Seminar
Leksjon 122: Lære og pakter 113-114


Leksjon 122

Lære og pakter 113-114

Innledning

Etter at han kom til Far West, Missouri i mars 1838, mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 113. I åpenbaringen besvarte Herren spørsmål om skriftsteder i Jesajas bok. 11. april 1838 mottok Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 114, hvor Herren befalte David W. Patten, et medlem av De tolv apostlers quorum, å forberede seg til å reise på misjon.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 113

Herren besvarer spørsmål om skriftsteder i Jesajas bok

Begynn leksjonen med å stille elevene følgende spørsmål:

  • Hender det at du sliter med å forstå det du leser i Skriftene?

Forklar at noen profetier i Skriftene inneholder symboler som er vanskelige å forstå. Forklar at i Far West, Missouri ba noen brødre Joseph Smith om å forklare skriftsteder i kapittel 11 og 52 i Jesajas bok. Herrens svar på disse spørsmålene er nedtegnet i Lære og pakter 113. Du kan gjerne forklare at første gang Moroni besøkte Joseph Smith, siterte han profetien i Jesaja 11. Moroni fortalte Joseph at profetien var i ferd med å bli oppfylt (se Joseph Smith – Historie 1:40).

Be en elev lese Jesaja 11:1 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til fire ting som er nevnt i dette verset.

  • Hvilke ting fant du? (Elevene bør nevne en kvist, en stubb, et skudd og røtter. Forklar at Lære og pakter 113 inneholder forklaringer på kvisten, stubben og røttene.)

Bilde
stubbe

Forklar at ordet stubb i Jesaja 11:1 er oversatt fra et hebraisk ord som betyr en trestamme – enten et tre som har blitt hugget ned eller et tre som har blitt plantet. Be en elev tegne en stubbe på tavlen og skrive stamme nær tegningen. Be så eleven legge til røtter og merke dem røtter.

  • Hva er det ifølge Jesaja 11:1, som kommer ut av stubben? (En kvist – med andre ord ny vekst.)

Be eleven tegne en nye vekst som kommer fra stubben, og merke den kvist.

Forklar at disse elementene er symboler. Be elevene lese Lære og pakter 113:1-6 hver for seg, og finne ut hva symbolene betyr.

  • Hvem sier vers 1-2 at Isais stubb symboliserer?

Be en elev skrive Jesus Kristus på tavlen ved siden av ordet stubb.

Forklar at eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum ga én tolkning av røttene og kvisten – at de begge symboliserer Joseph Smith. Be en elev lese følgende uttalelse høyt:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Tar vi feil når vi sier at den profet som er nevnt her, er Joseph Smith, som mottok prestedømmet og rikets nøkler, og som løftet banneret for innsamlingen av Herrens folk i vår evangelieutdeling? Og er han ikke også den ’tjener i Kristi hender som delvis er en etterkommer av Isai så vel som av Efra’im eller av Josefs hus og til hvem det er gitt stor kraft’? (L&p 113:4-6.) De som er på bølgelengde med guddommelig hvisken, vil vite betydningen av disse tingene” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 339–40).

Be en elev skrive Joseph Smith på tavlen ved siden av ordene Røtter og Kvist.

  • Hva er noe av det Joseph Smith har gjort som “en tjener i Kristi hender”? (L&p 113:4).

  • Hva står det i Lære og pakter 113:6 om hensikten med rikets nøkler som ble gitt til Joseph Smith? (Mens elevene drøfter dette spørsmålet, kan du skrive følgende sannhet på tavlen: Joseph Smith mottok rikets nøkler for å innlede Israels innsamling i de siste dager. Du kan også gjerne be elevene lese Lære og pakter 110:11.)

Forklar at etter at Herren hadde åpenbart svar på spørsmålene om Jesaja 11, stilte Elias Higbee spørsmål om Jesaja 52. Be halve klassen lese Lære og pakter 113:7-8 hver for seg. Be den andre halvparten lese Lære og pakter 113:9-10 hver for seg. Be begge gruppene se etter Herrens ønsker for Sions innbyggere.

  • Hva skulle vi ifølge vers 7–8 “kle” oss med? Hva er Sions styrke, ifølge vers 8? (Elevene skulle uttrykke følgende sannhet: Prestedømmets myndighet er Sions styrke.)

Forklar at vers 9 inneholder et spørsmål om at Sion skal “frigjøre seg fra båndene om sin hals”. I dette verset viser ordet bånd til materialet som brukes til å holde noen i trelldom.

  • Hva betyr ifølge vers 10 ordene “båndene om sin hals”?

  • Hvordan hjelper prestedømmets myndighet oss alle å “kle” oss i vår styrke?

  • Hva kan vi gjøre for å frigjøre oss fra “båndene”? Hvordan kan vi hjelpe andre å gjøre dette?

Lære og pakter 114

Herren befaler David W. Patten å forberede seg til å reise på misjon

Forklar at én person Herren valgte til å hjelpe Sion å “kle seg i sin styrke”, var en mann ved navn David W. Patten. Be en elev lese følgende beskrivelse høyt:

David W. Patten ble medlem av Kirken 15. juni 1832. Han ble ordinert til apostel i 1835. Han var uredd i sitt forsvar av troen og av profeten Joseph Smith. Da han forsvarte de hellige mot mobbene i Missouri, var David W. Patten kjent som “kaptein fryktløs”. (Se Lycurgus A. Wilson, Life of David W. Patten: The First Apostolic Martyr [1900], 5, 32, 52, 62.)

Forklar at eldste Patten ba Joseph Smith be om en åpenbaring på hans vegne. Be en elev lese Lære og pakter 114:1 høyt. Be klassen se etter hva Herren ønsket at eldste Patten skulle gjøre.

  • Hva ønsket Herren at eldste Patten skulle gjøre?

  • Hvor mange ble ifølge vers 1 kalt av Herren til å utføre denne misjonen? (Tolv. Dette verset viser til De tolv apostlers quorum og deres kommende misjon til England.)

  • Når skulle eldste David Patten reise på misjon? Se på kapitteloverskriften, og legg merke til datoen da denne åpenbaringen ble gitt. Hvor lang tid hadde David før han skulle reise? (Ca et år.)

Fortell elevene at en tragedie fant sted seks måneder etter at åpenbaringen til David Patten ble gitt. Be en elev lese høyt følgende beretning om slaget ved Crooked River:

Høsten 1838 tiltok igjen fiendtlighetene og forfølgelsene mot de hellige i Missouri. 24. oktober kidnappet en mobb tre av de hellige, tilsynelatende i den hensikt å drepe dem samme kveld. Da han fikk høre dette, beordret en lokal dommer ved navn Elias Higbee, som var medlem av Kirken, oberstløytnant George M. Hinkle i delstatsmilitsen, som også var medlem av Kirken, til å organisere en gruppe menn for å spre mobben og redde fangene. 75 menn samlet seg ved midnatt, med David W. Patten som kaptein. Eldste Patten håpet å overraske mobben og redde fangene uten tap av blod, men da de nærmet seg Crooked River, avfyrte et skjult medlem av mobben et enkelt skudd. Patrick O’Banion, et medlem av de helliges milits, falt. Kaptein Patten, som hadde ledet 15 mann bort fra resten av gruppen, hørte skuddet og ledet et angrep mot området. En rask skuddveksling fulgte, og flere menn ble såret. Gideon Carter døde momentant, og Patrick O’Banion døde den natten. Eldste Patten var også blant de sårede.

Eldste Patten døde noen timer etter slaget. Hans tro på det gjengitte evangelium var slik at han en gang hadde gitt uttrykk til profeten Joseph Smith om at han ønsket å dø som martyr. Profeten, som var dypt beveget, ga uttrykk for stor sorg, ‘for,’ sa han til David, ‘når en mann med din tro ber Herren om noe, får han det vanligvis’” (Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 200; sitat av Joseph Smith, i Life of David W. Patten, 53). Like før eldste Pattens begravelse i Far West, pekte Joseph Smith på eldste Pattens kropp og sa: “Der ligger en mann som har gjort akkurat det han sa han ville gjøre – han har satt sitt liv til for sine venner” (i History of the Church , 3:175).

Forklar at da eldste Patten døde, var han i ferd med å forberede seg, ved sin trofasthet, til å reise på misjon. Be elevene gå sammen to og to for å drøfte følgende spørsmål:

  • Hvordan tror du at Herrens befaling om at han skulle forberede seg til å reise på misjon påvirket eldste Patten? Hvordan kan denne befalingen ha vært til velsignelse for eldste Patten, selv om han aldri utførte misjonen han regnet med å utføre?

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av dette? (Elevene kan dele flere forskjellige innsikter og sannheter, som for eksempel følgende prinsipp: Hvis vi gir akt på Herrens veiledning, vil vi være forberedt på alt han har planlagt for oss.)

  • Når har du fulgt Herrens råd og funnet ut at det forberedte deg for noe du ikke hadde forventet?

Be en elev lese Lære og pakter 114:2 høyt. Be klassen se etter hva Herren sa vil skje når noen ikke utfører sitt kall. Se Salmene 109:8; Apostlenes gjerninger 1:20.)

  • Hva kan vi lære fra vers 2 om hva som vil skje dersom vi ikke er trofaste i våre kall? (En annen vil bli kalt til å utføre våre ansvarsoppgaver.)

Forklar at da eldste David W. Patten lå for døden, snakket han om noen av de hellige, blant dem medlemmer av De tolv apostlers quorum, som ikke hadde vært trofaste. Han utbrøt: “Tenk om de kunne vært i min situasjon! For jeg føler at jeg har bevart troen, jeg har fullendt løpet. Derfor ligger det nå en krans rede for meg, som Herren, den rettferdige dommer, vil gi meg.” Til sin hustru sa han: “Hva du enn gjør, så fornekt ikke troen” (sitert av Heber C. Kimball, i Life of David W. Patten, 69).

For å hjelpe elevene å føle hvor viktig det er å velge nå å være trofast, kan du be dem skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om hva de vil gjøre for å følge Herrens råd og oppfylle de forventninger han har til dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 113:1-6. Tolkning av symboler i Skriftene

Symboler i Skriftene kan ha flere betydninger. Den inspirerte tolkningen av Jesaja 11:1, 10, som finnes i Lære og pakter 113:1–6, illustrerer for eksempel denne profetiens oppfyllelse i de siste dager (se Joseph Smith – Historie 1:40). Jesaja 11:1, 10 kan imidlertid også tolkes som følger: Isais stubb og rot kan symbolisere Davids hus, og kvisten og grenen kan vise til Jesus Kristus.

Lære og pakter 114:2. “Det finnes noen blant dere som fornekter mitt navn”

I åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 114, talte Herren om siste-dagers-hellige som ville fornekte hans navn. En av disse var Oliver Cowdery, som falt fra og ble utelukket i Far West, Missouri i 1838. Fordi Oliver Cowdery hadde vært apostel, betydde hans frafall at han hadde forlatt dette høye og hellige kall og ikke lenger var et spesielt vitne om Kristi navn. President Wilford Woodruff omtalte senere Oliver Cowdery som et eksempel på en som hadde falt fra standhaftighet i troen:

Bilde
President Wilford Woodruff

“Hvis Kirkens president eller en av hans rådgivere eller apostlene eller noen annen mann i sitt hjerte tror at Gud ikke kan klare seg uten ham, og at han er spesielt betydningsfull når det gjelder å videreføre Herrens verk, da står han på løs grunn. Jeg hørte Joseph Smith si at Oliver Cowdery, som var den andre apostel i denne kirken, sa til ham: ‘Hvis jeg forlater denne kirken, så faller den.’

Joseph svarte: ‘Prøv, Oliver.’ Oliver prøvde, og han falt. Men Guds rike falt ikke. Jeg har kjent andre apostler i min tid som har vært av den mening at Herren ikke kunne klare seg uten dem, men Herren har fortsatt sitt verk uten dem.

Jeg har sett Oliver Cowdery når det syntes som om jorden skalv under hans føtter. Jeg har aldri hørt en mann bære et sterkere vitnesbyrd enn det han gjorde under Åndens innflytelse. Men i samme øyeblikk som han forlot Guds rike, vek kraften fra ham… Han ble tappet for sin styrke, slik Samson ble i Dalilas favn. Han tapte kraften og vitnesbyrdet som han hadde hatt, og han fikk det aldri helt tilbake mens han levde, selv om han døde som [medlem] av Kirken” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff [2004], 104–5).

Skriv ut