Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 72: Oppi ja liitot 66


Oppiaihe 72

Oppi ja liitot 66

Johdanto

Sen jälkeen kun William E. McLellin oli kastettu kesällä 1831, hän otti vastaan kutsun saarnata evankeliumia. Lokakuussa hän matkusti Ohioon osallistumaan kirkon konferenssiin. Siellä hän tapasi profeetta Joseph Smithin, ja 29. lokakuuta 1831 hän pyysi Joseph Smithiä rukoilemaan Herraa puolestaan. Vastauksena tähän pyyntöön Herra antoi Joseph Smithille ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 66. Tässä ilmoituksessa on erityisiä neuvoja, jotka koskevat veli McLellinin hengellistä asemaa, hänen kutsuaan saarnata evankeliumia ja hänen mahdollisuuksiaan saada suuria siunauksia.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 66:1–3

Herra julistaa, että William E. McLellin on siunattu, koska hän on ottanut vastaan evankeliumin

Piirrä ennen oppituntia taululle seuraava kaavio:

Kuva
line diagram

Kun oppitunti alkaa, kehota oppilaita tarkastelemaan taululla olevaa kaaviota. Pyydä heitä pohtimaan itsekseen, mihin kohtaan kuviota he sijoittaisivat itsensä. Ehdota myös, että he miettivät, mihin suuntaan he ovat menossa – lähemmäksi Jumalaa vai kauemmaksi Hänestä. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, millä tavoin me voimme päästä lähemmäksi Jumalaa.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Jos haluat olla lähellä jotakuta, joka on ollut sinulle rakas mutta josta olet joutunut eroon, tiedät, kuinka se käy päinsä. Järjestäisit tilaisuuden puhua hänen kanssaan, kuuntelisit häntä ja keksisitte jotakin, mitä voitte tehdä toistenne hyväksi. Mitä useammin näin kävisi ja mitä pitempään se jatkuisi, sitä lujemmaksi rakkauden side muodostuisi. Jos kuluisi pitkä aika, jolloin ette puhuisi, kuuntelisi tai tekisi mitään, tämä side heikkenisi.

Jumala on täydellinen ja kaikkivoipa, ja sinä ja minä olemme kuolevaisia. Mutta Hän on meidän Isämme. Hän rakastaa meitä, ja Hän tarjoaa meille saman mahdollisuuden tulla lähemmäksi Häntä kuin tarjoaisi joku meitä rakastava ystävä. Prosessi olisi sama: puhumalla, kuuntelemalla ja tekemällä.” (”Lähemmäksi Jumalaa”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 63.)

  • Kuinka me voimme presidentti Eyringin mukaan päästä lähemmäksi Jumalaa? Mitä mielestänne tarkoittaa se, että puhumme, kuuntelemme ja teemme?

Selitä, että kirkon alkuaikoina mies nimeltä William E. McLellin pääsi lähemmäksi Jumalaa, kun hän sai tietää palautetusta evankeliumista. Hänet kastettiin 20. elokuuta 1831. Pian sen jälkeen hänet asetettiin vanhimmaksi, ja hän oli Hyrum Smithin toverina lähetystyössä muutaman viikon. Lokakuussa 1831 hän matkasi Ohioon kirkon konferenssiin. Siellä ollessaan hän tapasi profeetta Joseph Smithin. Lokakuun 29. päivänä veli McLellin rukoili yksinään pyytäen, että Herra ilmoittaisi vastaukset viiteen erityiseen kysymykseen Joseph Smithin kautta. Kertomatta kysymyksiä Joseph Smithille veli McLellin pyysi ilmoitusta. Kun profeetta saneli ilmoituksen, joka on luvussa OL 66, veli McLellin huomasi, että jokaiseen hänen kysymykseensä oli vastattu. Herra antoi hänelle ohjeita ja varoituksia auttaakseen häntä pysymään uskollisena ja saamaan lopulta iankaikkisen elämän.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 66:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille syitä, joiden vuoksi Herra siunasi veli McLelliniä tämän ilmoituksen aikaan.

  • Miksi veli McLellin oli voinut saada siunauksia Herralta? (Koska hän oli kääntynyt pois synneistään sekä ottanut vastaan Herran totuuksia ja evankeliumin täyteyden.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 66:3 ja huomaamaan, mitä veli McLellinin täytyi Herran sanojen mukaan vielä tehdä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on ”puhdas, mutta [ei] kokonaan”? (Sinun pitää kenties auttaa oppilaita ymmärtämään, että vaikka veli McLellin oli edistynyt paljon ja häntä oli siunattu hänen ponnisteluistaan, hänen piti vielä tehdä parannus joistakin synneistä.)

  • Mitä me voimme oppia jakeessa 3 olevasta Herran neuvosta? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Meitä käsketään tekemään parannus kaikista synneistämme. Kirjoita tämä oppi taululle.)

  • Miksi on tärkeää, että me teemme parannuksen kaikista synneistämme emmekä vain osasta niitä?

Kehota oppilaita lukemaan jälleen itsekseen jae 3 ja panemaan merkille, miten Herra auttaisi William E. McLelliniä tekemään parannuksen kaikista synneistään.

  • Mitä me voimme oppia tämän jakeen perusteella siitä, kuinka Herra auttaa meitä parannuksenteossamme? (Oppilaiden tulee ilmaista seuraava periaate: Herra näyttää meille ne asiat, joista meidän täytyy tehdä parannus. Kirjoita tämä totuus taululle.)

  • Millä tavalla Herra saattaisi näyttää meille ne asiat, joista meidän täytyy tehdä parannus?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuunnellessaan löytämään yksi asia, jossa me voimme pyytää Herraa auttamaan meitä tekemään parannuksen.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Yksi kysymys, joka meidän täytyy esittää taivaalliselle Isälle yksityisessä rukouksessa, on: ’Mitä sellaista olen tänään tehnyt tai jättänyt tekemättä, mikä pahoittaa mielesi? Jos vain voin tietää, teen parannuksen koko sydämestäni, viipymättä.’ Sellaiseen nöyrään rukoukseen vastataan.” (”Älä viivyttele”, Liahona, tammikuu 2000, s. 40.)

Kannusta oppilaita miettimään siunauksia, joita he ovat saaneet, kun he ovat kääntyneet pois synnistä ja ottaneet vastaan evankeliumin. Kehota heitä pyytämään tietoa siitä, mistä heidän täytyy tehdä parannus, jotta he voivat saada vieläkin suurempia siunauksia.

Oppi ja liitot 66:4–13

Herra käskee William E. McLelliniä saarnaamaan evankeliumia, hylkäämään kaiken vääryyden ja pysymään uskollisena loppuun asti

Kiinnitä jälleen huomio Herran lupaukseen näyttää William E. McLellinille synnit, joista tämän täytyi tehdä parannus. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 66:4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana nähdäkseen, mitä muuta Herra lupasi näyttää veli McLellinille. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Miksi on siunaus tietää Jumalan tahto meihin nähden?

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä kutakin paria lukemaan yhdessä OL 66:5–9 ja katsomaan, mitä Herra halusi veli McLellinin tekevän. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä siunauksia veli McLellin jakeiden 8–9 mukaan saisi, jos hän tekisi uskollisesti Herran tahdon? (Herra olisi hänen kanssaan ja siunaisi häntä niin, että hän voisi vahvistaa uskollisia ja parantaa sairaita.)

  • Mitä voimme oppia näiden jakeiden perusteella siunauksista, joita voimme saada, kun noudatamme Herran tahtoa meihin nähden? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos olemme uskollisia Herran tahdon tekemisessä, Hän on kanssamme ja siunaa meitä niin, että kykenemme tekemään sen, mitä Hän vaatii meiltä.) Kirjoita tämä periaate taululle.)

Selitä, että sen lisäksi että Herra antoi veli McLellinille käskyjä siitä, mitä tehdä, Hän antoi tälle myös varoituksen. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kaksi ensimmäistä virkettä kohdasta OL 66:10. Ennen kuin hän lukee, tuo esiin, että ensimmäisen virkkeen kehotus välttää murhetta viittaa siihen, että joskus murehtiminen estää meitä toimimasta tai tekee tehtävästä hyvin vaikean.

  • Herra käski veli McLelliniä hylkäämään kaiken vääryyden. Kuinka vääryys tai synti haittaisi veli McLellinin lähetystyötä? Kuinka vääryys haittaa meitä hengellisesti?

Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Herra haluaa meidän hylkäävän kaikki sellaiset asiat, jotka haittaavat hengellistä edistymistämme.

Kannusta oppilaita pohtimaan itsekseen, onko heidän elämässään asioita, jotka saattavat haitata heitä.

Lue ääneen kolmas virke kohdasta OL 66:10 ja kehota luokan jäseniä panemaan merkille erityinen varoitus, jonka Herra antoi veli McLellinille.

  • Minkä kiusauksen kanssa veli McLellin jakeen 10 mukaan oli kamppaillut?

  • Mitä voimme oppia jakeen 10 perusteella siitä, mitä Herra tietää meistä jokaisesta? (Auta oppilaita näkemään, että Herra tuntee erityiset haasteemme ja kiusauksemme, aivan kuten Hän tunsi ne veli McLellinin kohdalla. Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan tämän totuuden jakeen 10 viereen.)

  • Minkähän vuoksi on tärkeää ymmärtää, että Herra tuntee erityiset haasteemme ja kiusauksemme?

Huomauta, että sen lisäksi että Herra tuntee haasteemme ja kiusauksemme, Hän tuntee vahvuutemme ja kykymme. Hän tietää kaiken meistä jokaisesta. Kun ymmärrämme, että Hän rakastaa meitä ja tuntee meidät täysin, me voimme pyrkiä saamaan selville Hänen tahtonsa ja noudattaa sitä luottaen ja turvaten Häneen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 66:11–13. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muita neuvoja Herra antoi William McLellinille. Pyydä myös luokan jäseniä etsimään Herran lupaamia siunauksia, jos veli McLellin noudattaisi näitä neuvoja. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä meidän jakeen 12 mukaan pitää tehdä, jotta saisimme iankaikkisen elämän? (Auta oppilaita huomaamaan, että jos jatkamme uskollisesti loppuun asti, me saamme iankaikkisen elämän.) Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Mitä teille tarkoittaa jatkaminen uskollisesti loppuun asti?

Selitä, että kun tämä ilmoitus annettiin, veli McLellin oli saanut todistuksen palautetusta evankeliumista. Tämän ilmoituksen saatuaan hän todisti Joseph Smithin profeetallisesta kutsumuksesta. Hän sanoi: ”Joseph Smith on tosi Herran profeetta, ja – – hänellä on voima ja hän todella saa ilmoituksia Jumalalta” (kirje William E. McLelliniltä sukulaisille, 4. elokuuta 1832, Reorganisoidun MAP-kirkon arkistot, s. 4; lainattuna artikkelissa M. Russell Ballard, ”What Came from Kirtland”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 6. marraskuuta 1994, s. 8, speeches.byu.edu). Veli McLellin palveli uskollisesti useita vuosia, ja hänet kutsuttiin palvelemaan yhtenä kahdentoista apostolin koorumin ensimmäisistä jäsenistä tällä taloudenhoitokaudella. Hän ei kuitenkaan jatkanut uskollisesti loppuun asti. Itse asiassa hän kääntyi profeetta Joseph Smithiä vastaan, ja hänet erotettiin kirkosta vuonna 1838. Voit lukea seuraavan kappaleen ääneen:

”Kun Joseph oli vankilassa Richmondissa Missourissa, McLellin, joka oli suurikokoinen ja tarmokas mies, meni seriffin luo ja pyysi etuoikeutta piestä profeetta. Lupa suotiin sillä ehdolla, että Joseph suostuisi tappelemaan. Seriffi teki tiettäväksi – – McLellinin hartaan pyynnön, johon Joseph suostui, jos hänen kahleensa irrotettaisiin. Sitten McLellin kieltäytyi tappelemasta, ellei hän saisi nuijaa, mihin Joseph oli täysin valmis, mutta seriffi ei antanut heidän tapella niin epäoikeudenmukaisin ehdoin.” (”History of Brigham Young”, Millennial Star, 17. joulukuuta 1864, s. 808.)

Ohjaa oppilaiden huomio taululla olevaan kaavioon ja ehdota, että he miettisivät jälleen kerran, mihin kohtaan he sijoittaisivat itsensä tuossa kaaviossa. Pyydä heitä pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Mitä aiotte tehdä päästäksenne lähemmäksi Jumalaa ja jatkaaksenne uskollisesti loppuun asti?

Todista opeista ja periaatteista, joista olette keskustelleet, ja kannusta oppilaita toimimaan niiden mukaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 66. William E. McLellinin viisi kysymystä

Kymmenen vuotta sen jälkeen kun William E. McLellin oli erotettu kirkosta, hän kirjoitti ilmoituksesta, jonka Joseph Smith sai ja joka on nyt tallennettuna lukuun OL 66:

Kuva
William E. McLellin

”Sain hänen kauttaan ja kirjoitin hänen huuliltaan itseäni koskevan ilmoituksen. Olin odottanut ja uskonut, että kun näkisin veli Josephin, minun pitäisi saada sellainen, ja käännyin Herran puoleen salassa ja pyysin polvillani Häntä ilmoittamaan vastauksen viiteen kysymykseen profeettansa kautta, ja senkin niin, ettei profeetalla olisi mitään tietoa siitä, että olin esittänyt sellaisen pyynnön. Todistan nyt Jumalan pelossa, että jokainen kysymys, jonka olin siten esittänyt Herran Sebaotin korville, sai vastauksen täydeksi ja täydelliseksi tyydytyksekseni. Halusin sitä todistukseksi Josephin innoituksesta. Ja tähän päivään asti minä pidän sitä itselleni todisteena, jota en voi kumota.” (Julkaisussa Ensign of Liberty, of the Church of Christ, tammikuu 1848, s. 61.)

Emme tiedä, mitkä veli McLellinin viisi kysymystä olivat. Hänen lausuntonsa perusteella, että ilmoitus vastasi hänen kysymyksiinsä, voimme kuitenkin olettaa, että hän oli huolissaan asemastaan Herran edessä ja että hän halusi tietää, mitä Herra haluaisi hänen tekevän.