Kirjasto
Viikko 4, päivä 3: Matteus 15


Viikko 4: Päivä 3

Matteus 15

Johdanto

Ollessaan Galileassa Jeesus selitti lainopettajille ja fariseuksille, miksi Hänen opetuslapsensa eivät noudattaneet rituaalisen puhdistautumisen perinnäissääntöä pesemällä käsiään ennen ruokailua. Sitten Hän matkasi Välimeren rannikolle, missä Hän paransi pakanakansaan kuuluvan naisen tyttären. Sen jälkeen Jeesus palasi Galileaan, missä Hän paransi monia ja ruokki ihmeellisellä tavalla yli 4 000 ihmistä.

Matteus 15:1–20

Fariseukset kysyvät, miksi Jeesuksen opetuslapset eivät pese käsiään ennen kuin syövät

Lue seuraavat tilanteet ja pane merkille, mitä yhteistä niissä on.

  • Nuoren naisen ystävät kannustavat häntä pukeutumaan säädyttömään asuun koulun tanssiaisiin. Nuori nainen tietää, ettei asu vastaa Herran antamia säädyllisyyden tasovaatimuksia, vaikka heidän kulttuurissaan onkin yleensä hyväksyttävää pukeutua sillä tavoin.

  • Nuori mies kuuluu myöhempien aikojen pyhien perheeseen, joka rakastaa urheilutapahtumia. Kun suosittuja urheilutapahtumia näytetään televisiossa, perhe jättää yleensä aina väliin perherukouksen, pyhien kirjoitusten tutkimisen, perheillan ja sunnuntain kokoukset kirkossa voidakseen seurata tapahtumia.

  • Nuoripari on valmistautumassa avioliittoon. He asuvat paikassa, jossa on yleisesti hyväksyttyä harjoittaa esiaviollisia suhteita. Jotkut ihmiset ovat sanoneet tälle nuorelleparille, että he ovat vanhanaikaisia ja outoja, koska odottavat naimisiinmenoa ennen kuin muuttavat yhteen.

Saatoit huomata, että jokainen tilanne toi esiin ristiriidan Jumalan käskyjen noudattamisen ja perinteiden tai yleisten tapojen mukaan toimimisen välillä. Perinteisiin ja yleisiin tapoihin sisältyy kulttuurin, yhteisön, perheen tai ystäväjoukon uskomuksia ja käytäntöjä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi perinne tai useampia perinteitä tai yleisiä tapoja, jotka voisivat estää sinua noudattamasta Jumalan käskyjä. Kun tutkit lukua Matt. 15, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua, kun sinun täytyy valita, noudatatko Jumalan käskyjä vai perinteitä ja yleisiä tapoja.

Lue Matt. 15:1–2 ja pane merkille perinnäissääntö, josta lainopettajat ja fariseukset kysyivät Jeesukselta. Mitä perinnäissääntöä Jeesuksen opetuslapset eivät noudattaneet?

Kuva
washing hands

Fariseusten ja lainopettajien mainitsemalla käsien pesemisellä viitataan seremonialliseen peseytymiseen rituaalisen puhtauden vuoksi eikä peseytymiseen hygieniasyistä.

Lue Matt. 15:3 ja katso, kuinka Jeesus vastasi heidän kysymykseensä. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mitä Vapahtaja sanoi lainopettajien ja fariseusten tekevän, kun he noudattivat perinnäissääntöjään.

Kuten jakeissa Matt. 15:4–6 kerrotaan, Jeesus antoi esimerkin siitä, kuinka lainopettajat ja fariseukset rikkoivat Jumalan käskyä noudattamalla perinnäissääntöjään. He välttivät ikääntyneistä vanhemmistaan huolehtimisen velvoitteensa julistamalla, että heidän rahansa oli varattu lahjaksi Jumalalle, mistä käytettiin myös nimitystä korban (ks. Mark. 7:10–12, alaviite). Niin tehdessään he rikkoivat käskyä kunnioittaa isäänsä ja äitiään.

Lue Matt. 15:7–9 ja pane merkille, mitä lainopettajat ja fariseukset olivat saaneet ihmiset tekemään käyttäen perinnäissääntöjään tekosyynä sille, ettei Jumalan käskyjä noudateta.

Näistä jakeista me opimme seuraavan periaatteen: Jos haluamme päästä lähemmäksi Jumalaa, meidän täytyy asettaa Hänen käskynsä kaikkien muiden sellaisten perinteiden ja yleisten tapojen edelle, joita meillä saattaa olla.

Lue uudelleen tämän oppiaiheen alussa olevat tilanteet. Pohdi kunkin tilanteen kohdalla kahta seuraavaa kysymystä:

  • Mitä tämän tilanteen henkilö tai henkilöt voisivat tehdä noudattaakseen Jumalan käskyjä?

  • Kuinka sen tekeminen auttaisi häntä tai heitä pääsemään lähemmäksi Jumalaa?

  1. Mieti niitä perinteitä ja yleisiä tapoja, joita kirjoitit tämän oppiaiheen tehtävään 1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin päätit noudattaa Jumalan käskyjä mieluummin kuin jotakin yleisesti hyväksyttyä perinnettä tai tapaa. Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä sinun täytyi tehdä asettaaksesi Jumalan käskyt muiden perinteiden tai yleisten tapojen edelle, jotta voisit päästä lähemmäksi Häntä?

    2. Kuinka se auttoi sinua pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää?

Muista, että lainopettajat ja fariseukset uskoivat, että syöminen ilman rituaalista käsienpesua saastuttaisi ihmisen eli tekisi hänestä hengellisesti epäpuhtaan. Lue Matt. 15:10–11 ja katso, mikä Vapahtajan opetuksen mukaan todella saastuttaa meidät. Voisit merkitä, mitä löydät.

Vapahtaja sanoi: ”Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos” (Matt. 15:11). Sitten sanottuaan opetuslapsilleen, ettei näiden tarvinnut välittää lainopettajista, joita Hänen sanansa loukkasivat (ks. Matt. 15:12–16), Hän selitti lisää siitä, mikä todella saastuttaa meidät.

Lue Matt. 15:17–20 ja katso, mikä Vapahtajan sanojen mukaan saastuttaa meidät.

Pyhissä kirjoituksissa sydän edustaa usein meidän ajatuksiamme ja halujamme. Minkä Vapahtaja sanoi todella saastuttavan meidät?

Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä Vapahtaja opettaa jakeissa Matt. 15:19–20: Jos päätämme hautoa pahoja ajatuksia ja haluja, niin .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi 1–2 tapaa, joilla me voimme saastua eli tulla hengellisesti epäpuhtaiksi, jos päätämme hautoa pahoja ajatuksia ja haluja.

Matteus 15:21–28

Vapahtaja parantaa pakanakansaan kuuluvan naisen tyttären

Kirjoita seuraavalle riville yksi tai useampi vanhurskaista haluistasi:

Kun jatkat luvun Matt. 15 tutkimista, etsi periaatteita, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, mitä sinun täytyy tehdä saadaksesi vanhurskaat halusi täyttymään.

Ota kolmoissidoksesi lopusta esiin Raamatun kartta nro 11, ”Pyhä maa Uuden testamentin aikaan”. Etsi kartasta Tyroksen ja Sidonin kaupungit. Kun Jeesus matkasi Galileasta Tyroksen ja Sidonin rannikkokaupunkeihin, Hän kohtasi kanaanilaisen naisen. Kuten monet muut tuon seudun asukkaat, tämä nainen kuului pakanakansaan – eli hän ei ollut juutalainen. Siihen aikaan Vapahtajan tehtävänä oli julistaa evankeliumia vain juutalaisille eikä vielä pakanoille (ks. Matt. 10:5–6).

Lue Matt. 15:21–27 ja etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä vanhurskas halu kanaanilaisnaisella oli?

  • Mitä sellaista nainen teki tai sanoi, mikä osoitti hänen uskonsa Jeesukseen Kristukseen?

Huomaa, että Vapahtajan vertaus, jossa pakanoita verrattiin koiranpenikoihin, koetteli naisen uskoa. Kuinka tämän naisen vastaus tähän vertaukseen osoitti edelleen hänen uskonsa Jeesukseen Kristukseen?

Lue Matt. 15:28 ja katso, mitä Vapahtaja teki tämän naisen hyväksi.

Miksi Hän teki niin?

Tästä kertomuksesta me opimme, että kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme saada siunauksia vanhurskaiden halujemme mukaan.

Pohdi seuraavaa kysymystä: Sen lisäksi että johdonmukaisesti pyydämme taivaallista Isää siunaamaan meitä vanhurskaiden halujemme mukaan, mitä muuta me voimme tehdä osoittaaksemme uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Kun meillä on uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen, meillä täytyy olla luottamusta Häneen. Meidän on luotettava Häneen niin paljon, että suostumme hyväksymään Hänen tahtonsa tietäen, että Hän tietää, mikä on meidän parhaaksemme. – –

Usko, olipa se kuinka voimakas tahansa, ei voi tuottaa tulosta, joka on Hänen tahtonsa vastainen, koska se on Hänen voimansa. Uskon harjoittaminen Herraan Jeesukseen Kristukseen alistuu aina taivaan järjestykseen sekä Herran hyvyyteen, tahtoon, viisauteen ja ajoitukseen. Siksi me emme voi todella uskoa Herraan, ellemme me myös täysin luota Herran tahtoon ja Herran ajoitukseen.” (”Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 97.)

Kuinka vanhin Oaksin selitys siitä, mitä uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen tarkoittaa, voi auttaa meitä silloin, kun Herra ei siunaa meitä heti vanhurskaiden halujemme mukaisesti?

  1. Tarkastele niitä vanhurskaita haluja, jotka kirjoitit edellä. Selitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi, mitä voit tehdä osoittaaksesi uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun pyrit siihen, että nuo halut toteutuvat. Kirjoita myös kokemuksesta, jolloin jokin vanhurskaista haluistasi on toteutunut (Herran tahdon ja ajoituksen mukaan), kun olet osoittanut uskoa Jeesukseen Kristukseen, tai kirjoita jonkun tuntemasi henkilön kokemuksesta. (Muista olla kirjoittamatta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sellaisia kokemuksia, jotka ovat liian pyhiä tai henkilökohtaisia.)

Matteus 15:29–39

Jeesus ruokkii yli 4 000 seuraajaa seitsemällä leivällä ja muutamalla kalalla

Kuten jakeissa Matt. 15:29–39 kerrotaan, Jeesus palasi Galileaan. Kun Hän oli siellä, Hänen luokseen kerääntyi monia ihmisiä. Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että ”syömässä oli neljätuhatta miestä ja lisäksi naisia ja lapsia” (Matt. 15:38), ja heidän joukossaan oli ihmisiä, jotka kärsivät erilaisista fyysisistä vaivoista ja vammoista. Vapahtaja paransi heidät, ja kun ihmiset olivat viettäneet kolme päivää Hänen kanssaan, Hän teki toisen ihmeen ruokkimalla heidät kaikki vain seitsemällä leivällä ja muutamalla pienellä kalalla.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Matt. 15 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta