Kirjasto
Viikko 32, päivä 3: Johanneksen ilmestys 17–19


Viikko 32: Päivä 3

Johanneksen ilmestys 17–19

Johdanto

Apostoli Johannes näki, että hengellinen Babylon eli jumalaton maailma käy sotaa Jumalan Karitsaa vastaan ja että Karitsa voittaa pahuuden. Pyhiä kutsutaan tulemaan pois hengellisestä Babylonista, ja puhtaat ja vanhurskaat kutsutaan Karitsan hääaterialle. Johannes näki Jeesuksen Kristuksen tulevan suuressa voimassa tuhoamaan ne, jotka taistelevat Häntä vastaan.

Johanneksen ilmestys 17–18

Johannes näkee ennalta hengellisen Babylonin tuhon

Vanhin Lynn G. Robbins seitsemänkymmenen koorumista on opettanut: ”On helpompaa välttää kiusausta kuin vastustaa kiusausta” (”Avoid It”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 17. syyskuuta 2013, s. 1, speeches.byu.edu).

Mistähän syystä on helpompaa välttää kiusausta kuin vastustaa sitä?

Mieti, mitä voi tapahtua, jos hakeudumme tilanteisiin, joissa meidän täytyy jatkuvasti vastustaa kiusausta.

Kun tutkit lukuja Ilm. 17–18, etsi totuus, joka auttaa sinua tietämään, kuinka voi välttää monia maailman kiusauksia ja syntejä.

Luvussa Ilm. 16 kerrotaan, että apostoli Johannes näki näyssä seitsemän enkeliä, jotka vuodattaisivat vitsauksia jumalattomien päälle viimeisinä aikoina. Lue Ilm. 17:1 ja pane merkille, mitä yksi seitsemästä enkelistä sanoi näyttävänsä Johannekselle.

Jakeen Ilm. 17:15 mukaan ”suuret vedet”, joiden äärellä nainen asuu (ks. jae 1), esittävät ihmisiä ja kansoja, joihin hänellä on valtaa ja vaikutusta (ks. myös 1. Nefi 14:11).

Lue Ilm. 17:2–6 ja etsi sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat naista ja naisen vaikutusta maailmaan. Sana irstailleet jakeessa 2 viittaa moraalittomiin ja jumalattomiin tekoihin.

Kuinka jakeessa 2 kuvataan naisen vaikutusta maailman hallitsijoihin ja ihmisiin?

Mitähän jakeessa Ilm. 17:6 kuvaa se, että nainen on juopunut pyhien ja marttyyrien verestä?

Jakeessa Ilm. 17:3 kuvattu peto voi kuvata Roomaa Johanneksen aikaan sekä turmeltuneita valtakuntia ja kansoja viimeisinä aikoina (ks. Ilm. 17:8–13).

Lue Ilm. 17:18 ja katso, mitä nainen kuvaa.

”Suuri kaupunki” jakeessa 18 viittaa hengelliseen Babyloniin (ks. Ilm. 14:8; OL 133:14). Koska muinainen Babylon oli maailmallinen ja turmeltunut ja koska se oli paikka, jossa israelilaiset olivat orjina, Babylonia käytetään usein kuvaannollisesti pyhissä kirjoituksissa edustamaan syntiä, maailmallisuutta, Paholaisen vaikutusta maan päällä ja hengellistä orjuutta (ks. myös 1. Nefi 13:1–9; 14:9–10).

Lue Ilm. 17:14 ja pane merkille, ketä vastaan Babylonin kannattajat käyvät taisteluun.

Miten tämä sota tulee päättymään?

Tästä jakeesta me opimme, että viimeisinä aikoina Jeesus Kristus voittaa maailman jumalattomuuden. Voisit merkitä jakeesta Ilm. 17:14 ne sanat, jotka opettavat tätä totuutta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka tämän totuuden tunteminen voi auttaa sinua seuratessasi Jeesusta Kristusta.

Jakeissa Ilm. 18:1–3 kerrotaan, että vielä yksi enkeli ilmoitti jumalattoman Babylonin kukistumisen. Lue Ilm. 18:4 ja katso, mitä Herra käski kansaansa tekemään.

Mitä syitä Herra esitti sille, että Hänen kansansa tuli lähteä pois Babylonista?

Yksi periaate, jonka me voimme oppia jakeesta Ilm. 18:4, on se, että erottuminen maailman jumalattomuudesta voi auttaa meitä välttämään syntiä ja tuomioita, jotka kohtaavat jumalattomia viimeisinä aikoina. Voisit kirjoittaa tai merkitä tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi jakeiden Ilm. 18:4 viereen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi auttaa meitä erottumaan maailman jumalattomuudesta?

    2. Mitä haasteita nuoret saattavat kohdata, kun he pyrkivät erottumaan maailman jumalattomuudesta mutta elävät yhä edelleen niiden keskellä, joilla ei ole samoja tasovaatimuksia, ja rakastavat heitä sekä toimivat heidän kanssaan?

    3. Kuinka erottuminen epävanhurskaista vaikutuksista ja tavoista on auttanut sinua ja tuntemiasi ihmisiä välttämään maailman kiusauksia ja syntejä?

Mieti, mistä epävanhurskaista vaikutuksista tai tavoista sinun pitää erottua ja kuinka aiot tehdä sen. Pyydä rukouksessa taivaallista Isää auttamaan sinua pyrkimyksissäsi erottua niistä epävanhurskaista vaikutuksista ja tavoista.

Jakeissa Ilm. 18:5–24 kerrotaan, että Johannes näki jumalattoman Babylonin kukistumisen ja sen tukijoiden murheen.

Johanneksen ilmestys 19

Johannes näkee Jeesuksen Kristuksen tulevan voimassa tuhoamaan ne, jotka taistelevat Häntä vastaan

Kuva
bride and groom

Mieti, mikä olisi paras lahja, minkä voisit antaa tulevalle puolisollesi hääpäivänänne.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausunto: ”Paras lahja, mitä hääpäivänänne voitte iankaikkiselle kumppanillenne antaa, on kaikkein paras oma itsenne – puhdas ja tahraton ja kelvollinen puolestaan vastaanottamaan samanlaisen puhtauden” (Jeffrey R. Holland, ”Henkilökohtainen puhtaus”, Liahona, tammikuu 1999, s. 91).

Mistähän syystä se, että olet puhdas ja tahraton, on paras lahja, minkä voisit antaa puolisollesi hääpäivänänne?

Luvussa Ilm. 19 on häävertaus, jota on käytetty kuvaamaan Vapahtajan toista tulemista. Jakeiden Ilm. 19:1–6 mukaan apostoli Johannes näki vanhurskaiden ylistävän Jumalaa siitä, että Hän oli tuominnut jumalattomat.

Lue Ilm. 19:7 ja katso, kenen häistä enkeli ilmoitti Johannekselle.

Mitä Johannes sai tietää Karitsan morsiamesta?

”Karitsan häät” (ks. Ilm. 19:7) viittaa Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat ja pane merkille, kuka on Karitsan morsian: ”Tällä taloudenhoitokaudella Sulhanen, joka on Jumalan Karitsa, tulee hakemaan morsiantaan, joka on niistä uskollisista pyhistä koostuva kirkko, jotka ovat odottaneet valppaina Hänen paluutaan” (Mormon Doctrine 2. laitos, 1966, s. 469).

Mieti, millä eri tavoin aviosuhde on sopiva vertauskuva liittosuhteestamme Jeesukseen Kristukseen. Kun pohdiskelet, mieti, kuinka avioliitto on suhde, joka edellyttää uskollisuutta, uhrautumista, rakkautta, sitoutumista ja luottamusta.

Lue Ilm. 19:8–9 ja pane merkille, mitä pyhät voivat tehdä valmistautuakseen Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Jakeessa 8 mainittu valkea pellavapuku voi olla vertauskuva pyhyydestä, puhtaudesta ja vanhurskaudesta. Mitä meidän täytyy Karitsan morsiamen vaatteiden vertauskuvan mukaisesti tehdä ollaksemme valmiita Herran Jeesuksen Kristuksen tulemiseen?

Yksi totuus, jonka opimme näistä jakeista, on se, että jos olemme puhtaita ja vanhurskaita, niin me olemme valmiita Herran Jeesuksen Kristuksen tulemiseen. Voisit merkitä jakeesta Ilm. 19:8 ne sanat, jotka opettavat tätä totuutta.

Samoin kuin jae Ilm. 19:8 antaa ymmärtää, että morsian saa hääpuvun lahjaksi, niin se, että meidät puhdistetaan synnistä ja tehdään vanhurskaiksi, on lahja Jumalalta.

Mieti seuraavia kysymyksiä: Mitä Jumala on tehnyt antaakseen meille keinon puhdistua synnistä ja tulla vanhurskaiksi? Mistähän syystä se, että on puhdas ja vanhurskas, on yksi parhaista lahjoista, mitä me voimme antaa Vapahtajalle, kun Hän tulee jälleen?

Päätä, mitä sinun on tehtävä ollaksesi puhdas ja vanhurskas, niin että olet valmis Herran Jeesuksen Kristuksen tulemiseen. Toimi mahdollisesti saamasi innoituksen mukaan.

Lue Ilm. 19:10 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka Johannes reagoi kuultuaan, mitä enkeli hänelle julisti. Jumala oli antanut tälle enkelille valtuuden puhua Jeesuksen Kristuksen puolesta ja edustaa Häntä.

Mitä enkeli julisti Johannekselle, että hänellä (enkelillä) ja muilla Jumalan palvelijoilla oli?

”Profetoimisen henki” (Ilm. 19:10) viittaa Jumalalta saatavan ilmoituksen ja innoituksen lahjaan, jonka ansiosta ihminen voi ottaa vastaan Herran sanan ja puhua sen (ks. PKO, ”Profetia”, scriptures.lds.org/fi).

Millähän tavoin todistus on kuin profetia?

Kuinka se, että sinulla on todistus Jeesuksesta, voi vaikuttaa siihen, kuinka valmistaudut Hänen toiseen tulemiseensa?

Lue Ilm. 19:11–16 ja etsi sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat Vapahtajaa Hänen toisessa tulemisessaan. Lue myös Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Ilm. 19:15 (PKO, JSR Ilm. 19:15).

Jakeessa Ilm. 19:11 mainittu valkoinen hevonen on vertauskuva kukistamisesta ja voitosta. Vapahtaja tulee kukistamaan synnin ja jumalattomuuden.

Huomaa, kuinka Vapahtajan vaatteita kuvataan jakeessa Ilm. 19:13. Ilmaus ”vereen kastettu viitta” tarkoittaa, että Hänen vaatetuksensa tulee olemaan veren värinen. Tämä väri on vertauskuva jumalattomien tuhoamisesta Hänen tulemisessaan (ks. OL 133:46–51), ja se voi muistuttaa meitä myös kärsimyksestä, jota Hän koki sovituksensa aikana.

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Elder Neal A. Maxwell

”Kun Hän oli vuotanut verta jokaisesta huokosesta, kuinka punaiset Hänen vaatteensa varmaan olivatkaan Getsemanessa, kuinka purppurainen tuo viitta!

Ei ihme, että kun Kristus tulee voimassa ja kirkkaudessa, niin Hän tulee siitä muistuttavissa punaisissa vaatteissa (ks. OL 133:48), mikä muistuttaa meitä paitsi vihan viinikuurnasta myös siitä, kuinka Hän kärsi meidän jokaisen puolesta Getsemanessa ja Golgatalla.” (Ks. ”Joka voittaa… niin kuin minäkin olen voittanut”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 65.)

Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta Ilm. 19:15 kerrotaan Johanneksen nähneen, että tullessaan kuninkaiden Kuninkaana ja herrojen Herrana (ks. Ilm. 19:16) Vapahtaja hallitsee kansakuntia Jumalan sanalla. Jakeissa Ilm. 19:17–21 Johannes näki niiden tuhon, jotka taistelivat Jumalan Karitsaa vastaan. Huomaa, että Joseph Smithin raamatunkäännöksen jakeessa Ilm. 19:18 selvennetään, että ilmaus ”kaikkien lihaa, niin vapaiden kuin orjien, niin pienten kuin suurten” viittaa ”kaikkiin, jotka taistelevat Karitsaa vastaan” (LDS Bible, Revelation 19:18, alaviite a).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Ilm. 17–19 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta