Seminariet
Lektion 139: Läran och förbunden 132:3–33


Lektion 139

Läran och förbunden 132:3–33

Inledning

Läran och förbunden 132 innehåller en uppenbarelse om det nya och eviga äktenskapsförbundet. Den upptecknades den 12 juli 1843, men redan 1831 kände profeten Joseph Smith till och undervisade om några av sanningarna i uppenbarelsen. Uppenbarelsen ska behandlas under två lektioner. Den här lektionen behandlar villkoren för det nya och eviga äktenskapsförbundet och de löften som ges till dem som håller det. Nästa lektion behandlar månggiftets princip.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 132:3–18

Herren ger villkoren för det nya och eviga förbundet

Obs: Läran och förbunden 132:1–2 behandlas under lektion 140 som del av diskussionen om månggifte.

Skriv följande frågor på tavlan före lektionen:

Varför är evigt äktenskap viktigt för dig?

Vad tänker du göra från och med i dag för att bereda dig för att inträda i templet och gifta dig för tid och all evighet?

Vilka välsignelser får de som väljer att lyda Guds lag att bli beseglade i templet här i livet?

Be eleverna begrunda de här frågorna när de i dag studerar Läran och förbunden 132.

Börja med att ställa följande fråga:

  • Vad är det nya och eviga förbundet?

För att hjälpa eleverna förstå innebörden av uttrycket ”det nya och eviga förbundet” läser du följande ord av president Joseph Fielding Smith:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Detta är en skarpskuren, detaljerad definition av det nya och eviga förbundet. Det är allting – evangeliet i dess fullhet. Så en riktigt förrättad vigsel, dop, ordination till prästadömet, allt annat – varje förbindelse, varje förpliktelse, varje överenskommelse som tillhör Jesu Kristi evangelium och som beseglas av löftets Helige Ande i enlighet med hans lag som gavs här, är en del av det nya och eviga förbundet” (se Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R. McConkie, 3 delar [1977–1981], 1:121; kursivering borttagen).

Be eleverna läsa Läran och förbunden 132:3–5 tyst för sig själva och ta reda på följden av att förkasta det nya och eviga förbundet och därmed celestialt äktenskap.

  • Vad blir följden av att förkasta det nya och eviga förbundet? (När eleverna besvarar frågan kan du förklara att ordet fördömd betyder att en person hejdas i sin eviga utveckling.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:6. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på välsignelsen som Herren lovar dem som är trofasta i det nya och eviga förbundet.

  • Vad tar vi emot enligt vers 6 om vi är trofasta i det nya och eviga förbundet? (När eleverna besvarar den här frågan, framhåll då gärna kontrasten mellan att bli fördömd, det vill säga hejdas i sin utveckling, och att ta emot ”[Herrens] härlighets fullhet ”.)

Tala om att människor ofta ingår kontrakt eller avtal med varandra. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:7. Be hälften av klassen vara uppmärksam på vad som händer med mänskliga avtal efter döden. Be den andra hälften vara uppmärksam på två villkor som måste uppfyllas för att förbund ska vara i kraft efter döden.

  • Vad händer med mänskliga avtal? (De upphör vid döden.)

  • Vilka två villkor måste uppfyllas enligt vers 7 för att förbund ska vara bindande efter döden? (De måste ingås genom prästadömets myndighet, och de måste ”ingås och beseglas genom löftets Helige Ande”.)

Tala om att ”den Helige Anden är löftets Helige Ande. … Löftets Helige Ande betygar för Fadern att de frälsande förrättningarna vederbörligen utförts och att tillhörande förbund hållits” (Handledning för skriftstudier, ”Löftets Helige Ande”, scriptures.lds.org). Be därefter eleverna läsa vers 7 igen och sammanfatta den så att det uttrycker en lära. Skriv deras svar på tavlan. Du kan till exempel skriva följande eller något liknande: Om ett förbund inte ingås genom rätt prästadömsmyndighet och beseglas genom löftets Helige Ande så upphör det vid döden.

För att ytterligare hjälpa eleverna förstå den här läran ber du dem att formulera om den så att den uttrycks på ett positivt sätt. Skriv deras svar på tavlan. Du skulle till exempel kunna skriva följande eller något liknande: När ett förbund ingås genom rätt prästadömsmyndighet och beseglas genom löftets Helige Ande så består det för evigt.

Sammanfatta Läran och förbunden 132:8–14 genom att förklara att Herren fortsatte ange villkoren för sina lagar och förrättningar. Han sade att allt som han grundar eller inrättar består i all evighet och att allt annat till slut ska förgås.

Be fyra elever turas om att läsa högt ur Läran och förbunden 132:15–18. Be klassen att följa med i texten och se om de kan hitta två olika omständigheter i vilka en man och en kvinna skulle kunna ingå äktenskap tillsammans. Läs därefter upp följande exempel. Efter varje exempel frågar du eleverna vilka sanningar i Läran och förbunden 132:15–18 som gäller för den situationen.

Exempel 1: En man och en kvinna förälskar sig, håller kyskhetslagen och vigs av en borgerlig vigselförrättare. De beseglas inte i templet. Vigselförrättningen innehåller orden ”tills döden skiljer er åt”. Några år senare dör mannen i en olycka. Vilka sanningar i Läran och förbunden 132:15–17 gäller för det här fallet? (Mannen och hustrun är inte längre gifta.)

Exempel 2: En man och en kvinna gifter sig. De lovar att alltid älska varandra och alltid förbli tillsammans, men de beseglas inte i ett tempel. De tror att eftersom de älskar varandra så låter Gud dem vara tillsammans för evigt. Vilka sanningar i Läran och förbunden 132:18 gäller för det här fallet? (Deras äktenskap fortsätter inte efter döden.)

Läran och förbunden 132:19–33

Herren lovar stora välsignelser till dem som lyder lagen om celestialt äktenskap

Be en elev läsa upp följande upplevelse som äldste Enrique R. Falabella i de sjuttios kvorum berättade om. Be klassen vara uppmärksam på vad som gjorde äldste och syster Falabella sorgsna och vad som gladde dem.

Bild
Äldste Enrique R. Falabella

”När jag kom hem från min mission träffade jag en vacker ung kvinna. … Jag fängslades av henne från första ögonkastet.

Min hustru hade som mål att gifta sig i templet, trots att det närmaste templet på den tiden låg över 600 mil bort.

Vår borgerliga vigsel var både glad och sorgsen, för vi vigdes med ett utgångsdatum. Förrättaren uttalade orden ’jag förklarar er nu för man och hustru’ men omedelbart därpå sade han ’tills döden skiljer er åt’.

Så vi gjorde uppoffringar och köpte en enkel biljett till templet i Mesa i Arizona.

När vi knäböjde vid altaret i templet uttalade en bemyndigad tjänare de ord jag längtat efter, som förklarade oss man och hustru för tid och all evighet” (”Hemmet: Livets skola”, Liahona, maj 2013, s. 102).

  • Varför nöjde sig inte broder och syster Falabella med sitt borgerliga äktenskap?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:19–21. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på de välsignelser som Herren lovar dem som håller det nya och eviga äktenskapsförbundet. Eftersom det här är ett långt avsnitt och kan vara svårt att förstå, kan du behöva göra ett uppehåll några gånger för att förklara och besvara frågor. Följande information kan vara till hjälp:

Vers 19 innehåller löftet att om en man och en kvinna gifter sig enligt ”det nya och eviga förbundet” och ”detta beseglas på dem genom löftets Helige Ande”, då ”skall [de] komma fram i den första uppståndelsen. Och … [de] skall ärva troner, riken, furstendömen och makter” om de ”förblir i [Herrens] förbund, och inte begår något mord varigenom oskyldigt blod utgjuts”. (Se också L&F 132:27.)

Uttrycken ”en fortsättning på avkomman i evigheters evighet” (vers 19) och ”de fortsätter” (vers 20) syftar på löftet att våra familjer och våra efterkommande kan fortsätta i all evighet.

Skriv Om på tavlan. Be eleverna att fylla i orden som saknas och sammanfatta löftena som ges i Läran och förbunden 132:19–21. Skriv deras svar på tavlan. De kanske urskiljer följande principer:

Om en man och en kvinna förblir i det nya och eviga äktenskapsförbundet, då får de upphöjelse och härlighet.

Om en man och en kvinna förblir i det nya och eviga äktenskapsförbundet, då får de evig avkomma.

Om en man och en kvinna förblir i det nya och eviga äktenskapsförbundet, då är deras äktenskap i kraft i all evighet.

Om en man och en kvinna förblir i det nya och eviga äktenskapsförbundet, då blir de lika Gud.

Läs följande exempel:

Exempel 3: En ung man och en ung kvinna beseglas i ett tempel genom prästadömets myndighet. Båda lever trofast och håller sina förbund. Vilka sanningar från Läran och förbunden 132:19–21 gäller när de dör? (Deras äktenskap fortsätter i evighet. De blir som sin Fader i himlen och välsignas med härlighet, upphöjelse och en evig familj.)

  • Vad tror ni att en man och en hustru måste göra för att förbli i äktenskapsförbundet? (I svaren kan ingå: följa Guds ord, lyda alla frälsningens förrättningar, vara dygdiga och värdiga, älska varandra, arbeta tillsammans på att vara goda föräldrar, uppfostra barnen med kärlek och rättfärdighet, återvända regelbundet till templet tillsammans.)

Be eleverna att tyst läsa Läran och förbunden 132:22–25 och vara särskilt uppmärksamma på Herrens beskrivning av ”porten” och ”vägen” som leder till upphöjelse. Innan de börjar läsa förklarar du att ordet trång i vers 22 innebär att porten inte tillåter några avvikelser från kursen.

  • På vilka sätt påminner den här bilden av en vid port och en bred väg om utbredda åsikter i vår tid om parrelationer och äktenskap? På vilka sätt är de här åsikterna raka motsatsen till läran om det nya och eviga äktenskapsförbundet?

  • Varför finns det så många enligt verserna 22 och 25 som aldrig kommer in på den smala vägen som leder till upphöjelse? (De tar inte emot Jesus Kristus, lär inte känna honom eller följer inte hans lag.)

  • Vad måste vi göra enligt verserna 21–24 för att få evigt liv? (Sammanfatta elevernas svar genom att skriva följande princip på tavlan: För att få upphöjelse och eviga liv måste vi känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus, bli som de och följa deras lag.)

Sammanfatta Läran och förbunden 132:29–33 genom att tala om att Abraham trofast lydde Herrens lag om evigt äktenskap och att han fick löfte om evig avkomma.

Vittna om att om vi följer Guds lagar så kan vi få bo hos honom och få evigt liv.

Påminn eleverna om frågorna du skrev på tavlan före lektionen. Be eleverna besvara de här frågorna i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. När eleverna har haft tillräckligt med tid att skriva ber du en eller två elever att delge klassen sina känslor och tankar.

Avsluta med att visa ett foto av din familj. Delge dina känslor och tankar och bär vittnesbörd om välsignelserna med evigt äktenskap Uppmana eleverna att redan nu bereda sig för att gå in i templet och där vigas för evigt. Bär ditt vittnesbörd om löftena som ges i Läran och förbunden 132 och om glädjen att förbereda sig för tempelvigseln.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och Förbunden 132:5. Äktenskapet ”instiftades redan före världens grundläggning”

Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om äktenskap och familj:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Jorden skapades och denna kyrka återställdes så att familjer kunde bildas, beseglas och upphöjas för evigt …

Det innebär att en tempelvigsel inte endast är mellan man och en hustru utan även inbegriper Gud …

När en familj beseglas i templet kan denna familj bli lika evig som Guds rike” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 93).

Äldste Nelson har också sagt:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Äktenskapet ger större möjligheter till lycka än någon annan mänsklig relation. …

Äktenskapet är gjutformen för ordning i samhället, källan till dygd och grundvalen till evig upphöjelse” (”Vårda er om äktenskapet”, Liahona, maj 2006, s. 36).

Läran och förbunden 132:7. Löftets Helige Ande

President Joseph Fielding Smith sade:

Bild
President Joseph Fielding Smith

Löftets Helige Ande är den Helige Anden som godkänner varje förrättning: dop, konfirmation, ordination, äktenskap. Löftet är att välsignelserna ska erhållas genom trofasthet.

Om en människa bryter ett förbund, vare sig det är dop, ordination, äktenskap eller något annat, upphäver Anden godkännandet, och välsignelserna erhålls inte.

Varje förrättning beseglas med ett löfte om en belöning, grundad på trofasthet. Den Helige Anden upphäver godkännandet när förbund bryts [se L&F 76:52–53; 132:7]” (se Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R. McConkie, 3 delar [1977–1981], 1:42).

Läran och förbunden 132:19-20. ”Då skall de vara gudar … eftersom de fortsätter”

Äldste Parley P. Pratt i de tolv apostlarnas kvorum berättade hur hans liv förändrades när han förstod läran om evigt äktenskap:

Bild
Parley P. Pratt

”Det var Joseph Smith som lärde mig att värdera de ömma relationerna mellan far och mor, make och hustru, bror och syster, son och dotter.

Det var av honom jag lärde att min egen kära hustru kan tillförsäkras mig för tid och all evighet och att de förfinade känslor som förde oss samman, kommer från den eviga, gudomliga kärlekens källa. Det var av honom jag lärde mig att vi kan förädla dessa känslor och utvecklas i desamma i all evighet, samtidigt som följden av vår eviga förening blir en avkomma lika talrik som stjärnorna på himlen eller sanden på havets strand.

Det var av honom jag lärde om en Guds sons sanna höghet och bestämmelse, beklädd med ett evigt prästadöme, som patriark och regent över sin oräkneliga avkomma. Det var av honom jag lärde att kvinnans högsta värdighet är att vara drottning och prästinna åt sin make och regera i evigheternas evigheter som drottningmoder över sin talrika och ökande skara av avkomma.

Jag hade älskat förut, men jag visste inte varför. Men nu älskade jag med en renhet, en intensitet av upphöjd känsla som lyfte min själ från de övergående ting som tillhörde denna jämmerdal och utvidgade den liksom en ocean. Jag kände att Gud förvisso är min himmelske Fader, att Jesus är min broder och att min kära hustru är en odödlig, evig följeslagerska, en god tjänande ängel som givits mig till tröst och hjälp och en härlighetens krona i evigheternas evigheter. Jag kunde kort sagt nu älska med anden och även med förståndet …

Joseph Smith … lyfte ett hörn av förlåten och [gav] mig en glimt av evigheten” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. av Parley P. Pratt Jr [1938], s. 297–298).

1916 tillkännagav president Joseph F. Smith, hans rådgivare i första presidentskapet och medlemmarna av de tolv apostlarnas kvorum:

”Av vad som blivit kungjort genom gudomlig uppenbarelse om stadierna i den eviga utvecklingen och deras uppnående förstår vi att endast uppståndna och förhärligade varelser kan bli föräldrar till andebarn. Endast sådana förhärligade själar har uppnått mognad på det eviga livets fastställda bana, och de andar som föds till dem i de eviga världarna ska i vederbörlig ordning gå igenom de många stadier eller tillstånd genom vilka deras förhärligade föräldrar uppnått upphöjelse” (”The Father and the Son: A Doctrinal Exposition by the First Presidency and the Quorum of the Twelve Apostles”, citerad i Ensign, apr. 2002, s. 18).

Läran och förbunden 132:22–25. Vad är ”livens fortsättning”, och vad är ”död”?

Äldste Bruce R. McConkie sade:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”De som får evigt liv (upphöjelse) får också eviga liv, vilket betyder att de i uppståndelsen får evig ’avkomma’, ’en fortsättning på avkomman’, ’livens fortsättning’. Deras andeavkomma ’fortsätter … lika oräkneliga som stjärnorna, eller lika lite som ni kan räkna sandkornen på havsstranden kan ni räkna dessa’ (L&F 131:1–4; 132:19–25, 30, 55)” (Mormon Doctrine, 2:a uppl. [1966], s. 238; se också Doctrine and Covenants Student Manual, 2:a uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001], s. 330).

President Joseph Fielding Smith sade:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Den ’död’ som det talas om här [i Läran och förbunden 132:25] syftar på att alla som förkastar detta eviga äktenskapsförbund blir avskurna och därför nekas upphöjelsens kraft och en fortsättning på avkomman. Att nekas avkomma och familjeorganisationen leder till ’död’, det vill säga slutet på avkomma i livet efter detta” (Church History and Modern Revelation, 2 vol. [1953], 2:360; se även Doctrine and Covenants Student Manual, s. 330).

Skriv ut