Kirjasto
Viikko 6, päivä 4: Matteus 26:1–30


Viikko 6: Päivä 4

Matteus 26:1–30

Johdanto

Kaksi päivää ennen pääsiäistä Juudas vehkeili juutalaisjohtajien kanssa, jotka halusivat surmata Jeesuksen. Pääsiäispäivän iltana Jeesus asetti sakramentin.

Matteus 26:1–16

Juudas vehkeilee juutalaisjohtajien kanssa, jotka haluavat surmata Jeesuksen

Oletko koskaan nähnyt elokuvaa tai lukenut kertomusta, jossa joku kavallettiin? Miksi tuo henkilö kavallettiin? Miltä sinusta tuntuisi, jos joku läheinen ystävä kavaltaisi sinut? Kun luet Jeesuksen Kristuksen elämän viimeisistä tunneista, muista, että Hänet kavalsi eräs läheinen ystävä.

Kuva
marking doorframe in Egypt

Muinaisille israelilaisille pääsiäisviikko oli yksi vuoden tärkeimmistä viikoista. ”Pääsiäinen asetettiin [Mooseksen aikaan], jotta Israelin lapset muistaisivat, että tuhon enkeli kulki heidän talojensa ohi ja vapautti heidät egyptiläisten orjuudesta [ks. 2. Moos. 12:21–28; 13:14–15].” Osana pääsiäisenviettoa israelilaiset uhrasivat karitsan ja sivelivät sen verta ovenpieliinsä. ”Virheettömät karitsat, joiden verta käytettiin merkkinä Israelin pelastamiseksi muinoin, ovat vertauskuva Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Karitsasta, jonka uhri lunasti koko ihmiskunnan.” (PKO, ”Pääsiäinen, juutalaisten”, scriptures.lds.org/fi.)

Lue Matt. 26:1–2 ja ota selville, mitä Jeesus Kristus sanoi tapahtuvan pääsiäisen jälkeen.

Lue seuraavaksi Matt. 26:3–5 ja ota selville, ketkä laativat suunnitelmaa Jeesuksen surmaamiseksi tuona aikana.

Miksi lainopettajat ja ylipapit päättivät odottaa ja surmauttaa Jeesuksen vasta pääsiäisen jälkeen?

Jakeissa Matt. 26:6–13 kerrotaan, että kun Jeesus oli Betaniassa, eräs nainen tuli Hänen luokseen ja voiteli Hänet hyvin kalliilla öljyllä huomioidakseen Hänen lähestyvän kuolemansa ja hautaamisensa. Jotkut Hänen opetuslapsistaan, kuten Juudas, yksi kahdestatoista apostolista ja ryhmän rahojen hoitaja, valittivat, että öljy olisi pitänyt myydä köyhien auttamiseksi. Juudas ei kuitenkaan todellisuudessa ollut kiinnostunut köyhistä vaan oli varas, joka halusi rahan itselleen (ks. Joh. 12:4–6).

Lue Matt. 26:14–16 ja pane merkille, mitä Juudas teki sen jälkeen kun Vapahtaja oli nuhdellut häntä valittamisesta.

Huomaa, kuinka paljon Juudas sai maksuksi Jeesuksen kavaltamisesta. ”Mooseksen lain mukaan kolmekymmentä sekeliä hopeaa korvaisi omistajalle orjan kuoleman (ks. 2. Moos. 21:32). – – Kavalluksen hinta kuvastaa sitä, miten vähäarvoisena Juudas ja ylipapit pitivät Vapahtajaa.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 81.) Se myös täytti Vanhan testamentin profetian Vapahtajan kavaltamisesta (ks. Sak. 11:12).

Matteus 26:17–25

Jeesus ja Hänen opetuslapsensa syövät pääsiäisaterian

Kuva
young woman with reflection in mirror

Ajattele hetkeä, jolloin viimeksi katsoit peiliin. Mitä hyötyä meille on peileistä?

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraava lausunto ja pane merkille, miksi on tärkeää nähdä itsemme selkeästi, siten kuin Jumala näkee meidät:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Kenestäkään meistä ei ole mukavaa myöntää, että olemme ajelehtimassa pois oikeasta kurssista. Yritämme usein välttää syvälle sieluumme katsomista sekä heikkouksiemme, rajoituksiemme ja pelkojemme kohtaamista. Kun näin ollen sitten tutkimme elämäämme, me katsomme sitä mieltymysten, tekosyiden ja niiden tarinoiden suodattimen läpi, joita kerromme itsellemme oikeuttaaksemme kelvottomat ajatukset ja teot.

Mutta hengelliselle kasvullemme ja hyvinvoinnillemme on välttämätöntä, että pystymme näkemään itsemme selkeästi. Jos heikkoutemme ja vajavuutemme pysyvät pimennossa, niin Vapahtajan lunastava voima ei voi parantaa niitä eikä tehdä niistä vahvuuksia. – –

Kuinka siis voimme kohdistaa Jumalan totuuden puhtaan valon sieluumme ja nähdä itsemme sellaisina kuin Hän näkee meidät?

Saanen ehdottaa, että pyhät kirjoitukset ja yleiskonferenssissa pidetyt puheet ovat tehokas peili, jonka avulla voimme tutkia itseämme.” (”Herra, en kai se ole minä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 58.)

Mieti, kuinka pyhät kirjoitukset ja yleiskonferenssissa pidetyt puheet voisivat olla kuin peili ja auttaa meitä näkemään, millä tavoin meidän tulee parantaa elämäämme.

Kun tutkit jakeita Matt. 26:17–25, pane merkille periaate, joka voi auttaa sinua huomaamaan heikkouksiasi, niin että voit tehdä työtä niiden voittamiseksi.

Jakeissa Matt. 26:17–19 kerrotaan, että Jeesus käski opetuslapsiaan varaamaan Jerusalemista huoneen pääsiäisateriaa varten.

Lue Matt. 26:20–21 ja katso, mitä Jeesus sanoi apostoleilleen pääsiäisaterian aikana.

Jos sinä olisit ollut paikalla, mitä olisit mahtanut ajatella, kun Jeesus olisi sanonut tämän?

Lue Matt. 26:22 ja katso, minkä kysymyksen apostolit esittivät Jeesukselle.

Mitä kysymys ”Herra, en kai se ole minä?” opettaa sinulle yhdestätoista uskollisesta apostolista?

Yksi periaate, jonka voimme oppia tästä kertomuksesta, on se, että kun Jeesuksen Kristuksen opetuslapset kuulevat Herran sanan, he tutkivat omaa elämäänsä huomatakseen, mitä se tarkoittaa heidän kohdallaan.

Presidentti Uchtdorf sanoi seuraavaa tästä kertomuksesta:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Opetuslapset eivät epäilleet Hänen sanojensa todenperäisyyttä. Eivätkä he katselleet ympärilleen, osoittaneet jotakuta toista ja kysyneet: ’Onko se hän?’ – –

Mietin, mitä kukin meistä tekisi, jos Vapahtaja esittäisi tuon kysymyksen meille. Katselisimmeko me ympärillämme olevia ja sanoisimme sydämessämme: ’Hän puhuu varmaankin veli Lahtisesta. Olen aina kummastellut häntä’ tai ’Olen iloinen siitä, että veli Virtanen on täällä. Hänen on todella tarpeen kuulla tämä sanoma’? Vai katsoisimmeko me noiden entisajan opetuslasten tavoin sisimpäämme ja esittäisimme tuon syvältä luotaavan kysymyksen: ’En kai se ole minä?’” (”Herra, en kai se ole minä?”, s. 56.)

Oletko koskaan tuntenut kiusausta olla piittaamatta Herran sanoista ja otaksua, että ne oli osoitettu jollekulle toiselle? Lue seuraava lausunto ja pane merkille, mitä presidentti Uchtdorf on kehottanut meitä tekemään, kun me kuulemme Herran sanat:

”Noissa yksinkertaisissa sanoissa ’Herra, en kai se ole minä?’ on viisauden alku sekä tie henkilökohtaiseen kääntymykseen ja kestävään muutokseen. – –

Meidän täytyy unohtaa ylpeytemme, nähdä turhamaisuuttamme edemmäs ja kysyä nöyrinä: ’Herra, en kai se ole minä?’

Ja jos Herran vastaus sattuu olemaan: ’Kyllä, poikani [tai tyttäreni], on asioita, jotka sinun täytyy parantaa ja jotka minä voin auttaa sinua voittamaan’, minä rukoilen, että me hyväksymme tämän vastauksen, tunnustamme nöyrästi syntimme ja vajavuutemme ja sitten muutamme käytöstämme tulemalla paremmiksi.” (”Herra, en kai se ole minä?”, s. 56, 58.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin sinua on siunattu, kun olet toteuttanut Herran sanoja elämässäsi. Kirjoita sitten täsmällinen tavoite siitä, mitä aiot tehdä tutkistellaksesi omaa elämääsi paremmin aina kun kuulet tai luet Herran sanoja.

Lue Matt. 26:23–25 ja pane merkille, mitä Vapahtaja vastasi apostolien kysymykseen. Heti kun Jeesus oli ilmoittanut Juudaksen kavaltajakseen, Juudas lähti ulos (ks. Joh. 13:30).

Matteus 26:26–30

Jeesus Kristus asettaa sakramentin pääsiäisen aikana

Syötyään pääsiäisaterian apostoliensa kanssa Vapahtaja asetti sakramenttitoimituksen.

Kuva
Last Supper

Pohdi, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin: Kun edellisen kerran nautit sakramentin, mitä teit? Mitä ajattelit? Mitä tunsit?

Lue Matt. 26:26–29 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Herra teki leivällä ja sillä, mitä maljassa oli.

Näistä jakeista me opimme, että sakramentin vertauskuvat edustavat Jeesuksen Kristuksen ruumista ja verta, jotka Hän uhrasi meidän vuoksemme.

Joseph Smithin raamatunkäännös antaa lisää valoa jakeisiin Matt. 26:26–28. Lue Pyhien kirjoitusten oppaasta JSR Matt. 26:22, 24–25.

Pane merkille, mitä innoitettuja muutoksia niihin on tehty. Kuinka ne auttavat meitä ymmärtämään sakramentin tärkeän tarkoituksen?

Näistä innoitetuista muutoksista me opimme, että Jeesus Kristus asetti sakramentin meitä varten, jotta muistaisimme Hänet ja sen, että Hän sovitti meidän syntimme.

Mikäli mahdollista, katso video ”Muista Hänet aina” (5.28) ymmärtääksesi paremmin sakramentin tarkoituksen ja tärkeyden. Tässä videossa vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista selittää, että sakramentin tarkoitus on muistaa Jeesusta Kristusta ja Hänen sovitusuhriaan. Tämä video on sivustolla lds.org.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka se, että yrität muistaa Vapahtajan ja Hänen sovituksensa, on vaikuttanut siihen, mitä tunnet ja koet nauttiessasi sakramenttia?

    2. Mitkä asiat voivat viedä huomiomme sakramentin nauttimisen aikana?

    3. Kuinka näiden häiriötekijöiden välttäminen sakramenttipalvelun aikana voi auttaa meitä saamaan hengellisemmän kokemuksen?

    4. Mitä sellaista sinä voit tehdä, mikä auttaa sinua keskittymään Vapahtajaan ja tämän toimituksen merkitykseen sakramenttipalvelun aikana ja muistamaan Hänet viikon aikana?

Kun nautimme sakramentin, niin mitä meillä jakeiden Matt. 26:27–28 mukaan on mahdollisuus ottaa vastaan sen ansiosta, että Kristus vuodatti verensä?

Pelkästään se, että syömme leivän ja juomme veden sakramentin aikana, ei automaattisesti tuo meille syntiemme anteeksiantoa. Meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, tehdä parannus ja nauttia sakramentti vakain aikein muistamalla Hänet aina ja pyrkimällä pitämään Hänen käskynsä. Kun nautimme sakramentin kelvollisesti, me uudistamme kasteenliittomme.

Voisit kirjoittaa seuraavan periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin: Kun teemme parannuksen ja nautimme sakramentin vakain aikein, me voimme saada syntimme anteeksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka aiot toteuttaa käytännössä niitä sakramenttia koskevia totuuksia, jotka olet huomannut jakeissa Matt. 26:26–30.

Lue uudelleen Matt. 26:29 ja ota selville, milloin Vapahtaja sanoi nauttivansa seuraavan kerran sakramentin.

”Kuten jakeessa Matt. 26:29 kerrotaan, Vapahtaja sanoi opetuslapsilleen, ettei Hän maistaisi viiniköynnöksen antia ennen kuin Hän joisi sitä heidän kanssaan Isänsä valtakunnassa. Näin sakramentti paitsi kuvastaa Vapahtajan sovitusta myös ennakoi sitä aikaa, jolloin Hän palaa maan päälle kunniassa (ks. 1. Kor. 11:26).

Myöhempinä aikoina Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille yksityiskohtia tulevasta tapahtumasta, jolloin Hän juo viiniköynnöksen antia maan päällä. Kuten luvussa OL 27 kerrotaan, Herra ilmoitti, että Hän nauttii sakramentin jälleen maan päällä seuraajiensa kanssa, joiden joukossa on monia muinaisia profeettoja, kuten Moroni, Elias, Johannes Kastaja, Elia, Abraham, Iisak, Jaakob, Joosef, joka myytiin Egyptiin, Pietari, Jaakob ja Johannes, ’sekä Mikaelin eli Aadamin, kaikkien isän’ kanssa (ks. OL 27:4–14). Herran seuraajiin kuuluvat kaikki ne, ’jotka minun Isäni on antanut minulle maailmasta’ (OL 27:14). Tämä tarkoittaa sitä, että jos me pysymme tosina ja uskollisina tekemillemme liitoille ja kestämme loppuun asti, me tulemme olemaan niiden joukossa, jotka nauttivat sakramentin vertauskuvat Vapahtajan kanssa tänä tulevana ajankohtana.” (New Testament Student Manual, s. 83–84.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Matt. 26:1–30 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta