Kirjasto
Viikko 31, päivä 4: Johanneksen ilmestys 8–11


Viikko 31: Päivä 4

Johanneksen ilmestys 8–11

Johdanto

Apostoli Johannes näki seitsemännen sinetin avaamisen ja sai tietää, että hänen tehtävänään on osallistua Israelin kokoamiseen viimeisinä aikoina. Niistä monista vitsauksista, tuhoista ja tuomioista huolimatta, jotka tulisivat maan asukkaiden osaksi, Johannes näki, että ne, jotka olisivat kelvollisia, säästettäisiin monilta niistä.

Johanneksen ilmestys 8–9

Johannes näkee seitsemännen sinetin avaamisen

Katso oheista kaaviota Johanneksen ilmestyksestä. Huomaa, kuinka monta jaetta viittaa kuuden ensimmäisen sinetin tapahtumiin verrattuna niiden jakeiden lukumäärään, jotka viittaavat seitsemännen sinetin tapahtumiin.

Kuva
John’s vision of seven seals

Apostoli Johannes kirjoitti enemmän tapahtumista, jotka liittyvät seitsemänteen tuhannen vuoden ajanjaksoon, kuin hän kirjoitti tapahtumista, jotka liittyvät kaikkiin muihin tuhannen vuoden ajanjaksoihin. Hän kirjoitti erityisesti tapahtumista, jotka ilmenisivät seitsemännen sinetin avaamisen ja Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen välisenä aikana.

Mistähän syystä Johannes kirjoitti niin paljon seitsemännen sinetin tapahtumista?

Kun tutkit Johanneksen näkyä luvuista Ilm. 8–11, mieti, mitä me voimme oppia siitä, mitä hän kirjoitti näistä tapahtumista.

Jakeissa Ilm. 8:1–6 kuvataan sitä, kuinka Vapahtaja avaa seitsemännen sinetin. Johannes näki seitsemän enkeliä, joille annettiin seitsemän torvea. ”Entisaikaan torvia käytettiin kuuluttamaan hälytys, kutsumaan [sotajoukko] taisteluun tai ilmoittamaan kuninkaallisten tulosta. Torven soitto on merkkinä eli ilmoittaa jostakin erittäin merkittävästä.” (Gerald N. Lund, ”Seeing the Book of Revelation as a Book of Revelation”, Ensign, joulukuu 1987, s. 50.)

Lue OL 77:12 ja ota selville, mitä seitsemän torven soitto merkitsee.

Jakeissa Ilm. 8:1–6 torviin puhaltaminen merkitsisi eri vitsausten ja hävitysten alkamista valmistauduttaessa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen ja Hänen hallintokauteensa läpi tuhatvuotisen valtakunnan.

Lue kukin seuraavista viitteistä, joissa selitetään kuuden ensimmäisen torven soittamiseen liittyviä tapahtumia. Kun luet kutakin kohtaa, etsi vastaus siihen liittyvään kysymykseen.

Ensimmäinen – Ilm. 8:7. Mitä tapahtui maahan iskeneiden rakeiden ja tulenlieskojen seurauksena, kun ensimmäinen enkeli puhalsi torveensa?

Toinen – Ilm. 8:8–9. Mihin kolmeen asiaan toiseen torveen puhaltaminen vaikutti?

Kolmas – Ilm. 8:10–11. Mitä tapahtui, kun tähti putosi taivaalta? (Huomaa, että koiruoho on yrtti, jota käytettiin vertauskuvana ”katkerasta onnettomuudesta tai surusta” [ks. Bible Dictionary, ”Wormwood”].)

Neljäs – Ilm. 8:12. Mitkä kolme asiaa pimenivät osittain neljänteen torveen puhaltamisen jälkeen?

Viides – Ilm. 9:1–3. Mitä tuli esiin syvyyden kuilusta, kun viides enkeli avasi sen?

Kuudes – Ilm. 9:13–16, 18. Kuinka paljon sotilaita oli mukana suuressa taistelussa, jonka Johannes näki kuudennen torven soitua? Kuinka suuren osan ihmiskunnasta hän näki kuolevan tässä taistelussa?

Lue Ilm. 9:20–21 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka näistä vitsauksista hengissä selvinneet jumalattomat tulevat elämään.

Johanneksen ilmestys 10

Enkeli opettaa Johannekselle tämän tehtävää myöhempinä aikoina

Luvussa Ilm. 10 keskeytyy kuvaus seitsemään torveen puhaltamisesta ja niihin liittyvistä vitsauksista. Tässä luvussa kerrotaan, että eräs enkeli opetti Johannesta.

Kuva
sweet, bitter

Mitä kokemuksia elämässä voitaisiin pitää sekä makeina että karvaina?

Lue Ilm. 10:1–3 ja katso, mitä enkelillä oli kädessään.

Lue Ilm. 10:8–11 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä Johanneksen käskettiin tehdä pienelle kirjakäärölle. Huomaa, miltä se hänestä maistui.

Lue OL 77:14 ja katso, mitä pieni kirja kuvasi.

Jeesus Kristus antoi apostoli Johannekselle siunauksen elää Hänen toiseen tulemiseensa asti ja tuoda ihmisiä Hänen luokseen (ks. Joh. 21:20–24; OL 7:1–4). Johanneksen tehtävänä olisi auttaa israelilaisten kokoamisessa. Millä tavoin tuo tehtävä olisi sekä makea että karvas?

  1. Käytä apuna jakeita Ilm. 10:8–11 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista huolenaiheista:

    1. Olen kuullut, miten vaikeaa on palvella lähetystyössä. Minun on vaikeaa kestää torjumista. En ole varma, haluanko palvella.

    2. Olen pyrkinyt tekemään oikein. Luen pyhiä kirjoituksiani, rukoilen ja pyrin kertomaan evankeliumista, mutta jotkin asiat elämässäni menevät yhä huonosti – eikä kukaan ole koskaan halunnut liittyä kirkkoon minun ansiostani. Taidan antaa periksi.

Johanneksen ilmestys 11

Johannes näkee kahden profeetan surmaamisen Jerusalemissa ja seitsemänteen torveen puhaltamisen

Luku Ilm. 11 alkaa apostoli Johanneksen kuvauksella tapahtumista, jotka ilmenisivät seitsemänteen torveen puhaltamisen ja Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen välisenä aikana. Tuona aikana jumalattomilla on enemmän valtaa pitää maata hallussaan, ja sotajoukko pyrkii valtaamaan Jerusalemin, mikä on osa viimeistä suurta Harmageddonin taistelua.

Johannes kuvaili Jerusalemin kaupunkia ja sitä, kuinka pakanat (ne, jotka eivät tee liittoja Herran kanssa eivätkä pidä niitä) ottavat sen valtaansa 42 kuukauden ajaksi eli kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.

Lue Ilm. 11:3–6 ja katso, mitä kaksi Vapahtajan todistajista tekevät Jerusalemissa juuri ennen Hänen toista tulemistaan.

Näillä kahdella profeetalla, kuten Elialla ja Mooseksella, olisi valta ja voima sinetöidä taivaat ja lyödä maata vitsauksilla. Tuli, joka lähtisi näiden kahden todistajan suusta, voisi olla vertauskuva heidän todistamisensa voimasta (ks. Jer. 5:14; 20:9).

Lue OL 77:15 ja katso, keitä nämä kaksi todistajaa tulevat olemaan.

Lue Ilm. 11:7–12 ja ota selville, mitä näille kahdelle profeetalle tapahtuu. Huomaa, kuinka jumalattomat suhtautuvat siihen.

Lue Ilm. 11:13–15 ja katso, mitä tapahtuisi, kun nuo kaksi todistajaa ovat nousseet kuolleista ja heidät on otettu taivaaseen.

Kuka tulee hallitsemaan koko maailman kuninkaana (ks. Ilm. 11:15) seitsemänteen torveen puhaltamisen jälkeen?

Jakeissa Ilm. 11:16–19 kerrotaan, että 24 vanhinta, jotka istuivat Jumalan valtaistuimen luona, kiittivät ja ylistivät Jumalaa vanhurskaiden palkitsemisesta ja jumalattomien rankaisemisesta.

  1. Muistathan seuraavan periaatteen, jonka löysit aiemmassa oppiaiheessa luvusta Ilm. 7: Jos kestämme uskollisesti ahdinkoa ja puhdistumme Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta, me pääsemme nauttimaan selestisestä kirkkaudesta Jumalan luona. Mieti seitsemännen sinetin tapahtumia, joita olet tutkinut tänään. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka nämä periaatteet voivat antaa lohtua ja rauhaa niille, jotka kokevat niitä pelottavia onnettomuuksia, jotka tulevat tapahtumaan ennen Herran toista tulemista.

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että meidän aikamme onnettomuuksista huolimatta me voimme odottaa Herran tulemista kunnioitusta ja innokkuutta tuntien:

Kuva
Elder Neil L. Andersen

”Veljet ja sisaret, me elämme Herran toista tulemista edeltävää aikaa, jota uskovat kautta aikojen ovat pitkään odottaneet. Me elämme sotien ja sotahuhujen aikaa, luonnonkatastrofien aikaa ja aikaa, jolloin maailmaa vaivaa hämmennys ja levottomuus.

Mutta me elämme myös loistavaa palautuksen aikaa, jolloin evankeliumi viedään kaikkeen maailmaan – aikaa, jolloin Herra on luvannut, että Hän nostaa ’puhtaan kansan’ [OL 100:16] ja varustaa heidät ’vanhurskaudella ja Jumalan voimalla’ [1. Nefi 14:14].

Me riemuitsemme näistä päivistä ja rukoilemme, että pystymme kohtaamaan rohkeasti kamppailumme ja epävarmuutemme. Joidenkuiden vaikeudet ovat vakavampia kuin toisten, mutta kukaan ei jää niitä vaille. – –

Vaikka Herra vakuuttaa meille yhä uudelleen, että meidän ’ei tarvitse pelätä’ [OL 10:55], niin ei ole aina helppoa säilyttää selkeää näkökulmaa ja nähdä tämän maailman tuolle puolen, kun olemme koettelemusten keskellä. – –

Uskomme vahvistuu, kun odotamme innolla sitä loistavaa päivää, jolloin Vapahtaja palaa maan päälle. Ajatus Hänen tulostaan sykähdyttää sieluani. Se tulee olemaan henkeäsalpaava! Sen laajuus ja suuruus, kattavuus ja mahtavuus ylittää kaiken, mitä kuolevaiset silmät ovat koskaan nähneet tai kokeneet. – –

Me polvistumme kunnioituksesta, ja ’Herra antaa äänensä kuulua, ja kaikki maan ääret kuulevat sen’ [OL 45:49]. ’Se on niin kuin suurten vesien pauhu ja niin kuin suuren ukkosen jylinä’ [OL 133:22]. ’[Silloin] Herra, – – Vapahtaja, seisoo kansansa keskellä’ [OL 133:25].” (”Tulkoon Sinun valtakuntasi”, Liahona, toukokuu 2015, s. 119–120, 122.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ilm. 8–11 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta