Seminaarit ja instituutit
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 124–128 (Viikko 27)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 124–128 (Viikko 27)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 124–128 (viikko 27), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 124:1–83)

Luku OL 124 oli ensimmäinen Nauvoossa Illinoisissa saaduista ilmoituksista, joka julkaistiin Opissa ja liitoissa. Kun oppilaat tutkivat Herran käskyä rakentaa temppeli Nauvooseen, he oppivat, että temppeli on ainoa paikka, missä me voimme saada pappeuden toimitusten täyteyden elävien ja kuolleiden lunastamiseksi. He huomasivat myös, että me osoitamme uskollisuutemme noudattamalla Herran käskyjä.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 124:84–145; 125–126)

Kun oppilaat tutkivat luvun OL 124 loppuosaa, he oppivat, että jos kuulemme profeettojen neuvoja, meidän käy hyvin, ja että Herra kutsuu pappeusjohtajia hallitsemaan palvelutyötä ja auttamaan pyhien täydelliseksi tekemisessä. Luvuista OL 125 ja 126 oppilaat oppivat, että jos teemme ahkerasti työtä Herralle, Hän ottaa vastaan vanhurskaan uhrimme.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 127; 128:1–11)

Luvut OL 127 ja 128 ovat peräisin kirjeistä, jotka profeetta Joseph Smith kirjoitti pyhille ollessaan liikkeellä välttääkseen Missourin viranomaisten laittoman pidätyksen. Näistä luvuista oppilaat havaitsivat, että turvaaminen taivaalliseen Isään voi auttaa meitä kestämään koettelemuksia ja että temppelitoimitukset, jotka me suoritamme maan päällä ja jotka on asianmukaisesti kirjattu, ovat sitovia taivaassa.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 128:12–25)

Tutkiessaan loppuosaa luvusta OL 128 oppilaat huomasivat seuraavat temppelityöhön liittyvät periaatteet: Kuolleidemme pelastus on välttämätön ja tärkeä meidän pelastuksellemme. Kaste kuolleiden puolesta auttaa meidän liittämisessämme iankaikkisesti esivanhempiimme. Aiempien taloudenhoitokausien avaimet, voimat ja valtuus on palautettu aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. Kun teemme sukututkimustyötä ja otamme vastaan temppelitoimituksia esivanhempiemme puolesta, me annamme Herralle vanhurskaan uhrin.

Johdanto

Tämä oppiaihe keskittyy jakeisiin OL 124:1–21. Kun oppilaat tutkivat näitä jakeita, he saavat tietoa Joseph ja Hyrum Smithistä ja näiden miesten osuudesta Jeesuksen Kristuksen kirkon palautuksessa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 124:1–14

Herra selittää, miksi Hän kutsui Joseph Smithin palauttamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin

Kirjoita taululle sana vahva. Kysy oppilailta, millaisia ominaisuuksia maailman mittapuiden mukaan yleensä ajatellaan, kun ihmistä kuvataan vahvaksi. Kun oppilaat vastaavat, kirjoita heidän vastauksiaan taululle sanan vahva alle. Kirjoita sitten taululle sana heikko. Kysy oppilailta, millaisia ominaisuuksia maailman mittapuiden mukaan yleensä ajatellaan, kun ihmistä kuvataan heikoksi.

  • Millä tavoin maailma yrittää omien mittapuidensa mukaan saada nuoren miehen tai nuoren naisen tuntemaan itsensä heikoksi?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:13. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:1 ja ottamaan selville, ketä Herra kuvasi heikoksi.

  • Millä tavoin Joseph Smith on saattanut olla heikko, kun hänet kutsuttiin palauttamaan evankeliumi?

  • Miksi Herra jakeen OL 35:1 mukaan kutsuu heikkoja ihmisiä tekemään työtään? (Kun oppilaat vastaavat, tee yhteenveto heidän vastauksistaan kirjoittamalla taululle seuraavanlainen totuus: Herra näyttää viisautensa sen kautta, mikä maan päällä on heikkoa.)

  • Millä tavoin Herra näytti viisautensa profeetta Joseph Smithin kautta?

Pyydä oppilaita mainitsemaan kirkon tehtäviä, joita he saattaisivat saada nyt kun he ovat vielä nuoria. (Mahdollisia vastauksia: palveleminen kotiopettajana tai luokan tai koorumin johtokunnan jäsenenä tai lähetyssaarnaajana, puheen pitäminen sakramenttikokouksessa tai ystävystyminen johonkuhun seurakunnassa.)

  • Kuinka tämän taululle kirjoitetun periaatteen muistaminen voisi auttaa meitä, kun saamme erilaisia tehtäviä palvella kirkossa?

Tee yhteenveto jakeista OL 124:2–14 selittämällä, että Herra käski profeetta Joseph Smithiä kirjoittamaan julistuksen evankeliumista maan hallitsijoille.

Oppi ja liitot 124:15–21

Herra antaa ohjeita kirkon johtajille Nauvoossa

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin joku lausui heille vilpittömän kohteliaisuuden. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksestaan ja siitä, miksi tuo kohteliaisuus oli heille merkityksellinen.

Selitä, että Herra puhui tässä ilmoituksessa usealle ihmiselle ja kiitti heitä tuomalla esiin heidän vahvuuksiaan ja panostaan. Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen jakeita OL 124:15–20 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi näistä henkilöistä. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät heille tärkeitä ilmauksia. Kun aikaa on ollut riittävästi, kehota oppilaita kääntymään parin puoleen ja kertomaan tälle, mitä he löysivät sekä mitkä ilmaukset tekivät heihin vaikutuksen ja miksi.

Voit tuoda esiin, että jakeessa OL 124:19 Herra julisti, että Hän oli ottanut luokseen kolme äskettäin kuollutta uskollista miestä (David W. Pattenin, Edward Partridgen ja profeetan isän, Joseph Smith vanhemman).

Kehota oppilaita katsomaan jakeita OL 124:15, 20 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi Hyrum Smithistä ja George Milleristä.

  • Mitä Herra sanoi Hyrum Smithistä ja George Milleristä?

  • Mitä Herra ajattelee niistä, jotka ovat vilpittömiä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Herra rakastaa niitä, jotka ovat sydämeltään vilpittömiä, ja luottaa heihin.

  • Kuinka määrittelisitte sydämen vilpittömyyden?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Joseph B. Wirthlinin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Vilpittömyys merkitsee minulle aina sen tekemistä, mikä on oikein ja hyvää välittömistä seurauksista huolehtimatta. Se merkitsee vanhurskautta sielumme syvyyksistä, ei pelkästään teoissamme, vaan – mikä tärkeämpää – ajatuksissamme ja sydämessämme. Henkilökohtainen vilpittömyys sisältää sellaista luotettavuutta ja turmeltumattomuutta, ettemme pysty pettämään luottamusta tai liittoa.” (Ks. ”Henkilökohtainen rehellisyys”, Valkeus, heinäkuu 1990, s. 27.)

  • Miksi arvelette vanhin Wirthlinin määritelmän pohjalta Herran rakastavan niitä, jotka ovat sydämeltään vilpittömiä?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka Hyrum Smith oli esimerkki sydämeltään vilpittömästä ihmisestä, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Hyrum Smith, profeetan vanhempi veli, ystävä ja neuvonantaja, osoitti ehdotonta, varauksetonta rakkautta ja uskollisuutta Herralle ja omalle nuoremmalle veljelleen Josephille. Heidän veljeytensä on kenties vertaansa vailla. – –

Joseph sanoi Hyrumista: ’Voisin rukoilla sydämessäni, että kaikki veljeni olisivat rakkaan veljeni Hyrumin kaltaisia, jolla on karitsan lempeys ja Jobin vilpittömyys ja lyhyesti sanottuna Kristuksen sävyisyys ja nöyryys; ja minä rakastan häntä rakkaudella, joka on kuolemaa väkevämpi, sillä minulla ei ole koskaan ollut aihetta nuhdella häntä, eikä hänellä minua.’ (Julkaisussa History of the Church, osa 2, s. 338.)

Hyrum oli horjumaton kuolemankin edessä. Erään vaikean puutteen ja vainon ajan jälkeen hän kirjoitti:

’Kiitän Jumalaa siitä, että tunsin päättäväisyyttä kuolla ennemmin kuin kieltää sen, mitä silmäni olivat nähneet, mitä olin käsitellyt käsilläni [levyjä, joista Mormonin kirja käännettiin] ja mistä olin todistanut kaikkialla, minne olinkin joutunut; ja voin vakuuttaa rakkaille veljilleni, että kun edessä ei ollut mitään muuta kuin kuolema, sain kyvyn todistaa väkevämmin kuin milloinkaan ennen elämässäni’ (Times and Seasons, joulukuu 1839, s. 23).” (Ks. ”Profeetta Joseph Smithin perhe”, Valkeus, tammikuu 1992, s. 6–7.)

  • Kuinka Hyrum Smith osoitti vilpittömyytensä?

Kehota oppilaita pohtimaan jotakin elämänsä puolta, jolla he voisivat olla vilpittömämpiä. Kannusta heitä asettamaan henkilökohtainen tavoite olla vilpittömämpiä tuossa asiassa.

Lausu lopuksi oma todistuksesi tänään opetetuista periaatteista.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 129–132)

Kysy oppilailta, tietävätkö he, kuinka monta kirkkauden astetta on selestisessä valtakunnassa. Selitä, että tulevan viikon tutkimisessaan he havaitsevat joukon periaatteita, jotka liittyvät selestiseen valtakuntaan ja pelastussuunnitelmaan.