Seminariet
Lektion 14: Läran och förbunden 5


Lektion 14

Läran och förbunden 5

Inledning

Även om Martin Harris förlorade det 116-sidiga manuskriptet under sommaren 1828, höll han fast vid sin önskan att få hjälpa till med att frambringa Mormons bok. I mars 1829 reste Martin från sitt hem i New York för att besöka Joseph och Emma Smith i Harmony i Pennsylvania. När han var där bad han om bevis på att Joseph hade guldplåtarna. Joseph Smith frågade Herren och mottog den uppenbarelse som numera är känd som Läran och förbunden 5. I den här uppenbarelsen förkunnade Herren att tre vittnen skulle kallas att vittna om Mormons bok och han lät Martin veta vad han måste göra för att bli värdig att vara ett av de här vittnena.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 5:1–22

Herren ska frambringa sina ord i de sista dagarna, och vittnen ska vittna

Be eleverna svara på följande frågor:

  • Finns det något som ni bara har hört om men som ni skulle vilja se med egna ögon? Varför skulle ni vilja se det?

När några elever svarat ber du klassen tyst läsa Läran och förbunden 5:1 och se vad Martin Harris ville se med egna ögon. När eleverna upptäckt vad Martin själv ville se, kan du fråga dem om de skulle vilja se guldplåtarna. Be en eller två elever förklara sina svar.

För att hjälpa eleverna förstå varför Martin ville ha ytterligare ett bevis på att plåtarna existerade, förklarar du att i mars 1829 planerade Martin att resa från sitt hem i New York för att besöka Joseph och Emma Smith i Harmony i Pennsylvania. Hans fru, Lucy Harris, var dock upprörd över den tid och de pengar som hennes man lade på publiceringen av Mormons bok. Hon var också arg på Joseph Smith för att han tidigare nekat henne att se guldplåtarna. Hon skickade in en stämningsansökan mot Joseph och samlade ihop ett antal människor som var villiga att vittna om att han hade ljugit om plåtarnas existens. Förutom stämningshotet mot Joseph, varnade de här människorna Martin för att om han inte slöt sig till dem och vittnade mot Joseph Smiths påstådda bedrägeri och bluff, skulle han vara en medbrottsling till Joseph och hamna i fängelse tillsammans med honom. Vid den här tidpunkten hade Martin aldrig sett guldplåtarna själv, trots att han verkat som skrivare för Joseph. Efter att ha färdats till Josephs hem, uttryckte Martin sin önskan om att få ytterligare bevis på att gulplåtarna verkligen fanns. Han kan ha trott att om han själv fick se plåtarna, skulle han vara beredd att vittna i rätten om deras existens och rentvå både sig själv och Joseph Smith från bedrägeri. Efter att ha lyssnat till Martins förfrågan om att få se plåtarna, tog Joseph frågan till Herren i bön och mottog uppenbarelsen i Läran och förbunden 5.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 5:2–3. Be klassen följa med och se hur Herren sa att Joseph skulle besvara Martins Harris förfrågan.

  • Hur sa Herren att Joseph skulle svara Martin?

  • Varför kunde inte Joseph Smith visa Martin Harris plåtarna?

Be eleverna fundera över varför Herren inte tillät guldplåtarna att visas upp för världen. Be en elev läsa upp följande uttalande av president Joseph Fielding Smith:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Ofta när [människor] … hör redogörelsen för Mormons boks framkomst, frågar de om plåtarna finns på något museum där de kan beskådas. Vissa av dem som är något vetenskapligt utbildade menar att om experter fick se och undersöka plåtarna och lära sig läsa dem, skulle de sedan kunna vittna om att Mormons bok är sann och om Joseph Smiths trovärdighet, och då skulle hela världen bli omvänd” (Church History and Modern Revelation, 2 band [1953], 1:40).

Dela upp klassen i par. Be varje par turas om att läsa upp Läran och förbunden 5:5–10 och se varför Herren sa till Joseph Smith att inte visa upp plåtarna för världen.

  • Vilka orsaker gav Herren Joseph till varför han inte skulle visa upp plåtarna för världen? (Om människor inte trodde på Herrens uppenbarade ord genom Joseph Smith skulle de fortfarande inte tro om de fick se plåtarna [se L&F 5:7]; Herren undanhöll plåtarna från världen i en vis avsikt [se L&F 5:9].)

  • Vad lär vi oss av Läran och förbunden 5:10 om Joseph Smiths unika kallelse? (Eleverna använder kanske andra ord, men se till att de lyfter fram följande sanning: Herren kallade Joseph Smith att ge världen hans ord. Du kan föreslå att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter intill Läran och förbunden 5:10.)

  • Varför tror ni att det är viktigt för oss att ha ett vittnesbörd om den här sanningen?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 5:11. Be klassen följa med och se vad Herren sa att han skulle göra för att stödja Joseph Smiths vittnesbörd om Mormons bok. När eleverna berättar vad de läst, skriver du följande sanning på tavlan: De tre vittnenas vittnesbörd står som ett bevis för att Mormons bok är sann.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 5:11–15 och titta efter vad de tre vittnena skulle höra, se och befallas att göra. Be eleverna berätta vad de hittade.

  • Hur hjälper det er att veta att Herren, förutom Joseph Smith, kallade tre vittnen som såg plåtarna och hörde Herren förkunna att de är sanna?

Förklara att förutom att instruera Joseph Smith och de tre vittnena att bära vittnesbörd, gav Herren oss ännu ett sätt varpå vi kan veta att Mormons bok är sann. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 5:16–18. Be klassen följa med och se vad Herren lovade dem som tror på Mormons bok.

  • Vad sa Herren att han skulle göra för dem som tror på hans ord? (Eleverna använder kanske andra ord, men de bör lyfta fram följande princip: Om vi tror på Herrens ord bekräftar han att de är sanna genom sin Ande.)

För att hjälpa klassen se hur de kan tillämpa sanningarna ovan, ber du en elev läsa upp följande uttalande av president Ezra Taft Benson. Be eleverna lyssna efter vad vi bör göra när vi en gång har fått ett vittnesbörd om Mormons bok.

Bild
President Ezra Taft Benson

”Vi behöver alla få vårt eget vittnesbörd om Mormons bok genom den Helige Anden. Därefter bör vi dela med oss av vårt vittnesbörd tillsammans med Mormons bok så att också andra genom den Helige Anden kan få veta att den är sann” (”Mormons bok och Läran och förbunden”, Nordstjärnan, juli 1987, s. 77).

Ge eleverna några minuter till att i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker skriva ner 1) sina egna vittnesbörd om Mormons bok, eller 2) vad de kan göra för att få eller stärka sitt vittnesbörd om att Mormons bok är sann. Du kan be några av dem berätta för klassen vad de har skrivit.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 5:21–22, men ersätta namnet ”Joseph” med sitt eget namn. Be eleven sammanfatta vad Herren undervisar om i de här verserna.

  • Hur kan man undvika att ”ge efter för människors övertalningar”?

  • Vad lovade Herren att Joseph Smith skulle få ta emot om han förblev trofast – även om han blev ”dräpt”? (Evigt liv.)

Läran och förbunden 5:23–35

Martin Harris kunde kallas till att bli ett av de tre vittnena om han omvände sig

Visa om möjligt en glödlampa för eleverna (eller rita en på tavlan). Fråga vad vi måste göra för att få glödlampan att fungera. Skruva sedan i glödlampan i en lampa. Anslut lampan och tänd den. Förklara att precis som det finns flera steg i att tända en glödlampa, fick Martin Harris veta att flera steg skulle krävas för att få det vittnesbörd om plåtarna som han önskade av Herren.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 5:23–24 och titta efter det villkorade löfte som Herren gav Martin Harris med orden om och . Be en elev skriva vad hon eller han hittat på tavlan. Eleven kan skriva till exempel: ”Om Martin Harris ber i ödmjukhet, tro och uppriktighet, ska Herren låta honom få se plåtarna som han önskade”. Påpeka att Herren genom det här löftet erbjöd Martin Harris möjligheten att bli ett vittne om Mormons bok.

  • Vad tror ni att det innebär att be i ödmjukhet, tro och uppriktighet?

För att hjälpa eleverna identifiera en sanning i Läran och förbunden 5:24, ber du dem omformulera meningen med ”om” och ”då” på tavlan på ett sådant sätt att den kan tillämpas på oss alla. Eleverna bör uttrycka något liknande följande sanning: Om vi uppriktigt ber i ödmjukhet och tro kan vi få svar i enlighet med våra rättfärdiga önskningar.

  • Hur tror ni att vi genom att be med ödmjukhet, tro och uppriktighet kan förberedas att ta emot svar från Herren?

  • När har ni hört eller bett en bön som ni kände bads i ödmjukhet, tro och uppriktighet? Vad skiljde den här bönen från andra böner som ni har hört eller bett?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 5:25–26. Be klassen följa med och se vad Herren förväntade sig att Martin Harris skulle göra efter att ha blivit ett vittne om Mormons bok. Be eleverna berätta vad de hittat.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 5:27–28, 32 och titta efter ytterligare råd och varningar som Herren gav Martin Harris.

  • Vilka råd och varningar fick Martin Harris av Herren?

  • Vad sa Herren skulle hända med Martin Harris om han inte ödmjukade sig och fick ”ett bevis” (L&F 5:32) från Herren?

  • Hur kan vi tillämpa rådet i Läran och förbunden 5:32 på oss själva?

Be eleverna skriva ner intryck de fått under dagens lektion i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Du kan uppmuntra dem att fokusera på specifika förändringar de känner att de behöver göra för att kunna be med större ödmjukhet, tro och uppriktighet så att de lättare kan få svar från Herren.

Kommentar och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 5:7, 16. Ett sant vittne kommer genom den Helige Anden

President Gordon B. Hinckley avrådde från att endast förlita sig till fysiska eller vetenskapliga bevis för att stödja vår tro på Mormons bok.

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Beviset för dess sanning i denna bevisorienterade värld finns inte inom arkeologin eller antropologin, fastän dessa kan vara till hjälp för vissa människor. Det ligger inte i språkanalys eller historisk forskning, även om dessa kan bekräfta boken. Beviset på bokens sanning finns inom dess egna pärmar. Provet på dess sanning är att läsa den. Det är en Guds bok. Många ifrågasätter troligen dess ursprung. Men de som har läst den med en bön i hjärtat har genom en kraft som ligger utanför de naturliga sinnena fått veta att den är sann, att den innehåller Guds ord, att den lär oss det eviga evangeliets frälsande sanningar och att den kommit fram genom Guds gåva och kraft, för att ’övertyga jude och icke-jude om att Jesus är Kristus’ (Titelbladet i Mormons bok.)” (”Fyra hörnstenar i vår tro”, Liahona, feb. 2004, s. 5–6).

President Joseph F. Smith lärde att en manifestation av sanning genom den Helige Anden är kraftfullare än något som vi kan uppfatta genom våra sinnen:

Bild
President Joseph F. Smith

”Vi kan se mycket med vår fysiska syn, men den kan bedragas. Vi kan höra med våra öron, men de kan bedragas. Våra fysiska sinnen kan bli bedragna. … Men låt mig säga att när den Allsmäktige uppenbarar sig för människan, gör han det genom den Helige Andens kraft och inte genom fysiska ögon eller öron. Han talar till människan som om han talade till henne oberoende av hennes kropp. Han talar till anden. Därför, om den Allsmäktige Guden talar till er och bär vittne om sin sanning genom den Helige Andens kraft, … vet ni så som Gud vet. Det är då inte något som ni bara tror, något som har förmedlats till er genom era fysiska sinnen, som ni kan missta er på eller bedras av, utan det är det som Gud har talat till hjärtat, till den levande själen, till människans eviga varelse, vilken, precis som Gud, är oförstörbar och evig” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F. Smith [1998], s. 6).

Skriv ut