Seminaarit ja instituutit
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 65–71 (Viikko 15)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 65–71 (Viikko 15)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 65-71 (viikko 15), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 65–66)

Tutkiessaan tätä oppiaihetta oppilaat oppivat, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi leviää maan ääriin. He huomasivat, että meidän tehtävämme on valmistaa itseämme ja muita Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 67)

Tässä oppiaiheessa oppilaat huomasivat seuraavat periaatteet: Herra kuulee rukouksemme ja tuntee sydämemme; jos päästämme pelon sydämeemme, niin voimme menettää siunauksia. He oppivat myös, että kun riisumme yltämme kateuden ja pelon sekä nöyrrymme ja jatkamme kärsivällisyydessä, me kykenemme kestämään Herran kirkkauden.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 68)

Tässä oppiaiheessa oppilaat saivat oppia, että kun Pyhä Henki innoittaa Herran palvelijoita, heidän sanansa johtavat ihmisiä pelastukseen. Oppilaat oppivat myös, että piispan täytyy saada virkaansa hyväksyntä ensimmäiseltä presidenttikunnalta ja asettamisen täytyy tapahtua asianmukaisella valtuudella. Lisäksi oppilaat huomasivat, että Herra on käskenyt vanhempia opettamaan lapsiaan ymmärtämään oppia parannuksesta, uskosta Kristukseen, kasteesta ja Pyhän Hengen lahjasta.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 69–71)

Herran John Whitmerille antamien neuvojen johdosta oppilaat oppivat, että Herra odottaa historiaa tallennettavan, koska se on hyväksi kirkolle ja nousevalle sukupolvelle. Oppilaat huomasivat myös, että Herra pitää meitä tilivelvollisina niistä velvollisuuksista, jotka Hän on antanut meidän vastuullemme. Viimeiseksi oppilaat saivat tietää, että kun ihmiset arvostelevat kirkkoa, me voimme vastata selittämällä pyhissä kirjoituksissa olevia totuuksia ja noudattamalla Hengen johdatusta.

Johdanto

Tämä oppiaihe keskittyy luvussa OL 66 oleviin Herran sanoihin William E. McLellinille. Tutkimalla tätä lukua oppilaat voivat oppia, että heidän on tärkeää tehdä parannus kaikista synneistään, poistaa elämästään asiat, jotka estävät heidän hengellisen edistymisensä, ja pysyä uskollisina loppuun asti.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 66

Herra käskee William E. McLelliniä saarnaamaan evankeliumia, hylkäämään kaiken vääryyden ja pysymään uskollisena loppuun asti

Piirrä ennen oppituntia taululle seuraava kuvio.

Kuva
line diagram

Kun oppitunti alkaa, kehota oppilaita tarkastelemaan taululla olevaa kuviota. Pyydä heitä pohtimaan itsekseen, mihin kohtaan kuviota he sijoittaisivat itsensä. Ehdota myös, että he miettivät, mihin suuntaan he ovat menossa – lähemmäksi Jumalaa vai kauemmaksi Hänestä. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, millä tavoin me voimme päästä lähemmäksi Jumalaa.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Jos haluat olla lähellä jotakuta, joka on ollut sinulle rakas mutta josta olet joutunut eroon, tiedät, kuinka se käy päinsä. Järjestäisit tilaisuuden puhua hänen kanssaan, kuuntelisit häntä ja keksisitte jotakin, mitä voitte tehdä toistenne hyväksi. Mitä useammin näin kävisi ja mitä pitempään se jatkuisi, sitä lujemmaksi rakkauden side muodostuisi. Jos kuluisi pitkä aika, jolloin ette puhuisi, kuuntelisi tai tekisi mitään, tämä side heikkenisi.

Jumala on täydellinen ja kaikkivoipa, ja sinä ja minä olemme kuolevaisia. Mutta Hän on meidän Isämme. Hän rakastaa meitä, ja Hän tarjoaa meille saman mahdollisuuden tulla lähemmäksi Häntä kuin tarjoaisi joku meitä rakastava ystävä. Prosessi olisi sama: puhumalla, kuuntelemalla ja tekemällä.” (”Lähemmäksi Jumalaa”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 63.)

  • Kuinka me voimme presidentti Eyringin mukaan päästä lähemmäksi Jumalaa?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että pyrkiessämme lähemmäksi Jumalaa me puhumme, kuuntelemme ja teemme?

Selitä, että kirkon alkuaikoina mies nimeltä William E. McLellin lähestyi Jumalaa saadessaan tietää palautetusta evankeliumista. Hänet kastettiin 20. elokuuta 1831. Pian sen jälkeen hänet asetettiin vanhimmaksi, ja hän oli Hyrum Smithin toverina lähetystyössä muutaman viikon. Lokakuussa 1831 hän matkasi Ohioon kirkon konferenssiin. Siellä ollessaan hän tapasi profeetta Joseph Smithin. Lokakuun 29. päivänä veli McLellin rukoili yksinään pyytäen, että Herra ilmoittaisi profeetan kautta vastaukset viiteen erityiseen kysymykseen. Kertomatta kysymyksiä Joseph Smithille veli McLellin pyysi ilmoitusta. Kun profeetta saneli ilmoituksen, joka on luvussa OL 66, veli McLellin huomasi, että jokaiseen hänen kysymykseensä oli vastattu. Herra antoi hänelle ohjeita ja varoituksia auttaakseen häntä pysymään uskollisena ja saamaan lopulta iankaikkisen elämän.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 66:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille syitä, joiden vuoksi Herra siunasi William McLelliniä tämän ilmoituksen aikaan.

  • Miksi veli McLellin oli voinut saada siunauksia Herralta? (Koska hän oli kääntynyt pois synneistään sekä ottanut vastaan Herran totuuksia ja evankeliumin täyteyden.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 66:3 ja katsomaan, mitä veli McLellinin täytyi Herran sanojen mukaan vielä tehdä ollakseen Herran mielen mukainen. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on ”puhdas, mutta [ei] kokonaan”? (Sinun pitää kenties auttaa oppilaita ymmärtämään, että vaikka veli McLellin oli edistynyt paljon ja häntä oli siunattu hänen ponnisteluistaan, hänen piti vielä tehdä parannus joistakin synneistä.)

  • Mitä me voimme oppia jakeessa 3 olevasta Herran neuvosta? (Oppilaiden tulee huomata seuraava käsky: Meitä käsketään tekemään parannus kaikista synneistämme.)

  • Miksi on tärkeää, että me teemme parannuksen kaikista synneistämme emmekä vain osasta niitä?

  • Mitä me voimme oppia tämän jakeen perusteella siitä, kuinka Herra auttaa meitä parannuksenteossamme? (Oppilaiden vastaukset saattavat vaihdella, mutta heidän tulee ilmaista seuraava periaate: Herra näyttää meille ne asiat, joista meidän täytyy tehdä parannus.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuunnellessaan löytämään yksi asia, jossa me voimme pyytää Herraa auttamaan meitä tekemään parannuksen.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Yksi kysymys, joka meidän täytyy esittää taivaalliselle Isälle yksityisessä rukouksessa, on: ’Mitä sellaista olen tänään tehnyt tai jättänyt tekemättä, mikä pahoittaa mielesi? Jos vain voin tietää, teen parannuksen koko sydämestäni, viipymättä.’ Sellaiseen nöyrään rukoukseen vastataan.” (”Älä viivyttele”, Liahona, tammikuu 2000, s. 40.)

Kannusta oppilaita miettimään siunauksia, joita he ovat saaneet, kun he ovat kääntyneet pois synnistä ja ottaneet vastaan evankeliumin. Kehota heitä kysymään tietoa siitä, mistä heidän pitää tehdä parannus, jotta he voivat saada vieläkin suurempia siunauksia.

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä kutakin paria lukemaan yhdessä OL 66:5–9 ja katsomaan, mitä Herra halusi veli McLellinin tekevän. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä siunauksia veli McLellin jakeiden 8–9 mukaan saisi, jos hän tekisi uskollisesti Herran tahdon?

  • Mitä voimme oppia näiden jakeiden perusteella siunauksista, joita voimme saada, kun noudatamme Herran tahtoa meihin nähden? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos olemme uskollisia Herran tahdon tekemisessä, Hän on kanssamme ja siunaa meitä niin, että kykenemme tekemään sen, mitä Hän vaatii meiltä.)

Selitä, että sen lisäksi että Herra antoi William McLellinille käskyjä siitä, mitä tehdä, Hän antoi tälle myös varoituksen. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kaksi ensimmäistä virkettä jakeesta OL 66:10. Ennen kuin hän lukee, tuo esiin, että ensimmäisen virkkeen kehotus välttää murhetta viittaa siihen, että joskus murehtiminen estää meitä toimimasta tai tekee tehtävästä hyvin vaikean.

  • Herra käski veli McLelliniä hylkäämään kaiken vääryyden. Kuinka vääryys tai synti haittaisi hänen lähetystyötään?

  • Kuinka vääryys haittaa meitä hengellisesti?

Lue ääneen kolmas virke jakeesta OL 66:10 ja kehota luokan jäseniä panemaan merkille erityinen varoitus, jonka Herra antoi William McLellinille.

  • Minkä kiusauksen kanssa veli McLellin jakeen 10 mukaan oli kamppaillut?

  • Mitä me voimme oppia jakeen 10 perusteella siitä, mitä Herra tietää meistä jokaisesta? (Auta oppilaita näkemään, että Herra tuntee erityiset haasteemme ja kiusauksemme, aivan kuten Hän tunsi ne veli McLellinin kohdalla.)

  • Miksi arvelette olevan tärkeää ymmärtää, että Herra tuntee erityiset haasteemme ja kiusauksemme?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 66:11–13. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muita neuvoja Herra antoi William McLellinille.

  • Mitä meidän jakeen 12 mukaan pitää tehdä, jotta saisimme iankaikkisen elämän? (Auta oppilaita huomaamaan, että jos jatkamme uskollisesti loppuun asti, me saamme iankaikkisen elämän.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että jatkaa uskollisesti loppuun asti?

Selitä, että kun tämä ilmoitus annettiin, William McLellin oli saanut todistuksen palautetusta evankeliumista. Tämän ilmoituksen saatuaan hän todisti Joseph Smithin profeetallisesta kutsumuksesta. Veli McLellin palveli uskollisesti useita vuosia, ja hänet kutsuttiin palvelemaan yhtenä kahdentoista apostolin koorumin ensimmäisistä jäsenistä tällä taloudenhoitokaudella. Hän ei kuitenkaan jatkanut uskollisesti loppuun asti. Itse asiassa hän kääntyi profeetta Joseph Smithiä vastaan, ja hänet erotettiin kirkosta vuonna 1838.

Ohjaa oppilaiden huomio taululla olevaan kuvioon ja ehdota, että he miettisivät jälleen kerran, mihin kohtaan he sijoittaisivat itsensä tuossa kuviossa. Pyydä heitä pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Mitä aiotte tehdä päästäksenne lähemmäksi Jumalaa ja jatkaaksenne uskollisesti loppuun asti?

Todista opeista ja periaatteista, joista olette keskustelleet, ja kannusta oppilaita toimimaan näiden totuuksien mukaan.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 72–76)

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, millaista olisi nähdä hetken aikaa helvetti (ulkoinen pimeys) ja muut jumalattomien kärsimykset ja saada sitten näky selestisestä, terrestrisestä ja telestisestä kirkkaudesta. Selitä, että profeetta Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin innoitetun raamatunkäännöstyön ansiosta heidän silmänsä pystyivät avautumaan ja näkemään kolmesta kirkkauden asteesta näyn, joka on tallennettu lukuun OL 76.