Kirjasto
Viikko 8, päivä 4: Markus 9:30–50


Viikko 8: Päivä 4

Markus 9:30–50

Johdanto

Jeesus kertoi opetuslapsilleen lähestyvästä kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan sekä opetti heille, kuka on suurin Jumalan valtakunnassa. Hän varoitti siitä, mitä tapahtuu, jos johtaa muita syntiin, ja neuvoi opetuslapsiaan erottautumaan vaikutuksista, jotka johdattaisivat heitä syntiin.

Markus 9:30–37

Jeesus profetoi kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan sekä opettaa, kuka on suurin Jumalan valtakunnassa

Karkotettuaan saastaisen hengen nuoresta miehestä (ks. Mark. 9:17–29) Vapahtaja kulki opetuslastensa kanssa Galilean halki. Lue Mark. 9:31–32 ja pane merkille tapahtumia, joista Vapahtaja profetoi.

Huomaa, että kun Jeesus oli näissä jakeissa kertonut opetuslapsilleen, että Hänet surmattaisiin ja Hän nousisi kuolleista kolmantena päivänä, niin jälleen kerran he eivät ymmärtäneet, mitä Hän tarkoitti, ja heitä pelotti kysyä Häneltä.

Kuva
Jesus with children

Jakeissa Mark. 9:33–37 kerrotaan, että kun Jeesus tuli Kapernaumiin, Hän opetti opetuslapsilleen, että niitä, jotka nöyrästi palvelevat muita, pidetään suurimpina eli arvoltaan kunnioitettavimpina Jumalan valtakunnassa. Hän myös neuvoi heitä ottamaan kirkkoon ihmisiä, jotka nöyrtyvät lasten kaltaisiksi ja ottavat vastaan Hänet (ks. Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Mark 9:37, alaviite a).

Markus 9:38–50

Jeesus varoittaa johdattamasta muita syntiin ja kehottaa erottautumaan jumalattomista vaikutuksista

Jos kohtaisit ihmisryhmän, joka katselee ja osoittaa ylös jotakin kohti, kuinka suhtautuisit? Katsoisitko itsekin ylöspäin nähdäksesi, mitä ihmiset katselevat?

Ihmisten käytös voi usein vaikuttaa muihin saaden heidät omaksumaan samanlaisia sanoja, tekoja tai asenteita. Milloin olet nähnyt, että joku on muuttanut sanojaan, tekojaan tai suhtautumistaan muiden vaikutuksesta?

Kun tutkit jakeita Mark. 9:38–50, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua miettimään omaa vaikutustasi muiden pyrkimyksiin seurata Vapahtajaa sekä sitä, millainen vaikutus muilla on sinuun.

Lue Mark. 9:38 ja pane merkille, mistä tilanteesta apostoli Johannes kertoi Vapahtajalle.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

Kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Bruce R. McConkie on selittänyt, että apostolit kielsivät tätä miestä ajamasta pois pahoja henkiä, koska hän ei ollut kahdentoista apostolin matkakumppani: ”Hän ei kuulunut niiden opetuslasten sisäpiiriin, jotka kulkivat, söivät ja nukkuivat Opettajan kanssa sekä olivat Häneen jatkuvassa yhteydessä. – – Mutta Herramme vastauksesta käy ilmi, että mies oli valtakunnan jäsen, laillinen toimija, joka toimi pappeuden valtuudella ja uskon voimalla.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 417.)

Vapahtaja kielsi apostoleja estämästä miestä ja opetti, että Hänen edustajiaan auttavat ihmiset palkitaan (ks. Mark. 9:39–41).

Lue Mark. 9:42 ja pane merkille Vapahtajan varoitus. Tässä yhteydessä ilmaus johdattaa lankeemukseen tarkoittaa harhaan johtamista tai sitä, että saa jonkun tekemään syntiä.

Niitä vähäisiä, jotka uskovat Jeesukseen, ovat Vapahtajan nöyrät, luottavaiset minkä tahansa ikäiset opetuslapset. Heitä ovat myös ne, jotka ovat nuoria uskossa, kuten nuoret ja uudet käännynnäiset.

Vanhin McConkie on selittänyt, että ”on parempi kuolla ja menettää kuolevaisuuden olemassaolon jatkumisen siunaukset kuin elää ja johtaa sieluja pois totuudesta” ja joutua kokemaan sitä ankaraa kärsimystä ja eroa Jumalasta, jonka tekomme aiheuttaisivat (Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 420).

Yksi periaate, jonka me opimme Vapahtajan varoituksesta jakeessa Mark. 9:42, on se, että jos johdatamme Jeesukseen Kristukseen uskovia syntiin, meitä pidetään siitä vastuussa Jumalan edessä.

Pohdi, millä tavoin joku saattaisi johdattaa Jeesukseen Kristukseen uskovia syntiin.

Pohdi omaa vaikutustasi ihmisiin, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. Johtaako sinun vaikutuksesi heitä suuntaamaan elämänsä kohti Häntä vai kääntymään pois Hänestä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tapoja, joilla sinä voit saada muita uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja välttämään syntiä. Ympyröi yksi ideoistasi ja aseta tavoitteeksi toimia sen mukaan.

Yritä avata ja solmia uudestaan kengännauhat, solmio tai jokin solmu vain yhdellä kädellä.

Mitä haasteita kokisit, jos menettäisit toisen kätesi? Milloin saattaisi olla parempi menettää toinen käsi kuin säilyttää molemmat?

Amputointi on sellaisen ruumiinosan, kuten käden tai jalan, tarkoituksellista poistamista, joka on vahingoittunut tai tulehtunut pahoin tai siinä on vakava sairaus. Vaikka amputointi ja siitä toipuminen saattaa olla tuskallista ja järkyttävää, se voi ehkäistä sairautta tai tulehdusta leviämästä ja aiheuttamasta lisää vaurioita tai kuoleman.

Lue Mark. 9:43 ja pane merkille, mitä Vapahtaja opetti siitä, milloin olisi parempi menettää toinen käsi kuin säilyttää molemmat.

Vapahtaja opetti kuvaannollisesti, että olisi parempi menettää toinen käsi kuin pitää molemmat, kun toinen käsistämme on saanut meidät tekemään syntiä ja saisi edelleenkin meidät tekemään syntiä. Hän ei sanonut, että meidän pitäisi kirjaimellisesti hakata irti toinen käsistämme. Hän käytti kielikuvaa tähdentääkseen opettamiensa asioiden tärkeyttä. Jeesus käytti käden pois hakkaamisen kuvailmausta osoittaakseen, kuinka tärkeää ja vaikeaa voi olla erottautua epävanhurskaista vaikutuksista.

Joseph Smithin raamatunkäännös lisää ymmärrystämme Vapahtajan opetuksista jakeissa Mark. 9:43–48. Näistä jakeista me opimme, että Vapahtaja käytti kättä, jalkaa ja silmää vertauskuvana niistä vaikutuksista, jotka voivat elämässämme johtaa meitä tekemään syntiä.

Kuva
stick figure
  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi piirros ihmisestä. Ympyröi piirtämästäsi ihmisestä käsi, jalka ja silmä. Lue Pyhien kirjoitusten oppaasta JSR Mark. 9:40–48 ja ota selville, keitä Vapahtaja vertasi käteen, jalkaan ja silmään, jotka ovat ”vietelleet” eli johdattaneet jotakuta syntiin. Nimeä piirrokseen ympyröimäsi käsi, jalka ja silmä sillä, mitä kukin niistä edustaa. Näissä jakeissa sana elämä viittaa iankaikkiseen elämään.

Kuten Vapahtaja opetti, käsi edustaa perheenjäseniämme ja ystäviämme, jalka edustaa ihmisiä, joita pidämme esimerkkinä siitä, kuinka ajatella ja toimia, ja silmä edustaa johtajiamme. Pohdi, millä tavoin erottautuminen jumalattomista vaikutuksista tai vaikutteista, jotka johtavat meitä syntiin tai menettämään uskon, saattaisi olla samankaltaista kuin käden tai jalan poistaminen. Mitä lukemiesi jakeiden mukaan voi tapahtua, jos emme erottaudu jumalattomista vaikutuksista?

Voisit kirjoittaa seuraavan totuuden pyhiin kirjoituksiisi kohdan Mark. 9:43–48 viereen: Meidän on parempi erottautua jumalattomista vaikutuksista kuin päätyä erotettaviksi Jumalasta.

Kuva
Elder Walter F. González

Seitsemänkymmenen koorumin jäsen, vanhin Walter F. González on opettanut, mistä muista vaikutuksista meidän pitäisi erottautua: ”Siitä seuraa, että sellainen pois hakkaaminen tarkoittaa paitsi ystäviä myös jokaista huonoa vaikutusta kuten sopimattomia televisio-ohjelmia, internetsivustoja, elokuvia, kirjallisuutta, pelejä tai musiikkia. Tämän periaatteen kirjoittaminen sieluumme auttaa meitä vastustamaan kiusausta antaa periksi mille tahansa pahalle vaikutukselle.” (”Tänään on aika”, Liahona, marraskuu 2007, s. 55.)

Erottautuminen jumalattomista vaikutuksista ei tarkoita sitä, että kohtelisimme muita töykeästi, tuomitsisimme muita tai kieltäytyisimme olemasta tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät ole kirkon jäseniä. Sen sijaan meidän tulee erottautua ihmisistä, jotka johtaisivat meitä syntiin, tai välttää olemasta tiiviisti tekemisissä heidän kanssaan. Vaikka emme kenties pysty poistamaan tai välttämään kaikkia vaikutuksia, jotka voivat johtaa meitä syntiin, Herra siunaa meitä, kun yritämme erottautua niistä pahoista vaikutuksista, joista voimme, ja kun yritämme kehittää itsekuria välttääksemme vaikutuksia, joita emme voi kokonaan poistaa.

Mieti, mitä haasteita saattaisimme kokea erottautuessamme jumalattomista vaikutuksista. Kuinka voimme tietää, mikä on sopiva tapa erottautua jumalattomista vaikutuksista?

  1. Lue seuraavat tilanteet. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset niihin liittyviin kysymyksiin.

    1. Minulla on ystäviä, jotka kannustavat usein minua osallistumaan toimintoihin, jotka rikkovat Jumalan käskyjä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että minulla voi olla heihin hyvä vaikutus, jos vietän edelleenkin aikaa heidän kanssaan. Millainen suhde minulla pitäisi olla heihin? Mitä minun pitäisi sanoa tai tehdä erottautuakseni oikealla tavalla näistä ystävistä?

    2. Olen ollut erään suositun yhtyeen fani muutamia vuosia. Joissakin heidän viimeisimmissä kappaleissaan ja haastatteluissaan he ovat kannustaneet käyttäytymiseen ja ajatusmalleihin, jotka ovat vastoin Herran tasovaatimuksia ja opetuksia. Sehän on vain musiikkia ja sanoja, eikö niin? Mitä vaaraa on siis siinä, että jatkan heidän musiikkinsa kuuntelemista ja seuraan heitä sosiaalisessa mediassa?

    3. Kuulen jatkuvasti eräästä suositusta ohjelmasta, ja minua kiinnostaa katsoa sitä. Minulle on kerrottu, että siinä on huonoa kielenkäyttöä sekä moraalitonta ja väkivaltaista sisältöä, mutta enhän minä aio ryhtyä jäljittelemään kuulemiani tai näkemiäni pahoja asioita. Joten mikä ongelma siinä olisi, jos katsoisin sitä?

Vaikka erottautuminen vaikutteista, jotka johtavat meitä syntiin, voi olla toisinaan vaikeaa, miksi siitä koituvat palkinnot, mukaan lukien iankaikkinen elämä, ovat tämän uhrauksen arvoisia?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin sinä tai joku tuntemasi henkilö olette päättäneet erottautua jumalattomista vaikutuksista? (Älä kirjoita mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.)

    2. Mitä siunauksia sen tekemisestä koitui?

Pohdi, saattaisivatko jotkin vaikutteet elämässäsi johtaa sinua syntiin. Kirjoita erilliselle paperille, kuinka aiot erottautua näistä vaikutteista. Laita paperi paikkaan, josta näet sen usein.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Mark. 9:30–50 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta