Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 131: Oppi ja liitot 124:1–21


Oppiaihe 131

Oppi ja liitot 124:1–21

Johdanto

Kun profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 124 tallennetun ilmoituksen 19. tammikuuta 1841, pyhät olivat olleet Nauvoossa Illinoisissa lähes kaksi vuotta. Kokemiensa vainojen ja vaikeuksien jälkeen pyhillä oli nyt paikka, jonne he voisivat rauhassa kokoontua ja rakentaa kaupungin.Luku OL 124 on ensimmäinen niistä Joseph Smithin Nauvoossa saamista ilmoituksista, jotka liitettäisiin pyhiin kirjoituksiin. Tämä luku on jaettu kolmeen oppiaiheeseen. Tässä oppiaiheessa käsitellään jakeita 1–21. Näissä jakeissa Herra antoi käskyn, että maan hallitsijoille oli lähetettävä julistus evankeliumin palautuksesta ja Siionin vaarnasta Nauvoossa. Hän myös kiitti alkuaikojen kirkon johtajia ja antoi heille neuvoja.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 124:1–14

Herra antaa käskyn, että julistus evankeliumista tulee lähettää maan hallitsijoille

Kirjoita taululle sana Vahva. Kysy oppilailta, millaista henkilöä maailman mittapuiden mukaan pidetään yleensä vahvana. Kun oppilaat vastaavat, kirjoita heidän vastauksensa taululle sanan Vahva alle. Kirjoita taululle sana Heikko. Kysy oppilailta, millaisia ominaisuuksia maailman mittapuiden mukaan liitetään yleensä heikkoon ihmiseen.

  • Millä tavoin maailma yrittää saada omien mittapuidensa mukaan nuoren miehen tai nuoren naisen tuntemaan itsensä heikoksi?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:1 ja ottamaan selville, ketä Herra kuvasi heikoksi. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat tietää.

  • Millä tavoin Joseph Smith on saattanut olla heikko, kun hänet kutsuttiin palauttamaan evankeliumi? Miksi Herra jakeen 1 mukaan kutsuisi heikkoja tekemään työtään? (Kun oppilaat vastaavat, tee yhteenveto heidän vastauksistaan kirjoittamalla taululle seuraavanlainen periaate: Herra tuo esiin viisautensa sen kautta, mikä maan päällä on heikkoa.)

  • Millä tavoin Herra näytti viisautensa profeetta Joseph Smithin kautta?

  • Kuinka Herra lisäsi Joseph Smithin kykyjä?

Pyydä oppilaita nimeämään joitakin kirkon tehtäviä, joita he saattaisivat saada nyt kun he ovat vielä nuoria. (Mahdollisia vastauksia: toimia kotiopettajana tai luokan tai koorumin johtokunnan jäsenenä tai lähetyssaarnaajana, pitää puhe sakramenttikokouksessa tai ystävystyä johonkuhun seurakunnassa.)

Viittaa taululle kirjoitettuun periaatteeseen ja esitä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka tämän totuuden muistaminen voisi auttaa meitä, kun saamme erilaisia tehtäviä palvella kirkossa?

  • Kuinka teille ovat olleet siunaukseksi ne, jotka ovat palvelleet uskollisesti Herraa, vaikka he ovatkin saattaneet olla heikkoja maailman silmissä?

Muistuta oppilaille, että talvella 1838–1839 pyhät pakenivat Missourista ja asettuivat Illinoisiin Mississipin varrelle. Siellä pyhät alkoivat rakentaa Nauvoon kaupunkia. Kokemiensa vainojen ja vaikeuksien jälkeen pyhillä oli nyt paikka, jonne he voisivat rauhassa kokoontua ja rakentaa kaupungin. Joulukuussa 1840 Illinoisin osavaltion lainsäädäntöelin myönsi Nauvoon kaupungille perustamiskirjan, joka salli pyhien järjestää paikallishallinnon, perustaa yliopiston ja jopa muodostaa paikallisen kansalliskaartin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 124:2–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra halusi Joseph Smithin tekevän nyt kun pyhät olivat asettuneet Nauvooseen. (Sinun pitää kenties selittää, että ilmaus tämä vaarna jakeessa 2 tarkoittaa Nauvoota.)

  • Mitä Herra käski Joseph Smithiä tekemään? (Antamaan julistuksen evankeliumista maan hallitsijoille.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan muutaman minuutin aikana seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he sisällyttäisivät julistukseen evankeliumista maan hallitsijoille.) Voit auttaa oppilaita siten, että pyydät heitä pohtimaan, minkä asioiden he tietävät olevan totta evankeliumissa, ja ehdota, että he sisällyttävät julistukseensa todistuksen noista totuuksista. Kehota hetken kuluttua muutamaa oppilasta kertomaan luokalle, mitä he ovat kirjoittaneet.

Pyydä oppilaita mainitsemaan eri tapoja, joilla me voimme kertoa evankeliumista muille. (Mahdollisia esimerkkejä: sosiaalinen media, todistuksen kirjoittaminen Mormonin kirjaan ja sitten sen kirjan antaminen ystävälle sekä jonkun kutsuminen kirkkoon tai seminaariin.) Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.

  • Mitkä ovat olleet tehokkaimpia tapoja, millä te olette kertoneet evankeliumista muille?

Kirjoita taululle kaksi otsikkoa: Kuinka? ja Miksi?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:4–8. Pyydä puolta luokan jäsenistä katsomaan, kuinka Herra halusi julistuksen kirjoitettavan, ja pyydä toista puolta luokan jäsenistä katsomaan, miksi Herra halusi julistuksen kirjoitettavan. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia näitä jakeita, kehota muutamaa heistä tulemaan taululle ja kirjoittamaan löytämänsä asiat asianomaisen otsikon alle.

Kehota oppilaita mainitsemaan jakeesta 4 periaate, joka opettaa, kuinka Herra haluaa meidän kertovan evankeliumista muille. (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita jotakin seuraavanlaista: Meidän tulee julistaa evankeliumia sävyisyydessä ja Pyhän Hengen voimalla.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että julistaa evankeliumia sävyisyydessä? Mitä mielestänne tarkoittaa se, että julistaa evankeliumia Pyhän Hengen voimalla?

  • Viittaa taululla olevaan luetteloon tavoista kertoa evankeliumista. Kuinka me voimme kertoa evankeliumista sävyisyydessä ja Pyhän Hengen voimalla käyttämällä näitä menetelmiä?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:9 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi tekevänsä, kun pyhät julistaisivat evankeliumia.

Kehota oppilaita huomaamaan jakeessa 9 opetettu oppi siitä, mitä Herra voi tehdä niiden hyväksi, jotka kuulevat evankeliumista. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraavanlainen totuus: Herra voi pehmittää niiden sydämen, jotka kuulevat evankeliumista.

  • Kuinka tämä oppi voi liittyä totuuteen siitä, että meidän tulee julistaa evankeliumia sävyisyydessä ja Pyhän Hengen voimalla?

Tee yhteenveto kohdasta OL 124:10–14 selittämällä, että Herra sanoi kutsuvansa maan hallitsijoita antamaan apua pyhille, kun pyhät julistaisivat heille evankeliumia. Herra käski lisäksi Robert B. Thompsonia auttamaan Joseph Smithiä kirjoittamaan julistuksen evankeliumista.

Selitä, että vaikka työ tämän julistuksen kirjoittamiseksi alkoi pian sen jälkeen kun tämä lukuun OL 124 tallennettu ilmoitus saatiin, useat tekijät estivät sen valmistumisen ja julkaisemisen, mikä tapahtui vasta useita vuosia myöhemmin. Robert B. Thompson kuoli seitsemän kuukautta kirjoittamisen alkamisesta. Hänen kuolemansa, Nauvoon temppelin rakentamiselle omistettu aika ja muut velvoitteet estivät julistuksen valmistumisen ennen profeetta Joseph Smithin kuolemaa. Julistuksen viimeisteli lopulta Parley P. Pratt, ja se julkaistiin lehtisenä New York Cityssä 6. huhtikuuta 1845 sekä Millennial Star -lehdessä 22. lokakuuta 1845. (Ks. Ezra Taft Benson, ”A Message to the World”, Ensign, marraskuu 1975, s. 32–34.)

Oppi ja liitot 124:15–21

Herra antaa ohjeita kirkon johtajille Nauvoossa

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin joku lausui heille vilpittömän kohteliaisuuden. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksestaan ja siitä, miksi tuo kohteliaisuus oli heille merkityksellinen.

Selitä, että Herra puhui tässä ilmoituksessa usealle ihmiselle ja kiitti heitä tuomalla esiin heidän vahvuuksiaan ja heidän panoksensa. Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen jakeita OL 124:15–20 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi näistä henkilöistä. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät ilmauksia, jotka tekevät heihin vaikutuksen. Kun aikaa on ollut riittävästi, kehota oppilaita kääntymään parin puoleen ja kertomaan tälle, mitä he löysivät sekä mitkä ilmaukset tekivät heihin vaikutuksen ja miksi.

Voit tuoda esiin, että jakeessa OL 124:19 Herra julisti, että Hän oli ottanut luokseen kolme äskettäin kuollutta uskollista miestä (David W. Pattenin, Edward Partridgen ja profeetan isän, Joseph Smith vanhemman).

Kehota oppilaita katsomaan, mitä Herra sanoi Hyrum Smithistä ja George Milleristä jakeissa OL 124:15 ja 20.

  • Mitä Herra ajattelee niistä, jotka ovat vilpittömiä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Herra rakastaa niitä, jotka ovat sydämeltään vilpittömiä, ja luottaa heihin. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät sanat, jotka opettavat tätä periaatetta jakeissa 15 ja 20.)

  • Kuinka määrittelisitte sydämen vilpittömyyden?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Joseph B. Wirthlinin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Vilpittömyys merkitsee minulle aina sen tekemistä, mikä on oikein ja hyvää välittömistä seurauksista huolehtimatta. Se merkitsee vanhurskautta sielumme syvyyksistä, ei pelkästään teoissamme, vaan – mikä tärkeämpää – ajatuksissamme ja sydämessämme. Henkilökohtainen vilpittömyys sisältää sellaista luotettavuutta ja turmeltumattomuutta, ettemme pysty pettämään luottamusta tai liittoa.” (Ks. ”Henkilökohtainen rehellisyys”, Valkeus, heinäkuu 1990, s. 27.)

  • Kun katsotte vanhin Wirthlinin määritelmää, niin miksi arvelette Herran rakastavan niitä, jotka ovat sydämeltään vilpittömiä?

Kehota oppilaita pohtimaan jotakin elämänsä osa-aluetta, jossa he voisivat olla vilpittömämpiä. Kannusta heitä asettamaan henkilökohtainen tavoite olla tuossa asiassa vilpittömämpiä.

Lausu lopuksi oma todistuksesi niistä totuuksista, joita oppilaat ovat tänään oppineet.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 124:2–3. ”Vakava julistus – – kaikille – – kansakunnille”

Presidentti Ezra Taft Benson palveli vuonna 1975 kahdentoista apostolin koorumin presidenttinä. Kahdentoista koorumissa olevien veljiensä puolesta hän vahvisti sen julistuksen sanoman, jonka apostolit olivat vuonna 1845 kirjoittaneet vastaukseksi kohdassa OL 124:2–3 olleeseen käskyyn. (Ks. Ezra Taft Benson, ”A Message to the World”, Ensign, marraskuu 1975, s. 33–34.)