Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 138: Oppi ja liitot 131


Oppiaihe 138

Oppi ja liitot 131

Johdanto

Luku OL 131 sisältää koosteen periaatteista, jotka profeetta Joseph Smith opetti Ramusissa Illinoisissa 16.–17. toukokuuta 1843. Hän opetti oppia uudesta ja ikuisesta avioliitosta sekä uskollisille luvatusta iankaikkisesta elämästä. Hän opetti myös, että kaikki henki on ainetta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 131:1–4

Joseph Smith opettaa iankaikkisen avioliiton tärkeyttä

Näytä oppilaille yksinkertaista yhdistelmälukkoa. Voisit käyttää sitä lukitaksesi jonkin laatikon kannen. Ellei sinulla ole lukkoa, piirrä sellainen taululle. Kehota yhtä poikaoppilasta ja yhtä tyttöoppilasta tulemaan luokan eteen. Anna ensimmäiselle heistä paperi, johon on kirjoitettu yhdistelmän alkuosa. Anna toiselle heistä paperi, johon on kirjoitettu yhdistelmän loppuosa. Jos olet tuonut luokkaan lukon, pyydä jompaakumpaa oppilasta avaamaan lukko ilman toisen oppilaan apua. Anna heidän sitten yhdessä työskennellen avata lukko.

Kuva
combination lock

Kirjoita taululle seuraava kysymys (tai olet voinut kirjoittaa sen paperiin, jonka sijoitit laatikkoon, jonka kaksi oppilasta juuri avasivat): Jos lukko kuvaa pääsyä selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen, mitä numeroyhdistelmä kuvaa? Pyydä oppilaita etsimään vastaus tähän kysymykseen, kun he tutkivat lukua OL 131.

Selitä, että 16. toukokuuta 1843 Joseph Smith matkusti Ramusiin Illinoisiin. Ollessaan Benjamin ja Melissa Johnsonin luona hän sinetöi heidät aviomieheksi ja vaimoksi iankaikkisuudeksi. Hän opetti heille myös, kuinka iankaikkinen avioliitto liittyy selestiseen valtakuntaan. Nämä totuudet on tallennettu jakeisiin OL 131:1–4. (Ks. History of the Church, osa 5, s. 391–392.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 131:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään totuus, jonka profeetta ilmoitti selestisestä valtakunnasta.

  • Mitä Joseph Smith ilmoitti selestisestä valtakunnasta?

Selitä, että käytämme selestisen valtakunnan kirkkauden korkeimpaan asteeseen pääsemisestä usein nimitystä korotus tai iankaikkinen elämä. Kirjoita taululle sana korotus. Selitä, että ne, jotka saavuttavat tämän asteen selestisessä valtakunnassa, elävät siten kuin taivaallinen Isämme elää.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 131:2–4 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä meidän täytyy tehdä, jotta pääsisimme selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen.

  • Mitä meidän pitää tehdä päästäksemme selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen? (Oppilaiden tulee huomata seuraava oppi: Päästäksemme selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen meidän on astuttava uuteen ja ikuiseen avioliittoon.)

  • Mitä mielestänne jakeessa 4 tarkoitetaan sillä, että ellei meitä ole sinetöity temppelissä asianmukaisella valtuudella, me emme ”voi enentyä”? (Voit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän jakeen selittämällä, että enentyminen tarkoittaa mahdollisuutta saada lapsia edelleen myös selestisessä valtakunnassa.)

Auta oppilaita ymmärtämään ilmaus ”uusi ja ikuinen avioliitto” selittämällä, että sana uusi tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että liitto palautettiin uudelleen meidän taloudenhoitokaudellamme. Termi ikuinen tarkoittaa, että tämä välttämätön liitto kestää iankaikkisesti. Muistuta oppilaille, että me solmimme tämän selestisen avioliiton temppelissä.)

  • Millä tavoin mielestänne selestinen avioliitto miehen ja naisen välillä valmistaa heitä korotukseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuinka avioliitto auttaa meitä valmistautumaan iankaikkiseen elämään.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Kaksi mitä tärkeintä opillista syytä auttaa meitä ymmärtämään, miksi iankaikkinen avioliitto on olennainen osa Isän suunnitelmaa.

Syy 1: Mies- ja naispuolisten henkien olemus täydentää ja täydellistää toinen toistaan, ja siksi miesten ja naisten on tarkoitettu edistyvän yhdessä kohti korotusta. – –

Jumalallisen suunnitelman mukaan miehen ja naisen on tarkoitus edistyä yhdessä kohti täydellisyyttä ja kirkkauden täyteyttä. Erilaisen luonteensa ja erilaisten kykyjensä ansiosta mies ja nainen tuovat kumpikin aviosuhteeseen ainutlaatuisia ulottuvuuksia ja kokemuksia. Mies ja nainen antavat erilaisen mutta tasaveroisen panoksen ykseyteen ja kokonaisuuteen, jota ei voida saavuttaa millään muulla tavoin. Mies täydentää naista ja tekee hänestä täydellisemmän, ja nainen täydentää miestä ja tekee hänestä täydellisemmän, kun he oppivat toisiltaan ja vastavuoroisesti vahvistavat ja siunaavat toisiaan – –.

Syy 2: Jumalallisen suunnitelman mukaan tarvitaan sekä mies että nainen saattamaan lapsia kuolevaisuuteen ja tarjoamaan paras ympäristö lasten kasvattamiseen ja hoivaamiseen.” (Ks. ”Avioliitto on olennainen osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa”, Liahona, kesäkuu 2006, s. 51–52, lihavointi ja kursivointi poistettu.)

  • Miksi avioliitto miehen ja naisen välillä on vanhin Bednarin mukaan välttämätön korotuksellemme?

  • Kuinka sen opin ymmärtäminen, että selestinen avioliitto on välttämätön korotukselle, vaikuttaa siihen, mitä etsitte tulevassa puolisossanne?

  • Miksi on tärkeää, että asetatte jo teidän iässänne tärkeälle sijalle elämässänne valmistautumisen iankaikkisen avioliiton solmimiseen temppelissä?

Voit selittää, että korotuksen siunaukset ovat tarjolla myös niille, joilla ei ole tilaisuutta solmia selestistä avioliittoa tässä elämässä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava selitys julkaisusta Lujana uskossa:

”Jotkut kirkon jäsenet jäävät naimattomiksi ilman omaa syytään, vaikka he haluavatkin solmia avioliiton. Jos havaitset olevasi tässä tilanteessa, voit olla varma, että ’kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa’ (Room. 8:28). Kun pysyt kelvollisena, niin jonakin päivänä, tässä elämässä tai seuraavassa, sinulle annetaan kaikki iankaikkisen perhesuhteen siunaukset.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 15.)

  • Kuinka kasteenliittonne lupausten pitäminen nyt auttaa teitä valmistautumaan temppelin siunausten saamiseen? Mitä nuoret miehet ja nuoret naiset voivat tehdä nyt, jotta temppelissä solmitusta selestisestä avioliitosta tulee heille tärkeä asia? (Voit tehdä taululle luettelon oppilaiden ehdotuksista.)

Kannusta oppilaita asettamaan elämässään tärkeälle sijalle avioliiton solmiminen iankaikkisuudeksi temppelissä. Todista siunauksista, joita koituu selestisestä avioliitosta.

Oppi ja liitot 131:5–6

Profeetta selittää, mikä on ”lujempi profeetallinen sana”

Näytä oppilaille kirjallista takuutodistusta.

  • Mitä hyötyä on takuusta?

  • Miksi taivaallisen Isän antama takuu olisi erityisen arvokas?

Selitä, että Ramusissa Illinoisissa toukokuun 17. päivän aamuna 1843 Joseph Smith piti saarnan, joka perustui kohtaan 2. Piet. 1:19. Se kuvaa Jumalan antamaa takuuta (ks. History of the Church, osa 5, s. 392). Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Piet. 1:19 ja etsimään tuo takuu. (Lujempi profeetallinen sana.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 131:5 ja ottamaan selville, mitä ”lujempi profeetallinen sana” tarkoittaa. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä taivaallinen Isä jakeen 5 mukaan takaa henkilölle lujemmalla profeetallisella sanalla? (Iankaikkisen elämän.)

  • Miltä sellaisen takuun saaminen mahtaisi teistä tuntua? Miksi?

Huom. Älä spekuloi sitä, ketkä elossa olevat ihmiset ovat saattaneet saada lujemman profeetallisen sanan. Pyhissä kirjoituksissa kuitenkin kerrotaan ihmisistä, jotka ovat saaneet tämän vakuutuksen iankaikkisesta elämästä ollessaan vielä kuolevaisuudessa. Herra antoi tämän vakuutuksen esimerkiksi Joseph Smithille (ks. OL 132:49) ja Almalle (ks. Moosia 26:20).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 131:6 ja pyydä luokan jäseniä katsomaan, mikä voisi estää jotakuta saamasta iankaikkista elämää.

  • Mikä Joseph Smithin sanojen mukaan tekisi meille mahdottomaksi pelastua eli saada iankaikkista elämää? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja mutta huolehdi siitä, että he ymmärtävät, että me emme voi pelastua tietämättömyydessä. Voit kirjoittaa tämän totuuden taululle.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Marion G. Romneyn seuraavat sanat. Pyydä oppilaita kuuntelemaan, millaista tietoa me tarvitsemme saadaksemme iankaikkisen elämän.

Kuva
Presidentti Marion G. Romney

”Tieto ainoasta todellisesta Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta (ks. Joh. 17:3) on tärkein tieto maailmankaikkeudessa. Se on tieto, jota vailla profeetta Joseph Smithin mukaan kukaan ei voisi pelastua. Sen puuttuminen on tietämättömyyttä, josta puhutaan ilmoituksessa, johon on kirjoitettu: ’Ihmisen on mahdotonta pelastua tietämättömyydessä’ (OL 131:6).” (”Except a Man Be Born Again”, Ensign, marraskuu 1981, s. 14.)

  • Mikä tieto meillä täytyy olla saadaksemme iankaikkisen elämän? Miksi tällainen tieto on mielestänne välttämätön pelastukselle?

  • Millä tavoin me voimme lisätä tietoamme taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta?

Oppi ja liitot 131:7–8

Joseph Smith opettaa, että kaikki henki on ainetta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 131:7–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mistä henget koostuvat.

  • Mitä opitte näistä jakeista? (Kaikki luodut koostuvat aineesta, mutta hengellinen aine on ”hienompaa tai puhtaampaa”.)

Todista periaatteista, joita käsitellään luvussa OL 131, ja kannusta oppilaita jatkamaan tiedon hankkimista taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta, jotta heistä voi tulla enemmän Heidän kaltaisiaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 131:1-4. Uusi ja ikuinen avioliitto

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miten selestinen avioliitto ja kutsumisen ja valinnan lujaksi tekeminen liittyvät toisiinsa:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Samassa mielessä kuin kaste avaa oven ja aloittaa parannusta tekevän henkilön matkan polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään, sen tekee myös selestinen avioliitto. Tämä pyhä avioliittojärjestys avaa myös selestiseen korotukseen johtavan oven. – –

Kuten jokainen, joka on solminut avioliiton temppelissä, tietää, niin tällä tavoin – pyhän pappeuden voimalla ja valtuudella sekä Elian palauttaman sinetöimisvoiman nojalla – liiton solmiville luvataan perintönä kirkkautta, kunniaa, voimaa ja herruutta Jumalan valtakunnassa. Mutta aivan kuten kasteessa, kaikki lupaukset ovat ehdollisia. Niiden on erityisesti ja selkeästi lausuttu olevan riippuvaisia osapuolten senjälkeisestä uskollisuudesta. Jos he pitävät käskyt solmittuaan selestisen avioliiton, heidän liittonsa jatkuu tulevassa elämässä. Jos he eivät mukaudu vaadittaviin henkilökohtaisen vanhurskauden mittapuihin, heidän avioliittonsa ei ole voimassa, kun he kuolevat, ja he palaavat tilaan, jossa he ovat erillään eivätkä avioliitossa. – –

Koska henkilön kutsumisen ja valinnan lujaksi tekeminen tarkoittaa sitä, että saa varmasti iankaikkisen elämän, Herralle on mitä luonnollisin asia maailmassa ilmoittaa sekä oppi iankaikkisesta avioliitosta että oppi sinetöimisestä iankaikkiseen elämään (tarkoittaen henkilön kutsumisen ja valinnan lujaksi tekemistä) yhdessä ja samassa ilmoituksessa. Itse asiassa toinen johtaa toiseen. Toinen on ehdollinen lupaus iankaikkisesta elämästä, ja toinen on ehdoton lupaus. – –

Meidän täytyy elää niin, että saamme nämä takuut, joihin meidät on näin kutsuttu, ja nämä vakuutukset, jotka kuuluvat valintaamme ja jotka annetaan vain selestisen avioliiton ehdon perusteella. Kuten kasteessa, samoin on selestisessä avioliitossa: sen jälkeen kun olemme saaneet loistavan lupauksen iankaikkisesta elämästä, mikä on osa kumpaakin näistä liitoista, meidän täytyy ponnistella eteenpäin vanhurskaudessa, kunnes kutsumuksemme ja valintamme on tehty lujaksi, ja tämä korkea saavutus kumpuaa selestisestä avioliitosta ja on sen kruunaava palkinto.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 3, s. 331–333.)

Oppi ja liitot 131:5. ”Lujempi profeetallinen sana”

”Lujempi profeetallinen sana tarkoittaa, että ihminen tietää ilmoituksen ja profetian hengen kautta, että hänet on sinetöity iankaikkiseen elämään pyhän pappeuden voimalla” (OL 131:5). Tästä siunauksesta käytetään myös nimitystä kutsumuksen ja valinnan tekeminen lujaksi (ks. 2. Piet. 1:10).

”Vanhurskaat Kristuksen seuraajat voivat tulla luetuiksi niiden valittujen joukkoon, jotka saavat varmuuden korotuksesta. Tämä kutsumus ja valinta alkaa parannuksesta ja kasteesta. Se tulee täydeksi, kun he ponnistelevat eteenpäin kestiten itseään Kristuksen sanalla ja kestävät loppuun asti (2. Nefi 31:19–20). Tätä kutsutaan pyhissä kirjoituksissa kutsumuksen ja valinnan tekemiseksi lujaksi (2. Piet. 1:4–11; OL 131:5–6).” (PKO, ”Kutsumus ja valinta”, scriptures.lds.org/fi.)

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Ne kirkon jäsenet, jotka omistautuvat kokonaan vanhurskaudelle eläen jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee, tekevät kutsumuksensa ja valintansa lujaksi. Toisin sanoen he saavat lujemman profeetallisen sanan, mikä tarkoittaa, että Herra sinetöi heidän korotuksensa heidän päälleen vielä heidän ollessaan tässä elämässä. Pietari puhui vanhurskauden tiestä, jota pyhien täytyy kulkea, jotta he tekisivät kutsumuksensa ja valintansa lujaksi, ja sanoi sitten (tarkoittaen itsensä ja Jaakobin ja Johanneksen kokemusta Kirkastusvuorella), että he kolme olivat saaneet tämän lujemman profeetallisen sanan (2. Piet. 1:9).

Joseph Smith opetti: ’Sen jälkeen kun jossakussa on herännyt usko Kristukseen ja kun hän on tehnyt parannuksen synneistään ja hänet on kastettu syntien anteeksisaamiseksi ja hän on saanut (kätten päällepanon kautta) Pyhän Hengen, joka on ensimmäinen Puolustaja, niin hän nöyrtyköön edelleen Jumalan edessä isoten ja janoten vanhurskautta ja eläen jokaisesta Jumalan sanasta, niin Herra on pian sanova hänelle: Poikani, sinut korotetaan. Kun Herra on perin pohjin koetellut ihmisen ja havainnut, että tämä on päättänyt kaiken uhalla palvella Häntä, niin ihminen saa huomata, että hänen kutsumisensa ja valintansa on tehty lujaksi, ja silloin hänen etuoikeutenaan on saada vastaanottaa toinen Puolustaja. – – Toisen Puolustajan saaminen merkitsee sitä, että Kristus ilmestyy hänelle ja hän näkee iankaikkisuuden näkyjä.’ [Ks. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 147–148, kursivointi lisätty.]

Siksi profeetta sanoi myös: ’Lujempi profeetallinen sana tarkoittaa, että ihminen tietää ilmoituksen ja profetian hengen kautta, että hänet on sinetöity iankaikkiseen elämään pyhän pappeuden voimalla’ (OL 131:5). Ne, joille Herra on näin suosiollinen, sinetöidään kaikenlaista syntiä ja jumalanpilkkaa vastaan, lukuun ottamatta pilkkaa Pyhää Henkeä vastaan ja viattoman veren vuodattamista vastaan. Se tarkoittaa, että heidän korotuksensa on varma – heidän kutsumuksensa ja valintansa on tehty lujaksi, koska he ovat noudattaneet Jumalan lakeja niiden täyteydessä ja ovat voittaneet maailman. – –

Profeetta ainakin sai tämän sinetin päälleen. Toisin sanoen hän tiesi ’ilmoituksen ja profetian hengen kautta’ ja ’pyhän pappeuden voimalla’, että hän saisi jumaluuden tulevassa maailmassa. Jumala sanoi hänelle: ’Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja olen kanssasi aina maailman loppuun asti ja kautta koko iankaikkisuuden; sillä totisesti minä sinetöin sinulle korotuksesi ja valmistan sinulle valtaistuimen Isäni valtakunnassa Abrahamin, isäsi, kanssa’ (OL 132:49, kursivointi lisätty).

Tulee selkeästi ymmärtää, että nämä korkeat siunaukset eivät ole osa selestistä avioliittoa. ’Selestisen avioliiton yhteydessä aviopareille lausuttavat siunaukset ovat riippuvaisia osanottajien sitä seuraavasta uskollisuudesta’ (Pelastuksen oppeja, osa 2, s. 53).” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 109–110.)

Oppi ja liitot 131:6. ”Ihmisen on mahdotonta pelastua tietämättömyydessä”

Huhtikuun 7. päivänä 1844 profeetta Joseph Smith piti saarnan ystävänsä King Follettin hautajaisissa. Tuossa saarnassa hän opetti tiedon arvoa:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Tieto pelastaa ihmisen, eikä henkien maailmassa yksikään ihminen voi saada korotusta muutoin kuin tiedon kautta. Niin kauan kuin ihminen ei ota varteen käskyjä, hänen täytyy elää ilman pelastusta. Jos ihmisellä on tietoa, hän voi pelastua.” (”The King Follett Sermon”, Ensign, toukokuu 1971, s. 15.)