Seminar
Leksjon 20: Lære og pakter 14-16


Leksjon 20

Lære og pakter 14-16

Innledning

I slutten av mai 1829 ble Joseph Smith og Oliver Cowdery truet av mobber mens de gjorde ferdig oversettelsen av Mormons bok. David Whitmer hjalp dem å flytte fra Harmony, Pennsylvania til familien Whitmers hjem i Fayette, New York, så de kunne unnslippe forfølgelse og undervise familien Whitmer og deres naboer om det gjengitte evangelium. Familien Whitmer var svært interessert i gjenopprettelsen. Joseph Smith beskrev David Whitmer, John Whitmer og Peter Whitmer jr. som “ivrige venner og hjelpere i arbeidet, og… ivrige etter å lære sine respektive plikter” (History of the Church 1:48-49). Profeten ba, og fikk åpenbaringer for David Whitmer og hans brødre John og Peter. Disse brødrene lærte om sine roller med hensyn til å fremme Herrens verk.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 14

Herren kaller David Whitmer til å hjelpe til med arbeidet i de siste dager

For å hjelpe elevene å forstå den historiske bakgrunnen for åpenbaringene de skal studere i dag, kan du gi et sammendrag av informasjonen i innledningen til denne leksjonen. I tillegg kan du gjerne be en elev lese følgende beretning. Før eleven leser, kan du forklare at David Whitmer trengte å så hvete på familiens gård og spre gips, som ble brukt som gjødsel. Han følte seg inspirert til å hjelpe Joseph og Oliver etter at han var ferdig med disse oppgavene. Be klassen lytte etter miraklene som gjorde David Whitmer i stand til å hjelpe Oliver Cowdery og Joseph Smith å unnslippe sine forfølgere:

Bilde
Lucy Mack Smith

“David gikk til åkeren, og så at han hadde to tunge arbeidsdager foran seg… Han festet så hestene til harven, og i stedet for å dele åkeren i det bønder vanligvis kaller teiger, kjørte han rundt hele åkeren og fortsatt slik til midt på dagen, og da han stoppet for å spise middag, så han seg rundt og oppdaget til sin store forbauselse at han hadde harvet inn halvparten av hveten. Etter middag fortsatte han som før, og da han tok kveld, hadde han fullført to dagers arbeid.

Da hans far gikk ut på åkeren samme kveld, så han det som var gjort og utbrøt: ‘Det må være en styrende hånd i dette, og jeg tror det er best du drar ned til Pennsylvania så snart du har spredd kalken.’

Neste morgen tok David en trebøtte under armen og gikk for å spre kalken som han to dager tidligere hadde lagt i hauger nær søsterens hus, men da han kom til stedet, oppdaget han at den var borte! Han løp bort til søsteren sin og spurte om hun visste hvor den hadde blitt av. Overrasket sa hun: ‘Hvorfor spør du meg? Ble ikke alt spredd i går?’

‘Ikke som jeg vet’, svarte David.

‘Det var da merkelig’, svarte søsteren, ‘for barna kom til meg i formiddag og ba meg bli med ut og se mennene spre kalk på åkeren, for de hadde aldri sett noen spre kalk så fort før. Jeg gikk, og så tre menn i arbeid på åkeren slik barna sa, men antok at du hadde leid hjelp fordi det hastet slik, så jeg gikk straks inn i huset igjen og tenkte ikke mer over det.’

David undersøkte saken nøye, både blant slektninger og naboer, men klarte ikke å finne ut hvem som hadde gjort det” (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley [1958], 148-49).

  • Hvordan tror du disse opplevelsene kan ha påvirket David Whitmer?

Oppsummer Lære og pakter 14:1-5 ved å forklare at Herren bekjentgjorde at hans verk skulle komme frem, og lovet velsignelser til dem som tar del i det. Be en elev lese Lære og pakter 14:6-7. Be klassen følge med, og se etter Herrens rettledning til David, og velsignelsen David skulle motta hvis han fulgte Herrens instruksjoner.

  • Hva lovet Herren David Whitmer? Hva måtte David gjøre for at dette løftet skulle oppfylles?

Be elevene gjengi prinsippet i Lære og pakter 14:7 med sine egne ord. Mens elevene svarer, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi holder Guds bud og holder ut til enden, vil vi motta evig liv.

  • Hva vil det si å motta evig liv? (Å motta evig liv er å leve evig sammen med vår familie i Guds nærhet. Evig liv er den slags liv som Gud lever.)

  • Hvordan kan løftet om evig liv motivere oss til å holde Guds bud og holde ut til enden?

Be en elev lese Lære og pakter 14:8 høyt. Be klassen følge med, og se etter andre velsignelser David Whitmer kunne motta hvis han var lydig. Når elevene har fortalt hva de har kommet frem til, kan du forklare at kort tid etter at Joseph Smith mottok denne åpenbaringen til David, ble David et av de tre vitnene om Mormons bok. Han så engelen Moroni og gullplatene, og han hørte Guds røst vitne om at opptegnelsen er sann.

Forklar at Herren ga David Whitmer et annet løfte basert på Davids trofasthet. For å forberede elevene til å identifisere et prinsipp i Herrens ord til David, kan du skrive følgende på tavlen: Hvis vi , vil Herren .

Be elevene lese Lære og pakter 14:9-11 hver for seg. Be dem identifisere et prinsipp som passer til mønsteret på tavlen. Be noen få elever dele med klassen det de finner ut. Elevene kan nevne en rekke prinsipper, men sørg for at det er klart at hvis vi trofast hjelper Herren med hans arbeid, vil Herren velsigne oss åndelig og timelig.

  • På hvilke måter har Herren bedt deg om å hjelpe til med hans arbeid? Hvilke velsignelser har du mottatt når du har bistått i Herrens arbeid?

Lære og pakter 15-16

Jesus Kristus underviser John Whitmer og Peter Whitmer jr. om hva som er av størst verdi for dem

Be to elever komme frem i rommet. Be en av dem lese Lære og pakter 15:1 høyt, og be deretter den andre eleven lese Lære og pakter 16:1 høyt. Be disse elevene lese vers 2-6 i disse kapitlene på samme måte.

Be elevene finne det ønsket John Whitmer og Peter Whitmer jr. hadde felles i Lære og pakter 15:3-4 og Lære og pakter 16:3-4.

  • Hva ønsket både John Whitmer og Peter Whitmer jr.? (Å få vite hva de kunne gjøre som ville være av størst verdi for dem.)

Be elevene lese Lære og pakter 15:6 og 16:6 stille. Be dem finne svaret Herren ga disse mennene.

  • Hvordan besvarte Herren spørsmålet deres? Hvilket prinsipp kan vi lære av Herrens svar? (Selv om elevene kan bruke andre ord, forviss deg om at de forstår at vår innsats for å bringe andre til Jesus Kristus er av stor verdi for oss.)

  • Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre mennesker å komme til Kristus?

  • Hvorfor er denne innsatsen av stor verdi for oss?

Be elevene lese Lære og pakter 15 og 16, og se etter hvordan de to åpenbaringene er forskjellige fra hverandre. (Den eneste forskjellen er at den ene er rettet til John og den andre er rettet til Peter.)

Forklar at noen ganger åpenbarer Herren det samme budskapet til forskjellige personer fordi de kan ha lignende behov, omstendigheter eller ønsker. Vi kan imidlertid være sikre på at han kjenner oss personlig. I dette eksemplet kalte han John Whitmer og Peter Whitmer jr. ved navn og åpenbarte sin vilje til dem en om gangen.

  • Hvordan kan en prestedømsvelsignelse eller et misjonskall vise at Gud kjenner oss personlig, selv om velsignelsen eller misjonskallet har lignende ordlyd som andres velsignelser eller misjonskall?

For å gi et annet eksempel på at Gud kjenner oss personlig, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“For en tid siden snakket jeg med en prestedømsleder som ble motivert til å lære navnene på alle de unge i alderen 13 til 21 i staven. Han skaffet seg fotografier av de unge mennene og kvinnene og brukte disse til å lære seg navnene mens han var på forretningsreiser og til andre tider. Denne prestedømslederen lærte hurtig alle navnene til de unge.

En natt hadde prestedømslederen en drøm om en av de unge mennene som han bare kjente fra et bilde. I drømmen så han den unge mannen kledd i hvit skjorte og med misjonærnavneskilt. Sammen med en ledsager som satt ved siden av, underviste den unge mannen en familie. Den unge mannen holdt Mormons bok i hånden, og det så ut som han vitnet om at boken var sann. Så våknet prestedømslederen.

Under en prestedømssamling senere gikk lederen bort til den unge mannen han hadde sett i drømmen, og ba om å få snakke med ham noen minutter. Etter en kort innledning kalte lederen den unge mannen ved navn og sa: ‘Jeg pleier ikke drømme. Jeg har aldri hatt en drøm om et enkelt medlem i denne staven, unntatt deg. Jeg skal fortelle deg om drømmen, og så vil jeg gjerne at du skal hjelpe meg å forklare hva den betyr.’

Prestedømslederen fortalte drømmen og spurte den unge mannen hva den kunne bety. Sterkt beveget svarte den unge mannen ganske enkelt: ‘Den betyr at Gud vet hvem jeg er.’ Resten av samtalen mellom denne unge mannen og hans prestedømsleder var svært meningsfylt, og de ble enige om å møtes og drøfte saker med hverandre fra tid til annen de neste månedene.” (“Herrens milde barmhjertighet”, Ensign eller Liahona, mai 2005, 100).

  • Hvorfor kan det være nyttig for oss å forstå at Gud kjenner oss personlig?

Be noen elever fortelle hvordan de vet at Gud kjenner dem personlig. (Du må kanskje forklare at elevenes eksempler ikke behøver å være usedvanlige. Minn elevene på at de ikke trenger å fortelle om erfaringer som er for personlige eller private.)

  • Hvordan kan kunnskapen om at Gud kjenner deg personlig, påvirke avgjørelsene du tar hver dag? Hvordan har denne kunnskapen påvirket dine avgjørelser?

Du kan gjerne avslutte denne leksjonen med å vitne om sannhetene dere har drøftet, og oppfordre elevene til å handle i samsvar med disse sannhetene.

Skriv ut