Kirjasto
Viikko 6, päivä 3: Matteus 25


Viikko 6: Päivä 3

Matteus 25

Johdanto

Kun Jeesus Kristus opetti Öljymäellä yksityisesti opetuslapsilleen toista tulemistaan koskevia asioita, Hän opetti vertaukset kymmenestä morsiusneidosta ja talenteista. Hän selitti myös, että palatessaan Hän erottaa vanhurskaat jumalattomista.

Matteus 25:1–13

Jeesus Kristus opettaa vertauksen kymmenestä morsiusneidosta

Kuvittele, miltä sinusta mahtaisi tuntua, jos olisit nuori mies seuraavassa kertomuksessa, jonka on esittänyt kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Jeffrey R. Holland. Hän kuuli nuoren kotiin palanneen lähetyssaarnaajan kertovan henkilökohtaisen kokemuksen eräässä todistuskokouksessa.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Hän kertoi, kuinka oli pian vanhimmaksi asettamisensa jälkeen 18-vuotiaana tullut kotiin eräiltä treffeiltä. Treffeillä oli tapahtunut jotakin, mistä hän ei ollut ylpeä. Hän ei kertonut yksityiskohtia, eikä hänen olisi pitänytkään kertoa niitä julkisesti. En tiedä tänäkään päivänä, minkä luonteinen tuo tapaus oli, mutta se oli hänelle kyllin merkittävä vaikuttaakseen hänen henkeensä ja omanarvontuntoonsa.

Kun hän istui hetken aikaa autossaan kotinsa ajotiellä harkiten asioita perusteellisesti ja tuntien vilpitöntä surua siitä, mitä sitten olikaan tapahtunut, hänen kirkkoon kuulumaton äitinsä ryntäsi hätääntyneenä talosta suoraan hänen autolleen. Äiti kertoi nopeasti, että pojan nuorempi veli oli juuri kaatunut kotona, lyönyt päänsä pahasti ja että veljellä oli juuri jonkinlainen kohtaus tai kouristus. Kirkkoon kuulumaton isä oli soittanut heti ambulanssin, mutta avun saapumiseen kestäisi parhaassakin tapauksessa jonkin aikaa.

’Tule ja tee jotakin’, äiti parahti. ’Eikö teidän kirkossanne tehdä jotakin tällaisissa tilanteissa? Sinulla on heidän pappeutensa. Tule ja tee jotakin.’ – –

Kun tänä iltana joku, jota tämä nuori mies rakasti syvästi, tarvitsi hänen uskoaan ja voimaansa, hän ei kyennyt vastaamaan siihen. Ottaen huomioon ne tunteet, joiden kanssa hän oli juuri kamppaillut, ja sen huonon asian, jonka hän koki juuri tehneensä – mikä se sitten olikin – hän ei kyennyt astumaan Herran eteen ja pyytämään sitä siunausta, jota tarvittiin.” (”Itseluottamusta kelvollisuudesta”, Liahona, huhtikuu 2014, s. 58–59.)

Mitä ajattelisit, jos olisit tässä tilanteessa tuo nuorukainen? Miksi on tärkeää olla aina valmistautunut?

Luku Matt. 25 on jatkoa Vapahtajan opetukselle Öljymäellä, ja siinä on kolme vertausta valmistautumisesta. Ne opettavat meille, kuinka tulee valmistautua kohtaamaan Herra, kun Hän tulee jälleen.

Öljymäellä ollessaan Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen toista tulemistaan koskevia asioita (ks. Matt. 24). Vertauksella kymmenestä morsiusneidosta Jeesus opetti, että meidän täytyy valmistautua Hänen toiseen tulemiseensa.

Kuva
foolish and wise virgins with lamps

Lue Matt. 25:1–4 ja kiinnitä huomiota vertauksen tärkeimpiin osatekijöihin. Voisit merkitä, mitä löydät.

Juutalaisten häätapojen mukaan ”sulhanen lähti läheisten ystäviensä kanssa illalla morsiamen taloon. Kun hääseremonia siellä oli päättynyt, hääseurue kulki sulhasen kotiin juhla-aterialle. Häävieraiden, jotka liittyivät kulkueeseen, odotettiin kantavan mukanaan omaa lamppua tai soihtua” osoituksena siitä, että he kuuluivat hääseurueeseen, ja lisätäkseen näin tilaisuuden valoisuutta ja kauneutta. (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 78.)

Lue vertauksen loppuosa jakeista Matt. 25:5–13 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä tekivät viisi viisasta morsiusneitoa ja mitä tekivät viisi tyhmää morsiusneitoa.

Sen sijaan että lukisit Matt. 25:5–13, voisit katsoa osan videosta ”Ne, jotka ovat ymmärtäväisiä” (kohdasta 0.00 kohtaan 5.46), jossa esitetään vertaus kymmenestä morsiusneidosta. Tämä video on sivustolla lds.org. Samalla kun katsot videota, pane merkille, mitä viisi viisasta morsiusneitoa tekivät ja mitä viisi tyhmää morsiusneitoa tekivät.

Mieti seuraavia vertauksen osatekijöitä ja kirjoita, mitä arvelet kunkin kuvastavan:

Sulhanen

Viisaat morsiusneidot

Tyhmät morsiusneidot

Lamput

Öljy

Ilmaukset ”kun sulhanen viipyi” (Matt. 25:5) ja ”keskellä yötä kuului huuto” (Matt. 25:6) viittaavat Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Pohdi, mitä voit näiden ilmausten perusteella oppia Vapahtajan toisesta tulemisesta. Voisit kirjoittaa Jeesus Kristus jakeiden 5–6 marginaaliin.

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, keitä kymmenen morsiusneitoa edustavat: ”Kymmenen morsiusneitoa edustavat ilmiselvästi Kristuksen kirkon jäseniä, sillä heidät kaikki oli kutsuttu hääjuhlaan ja kaikki tiesivät, mitä heiltä vaadittiin, jotta heidät päästettäisiin sisään sulhasen tullessa. Mutta vain puolet heistä oli valmiina, kun sulhanen tuli.” (”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 8.)

Voisit kirjoittaa kirkon jäsenet jakeiden Matt. 25:1–2 marginaaliin.

Tarkastele jakeita Matt. 25:8–9 ja pohdi, miksi viisaat morsiusneidot eivät antaneet öljystään tyhmille morsiusneidoille. Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut, mitä öljy voisi edustaa ja miksi sitä ei voi antaa muille:

Kuva
President Spencer W. Kimball

”Se ei ollut itsekkyyttä eikä epäystävällisyyttä. Sitä öljyä, jota tarvitaan tien valaisemiseksi ja pimeyden kirkastamiseksi, ei voi antaa toisille. Miten voisi antaa toiselle kuuliaisuutta kymmenysten periaatetta kohtaan, vanhurskaan elämän tuomaa mielenrauhaa, kartutettua tietämystä? Kuinka voi antaa toiselle uskoa tai todistuksen? Kuinka voi antaa toiselle asenteita tai siveyttä tai lähetystyökokemuksia? Kuinka voi antaa toiselle temppelin etuoikeudet? Jokaisen on itse hankittava itselleen sellaista öljyä. – –

Tässä vertauksessa öljyä voidaan ostaa torilta. Meidän elämässämme tämä valmistautumisen öljy lisääntyy pisara pisaralta vanhurskaan elämän myötä. – – Jokainen omistautumisen ja kuuliaisuuden teko on varastoomme lisätty pisara.” (Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 255–256.)

  1. Pohdi, mitä tämän vertauksen öljy edustaa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo omistautumisen ja kuuliaisuuden teoista, joilla voisi täydentää seuraavan virkkeen: Presidentti Spencer W. Kimballin mukaan vertauksen öljy voi kuvata…

Seuraavassa on yksi totuus, jonka voimme oppia tästä vertauksesta ja presidentti Kimballin kommentista: Me emme voi lainata muilta ihmisiltä hengellistä valmistautumista. Hengelliseen valmistautumiseen sisältyvät todistus, kääntymys, usko ja muita lahjoja, jotka tulevat henkilökohtaisesti Pyhän Hengen kautta.

Kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin David A. Bednar on selittänyt:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Haluan nyt käyttää yhtä vertauksen kymmenestä morsiusneidosta monista mahdollisista tulkinnoista tähdentääkseni todistuksen ja kääntymyksen välistä yhteyttä. Kymmenen morsiusneitoa, joista viisi oli viisasta ja viisi tyhmää, ottivat lamppunsa ja lähtivät tapaamaan sulhasta. Ajatelkaa, että morsiusneitojen käyttämät lamput ovat todistuksen lamppuja. Tyhmät morsiusneidot ottivat todistuksen lamppunsa, mutta eivät ottaneet yhtään öljyä mukaansa. Nähkää öljy kääntymyksen öljynä. – –

Olivatko nuo viisi viisasta morsiusneitoa itsekkäitä ja haluttomia jakamaan vai antoivatko he aivan oikein ymmärtää, ettei kääntymyksen öljyä voi lainata? Voiko hengellistä voimaa, joka on tulosta vankkumattomasta kuuliaisuudesta käskyille, antaa toiselle ihmiselle? Voiko tietoa, joka on saatu uutteran pyhien kirjoitusten tutkimisen ja pohtimisen kautta, välittää apua tarvitsevalle? Voiko rauhaa, jota evankeliumi tuo uskolliselle myöhempien aikojen pyhälle, siirtää sellaiselle, joka käy läpi vastoinkäymistä tai suurta haastetta? Selkeä vastaus jokaiseen näistä kysymyksistä on ei.

Kuten viisaat morsiusneidot asianmukaisesti tähdensivät, jokaisen meistä täytyy ostaa itsellemme. Nämä innoitetut naiset eivät kuvailleet liiketointa. Pikemminkin he tähdensivät henkilökohtaista vastuutamme pitää todistuksen lamppumme palamassa ja hankkia runsas varasto kääntymyksen öljyä. Tätä kallisarvoista öljyä hankitaan pisara kerrallaan – rivi rivin päälle ja opetus opetuksen päälle (ks. 2. Nefi 28:30), kärsivällisesti ja sinnikkäästi. Tarjolla ei ole oikotietä; mikään viime hetken valmistautumisen puuska ei ole mahdollista.

’Ja nyt, olkaa uskollisia rukoillen aina, pitäen lamppunne kunnossa ja palavina ja öljyä mukananne, jotta olisitte valmiit Yljän tullessa’ (OL 33:17).” (”Kääntyneet Herraan”, Liahona, marraskuu 2012, s. 109.)

Seuraavassa on toinen totuus, jonka voimme oppia tästä vertauksesta: Me valmistaudumme Vapahtajan toiseen tulemiseen vahvistamalla todistustamme ja kääntymystämme päivittäisellä vanhurskaudella.

Kuva
oil lamp
  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi iso kuva öljylampusta. Pidä mielessä, että vertauksen öljy kuvaa valmistautumista Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen, ja laadi lampun sisään luettelo tavoista, joilla voit lisätä ”lamppuusi” ”öljyä”. Mikäli mahdollista, kerro ajatuksistasi perheenjäsenille tai ystäville ja kysy heiltä, mitä he ehdottaisivat lisättäväksi luetteloosi.

Jotta ymmärtäisit, millä muilla keinoin voisit hankkia öljyä pisara pisaralta elämällä vanhurskaasti, voisit katsoa loput videosta ”Ne, jotka ovat ymmärtäväisiä” (kohdasta 5.46 kohtaan 8.44). Kun katsot videota, lisää pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi luetteloon ideoita.

Nykyajan ilmoituksessa Herra on vahvistanut, että ”sinä [toisen tulemisen] päivänä, jolloin minä tulen kirkkaudessani, toteutuu se vertaus, jonka minä puhuin kymmenestä morsiusneidosta” (OL 45:56).

Lue Matt. 25:10–12 ja katso, mitä sulhanen sanoi tyhmille morsiusneidoille. Voi olla hyödyllistä tietää, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä selvennetään sulhasen sanoneen: ”Te ette tunne minua” (LDS Bible, Matthew 25:12, alaviite a).

Mitä sanat ”te ette tunne minua” kertovat meille viidestä tyhmästä morsiusneidosta? Kuinka Herran tunteminen eroaa siitä, että vain tietää Hänestä? (Ks. Joh. 17:3.)

Näistä jakeista me opimme, että ollaksemme valmiita Herran tulemiseen ja kelvollisia pysymään Hänen luonaan meidän täytyy tulla tuntemaan Hänet.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin olet tullut tuntemaan Vapahtajan paremmin?

    2. Kuinka Vapahtajan tunteminen voi vaikuttaa siihen, miten hyvin olet hengellisesti valmistautunut Hänen toiseen tulemiseensa?

Vanhin Holland jatkaa oppiaiheen alussa olevaa kertomusta – nuoresta pappeudenhaltijasta, joka ei ollut valmis, kun häntä tarvittiin – selittäen, että tämä nuorukainen kiiruhti katua eteenpäin seurakuntansa erään vanhemman miehen luo. Vanhempi mies antoi nuoremmalle veljelle siunauksen, joka vakiinnutti veljen tilan ensihoitajien saapumiseen asti. Vanhin Holland jatkoi:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Sitten kotiin palannut lähetyssaarnaaja, josta puhun, sanoi näin: ’Kukaan, joka ei ole kokenut sitä, mitä minä koin sinä iltana, ei pysty koskaan ymmärtämään sitä häpeää ja surua, jota tunsin, koska en tuntenut olevani kelvollinen käyttämään minulla olevaa pappeutta. Tuo muisto on minulle vieläkin piinaavampi, koska kyse oli omasta pikkuveljestäni, joka tarvitsi minua, ja rakkaista kirkkoon kuulumattomista vanhemmistani, jotka olivat suuresti peloissaan ja joilla oli oikeus odottaa minulta enemmän. Mutta seisoessani tänään tässä edessänne voin luvata teille tämän’, hän sanoi. ’Minä en ole täydellinen, mutta tuon illan jälkeen en ole koskaan tehnyt mitään, mikä estäisi minua astumasta Herran eteen luottavaisesti ja pyytämästä Hänen apuaan, kun sitä tarvitaan. Henkilökohtaisesta kelvollisuudesta käydään taistelua tässä maailmassa, jossa me elämme’, hän myönsi, ’mutta se on taistelu, jossa olen voitolla. Olen tuntenut tuomion sormen osoittavan minua kerran elämässäni, enkä aio tuntea sitä enää koskaan, jos vain voin tehdä jotakin asian hyväksi. Ja tietysti’, hän sanoi lopuksi, ’minä voin tehdä sen hyväksi kaiken.’” (”Itseluottamusta kelvollisuudesta”, s. 59.)

Mieti, mitä sinun täytyy tehdä ollaksesi hengellisesti valmis Herran tulemiseen. Voisit ympyröidä 1–2 niistä teoista, jotka kirjoitit piirrokseesi öljylampusta, ja asettaa tavoitteen toimia tavoilla, jotka lisäävät hengellistä valmiuttasi.

Matteus 25:14–46

Jeesus Kristus opettaa opetuslapsilleen vertaukset talenteista sekä lampaista ja vuohista

Jos vanhempasi astuisivat huoneeseen ja antaisivat sinulle suuren summan rahaa, mitä tekisit sillä?

Kun Vapahtaja edelleen opetti opetuslapsilleen toisesta tulemisestaan, Hän kertoi vertauksen talenteista. Tässä vertauksessa eräs mies, joka oli lähdössä matkalle, antoi rahaa kolmelle palvelijalleen: ensimmäiselle palvelijalle viisi talenttia, toiselle kaksi talenttia ja kolmannelle yhden talentin. (Talentti oli tietty määrä rahaa.)

Kuva
ancient coins

Lue Matt. 25:16–18 ja katso, mitä palvelijat tekivät saamillaan rahoilla.

Jakeissa Matt. 25:19–23 kerrotaan, että kun isäntä palasi, hän pyysi palvelijoitaan tekemään tiliä siitä, mitä nämä olivat tehneet saamillaan rahoilla. Palvelijat, jotka olivat saaneet viisi talenttia ja kaksi talenttia, olivat käyttäneet niitä kaksinkertaistaen isäntänsä antamat rahat. Mutta palvelija, joka oli saanut yhden talentin, oli kätkenyt sen eikä hänellä sen vuoksi ollut mitään enempää annettavana isännälleen.

Lue Matt. 25:24–25 ja katso, miksi palvelija oli kätkenyt talentin.

Tässä vertauksessa talentteja voidaan verrata niihin lahjoihin ja kykyihin, joita Herra on antanut meille. Pelko voi estää meitä käyttämästä niitä lahjoja ja kykyjä, joita Herra on antanut meille.

Mitä mielestäsi tapahtuu, ellemme pelon vuoksi kehitä lahjojamme ja kykyjämme?

Lue Matt. 25:26–30, niin saat selville, mitä tapahtui kelvottomalle palvelijalle.

Yksi totuus, jonka me voimme oppia tästä vertauksesta, on se, että ellemme kehitä ja käytä hengellisiä lahjojamme hyvän aikaansaamiseen, niin me menetämme ne.

Mieti joitakin tapoja, joilla sinä voit käyttää lahjojasi ja kykyjäsi Herran työn edistämiseen. Yksi talentti, jota voit käyttää, on todistuksesi (ks. OL 60:2–3). Voisit laatia suunnitelman siitä, että käytät ja kehität uskollisesti lahjojasi ja kykyjäsi.

Kuva
goat grazing among sheep

Jakeissa Matt. 25:31–46 kerrotaan, että toisen tulemisensa yhteydessä Jeesus erottelee vanhurskaat jumalattomista samalla tavoin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Kuinka Herra havaitsee eron niiden välillä, jotka Häntä rakastavat (lampaat), ja niiden välillä, jotka eivät rakasta (vuohet)?

Lue Matt. 25:40 ja pane merkille, mitä Vapahtaja opetti siitä, kuinka me osoitamme rakastavamme Häntä.

Tästä jakeesta me opimme, että kun rakastamme ja palvelemme muita, me osoitamme rakastavamme Herraa.

Jotta voisit ymmärtää paremmin, kuinka me osoitamme rakkautemme Herraa kohtaan rakastamalla ja palvelemalla muita, katso video ”The Coat” [Takki], jossa kuvataan erästä tapahtumaa presidentti Heber J. Grantin lapsuudesta. Kun katsot videota, pane merkille, ketä poika ja hänen äitinsä kumpikin palvelivat.

Pohdi, kuinka olet kohdellut muita viimeisen vuorokauden aikana. Pohdi, päättäisitkö toimia eri tavoin, jos olisit tulevaisuudessa samankaltaisessa tilanteessa. Etsi seuraavan vuorokauden ajan tilaisuuksia noudattaa Pyhän Hengen kehotuksia ja palvella muita.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Matt. 25 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta