Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 137: Oppi ja liitot 130:12–21


Oppiaihe 137

Oppi ja liitot 130:12–21

Johdanto

Tämä oppiaihe sisältää oppeja, jotka Joseph Smith opetti kirkon kokouksessa Ramusissa Illinoisissa 2. huhtikuuta 1843. Nämä opetukset on tallennettu lukuun OL 130. Profeetta opetti tulevia tapahtumia, myös Jeesuksen Kristuksen toista tulemista, koskevia asioita. Hän opetti myös, että meillä on kyky säilyttää tietoa ja älyä kuolemamme jälkeen, ja selitti, kuinka me voimme saada Jumalan siunauksia.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 130:12–17

Joseph Smith opettaa toista tulemista koskevia asioita

Kirjoita taululle ennen oppituntia seuraava virke: Monet ovat miettineet toisen tulemisen tarkkaa ajankohtaa.

  • Oletteko te koskaan halunneet tietää täsmälleen, milloin Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen tapahtuu?

Selitä, että Joseph Smithin aikaan eräs huomattava kristitty saarnaaja nimeltään William Miller väitti, että Vapahtajan toinen tuleminen tapahtuisi 3. huhtikuuta 1843. Yhtä päivää ennen Millerin ennustamaa Vapahtajan toisen tulemisen ajankohtaa profeetta Joseph Smith puhui pyhille Ramusissa Illinoisissa ja mainitsi, että hän oli rukoillut saadakseen tietää Vapahtajan toisen tulemisen ajankohdan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 130:14–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Joseph Smith sai tietää rukoillessaan tietoa Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen ajankohdasta.

  • Ilmoittiko Herra Joseph Smithille toisen tulemisensa tarkan ajankohdan?

  • Mitä Herra käski Joseph Smithiä tekemään? (Kun oppilaat ovat vastanneet, voit ehdottaa, että he merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa ilmauksen ”äläkä enää vaivaa minua tällä asialla”. Voisit pyytää heitä katsomaan myös kohtia Matt. 24:36 ja OL 49:7, joissa myös tähdennetään, ettei kukaan tiedä täsmälleen, milloin Vapahtaja tulee takaisin.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Minut on kutsuttu yhtenä apostoleista olemaan Kristuksen erityinen todistaja, – – enkä minä tiedä, milloin Hän tulee jälleen. Sikäli kuin tiedän, yksikään veljistäni kahdentoista koorumissa tai edes ensimmäisessä presidenttikunnassa ei tiedä sitä. Ja esittäisin nöyrästi, että jos me emme tiedä sitä, niin kukaan ei tiedä sitä. – – Vapahtaja sanoi, että ’siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan; ei, eivät Jumalan enkelit taivaassa, vaan minun Isäni yksin’ [JS–Matt. 40].

Uskon, että kun Herra sanoo, ettei kukaan tiedä, Hän todella tarkoittaa, ettei kukaan tiedä.” (”When Shall These Things Be?”, Ensign, joulukuu 1996, s. 56.)

  • Mitä me opimme jakeista OL 130:14–17 ja vanhin Ballardin sanoista? (Oppilaat saattavat huomata monia eri totuuksia, mutta heidän tulee mainita seuraava: Vain Jumala tietää Vapahtajan toisen tulemisen tarkan ajankohdan.)

Selitä, että meidän aikanamme jotkut ihmiset yrittävät ennustaa Vapahtajan toisen tulemisen tai maailmanlopun täsmällisen ajankohdan.

  • Kuinka tämän periaatteen muistaminen voi auttaa teitä joutumasta väärien väitteiden pettämäksi?

Oppi ja liitot 130:18–19

Joseph Smith opettaa, että on tärkeää hankkia tietoa ja kehittää älyä tässä elämässä

Jos mahdollista, näytä matkalaukkua tai matkakassia. Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he ovat lähdössä kotoa ja menossa paikkaan, jossa he eivät ole olleet koskaan aikaisemmin. Heidän sallitaan ottaa mukaansa tavaraa vain sen verran kuin matkalaukkuun (tai matkakassiin) mahtuu.

  • Mitä pakkaisitte matkalaukkuun? (Kehota yhtä oppilasta tekemään vastauksista luettelo taululle.)

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että heidän määränpäänsä on henkimaailma, jonne me kaikki menemme kuoltuamme.

  • Mitkä taululle kirjoitetuista asioista pystytte ottamaan mukaanne, kun kuolette?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 130:18–19. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä me voimme ottaa mukaamme tästä elämästä, kun kuolemme.

  • Mitä asioita jakeiden 18–19 mukaan viemme mukanamme kuoltuamme? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Se tieto ja äly, jonka me saavutamme tässä elämässä, nousee kanssamme ylösnousemuksessa.

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä sanat tieto ja äly tarkoittavat, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Jos mietimme, mikä oikeastaan nousee kanssamme ylösnousemuksessa, näyttää selvältä, että kanssamme nousee älymme, joka ei tarkoita pelkästään älykkyysosamääräämme vaan myös kykyämme vastaanottaa totuutta ja soveltaa sitä. Kykymme, ominaisuutemme ja taitomme nousevat kanssamme, varmasti myös oppimiskykymme, itsekurin asteemme ja kykymme tehdä työtä.” (We Will Prove Them Herewith, 1982, s. 12.)

  • Mitä vanhin Maxwellin mukaan tarkoittaa jakeissa 18–19 oleva sana äly?

  • Kuinka me jakeen 19 mukaan hankimme enemmän tietoa ja älyä? (Voit tuoda esiin, että on olemassa tietoa ja älyä, jota voi hankkia vain ahkeroimisella ja kuuliaisuudella.)

  • Milloin olette hankkineet tietoa ja älyä ahkeroimisellanne ja kuuliaisuudellanne? (Voit itsekin kertoa jonkin kokemuksen.)

Tuo esiin, että jakeen 19 mukaan ne, jotka hankkivat enemmän tietoa ja älyä tässä elämässä, ovat paremmassa asemassa tulevassa maailmassa.

  • Kuinka teidän mielestänne tiedon hankkiminen ja älyn kehittäminen tässä elämässä voi antaa meille paremman aseman tulevassa maailmassa?

Selitä, että se, mitä me opimme tässä elämässä sekä ajallisesti että hengellisesti, on meille hyödyksi iankaikkisesti. Me pystymme rakentamaan tässä elämässä hankkimamme tiedon perustalle, jotta meistä voi tulla enemmän taivaallisen Isän kaltaisia.

Auta oppilaita jatkamaan tiedon ja älyn hankkimista kannustamalla heitä osallistumaan edelleen seminaariin nyt ja suunnittelemaan instituuttiin osallistumista, kun he ovat suorittaneet seminaarin. Kehota oppilaita kirjoittamaan tavoite, joka voisi auttaa heitä hankkimaan lisää tietoa ja älyä.

Oppi ja liitot 130:20–21

Joseph Smith selittää, kuinka me saamme siunauksia

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he haluavat parantaa käsialaansa, joten he päättävät juosta viisi kilometriä viitenä päivänä viikossa kuukauden ajan.

  • Mikä on lopputulos? Miksi?

  • Mitä tekisitte parantaaksenne käsialaanne?

Selitä, että aivan kuten meidän pitää ymmärtää, kuinka saamme haluamiamme tuloksia, meidän pitää ymmärtää, kuinka saamme niitä siunauksia, joita taivaallinen Isä haluaa antaa meille.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 130:20–21. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka me voimme saada niitä siunauksia, joita taivaallinen Isä haluaa antaa meille .

Kehota oppilaita kirjoittamaan jakeiden 20–21 perusteella ”jos–niin”-periaate. Pyydä riittävän ajan kuluttua muutamaa oppilasta lukemaan periaatteensa ääneen. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Jos haluamme saada jonkin siunauksen Jumalalta, niin meidän täytyy noudattaa lakia, johon se perustuu.

Auta oppilaita syventämään ymmärrystään tästä totuudesta jäljentämällä taululle seuraava taulukko (voit tehdä sen ennen oppituntia). Kehota oppilaita jäljentämään taulukko seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäinen taulukossa mainittu pyhien kirjoitusten kohta. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään laki ja siihen liittyvä siunaus. Kun he kertovat vastauksensa, täytä asianomaiset kentät taulukossa. Kehota oppilaita täyttämään taulukkonsa itsekseen.

Jos haluamme jonkin siunauksen Jumalalta, niin meidän täytyy noudattaa lakia, johon se perustuu.

Pyhien kirjoitusten kohta

Laki

Siunaus

OL 10:5

OL 88:124

2. Nefi 32:3

Joh. 7:17

Kun oppilaat ovat tehneet tämän toiminnan, pyydä heitä miettimään siunauksia, joita he ovat saaneet siksi, että he ovat noudattaneet jotakin lakia. Kehota heitä kertomaan kokemuksistaan.

Pyydä oppilaita kirjoittamaan muistiin siunauksia, joita he haluavat saada. Kehota heitä sitten kirjoittamaan, mitä lakia tai lakeja heidän pitää noudattaa saadakseen nuo siunaukset.

Tuo esiin, että jotkin lait ja siunaukset ovat hyvin yksityiskohtaisia, kun taas toiset ovat yleisempiä. Tuo myös esiin, että jotkin luvatut siunaukset voivat tulla seuraavassa elämässä.

Kehota oppilaita kertaamaan joitakin totuuksia, joita he ovat oppineet lukuun OL 130 tallennetuista Joseph Smithin opetuksista.

  • Kuinka luvussa OL 130 olevat totuudet auttavat teitä arvostamaan Joseph Smithiä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Brigham Youngin seuraavat sanat Joseph Smithin kyvystä selittää sitä, mikä on Jumalan.

Kuva
Presidentti Brigham Young

”Veli Joseph Smithin luonteen jalouden suuruus oli siinä, että hän pystyi soveltamaan sen, mikä on taivaallista, ymmärrettäväksi rajalliselle käsityskyvylle. Kun hän saarnasi ihmisille – ilmoitti sen, mikä on Jumalasta, Jumalan tahdon, pelastussuunnitelman, Jehovan tarkoitukset, suhteemme Häneen ja kaikkiin taivaallisiin olentoihin – hän sovelsi opetuksensa jokaisen miehen, naisen ja lapsen käsityskyvyn tasolle ja teki ne selkeiksi kuin hyvin viitoitettu polku. Tämän olisi pitänyt saattaa jokainen häntä kuuleva henkilö vakuuttuneeksi hänen jumalallisesta valtuudestaan ja voimastaan, sillä kukaan muu ei kyennyt opettamaan siten kuin hän, eikä kukaan kykene ilmoittamaan sitä, mikä on Jumalasta, muutoin kuin Jeesuksen Kristuksen ilmoitusten kautta.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 347.)

Päätä oppiaihe lausumalla todistuksesi Joseph Smithin kutsumuksesta profeettana, näkijänä ja ilmoituksensaajana. Kehota oppilaita toimimaan niiden oppien ja periaatteiden mukaan, joita he ovat oppineet tutkiessaan luvussa OL 130 olevia profeetan opetuksia.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 130:18–19. Tiedon ja älyn hankkiminen

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Te – – ette saisi valittaa koulutuksesta. Älkää keskittykö niin paljon asioiden tekniseen puoleen, että unohdatte oppia käytännöllisiä asioita. Kaikesta käytännöllisestä, mitä opitte – kotona, keittiössä ruokaa laittaessanne, pihalla – on hyötyä teille. Älkää koskaan valittako koulutuksesta. Opiskelkaa kunnolla ja olkaa aina paikalla. – –

Voitte oppia korjaamaan esineitä ja maalaamaan ja jopa ompelemaan ja tekemään mitä tahansa muuta käytännöllistä. Se kannattaa. Jos siitä ei ole mitään erityistä hyötyä itsellenne, se auttaa teitä, kun palvelette muita ihmisiä.” (Ks. ”Neuvoja nuorille miehille”, Liahona, toukokuu 2009, s. 51.)