin asioihin, on vaikea päästä Jumalan valtakuntaan? Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että kaikki asiat ovat mahdollisia niille, jotka luottavat Jumalaan?

Lue Mark. 10:28–31 ja katso, mitä Jeesus lupasi niille, jotka ovat valmiita luopumaan kaikesta seuratakseen Häntä. Seuraava ote Joseph Smithin raamatunkäännöksen jakeista Mark. 10:30–31 selventää Vapahtajan sanoja (ks. LDS Bible, Mark 10:31, alaviite a): ”Mutta on monia, jotka tekevät itsensä ensimmäisiksi ja tulevat olemaan viimeisiä, ja viimeiset ensimmäisiä. Tämän hän sanoi nuhdellen Pietaria.”

Näistä jakeista me opimme seuraavan periaatteen: Meidän täytyy olla valmiita luopumaan mistä tahansa, mitä Herra meiltä vaatii, saadaksemme iankaikkisen elämän.

Miksi iankaikkinen elämä on minkä tahansa uhrauksen arvoinen, joka meitä pyydetään tekemään?

Jakeissa Mark. 10:35–45 kerrotaan, että Jaakob ja Johannes kysyivät Jeesukselta, voisivatko he istua kunniapaikoilla Jeesuksen oikealla ja vasemmalla puolella iankaikkisessa valtakunnassa. Silloin Vapahtaja opetti kahdelletoista apostolille, etteivät he saa olla pakanajohtajien kaltaisia, jotka käyttivät valtaa muihin. Ne, jotka ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa, ovat kaikkien palvelijoita.

Markus 11–13

Vapahtaja opettaa temppelissä ja näkee leskivaimon panevan lantteja temppelin uhriarkkuun

Kummassakin seuraavista tilanteista kaksi henkilöä antaa uhrin Herralle. Mieti, mitä eroa on kummassakin tilanteessa annettujen uhrien välillä.

  • Nainen antoi piispalleen paastouhrina hyvin suuren summan. Toinen nainen, joka on samassa seurakunnassa, antoi piispalleen paastouhrina hyvin pienen summan.

  • Mies palvelee vaarnanjohtajana. Toinen mies samassa vaarnassa palvelee Alkeisyhdistyksen opettajana.

Mitä tuntemuksia henkilöllä saattaa olla, jos hänen uhrilahjansa Herralle vaikuttaa pieneltä verrattuna muiden antamiin uhrilahjoihin?

Kun tutkit lukuja Mark. 11–13, etsi totuuksia, jotka auttavat sinua tietämään, millaisina Herra näkee sinun Hänelle antamasi uhrilahjat.

Kuva
The Triumphal Entry

Lukualueesta Mark. 11:1–12:40 me opimme, että kun Vapahtajan palvelutyö kuolevaisuudessa lähestyi loppuaan, Hän ratsasti riemusaatossa Jerusalemiin, ajoi rahanvaihtajat ulos temppelistä ja opetti ihmisiä siellä.

Ollessaan temppelissä Jeesus näki ihmisten tuovan temppelin uhriarkkuun rahaa uhrilahjana Jumalalle. Lue Mark. 12:41–44 ja katso, mitä Vapahtaja näki uhriarkun luona.

Mitä Vapahtaja sanoi leskivaimon uhrilahjasta verrattuna muiden uhrilahjoihin?

Ajattele oman maanne rahoista kolikkoa, joka on arvoltaan vähäisin. Lantti oli ”pienin juutalaisten käyttämä kuparikolikko” (Bible Dictionary, ”Money”).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mistähän syystä Vapahtaja katsoi leskivaimon antaman uhrilahjan olevan ”enemmän” kuin muut uhrilahjat?

Sen perusteella, mitä Herra sanoi leskivaimosta, me voimme oppia seuraavan periaatteen: Jos olemme valmiita antamaan Herralle kaiken, mitä meillä on, Hän ottaa vastaan uhrilahjamme, vaikka se vaikuttaisikin pieneltä verrattuna muiden uhrilahjoihin.

Vaatii uskoa antaa Herralle kaikki, mitä meillä on. Tätä uhraamisen periaatetta opetetaan julkaisussa Lectures on Faith: ”Huomatkaamme, että uskonnolla, joka ei vaadi kaiken uhraamista, ei ole milloinkaan riittävästi voimaa saada aikaan elämään ja pelastukseen johtavaa uskoa” (Lectures on Faith, 1985, s. 69).

Luvussa Mark. 13 kerrotaan, että Vapahtaja opetti apostoleilleen toisesta tulemisestaan. Tutkit näitä asioita, kun tarkastelit lukua Joseph Smith – Matteus (ks. oppiaihe viikko 6: päivä 2).

Markus 14:1–9

Maria voitelee Vapahtajan

Kun Vapahtaja oli opettanut opetuslapsilleen toisen tulemisensa merkkejä, Hän lähti Jerusalemista ja meni Betaniaan Simon-nimisen miehen luo, joka oli aiemmin sairastanut spitaalia. Elämänsä viimeisellä viikolla Vapahtaja kulki Betaniasta Jerusalemiin ja takaisin useaan kertaan.

Lue Mark. 14:3 ja Joh. 12:3 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Maria teki Jeesukselle osoittaen siten uskoa ja rakkautta.

Kuva
Elder James E. Talmage

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Vieraan pään voiteleminen tavallisella öljyllä merkitsi tälle kunnianosoitusta; hänen jalkojensakin voiteleminen merkitsi aivan epätavallisen ja merkittävän arvonannon osoitusta; mutta pään ja jalkojen voiteleminen narduksella ja niin ylenpalttisesti oli kuninkaillekin harvinaisen suuri kunnianosoitus. Marian teko oli syvän kunnioituksen ilmaus; se oli sulotuoksuinen tulvahdus sydämestä, joka uhkui hartautta ja rakkautta.” (Jeesus Kristus, s. 358–359.)

Silmäile jakeita Mark. 14:4–9 ja pane merkille, kuinka jotkut aterialla olleet ihmiset suhtautuivat siihen, mitä Maria teki.

Kuinka Vapahtaja suhtautui niihin, jotka arvostelivat Mariaa?

Ilmaus ”hän teki minulle hyvän teon” jakeessa 6 osoittaa, että se, mitä Maria oli tehnyt, oli otollista Vapahtajalle. Ilmaus ”hän teki minkä voi” jakeessa 8 viittaa siihen, että Maria oli antanut Herralle parhaansa.

Näistä jakeista me opimme, että parhaamme antaminen Vapahtajalle on Hänelle otollista.

  1. Mieti tätä periaatetta sekä aiempaa periaatetta, jonka huomasimme kertomuksessa lesken lantista, ja tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Selitä, kuinka usko näihin totuuksiin saattaisi auttaa niitä, joista tuntuu, ettei heillä ole Herralle paljoakaan annettavaa.

    2. Kuvaile tilannetta, jolloin olet nähnyt jonkun antavan Herralle parhaansa.

Mieti, annatko tällä hetkellä Herralle parhaasi. Valitse elämästäsi yksi osa-alue, jossa voisit toimia paremmin, ja aseta tavoite, joka auttaisi sinua antamaan Herralle parhaasi.

Markus 14:10–16:20

Jeesus aloittaa sovituksensa kärsimällä Getsemanessa, Juudas Iskariot kavaltaa Hänet ja Hänet tuodaan juutalaisjohtajien eteen

Lukualueessa Mark. 14:10–16:20 kerrotaan, että Jeesus ja apostolit viettivät pääsiäistä ja Jeesus asetti sakramentin vertauskuvat. Sitten he menivät Getsemanen puutarhaan, missä Jeesus kärsi meidän syntiemme tähden. Sitten Juudas Iskariot kavalsi Hänet, Sanhedrin tuomitsi Hänet laittomasti ja Hänet tuomittiin kuolemaan. Kun Vapahtaja oli antanut henkensä ristillä ja noussut kuolleista, Hän ilmestyi apostoleilleen ja kehotti heitä viemään evankeliumin maailmaan luvaten heille, että merkit seuraisivat niitä, jotka uskovat. (Olet tutkinut tätä aineistoa lukuja Matt. 26–28 käsittelevissä oppiaiheissa.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Mark. 10–16 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta