Kirjasto
Viikko 29, päivä 2: Jaakobin kirje 4–5


Viikko 29: Päivä 2

Jaakobin kirje 4–5

Johdanto

Apostoli Jaakob neuvoi pyhiä vastustamaan Paholaista, lähestymään Jumalaa ja kestämään kärsivällisesti vastoinkäymisiä, kun he odottavat Vapahtajan toista tulemista. Hän opetti, että sairaiden tulee kutsua ”luokseen seurakunnan vanhimmat” (Jaak. 5:14) tuomaan heille huojennusta. Jaakob opetti myös, että on tärkeää auttaa syntisiä parannukseen.

Jaakobin kirje 4

Jaakob neuvoo pyhiä lähestymään Jumalaa ja vastustamaan Paholaista

Ajattele jotakuta perheenjäsentä tai ystävää, jonka tunnet läheiseksi. Miksi tunnet tuon henkilön läheiseksi?

Kuinka sinusta tuli läheinen tuon henkilön kanssa?

Pohdi nyt, kuinka läheiseksi tunnet Jumalan. Kuinka elämääsi siunaa se, että sinulla on vahva suhde Jumalaan?

Kun tutkit lukua Jaak. 4, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua vahvistamaan suhdettasi Jumalaan.

Kuten jakeissa Jaak. 4:1–3 kerrotaan, Jaakob nuhteli pyhiä antautumisesta maallisille haluille. Lue Jaak. 4:4 ja pane merkille, millaisesta ystävyydestä Jaakob varoitti pyhiä.

Jaakobin neuvo jakeessa 4 ei tarkoita, että meidän pitäisi välttää kanssakäymistä ihmisten kanssa, jotka eivät ole kirkon jäseniä. Sen sijaan meidän tulee välttää maailman väärien opetusten ja jumalattomien halujen, arvojen ja tapojen hyväksymistä sekä noudattamista. Jaakob opetti, että maailman (maailmallisuuden) kanssa ystävystyminen tekisi meistä Jumalan vihollisia.

Lue Jaak. 4:6–8 ja katso, mitä Jaakob neuvoi pyhiä tekemään.

Sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta Jaak. 4:8, täydennä seuraava periaate: Kun lähestymme Herraa, niin . Voisit merkitä jakeesta Jaak. 4:8 ne sanat, jotka opettavat tätä periaatetta. Tämä periaate vahvistetaan nykyajan ilmoituksessa (ks. OL 88:63).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo siitä, mitä sinä voit tehdä lähestyäksesi Jumalaa.

Yksi tapa, jolla voit lähestyä Jumalaa, on noudattaa Jaakobin neuvoa puhdistaa kätesi ja puhdistaa sydämesi (ks. Jaak. 4:8). Pyhissä kirjoituksissa kädet voivat edustaa tekojamme ja sydän voi edustaa halujamme. Pohdi, kuinka se, että sinulla on puhtaat kädet ja puhdas sydän, auttaa sinua lähestymään Jumalaa.

Lue Jaak. 4:9–12, 17 ja pane merkille, mitä muita neuvoja Jaakob antoi pyhille auttaakseen heitä lähestymään Jumalaa. Ilmaus ”kääntyköön naurunne murheeksi” jakeessa 9 viittaa Jumalan mielen mukaisen murheen tuntemiseen.

Mitä Jaakob jakeen Jaak. 4:17 mukaan opetti siitä, mikä on syntiä?

Voimme oppia jakeesta Jaak. 4:17, että jos tiedämme, mitä hyvää on tehtävä, mutta emme tee sitä, me syyllistymme syntiin. Voisit merkitä jakeesta Jaak. 4:17 ne sanat, jotka opettavat tätä totuutta.

Mistähän syystä syyllistyy syntiin, jos tietää, mitä hyvää meidän tulee tehdä, mutta päättää olla tekemättä sitä?

Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on täsmentänyt tätä totuutta. Tässä yhteydessä ilmaus tekemättä jättäminen viittaa niihin hyviin tekoihin, joita meidän pitäisi tehdä mutta jotka jätämme tekemättä.

Kuva
President James E. Faust

”Pelkäänpä, että eräät suurimmista synneistämme ovat tekemättä jättämisen syntejä. Nämä ovat niitä tärkeimpiä asioita laissa, joista Vapahtaja sanoi, että niitä meidän pitäisi noudattaa [ks. Matt. 23:23]. Nämä ovat niitä huomaavaisia, huolehtivaisia tekoja, joita emme tee ja joiden laiminlyönnistä tunnemme suurta syyllisyyttä.

Muistan, kuinka olin pienenä poikana kesähelteellä maatilalla, jossa isoäitini Mary Finlinson valmisti herkulliset ateriamme kuumalla puuliedellä. Kun lieden vieressä oleva puulaatikko tyhjeni, isoäiti otti sen mitään sanomatta mukaansa ja meni täyttämään sen ulkona olevasta setripuupinosta ja kantoi painavan laatikon takaisin sisälle. Olin niin omissa ajatuksissani ja niin kiinnostunut keittiössä käydystä keskustelusta, että istuin paikoillani ja annoin rakkaan isoäitini täyttää keittiön puulaatikon. Minua hävettää, ja olen katunut koko ikäni sitä, mitä jätin tekemättä. Toivon voivani pyytää häneltä anteeksi jonakin päivänä.” (Ks. ”Mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuus, laupeus ja uskollisuus”, Valkeus, tammikuu 1998, s. 60.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä ovat esimerkkejä ”tekemättä jättämisen synneistä”, jotka voivat estää sinua lähestymästä Jumalaa?

    2. Minkä yhden asian aiot tehdä päästäksesi lähemmäksi Jumalaa? Sitoudu toimimaan niiden kehotusten mukaan, joita mahdollisesti saat ja jotka auttavat sinua saavuttamaan tämän tavoitteen.

Jaakobin kirje 5

Jaakob opettaa pyhiä kestämään kärsivällisesti vastoinkäymisiä ja neuvoo sairaita kutsumaan luokseen vanhimmat

Jakeissa Jaak. 5:1–6 kerrotaan, että apostoli Jaakob tuomitsi rikkaat, jotka käyttivät väärin rikkauttaan ja vainosivat viattomia. Hän varoitti heitä odottavasta kurjuudesta ja tuomiosta.

Lue Jaak. 5:7–11 ja ota selville, mitä Jaakob opetti pyhiä tekemään, kun he kohtaavat vastoinkäymisiä odottaessaan Jeesuksen Kristuksen toista tulemista.

Näissä jakeissa osoitetaan, mikä on koettelemusten ja kärsivällisyyden välinen yhteys sekä kuinka uskolliset kuten Job suhtautuvat kärsimiseen ja vastoinkäymisiin. Huomaa jakeesta Jaak. 5:10, ketkä voisivat olla pyhille esikuvina ihmisistä, jotka kestivät kärsivällisesti vastoinkäymisiä.

Luettele pyhien kirjoitusten esimerkkejä profeetoista, jotka kestivät kärsivällisesti vastoinkäymisiä:

Mieti, kuinka neuvoisit ystävää, joka sanoo: ”Minulla on kamala olo. Olen ollut sairaana yli viikon. Olen käynyt lääkärissä ja syönyt lääkkeitä, mutta en silti tunne oloani yhtään paremmaksi. En tiedä, mitä muuta voisi tehdä.”

Lue Jaak. 5:13–16 ja katso, mitä Jaakob neuvoi sairaita ja kärsiviä tekemään.

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Kun vanhimmat voitelevat sairaan henkilön ja sinetöivät voitelun, he avaavat taivaan ikkunat, niin että Herra voi vuodattaa tahtonsa mukaisen siunauksen sairaalle” (”Sairaiden parantaminen”, Liahona, toukokuu 2010, s. 48).

Kuva
ill young woman receiving blessing

Katso uudelleen jaetta Jaak. 5:15. Minkä muun Jaakob sanoi pappeuden voiman lisäksi pelastavan eli parantavan sairaan?

Yksi totuus, jonka me voimme oppia jakeista Jaak. 5:14–16, on se, että sairaat voivat parantua uskon rukouksella ja pappeuden voimalla.

Vanhin Oaks opetti uskon rukouksesta ja pappeuden parantavasta voimasta seuraavaa:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Kun me käytämme Jumalan pappeuden kiistatonta voimaa ja kun me vaalimme Hänen lupaustaan, että Hän kuulee uskon rukouksen ja vastaa siihen, meidän täytyy aina muistaa, etteivät usko ja pappeuden parantava voima voi tuottaa tulosta, joka on vastoin Hänen tahtoaan, jonka pappeus on. – –

[Eivät] edes Herran palvelijat, jotka käyttävät Hänen jumalallista voimaansa tilanteessa, jossa on riittävästi uskoa tulla terveeksi, voi antaa pappeuden siunausta, joka saa henkilön parantumaan, jos tuo parantuminen ei ole Herran tahto.

Jumalan lapsina, tietoisina Hänen suuresta rakkaudestaan ja siitä, että Hän tietää parhaiten, mikä on parasta iankaikkiselle hyvinvoinnillemme, me luotamme Häneen. Evankeliumin ensimmäinen periaate on usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, ja usko tarkoittaa luottamusta. Tunsin tuota luottamusta puheessa, jonka serkkuni piti vakavaan sairauteen kuolleen teini-ikäisen tytön hautajaisissa. Hän lausui nämä sanat, jotka ensin hämmästyttivät minua ja sitten rakensivat minua: ’Minä tiedän, että oli Herran tahto, että hän kuolee. Hän sai hyvää sairaanhoitoa. Hänelle annettiin pappeuden siunauksia. Hänen nimensä oli rukousluettelossa temppelissä. Hänen tervehtymisensä puolesta lausuttiin satoja rukouksia. Ja minä tiedän, että tässä perheessä on niin paljon uskoa, että hän olisi parantunut, ellei Herran tahto olisi ollut ottaa häntä tässä vaiheessa kotiin.’ Tunsin tuon saman luottamuksen erään toisen hienon teini-ikäisen tytön isän sanoissa tytön kuoltua syöpään. Hän julisti: ’Perheemme uskoo Jeesukseen Kristukseen, eikä se riipu lopputuloksesta.’ Nuo opetukset kuulostavat minusta tosilta. Me teemme kaiken voitavamme rakkaan ihmisen parantumiseksi ja sitten luotamme lopputuloksen suhteen Herraan.” (”Sairaiden parantaminen”, s. 50.)

Kuinka vanhin Oaksin opetukset auttavat sinua ymmärtämään pappeuden parantavaa voimaa? Miksi meidän uskomme ja rukoustemme tulee olla sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa? (Ks. PKO, ”Rukous”, scriptures.lds.org/fi.)

  1. Kuvittele, että joku ystävistäsi tai perheesi jäsenistä on sairaana. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tälle henkilölle kirje, jossa selität, mitä olet oppinut pappeuden parantavasta voimasta. Pidä huoli siitä, että selität, miksi on tärkeää, ettei meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen riipu pappeuden siunauksen lopputuloksesta. Kerro kirjeessäsi esimerkkejä ihmisistä, jotka tunnet ja joita on siunattu uskon rukouksilla ja pappeuden voimalla.

Lisäksi Jaakob vertasi sairaiden parantamista syntien anteeksiantamiseen (ks. Jaak. 5:16).

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että nöyryys ja usko, joita meiltä vaaditaan parantuaksemme fyysisesti, ovat samaa nöyryyttä ja uskoa, joita meiltä vaaditaan saadaksemme anteeksiannon: ”On olemassa – – pyhiä tilaisuuksia, jolloin ihmiset saavat etuoikeuden kohota niihin hengellisiin korkeuksiin, missä he saavat käyttäytymiselleen Hengen vanhurskauttavan hyväksynnän ja saavat sen seurauksena syntinsä anteeksi. Jaakob mainitsi yhtenä näistä sairaiden voitelemisen ja siunaamisen toimituksen. – – Ihminen, joka uskon, omistautumisen, vanhurskauden ja henkilökohtaisen kelvollisuuden myötä on siinä tilassa, että voi parantua, on myös tilassa, jossa hän voi saada elämänkulkuunsa Hengen vanhurskauttavan hyväksynnän, ja hänen syntinsä annetaan anteeksi todistuksena siitä tosiseikasta, että hän saa Hengen kumppanuuden, jota hän ei voisi saada, jos hän ei olisi kelvollinen.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 297–298.)

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että henkilö, joka ei parannu saatuaan pappeuden siunauksen, olisi kelvoton. Kaikki siunaukset annetaan Jumalan suuremman ymmärtämyksen mukaisesti, ja me voimme tuntea Hänen rakkautensa ja Hengen rauhan vahvistavan kelvollisuutemme.

Kuten jakeissa Jaak. 5:17–20 kerrotaan, Jaakob viittasi profeetta Eliaan esimerkkinä henkilöstä, joka käytti hellittämättömän rukouksen voimaa. Hän myös neuvoi pyhiä auttamaan syntisiä parannukseen. Huomaa, mitä siunauksia jakeessa Jaak. 5:20 luvataan niille, jotka ”[palauttavat] syntisen harhatieltä”.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Jaak. 4–5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta