Kirjasto
Viikko 4, päivä 2: Matteus 14


Viikko 4: Päivä 2

Matteus 14

Johdanto

Saatuaan kuulla Johannes Kastajan kuolemasta Jeesus hakeutui yksinäisyyteen, mutta kansanjoukko seurasi Häntä. Hän tunsi sääliä heitä kohtaan, paransi heidän sairaansa ja ruokki heidät – yli 5 000 ihmistä – ihmeellisellä tavalla. Sinä yönä Jeesus käveli vettä pitkin veneeseen, jossa Hänen opetuslapsensa olivat.

Matteus 14:1–21

Jeesus hakeutuu yksinäisyyteen ja ruokkii sitten yli 5 000 ihmistä

Ajattele tilannetta, jolloin olet ollut hyvin murheellinen. Mitä teit kestääksesi murheesi ja päästäksesi siitä yli?

Kirjoita eri tapoja, joilla ihmiset yrittävät kestää murheitaan ja päästä niistä yli:

Kun tutkit jakeita Matt. 14:1–21, etsi keinoja, jotka voivat auttaa sinua kestämään murheitasi ja pääsemään niistä yli.

Jakeissa Matt. 14:1–11 kerrotaan, että kuningas Herodes vangitutti Johannes Kastajan väärin perustein uuden vaimonsa Herodiaan yllyttämänä, joka halusi, ettei Johannes Kastaja enää tuomitsisi hänen laitonta avioliittoaan kuningas Herodeksen kanssa (ks. Mark. 6:17–19). Kun Herodeksen vaimon tytär Salome oli tanssinut Herodekselle, tämä lupasi julkisesti, että Salome saisi ”mitä hän vain pyytäisi” (Matt. 14:7). Tytär neuvotteli äitinsä kanssa ja pyysi Johannes Kastajan päätä, ja sen vuoksi Herodes mestautti Johanneksen.

Johannes Kastaja oli Jeesuksen Kristuksen ystävä ja sukulainen, ja Jumala oli valinnut hänet profeetaksi, joka valmistaisi tien Messiaalle.

Kuvittele, että olisit Johannes Kastajan läheinen ystävä. Kuinka olisit suhtautunut kuultuasi hänen epäoikeudenmukaisesta kuolemastaan?

Lue Matt. 14:12–13 ja ota selville, mitä Jeesus teki kuultuaan Johanneksen kuolemasta.

Ilmaus ”autio seutu” jakeessa 13 tarkoittaa yksinäistä paikkaa [ks. LDS Bible, Mark 6:31, alaviite a].

Mitä tapahtui, kun Jeesus yritti olla yksin?

Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit murheellinen ja haluaisit olla yksin mutta muut tavoittelisivat huomiotasi?

Lue Matt. 14:14 ja katso, kuinka Jeesus suhtautui, kun Hän näki väkijoukon seuraavan itseään.

Tästä kertomuksesta me opimme, että osoittamalla myötätuntoa muita kohtaan silloinkin, kun itse olemme murheellisia, me noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä.

  1. Esitä jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle kertomus siitä, miten Jeesus osoitti myötätuntoa kuultuaan Johannes Kastajan kuolemasta. Keskustele sitten tämän henkilön kanssa seuraavista kysymyksistä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kenen kanssa puhuit, ja kerro lyhyesti keskustelustanne.

    1. Kuinka myötätunnon osoittaminen muita kohtaan voi auttaa meitä, kun kärsimme itse?

    2. Miksi voi olla vaikeaa osoittaa myötätuntoa muille silloin kun me kärsimme?

    3. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette kokeneet suurta murhetta ja silti osoittaneet myötätuntoa jotakuta toista kohtaan? Millä tavoin toisen ihmisen palveleminen auttoi?

Lue Matt. 14:15–21 ja pane merkille, kuinka Jeesus osoitti edelleen myötätuntoa väkijoukkoa kohtaan.

Matteus 14:22–36

Jeesus kävelee vettä pitkin myrskyn aikana

Mieti seuraavia tilanteita:

Tilanne 1: Nuori nainen tuntee avuttomuutta katsellessaan, kuinka hänen äitinsä kärsii parantumattomasta sairaudesta. Hän alkaa epäillä, onko taivaallinen Isä tietoinen hänen perheensä kokemasta tuskasta. Hän haluaa epätoivoisesti uskoa Jumalaan, mutta hänen epäilyksensä alkavat saada hänet valtaansa.

Tilanne 2: Nuori mies on liittynyt äskettäin kirkkoon. Monet hänen vanhoista ystävistään ovat avoimesti arvostelleet hänen päätöstään liittyä kirkkoon. Hän on alkanut miettiä, pitäisikö hänen olla enää aktiivinen ja uskollinen kirkon jäsen.

Millä muilla tavoin ihmiset saattavat kokea epäilyksiä tai pelkoa, kun he pyrkivät seuraamaan Jeesusta Kristusta?

Kun tutkit luvun Matt. 14 loppuosaa, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua voittamaan pelkosi, epäilyksesi ja lannistumisesi.

Lue Matt. 14:24–25 ja katso, mitä tapahtui, kun opetuslapset olivat ylittämässä Galileanjärveä Vapahtajan ohjeen mukaisesti.

Sana ”vastatuuleen” jakeessa 24 viittaa siihen, että heidän oli tehtävä kovasti töitä päästäkseen eteenpäin.

Huomaa, että jakeen Matt. 14:23 mukaan oli ilta, kun Jeesus oli yksin vuorella ja opetuslapset olivat ylittämässä Galileanjärveä. Etäisyys vastarannalle oli noin kahdeksan kilometriä, ja hyvällä säällä he olisivat voineet taittaa matkan kahdessa tai kolmessa tunnissa. Vapahtaja tuli heidän luokseen neljännen yövartion aikaan eli ”noin kello 3–6 aamulla” (Matt. 14:25, alaviite). Tämä tarkoittaa sitä, että opetuslapset olivat taistelleet koko yön tuulta vastaan ylittäessään järveä.

Lue Mark. 6:47–48 ja pane merkille, mitä muita seikkoja Markus kertoo tästä tapahtumasta.

Jos Jeesus tiesi, että Hänen opetuslapsillaan oli vaikeuksia, arveletko, että Hän olisi pystynyt säästämään heidät tältä kamppailulta vähän aiemmin? Mikä on saattanut olla sen tarkoitus, että Hän antoi opetuslasten kamppailla jonkin aikaa ennen kuin heidät pelastettiin?

Nämä kertomukset siitä, miten opetuslapset ylittivät järven, opettavat meille, että vaikka Jumala ei ehkä aina säästä meitä kamppailuilta, Hän tietää, mitä me koemme, ja tulee avuksemme oman aikataulunsa mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä hyvää voi seurata siitä, että kamppailemme jonkin aikaa, sen sijaan että Herra vapauttaisi meidät heti koettelemuksistamme?

    2. Kuinka tieto siitä, että Herra on tietoinen kamppailuistamme, vahvistaa uskoamme Häneen silloinkin kun Hän ei heti vapauta meitä niistä?

Kuvittele, että olisit veneessä ja että olisit kamppaillut voimakasta tuulta ja aaltoja vastaan monen tunnin ajan läpi yön ja sitten näkisit jonkun kävelevän vettä pitkin. Mitä saattaisit ajatella tai tuntea sellaisessa tilanteessa?

Lue Matt. 14:26–27 ja katso, kuinka opetuslapset reagoivat nähdessään Jeesuksen. Voisit merkitä, mitä Jeesus sanoi heille.

Lue Matt. 14:28–30 ja pane merkille, mitä Pietari halusi tehdä kuullessaan Herran äänen.

Kuinka Pietari osoitti uskoa alussa?

Mitä sellaista Pietari näki, mikä sai hänet pelkäämään, epäilemään ja alkamaan vajota?

Mieti, mitä sellaista tämän kertomuksen tuuli ja aallot voisivat kuvata sinun elämässäsi, mikä voi saada sinut tuntemaan pelkoa tai epäilystä.

Pietarin kokemuksesta me opimme, että jos me säilytämme uskomme Jeesukseen Kristukseen, niin pelkomme ja epäilyksemme eivät voita meitä.

Kuva
President Howard W. Hunter

Lue presidentti Howard W. Hunterin seuraavat sanat ja merkitse, mikä vaara hänen sanojensa mukaan on siinä, ettemme säilytä uskoamme Herraan: ”Luja uskoni on, että jos me yksittäisinä ihmisinä, perheinä, yhteisöinä ja kansakuntina voimme Pietarin tavoin kiinnittää katseemme Jeesukseen, mekin voimme kävellä voittoisina yli ’epäuskon kuohuvien aaltojen’ ja olla ’pelkäämättä keskellä epäilyksen yltyviä tuulia’. Mutta jos me käännämme katseemme Hänestä, johon meidän täytyy uskoa, kuten kovin helposti käy ja kuten maailma tuntee hyvin suurta houkutusta tehdä, niin jos me katsomme ympärillämme olevien kauhistavien ja tuhoavien ilmiöiden voimaa ja raivoa emmekä Häntä, joka voi auttaa meitä ja pelastaa meidät, silloin me väistämättä hukumme ristiriitojen, surun ja epätoivon aaltoihin.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Howard W. Hunter, 2015, s. 59–60.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutamia tapoja, joilla me voimme ”kiinnittää katseemme” Jeesukseen Kristukseen kuten Pietari aluksi teki. Kirjoita lisäksi jostakin tilanteesta, jolloin olet nähnyt, kuinka jonkun usko Jeesukseen Kristukseen on tehnyt hänelle mahdolliseksi välttyä joutumasta pelon tai epäilyksen voittamaksi.

Pohdi, mitä muutoksia sinä voit tehdä elämässäsi säilyttääksesi uskosi Jeesukseen Kristukseen, ja aseta tavoite tehdä noita muutoksia.

Pietarin tavoin mekään emme ehkä aina onnistu säilyttämään uskoamme Jeesukseen Kristukseen ja saatamme sen vuoksi antaa myöten pelolle, epäilykselle ja lannistumiselle.

Lue Matt. 14:30–32 ja katso, mitä tapahtui, kun Pietari alkoi kävellä kohti Vapahtajaa.

Kuva
Christ walkin on water

Mitä Pietari jakeen 30 mukaan teki, kun hän tajusi olevansa vajoamassa? (Voisit merkitä, mitä Pietari sanoi.)

Pietarin lailla jos me pyydämme Jumalan apua, kun uskomme hiipuu, Hän voi kohottaa meidät pelkojemme ja epäilystemme yläpuolelle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka Jumala kohottaa meidät pelkojemme ja epäilystemme yläpuolelle?

Lue Matt. 14:33 ja ota selville, kuinka veneessä olleet opetuslapset suhtautuivat, kun Jeesus ja Pietari nousivat veneeseen.

Jakeissa Matt. 14:34–36 kerrotaan, että tämän tapahtuman jälkeen Jeesus ja Hänen opetuslapsensa jatkoivat matkaansa ja saapuivat Galileanjärven kaukaisille rannoille. Kun ihmiset saivat tietää, että Jeesus oli siellä, he toivat Hänen luokseen sairaita. Heidän uskonsa oli niin suuri, että kaikki, jotka tulivat, parantuivat koskettamalla Hänen viittansa tupsua. Vertaa tätä siihen, mitä tapahtui niiden ihmisten kohdalla, joita kuvaillaan jakeissa Matt. 13:57–58.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Matt. 14 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta