Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 71: Oppi ja liitot 65


Oppiaihe 71

Oppi ja liitot 65

Johdanto

Syyskuun 12. päivänä 1831 Joseph Smith ja hänen perheensä muuttivat Ohion osavaltion sisällä Kirtlandista noin 50 kilometriä kaakkoon Hiramiin. He muuttivat, koska Herra oli neuvonut heitä tekemään niin (ks. OL 63:65). Profeetta ja hänen perheensä muuttivat uusien kirkon käännynnäisten John ja Alice Johnsonin perheen luo. Yksi merkittävä syy muuttoon pois Kirtlandista oli se, että Joseph voisi jatkaa innoitettua raamatunkäännöstään. Hiramiin muutettuaan Joseph aloitti uudelleen tuon työn. Lokakuun 30. päivänä 1831 Joseph Smith sai lukuun OL 65 tallennetun ilmoituksen. Tässä ilmoituksessa Herra opettaa, että jokainen kansakunta kuulee evankeliumin valmistauduttaessa Vapahtajan toiseen tulemiseen ja että pyhien tulee rukoilla Jumalan valtakunnan kasvun puolesta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 65

Herra julistaa, että evankeliumi tulee täyttämään koko maan

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa joitakin asioita, joiden puolesta he rukoilevat usein. Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet, jos he haluavat tehdä niin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen luvun OL 65 johdanto. Selitä, että tässä ilmoituksessa Herra sanoo meille asian, jonka puolesta meidän tulee rukoilla – etenkin kun näemme ennustettujen tapahtumien täyttyvän myöhempinä aikoina.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 65:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Herra kuvailee evankeliumin leviämistä.

  • Minne Jeesuksen Kristuksen evankeliumi menee? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava oppi: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi leviää maan ääriin. Kirjoita tämä oppi taululle.)

  • Mitä sellaista Herra on jakeen 2 mukaan antanut ihmiselle, minkä ansiosta evankeliumi tulee täyttämään koko maan? (Jumalan valtakunnan avaimet. Sinun pitää kenties muistuttaa oppilaille, että ilmaus ”valtakunnan avaimet” tarkoittaa pappeuden valtuutta johtaa kirkossa. Näiden avainten ansiosta kirkon presidentti johtaa pyrkimyksiämme saarnata evankeliumia. Hän antaa joitakin näistä avaimista johtaville ja paikallisille pappeusjohtajille.)

Kuva
Daniel Interprets Nebuchadnezzar’s Dream

Näytä kuvaa Daniel selittää Nebukadnessarin unen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 24; ks. myös lds.org). Kehota oppilaita selittämään, mitä he tietävät tulkinnasta, jonka Daniel esitti kuningas Nebukadnessarin unesta. (Voisit lukea kohdan Dan. 2:31–45 tai tehdä siitä yhteenvedon. Kerro oppilaille, että kuningas Nebukadnessaria vaivasi eräs uni ja että Herra ilmoitti unen ja sen merkityksen Danielille. Unessa monia poliittisia valtakuntia kuvaavan suuren patsaan tuhosi kivi, joka käsin koskematta irtosi vuoresta. Kivi oli aluksi pieni mutta kasvoi, kunnes se täytti koko maan.)

  • Mikä kohdan OL 65:2 mukaan on se kivi, joka on irronnut käsin koskematta vuoresta? (Jumalan valtakunta. Selitä että tässä jakeessa ilmaus ”Jumalan valtakunta” tarkoittaa Jumalan valtakuntaa maan päällä – Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa. Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän selityksen pyhiin kirjoituksiinsa jakeen 2 viereen.)

Jos mahdollista, anna oppilaille monisteena seuraava lausunto, jotta he voivat säilyttää sitä pyhien kirjoitustensa välissä. Jos se ei ole mahdollista, voit kirjoittaa lausunnon taululle ennen oppituntia ja pyytää oppilaita kirjoittamaan sen seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan lausunto ääneen.

Presidentti Gordon B. Hinckley on sanonut:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Me olemme kansalaisia suurimmassa valtakunnassa maan päällä – valtakunnassa, jota ei ohjaa ihmisviisaus vaan Herra Jeesus Kristus. Sen läsnäolo on todellinen. Sen kohtalo on varma. Tämä on se valtakunta, josta profeetta Daniel puhui – niin kuin kivi, joka irtoaisi vuoresta käden koskematta ja lähtisi vierimään ja täyttäisi koko maailman. (Ks. Dan. 2:34–35.)

Yksikään kuolevainen ei luonut tätä valtakuntaa.” (Ks. ”Totuuden tukipilarit”, Liahona, toukokuu 2002, s. 4–5.)

  • Minkä todisteen näette siitä, että Danielin profetia on toteutumassa tänä aikana?

  • Kuinka tämä todiste vahvistaa teidän todistustanne Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta?

  • Mitä teille merkitsee se, että te kuulutte Jumalan valtakuntaan maan päällä?

Lue ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat. Ennen kuin luet, kerro oppilaille, että aiot lopettaa lukemisen kesken viimeistä virkettä. Pyydä heitä kuuntelemaan tarkoin ja miettimään, kuinka he täydentäisivät viimeisen virkkeen.

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Oletteko koskaan ajatelleet, miksi teidät lähetettiin maailmaan juuri tänä aikana? Te ette syntyneet Aadamin ja Eevan aikana tai kun faraot hallitsivat Egyptiä tai Ming-dynastian aikana. Te olette tulleet maailmaan tänä aikana kaksituhatta vuotta Kristuksen ensimmäisen tulemisen jälkeen. Jumalan pappeus on palautettu maan päälle, ja Herra on kohottanut kätensä valmistaakseen maailmaa loistavaa paluutaan varten. Tämä on suurten mahdollisuuksien ja tärkeiden vastuiden aikaa. Tämä on teidän aikaanne. – – Yksi tärkeistä tehtävistänne on…” (”Maailman valmistaminen toiseen tulemiseen”, Liahona, toukokuu 2011, s. 49.)

Kehota muutamaa oppilasta sanomaan, kuinka he täydentäisivät vanhin Andersenin sanojen viimeisen virkkeen. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 65:3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Herran käsky meille Hänen valtakuntansa jäsenille.

  • Mitä tarkoittaa se, että meidän on määrä valmistaa Herralle tietä ja Karitsan ateriaa sekä valmistautua Ylkää varten? (Nämä ilmaukset tarkoittavat vastuuta maailman valmistamisesta Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.)

Kirjoita taululle seuraava totuus: Meidän tehtävämme on valmistaa itseämme ja muita Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan OL 65:3 lähelle. Selitä, että vanhin Neil L. Andersen on todistanut tästä totuudesta. Lue hänen sanojensa viimeinen virke kokonaan: ”Yksi tärkeistä tehtävistänne on auttaa valmistamaan maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen” (”Maailman valmistaminen toiseen tulemiseen”, s. 49).

  • Kun mietitte tehtäväänne valmistaa itseänne ja muita toiseen tulemiseen, mitä ajattelette ja tunnette?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 65:4 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä me voimme tehdä valmistaaksemme itseämme ja muita toiseen tulemiseen. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Millä tavoin voimme ilmoittaa Herran ihmeellisistä teoista kansan keskuudessa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 65:5–6 ja pyydä oppilaita panemaan merkille, minkä kaiken puolesta meidän tulee rukoilla.

  • Minkä puolesta meidän tulee näiden jakeiden mukaan rukoilla, kun valmistaudumme toiseen tulemiseen? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, voit kehottaa heitä vertaamaan jaetta 6 Herran rukouksen sanoihin kohdassa Matt. 6:10.)

  • Kuinka näiden asioiden puolesta rukoileminen saattaisi auttaa meitä valmistamaan itseämme ja muita toiseen tulemiseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen, mitä presidentti Thomas S. Monson on sanonut, ja pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä meidän pitäisi sisällyttää rukouksiimme.

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Pyydän, että uskonne ja rukouksenne jatkuvat niiden alueiden puolesta, joilla vaikutuksemme on rajoitettua ja joilla meidän ei sallita tällä hetkellä kertoa evankeliumista vapaasti. Kun teemme niin, voi tapahtua ihmeitä.” (”Tervetuloa konferenssiin”, Liahona, marraskuu 2009, s. 6.)

  • Minkä puolesta meidän presidentti Monsonin mukaan pitäisi rukoilla? Kuinka nämä rukoukset auttavat tien valmistamisessa toiselle tulemiselle?

Pyydä luokan jäseniä katsomaan jälleen kohtaa OL 65:1–2 ja yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen.

  • Millä tavoin me osallistumme Herran työhön täyttää maa Hänen evankeliumillaan? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, auta heitä näkemään, että he voivat osallistua tähän työhön kokoaikaisina lähetyssaarnaajina. Auta heitä myös näkemään, että he osallistuvat tähän työhön nyt vaikutuksellaan kodissaan, seurakunnassaan, koulussaan ja asuinpaikkakunnallaan.)

Kannusta oppilaita valmistamaan itseään ja muita toiseen tulemiseen.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 65. ”Jotta taivaan valtakunta voi tulla”

Varhainen käsikirjoitus ilmoituksesta, joka on tallennettu lukuun OL 65, sisältää seuraavat johdantosanat: ”Joseph Näkijän saama ilmoitus 30. lokakuuta 1831 jakeesta Matt. 6:10” (William E. McLellinin jäljennös ilmoituksesta, 30. lokakuuta 1831 [OL 65], julkaisussa William E. McLellin Papers, 1831–1878, kirkon historian kirjasto). Matt. 6:10 on osa Herran rukousta: ”Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.” Ilmoituksessa, joka on tallennettu lukuun OL 65, käy ilmi eri tapoja, joilla Herran valtakunta on tullut maan päälle ja jatkaa etenemistään. Ja se päättyy sanoihin, jotka ovat samankaltaiset kuin Herran rukouksen viimeiset sanat: ”Sillä sinun on kunnia, voima ja kirkkaus aina ja ikuisesti. Aamen.” (OL 65:6; ks. myös Matt. 6:13, vuoden 1938 suomennos.)

Oppi ja liitot 65:2. ”Kunnes se on täyttänyt koko maan”

Vaikka kirkko oli perustamisensa jälkeisten muutamien ensimmäisten vuosien aikana hyvin pieni, Joseph Smithillä oli profeetallinen näkemys sen suuresta tulevaisuudesta. Wilford Woodruff kertoi julistuksesta, jonka profeetta esitti Kirtlandissa Ohiossa huhtikuussa 1834 pidetyssä pappeuskokouksessa:

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

”Profeetta kutsui kaikki pappeudenhaltijat koolle paikkakunnan pieneen hirsistä tehtyyn koulurakennukseen. Se oli pieni rakennus, mitoiltaan arviolta 14 x 14 jalkaa [18 m²]. Mutta sinne mahtuivat kaikki Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon pappeudenhaltijat, jotka olivat tuolloin Kirtlandin kaupungissa. – – Tultuamme yhteen profeetta pyysi kanssaan olevia Israelin vanhimpia todistamaan tästä työstä. – – Kun he olivat todistaneet, profeetta sanoi: ’Veljet, teidän tämäniltaiset todistuksenne ovat ylentäneet mieltäni ja opettaneet minua hyvin paljon. Mutta haluan sanoa teille Herran edessä, että te ette tiedä yhtään enempää tämän kirkon ja valtakunnan kohtaloista kuin äitinsä sylissä oleva lapsi. Te ette ymmärrä sitä.’ Olin varsin yllättynyt. Hän sanoi: ’Te näette täällä tänään vain pienen kourallisen pappeutta, mutta tämä kirkko täyttää vielä Pohjois- ja Etelä-Amerikan – se täyttää maailman.’” (Julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 142.)