Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 18: Oppi ja liitot 11–12


Oppiaihe 18

Oppi ja liitot 11–12

Johdanto

Pian Aaronin pappeuden palauttamisen jälkeen, toukokuussa 1829, kaksi miestä vieraili profeetta Joseph Smithin luona Harmonyssa Pennsylvaniassa: Joseph Smithin veli Hyrum ja Joseph Knight vanhempi. Molemmat miehet ilmaisivat halunsa palvella Jumalaa ja auttaa evankeliumin palauttamisessa. Lukuun OL 11 on tallennettu Herran ilmoitus Hyrum Smithille siitä, kuinka tämä voisi vahvistaa Siionin asiaa. Lukuun OL 12 on tallennettu Herran ilmoitus Joseph Knight vanhemmalle siitä, kuinka tämäkin voisi olla avuksi Siionin asian vahvistamisessa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 11:1–14

Hyrum Smith saa tietää, kuinka hän voi olla avuksi Siionin asian vahvistamisessa

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat halunneet osallistua johonkin hyödylliseen toimintaan tai asiaan, kuten jonkin kirkon toiminnan suunnitteleminen, jonkun apua tarvitsevan palveleminen tai osallistuminen johonkin koulun kerhoon tai järjestöön.

  • Mitä teidän piti tehdä, jotta voitte osallistua siihen toimintaan tai asiaan? (Oppilaat saattavat ehdottaa sellaisia seikkoja kuten ilmoittautuminen, lomakkeiden täyttäminen, puhuminen jonkun vastuuhenkilön kanssa tai muita toimenpiteitä, jotka osoittivat, että he haluavat osallistua.)

Kehota oppilaita lukemaan lukujen OL 11 ja 12 johdannot ja panemaan merkille kahden henkilön nimet, jotka halusivat osallistua Herran työhön. Kehota sitten oppilaita lukemaan itsekseen OL 11:27 ja 12:7 ja panemaan merkille, keitä muita Herra on kutsunut auttamaan työssään.

  • Keitä muita Herra on kutsunut auttamaan työssään? (Kaikkia niitä, jotka haluavat auttaa Häntä.)

Auta oppilaita ymmärtämään luvun OL 11 taustaa selittämällä, että tässä luvussa oleva ilmoitus osoitettiin Hyrum Smithille, joka tuli Palmyrasta New Yorkin osavaltiosta Harmonyyn Pennsylvanian osavaltioon tapaamaan veljeään Josephia. Hyrum oli todennäköisesti tietoinen äskettäisistä tapahtumista, kuten Mormonin kirjan käännöstyön edistymisestä. Hän halusi tietää, kuinka voisi auttaa Josephia Herran työssä. Joseph tiedusteli asiaa Herralta ja sai tämän ilmoituksen. (Voisit auttaa oppilaita huomaamaan, miten tärkeällä sijalla halu on Herran työssä, ehdottamalla, että he merkitsevät jakeissa OL 11:3, 8, 10, 14, 17, 21 ja 27 haluamista, pyytämistä, tahtomista ja toivomista tarkoittavat sanat.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 11:5–9. Pyydä puolta luokan jäsenistä panemaan merkille, mitä siunauksia Herra lupaa Hyrumille. Kehota toista puolta luokan jäsenistä panemaan merkille, mitä Hyrumin pitäisi tehdä saadakseen osakseen nuo siunaukset. (Kun oppilaat vastaavat, sinun on ehkä tarpeen selventää, että ”Jumalan salaisuudet” [OL 11:7] ovat hengellisiä totuuksia, jotka saa tietää vain ilmoituksen avulla.)

  • Mitä totuuksia voimme oppia kohdan OL 11:8 perusteella halusta tehdä Herran työtä? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä seuraavia totuuksia: 1) Me voimme saada siunauksia Jumalalta vanhurskaiden halujemme mukaan. 2) Jos haluamme tehdä Jumalan työtä, me olemme välikappaleena paljon hyvän tekemiseksi.)

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Mitä minä voin tehdä, jotta voin olla välikappaleena paljon hyvän tekemiseksi oman sukupolveni aikana?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 11:10–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Herran Hyrumille antamat neuvot, jotka auttaisivat tätä saamaan aikaan paljon hyvää. Kun oppilaat ovat lukeneet, kehota muutamia heistä kirjoittamaan taululla olevan kysymyksen alle, mitä he ovat löytäneet. Voisit myös ehdottaa, että oppilaat jäljentävät tämän luettelon seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. (He lisäävät kohtia luetteloon oppiaiheen edetessä.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että turvaa Henkeen?

  • Kuinka te voitte kohdan OL 11:12–13 mukaan huomata Hengen vaikutuksen? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi huomata seuraavat totuudet: 1) Herran Henki johtaa meidät tekemään hyvää, olemaan nöyriä ja tuomitsemaan vanhurskaasti. 2) Henki valaisee mielemme ja täyttää sielumme ilolla.)

Kun keskustelette näistä totuuksista, voisit pyytää oppilaita kertaamaan pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan OL 8:2–3. Voisit myös ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan viitteen jakeiden OL 11:12–14 marginaaliin.

  • Millä tavoin Henki voi kohdan OL 11:12–13 mukaan vaikuttaa mieleemme ja sydämeemme?

  • Milloin olette kokeneet Hengen vaikutuksen jollakin näistä tavoista? Millä tavoin tämä kokemus on johtanut teidät tekemään hyvää?

Oppi ja liitot 11:15–30

Herra käskee Hyrum Smithiä valmistautumaan kutsumukseensa saarnata

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 11:15–16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra halusi Hyrum Smithin valmistautuvan tekemään. Auta oppilaita ymmärtämään, että Hyrum Smithiä kiellettiin saarnaamasta, ennen kuin hänet kutsuttaisiin tekemään niin.

  • Miksi Hyrum Smithin piti näiden jakeiden mukaan odottaa vielä vähän aikaa, ennen kuin hänet kutsuttaisiin saarnaamaan evankeliumia? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että ilmaus ”kunnes saat minun sanani, minun kallioni, minun kirkkoni ja minun evankeliumini” tarkoittaa sitä, ettei kirkkoa ollut vielä perustettu eikä Mormonin kirjaa ollut vielä julkaistu.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 11:17–20, kun luokan jäsenet seuraavat mukana ja panevat merkille, mitä Herra sanoi, että Hyrumin piti tehdä, jotta hänestä voi tulla tehokas evankeliumin saarnaaja. Voit lisätä oppilaiden vastauksia taululla olevaan luetteloon. Voit myös kehottaa oppilaita kirjoittamaan vastauksensa muistiin.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että pysyy koko sydämestään Herrassa? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että tässä yhteydessä sana pysyä tarkoittaa sitä, että pitää lujasti tai horjumatta kiinni jostakin.)

  • Mikä ilmaus toistuu jakeissa OL 11:18 ja 20? (Voisit lisäksi tuoda esiin, että kehotus pitää käskyt on myös jakeissa 6 ja 9.)

Kirjoita taululle seuraava periaate: Käskyjen pitäminen valmistaa meitä hengellisesti tekemään Herran työtä.

  • Kuinka käskyjen pitäminen tällä hetkellä valmistaa teitä lähetystyöpalveluun, avioliittoon ja kirkon palvelutyöhön tulevina vuosina?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 11:21–22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muuta sellaista Hyrumin piti tehdä, mikä auttaisi häntä tulemaan tehokkaaksi evankeliumin saarnaajaksi.

  • Mitä Herra käski, että Hyrumin pitäisi tehdä pystyäkseen julistamaan Hänen sanaansa ihmisille? (Voit lisätä taululla olevaan luetteloon tutkia pyhiä kirjoituksia.)

  • Mitä eroa on pyhien kirjoitusten tutkimisella, jotta tuntisi Jumalan sanan, ja niiden pelkällä lukemisella?

  • Mitä Herra lupasi Hyrumille ja muille, jotka noudattavat jakeissa OL 11:21–22 opetettua mallia? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Ne, jotka tutkivat Herran sanaa, saavat Hänen Henkensä ja voiman saada muut vakuuttuneiksi siitä, että evankeliumi on totta.)

Oppi ja liitot 12

Herra antaa Joseph Knightille neuvoja Siionin asian vahvistamisesta

Mainitse oppilaille muutamien kuuluisien ihmisten nimiä. Kysy heiltä, ovatko he koskaan kuulleet mainitsemistasi henkilöistä, ja selitä lyhyesti, miksi he ovat niin tunnettuja. Kysy sitten, ovatko he koskaan kuulleet miehestä nimeltä Joseph Knight vanhempi.

  • Miettikää seurakunnastanne henkilöitä, jotka palvelevat uskollisesti ja tekemättä asiasta numeroa. Kuinka he auttavat Jumalan valtakunnan rakentamisessa?

Auta oppilaita saamaan tietoa Joseph Knight vanhemmasta ja siitä, mitä hän teki evankeliumin palautuksen hyväksi, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen luvun OL 12 johdanto. Selitä, että Joseph Knight vanhempaa ei juuri tunneta nykyään, mutta hän antoi profeetta Joseph Smithille ruokaa ja muita tarvikkeita sinä tärkeänä aikana, kun Mormonin kirjaa käännettiin.Luvussa OL 12 on ilmoitus, jonka Herra antoi Joseph Smithille Joseph Knight vanhempaa varten toukokuussa 1829. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 12:6–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä vanhurskaita luonteenpiirteitä pitäisi olla niillä, jotka haluavat auttaa Herran työssä.

  • Mitä luonteenpiirteitä kohdan OL 12:8 mukaan Herra vaatii niiltä, jotka haluavat auttaa Hänen työssään?

  • Kuinka te pyritte kehittämään näitä luonteenpiirteitä elämässänne?

Kerro oppilaille, että Joseph Knight vanhempi yritti jatkuvasti kehittyä näissä vanhurskaissa luonteenpiirteissä ja osoittaa sen käytännössä. Hän antoi Joseph Smithille ajallista ja hengellistä apua koko profeetan palvelutyön ajan. Monia vuosia sen jälkeen kun Joseph Smith sai lukuun OL 12 tallennetun ilmoituksen, hän kirjoitti seuraavaa Joseph Knightin uskollisuudesta:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Joseph Knight vanhempi – – on ollut uskollinen ja vilpitön, puolueeton ja esimerkillinen, hyveellinen ja ystävällinen poikkeamatta koskaan oikealle tai vasemmalle. – – Hän on vanhurskas mies.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 483–484.)

Kannusta oppilaita pohtimaan ja soveltamaan käytäntöön tänään oppimaansa kehottamalla muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka he täydentäisivät seuraavan virkkeen: ”Voin auttaa Herraa Hänen työssään siten, että…”

Voit päättää kertomalla, kuinka itse täydentäisit tämän virkkeen.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 11:2. Jumalan sana on ”terävämpi kuin kaksiteräinen miekka”

Vanhin Orson Pratt kahdentoista apostolin koorumista on kuvannut Jumalan sanan voimaa:

Kuva
Vanhin Orson Pratt

”Yksinkertaisen totuuden sanoma, kun Jumala on sen lähettänyt – kun se on julistettu jumalallisella valtuudella jumalallisesti innoitettujen miesten välityksellä – tunkeutuu mieleen kuin terävä, kaksiteräinen miekka, joka lyö pirstaleiksi syvälle juurtuneet ennakkoluulot, muinaiset erheen ja perinteen raudanlujat jänteet, jotka aika on pyhittänyt ja ihmisviisaus tehnyt suosituiksi. Se erottaa järkähtämättömän tarkasti totuuden erheestä – Kristuksen opit ihmisopeista. Se tuhoaa täysin vaivattomasti jokaisen väitteen, jonka ihmisten oppineisuus saattaa sitä vastaan nostattaa. Sellaisten ihmisten mielipiteet ja uskontunnustukset, jotka eivät ole saaneet innoitusta, ja uskonnollisista opinahjoista alkunsa saaneet opit katoavat kaikki kuin aamun kaste – ne kaikki vajoavat merkityksettömyyteen, kun niitä verrataan suoraan taivaasta saatuun sanomaan.” (”Divine Authority – or was Joseph Smith Sent of God?”,Orson Pratt’s Works on the Doctrines of the Gospel, 1945, osa 1, s. 1.)

Oppi ja liitot 11:9. Mitä tarkoittaa se, ettei saa opettaa ”tälle sukupolvelle mitään muuta kuin parannusta”?

Presidentti Joseph Fielding Smith on sanonut:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Kun Herra kutsuu palvelijoitaan huutamaan ainoastaan parannusta, Hän ei tarkoita, etteivät he voi huutaa kastetta tai kutsua ihmisiä noudattamaan Herran käskyjä, mutta Hän toivoo, että kaikki, mitä he sanovat ja tekevät, tapahtuu ihmisiä parannukseen tuovassa hengessä. Lähetyssaarnaaja, joka ei palvelutyössään toimi näin, on leväperäinen velvollisuudessaan.” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 57.)

Kirjasessa Lujana uskossa opetetaan parannuksesta seuraavaa:

”Parannus on yksi evankeliumin ensimmäisistä periaatteista (ks. UK 4). Se on välttämätön onnellesi tässä elämässä ja kautta iankaikkisuuden. Parannus on paljon muutakin kuin väärien tekojen tunnustamista. Se on mielen ja sydämen muutos, joka antaa sinulle tuoreen näkemyksen Jumalasta ja itsestäsi sekä maailmasta. Siihen sisältyy kääntyminen pois synnistä ja kääntyminen Jumalan puoleen anteeksiannon saamiseksi. Siihen kannustavat rakkaus Jumalaa kohtaan ja vilpitön halu totella Hänen käskyjään.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 111.)

Oppi ja liitot 11:25. ”Älä kiellä ilmoituksen henkeä”

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt, että tämä Hyrum Smithille annettu neuvo ”on hyvä neuvo meille kaikille nykyäänkin. Kirkossa tuntuu olevan ihmisiä, jotka valittavat sitä, että Herra ei anna Oppiin ja liittoihin liitettäviä ilmoituksia kuten alussa, ja he kysyvät, miksi ilmoitus on lakannut kirkossa. Tavallisesti on niin, että nämä arvostelijat eivät pidä uskollisesti käskyjä, jotka Herra on jo antanut, ja he ovat sokeita sille tosiasialle, että ilmoitusta ja Herran johdatusta suodaan kirkolle kaiken aikaa. Kukaan, jolla on erottamisen henki, ei voi olla näkemättä, että Herran käsi on opastanut tätä kansaa alusta asti, ja tämä johdatus on nykyisin yhtä ilmeistä kuin se on ollut muinakin aikoina kaikille, jotka ovat nöyriä ja joilla on murtunut mieli. (Ks. MK Jaak. 4:8.)” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 57; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 25–26.)