Seminar
Leksjon 100: Lære og pakter 97


Leksjon 100

Lære og pakter 97

Innledning

Profeten Joseph Smith mottok åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 97 den 2. august 1833. I denne åpenbaringen ga Herren instruksjoner og oppmuntring til Parley P. Pratt, som presiderte over en skole for prestedømsbærere i Missouri, og til de menn som gikk på denne skolen. Herren understreket også at han ville at de hellige i Missouri skulle bygge et tempel. Han lovet at hvis de gjorde det, og hvis deres hjerter var rene, ville hans herlighet og nærvær være der.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 97:1-9

Herren lærer medlemmene av eldstenes skole i Missouri hva de må gjøre for å bli anerkjent av ham

Skriv følgende ufullstendige setninger på tavlen. Be elevene fullføre disse setningene i notatboken eller skriftstudiedagboken:

Jeg går på skole fordi …

Jeg går i kirken fordi …

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle hvordan de fullførte setningene.

Minn elevene på at vinteren 1832-1833 befalte Herren Kirkens ledere å opprette Profetenes skole i Kirtland, Ohio. Parley P. Pratt presiderte over en lignende skole i Independence, Missouri – en skole for eldstene. Medlemmer av denne skolen skrev til Joseph Smith, som var i Ohio. Som svar sendte han dem et brev som inneholdt åpenbaringen som nå er nedtegnet i Lære og pakter 97. Be elevene lese Lære og pakter 97:1 hver for seg, og finne ut hvordan Herren beskrev mange av brødrene i Sions land (Missouri).

  • Hvordan beskrev Herren mange av brødrene i Missouri?

Be en elev lese Lære og pakter 97:2 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hva Herren lovet disse mennene. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hvilket prinsipp ser du i vers 1-2 om hvordan vi kan motta visdom og sannhet? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi ydmyker oss og gjør vårt beste for å lære, vil vi oppnå visdom og sannhet.)

  • Hvordan tror du ydmykhet og flid hjelper oss å oppnå visdom og sannhet?

Be elevene lese Lære og pakter 97:3-5 hver for seg, og se etter hva Herren mente om Parley P. Pratts tjeneste og hva Herren lovet bror Pratt. Be elevene fortelle hva de finner ut. Forsikre dem om at de, i likhet med Parley P. Pratt, kan vite at Herren er fornøyd med dem så lenge de fortsetter å følge ham.

For å forberede elevene til å studere Lære og pakter 97:6–9, kan du be to elever tegne på tavlen. Be én elev tegne et tre som frembringer god frukt, og som er plantet i god jord ved en elv (se vers 9). Be den andre eleven tegne et tre som ikke frembringer god frukt, med en øks som ligger ved roten (se vers 7).

Bilde
tre med god frukt
Bilde
tre med øks

Forklar at i begge illustrasjoner symboliserer trærne Kirkens medlemmer. Minn elevene på at mange medlemmer av eldstenes skole var ydmyke og trofaste. Andre hadde imidlertid blitt stolte og ulydige.

  • Hvis trærne symboliserer Kirkens medlemmer, hva tror du frukten symboliserer? (Medlemmenes gjerninger eller handlinger. Hvis elevene har problemer med å uttrykke dette svaret, kan du be dem lese Lære og pakter 97:6 hver for seg, og se etter svaret der.)

Be en elev lese Lære og pakter 97:6-7 høyt, og be klassen se etter prinsipper som undervises i disse versene.

  • Hva er noen prinsipper som undervises i disse versene?

Be en elev lese Lære og pakter 97:8-9 høyt, og be klassen se etter prinsipper som undervises i disse versene.

  • Hva er noen prinsipper som undervises i disse versene?

  • Hvordan kan beskrivelsene av hva som skjer med trærne, motivere oss til å være mer trofaste?

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: For å bli anerkjent av Herren, må vi …

Be elevene lese Lære og pakter 97:8, og finne kjennetegn på en person som er anerkjent av Herren. Når de finner disse kjennetegnene, fullfører du setningen på tavlen som følger: For å bli anerkjent av Herren må vi ha et ærlig og sønderknust hjerte og en angrende ånd, og være villige til å holde våre pakter ved offer.

  • Hva tror du det vil si å ha et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

  • Hva tror du det vil si å holde våre pakter ved offer? (Ett mulig svar er at det vil si å gjøre det vi må for å holde de pakter vi har inngått med Herren.)

  • Kan du nevne noen ofre du har gjort for å holde dine pakter?

Gi elevene tid til å grunne på sin stilling overfor Herren, og til å tenke på hvordan de kan anvende prinsippet fra Lære og pakter 97:8 i sitt liv.

Lære og pakter 97:10-21

Herren understreker at han vil at de hellige i Missouri skal bygge et tempel

Be en elev lese Lære og pakter 97:10-12 høyt, og be klassen merke seg hvilke ofre Herren krevde av de hellige i Missouri.

  • Hvilket offer krevde Herren av de hellige i Missouri? (De skulle bygge et tempel – et hus til Herren.)

Minn elevene på at Herren hadde utpekt tempeltomten to år tidligere (se L&p 57:1-3). I juni 1833 skrev Joseph Smith til Kirkens ledere i Missouri og befalte dem å starte byggingen av templet umiddelbart. Men da åpenbaringen i Lære og pakter 97 ble gitt 2. august 1833, hadde de hellige i Missouri fremdeles ikke startet byggearbeidene. I tillegg gjorde den første mobbhandlingen mot de hellige i Jackson County, som fant sted før en kopi av denne åpenbaringen kom dit, det adskillig vanskeligere å adlyde dette budet.

Be elevene granske Lære og pakter 97:12-14 hver for seg, og finne årsaker til at Herren ønsket at de hellige i Missouri skulle bygge et tempel. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvordan har templet vært “et sted for takksigelse” for deg? Hvordan har det vært “et undervisningssted”?

La elevene arbeide sammen to og to. Be dem studere Lære og pakter 97:15–20 sammen med partneren sin, og se etter løfter Herren ga de hellige hvis de ville bygge et tempel. Be dem rapportere det de har funnet ut.

For å hjelpe elevene å forstå at løftet om å se Gud i templet kan omfatte mer enn å se ham med våre naturlige øyne, kan du lese følgende uttalelse av eldste David B. Haight i De tolv apostlers quorum:

Bilde
David B. Haight

“Det er sant at noen virkelig har sett Frelseren, men når man går til ordboken, er det lett å se at det finnes mange betydninger av ordet å se, slik som å lære ham å kjenne, ane ham, gjenkjenne ham og hans verk, oppfatte hans betydning eller forstå ham” (“Templer og arbeidet i dem”, Lys over Norge, jan. 1991, 58).

  • Hva sier vers 15–17 om hvordan vi kvalifiserer oss til å oppleve Herrens herlighet og tilstedeværelse i templet?

Når elevene har svart, skriver du følgende prinsipp på tavlen: I templet vil Gud åpenbare seg for dem som er rene av hjertet.

  • Hva tror du det vil si å være ren av hjertet?

  • Hva kan vi gjøre for å rense vårt hjerte slik at vi kan motta templets velsignelser?

  • Hvordan har du følt deg velsignet når du verdig har deltatt i templet? (Hvis du har elever i klassen som ennå ikke har fått mulighet til å komme til templet, kan du gjerne stille følgende spørsmål i stedet: Hvordan har du følt deg velsignet når du har forsøkt å være ren av hjertet?)

Be elevene lese Lære og pakter 97:21 hver for seg, og finne ut hvordan Herren definerte ordet Sion. Elevene bør identifisere følgende læresetning: Sion er de rene av hjertet.

Lære og pakter 97:22-28

Herren forklarer hva vi må gjøre for å unnslippe hans vrede og motta hans velsignelser

Bilde
tornado

For å forberede elevene til å forstå Herrens budskap i Lære og pakter 97:22-24, kan du vise eller tegne et bilde av en virvelvind. Forklar at virvelvinder finner sted over hele verden. Sterke virvelvinder kan bli til voldsomme tornadoer som forårsaker store skader. Spør elevene om de personlig noen gang har sett en virvelvind eller en kraftig tornado, eller sett videoopptak av en. La elevene beskrive opplevelsene sine.

Be en elev lese Lære og pakter 97:22-24 høyt, og be klassen finne ut hva Herren sammenlignet med en virvelvind. Be dem fortelle hva de finner ut. Forklar at i vers 22 viser ordet hevn til konsekvensene av ulydighet mot Herren.

  • Hvordan kan Herrens hevn være som en virvelvind?

Be elevene granske Lære og pakter 97:25–28 hver for seg, og se etter hva vi må gjøre for å unnslippe Herrens hevn og motta hans velsignelser. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordet hvis der det forekommer i disse versene.

  • Hva må vi gjøre for å unnslippe Herrens hevn og motta hans velsignelser?

  • Hvordan angår Herrens budskap i disse versene bildene av de to trærne vi drøftet tidligere? Hva lærer vers 27-28 oss om omvendelse og tilgivelse?

Bær vitnesbyrd om følgende prinsipp: Hvis vi er lydige, vil vi unnslippe Herrens hevn og motta et mangfold av hans velsignelser.

Du kan gjerne forklare at ifølge Parley P. Pratt, ble ikke åpenbaringen i Lære og pakter 97 “overholdt av lederne og kirken i Missouri som helhet, til tross for at mange var ydmyke og trofaste. Derfor ble de varslede straffedommer utøst til det ytterste, slik historien om de fem neste årene vil vise” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [1938], 96). I november 1833 ble de hellige utvist fra Jackson County, Missouri, og de fortsatte å oppleve forfølgelse i Missouri til de ble drevet ut av delstaten i 1838 og 1839.

Be elevene tenke over hva de har følt seg tilskyndet til å gjøre når de har studert Lære og pakter 97. Oppfordre dem til å følge disse tilskyndelsene, slik at de kan motta Herrens velsignelser.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 97:3. Parley P. Pratt og skolen i Sion

Eldste Parley P. Pratt beskrev eldstenes skole i Sion og sitt arbeid i løpet av sommeren 1833:

Bilde
Parley P. Pratt

“Denne klassen, som tellet omtrent 60 medlemmer, kom sammen for å bli undervist en gang i uken. Møtet var i friluft under noen høye trær i et avsondret sted i ødemarken, hvor vi ba, forkynte og profeterte, og øvde oss i Den hellige ånds gave. Her ble store velsignelser utøst, og mange store og strålende ting ble tilkjennegitt og undervist. Herren ga meg stor visdom, og satte meg istand til å undervise og bygge opp eldstene samt trøste og oppmuntre dem i deres forberedelse til det store arbeidet som lå foran oss. Jeg ble selv også bygget opp og styrket i stor grad. For å være tilstede på denne skolen, måtte jeg gå på mine ben 10 km, av og til gikk jeg barbent. Dette gjorde jeg en gang i uken, og dessuten besøkte jeg og forkynte i 5 eller 6 grener hver uke” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [1938], 93–94; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 1. utg. [Kirkens skoleverks elevhåndbok, 1985], 214).

De som gikk på eldstenes skole, studerte Skriftene, læresetninger og fag som engelsk grammatikk, andre språk, historie, litteratur, filosofi, regning og skrivekunst.

Lære og pakter 97:13-14. Templet er “et undervisningssted”

Eldste John A. Widtsoe i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste John A. Widtsoe

“Tempelarbeide… gir en strålende anledning til å holde vår kunnskap og styrke levende… Evighetens mektige perspektiv blir avdekket for oss i de hellige templer, vi ser tiden fra dens uendelige begynnelse til dens endeløse slutt. Det evige livs drama blir presentert for oss. Da ser jeg klarere hvilken plass jeg selv har i universet, og i Guds skaperverk; jeg er bedre i stand til å plassere meg der hvor jeg hører hjemme, og makter i større grad å verdsette, vurdere, skille og organisere de vanlige og ordinære plikter i livet slik at de små ting ikke skal knuge meg ned eller frata meg overblikket over de større ting Gud har gitt oss” (i Conference Report, april 1922, 97–98; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 1. utg. [Kirkens skoleverks elevhåndbok, 1985], 215).

Lære og pakter 97:15-16. Verdighet til å komme inn i templet

For å komme til templet, trenger et medlem av Kirken tempelanbefaling. President Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap har sagt:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Ethvert medlem som ønsker å komme til templet, uansett alder, må forberede seg for denne hellige erfaringen. Visse spørsmål vil bli stilt av din biskop og stavspresident, som har prestedømmets myndighetsnøkler og er alminnelige dommere i Kirken. Disse viktige spørsmålene omfatter blant annet: Er du ærlig? Er du moralsk ren? Holder du Visdomsordet? Er du lydig mot tiendeloven? Og oppholder du Kirkens ledere? Svarene på disse spørsmålene gjenspeiler dine holdninger og handlinger…

Normene Herren har fastsatt i tempelanbefalingsspørsmålene, er svært lik de normene vi finner i Til styrke for ungdom” (“Se enden fra begynnelsen”, Ensign eller Liahona, mai 2006, 44).

Skriv ut