Seminariet
Lektion 114: Läran och förbunden 108


Lektion 114

Läran och förbunden 108

Inledning

Den 26 december 1835, handlade Lyman Sherman, en trofast deltagare i Sions läger och en av de sju presidenterna för de sjuttios kvorum, efter en ingivelse från Anden om att be profeten Joseph Smith om vägledning angående sin plikt. Läran och förbunden 108 innehåller den uppenbarelse som Lyman fick genom profeten.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 108:1–3

Herren förlåter Lyman Sherman för hans synder

Inled lektionen med att ställa följande frågor:

  • Har Anden någonsin manat er att göra något? Vilka välsignelser fick ni när ni lydde Andens maning?

Be eleverna läsa Läran och förbunden 108 tyst för sig själva och ta reda på vem som kom till profeten och bad om att få en uppenbarelse.

Be en elev läsa följande information om Lyman Sherman:

Lyman Sherman var en trofast medlem i kyrkan som hade tjänat i Sions läger och hade kallats som en av de sju presidenterna för de sjuttios kvorum. Profeten Joseph Smith skrev i sin dagbok att den 26 december 1835, ”kom broder Lyman Sherman in och bad om att genom mig få Herrens ord för, som han sa ’Jag har känt mig manad att delge dig vad jag känner och önskar, och lovades att jag skulle få en uppenbarelse som skulle tillkännage min plikt’” (i History of the Church, 2:345; se även Journals, Volume 1: 1832–1839, del 1 av serien Journals The Joseph Smith Papers [2008], s. 137).

  • Vad tror ni att Lyman menade när han sa att han hade blivit ”manad att” tala med Joseph Smith?

Be en elev läsa Läran och förbunden 108:1. Be klassen följa med i texten och ta reda på vilken välsignelse Herren gav Lyman Sherman eftersom han lydde maningen att tala med profeten. Be eleverna berätta vad de hittat.

  • Vad kan Herrens uppenbarelse till Lyman Sherman lära oss om de välsignelser vi inbjuder till våra liv när vi villigt lyder Herrens röst? (Eleverna kanske svarar med andra ord, men de bör få fram följande princip: När vi lyder Herrens röst inbjuder vi hans förlåtelse. Skriv gärna den här principen på tavlan.)

  • Varför tror ni att vi inbjuder förlåtelse när vi lyder Herrens maningar?

Hjälp eleverna att förstå den här principen genom att förklara att vi kan höra Herrens röst genom skrifterna, nutida profeters ord och den Helige Andens maningar. Att lyda Gud innefattar att fylla våra liv med rättfärdiga aktiviteter som ger oss andlig kraft. Be en elev läsa följande förklaring från Stå fast i din tro: ”Fullständig lydnad för in evangeliets hela kraft i ditt liv, vilket innebär ökad styrka att övervinna dina svagheter. Denna lydnad innefattar handlingar som man inte i första hand ser som delar av omvändelsen, såsom att gå på möten, betala tionde, tjäna andra och förlåta andra. Herren lovade: ’Den, som omvänder sig och håller Herrens bud, [skall] få förlåtelse.’ (L&F 1:32)” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 112).

Be eleverna läsa Läran och förbunden 108:2 tyst för sig själva och söka efter Herrens råd till Lyman Sherman när han hade sagt att dennes synder var förlåtna. Be eleverna att berätta vad de hittat.

  • Vad tror ni menas med ”Låt…din själ vara lugn beträffande din andliga ställning”?

  • Hur tror ni att rådet om att inte motsätta sig Herrens röst skulle kunna hjälpa någons själ att vara lugn?

Be eleverna att hitta en princip från Läran och förbunden 108:1–2 om vad Herrens förlåtelse bär med sig. (Eleverna kan hitta flera olika principer, men se till att betona följande: Herrens förlåtelse gör våra själar lugna.)

Påpeka att människor som omvänt sig ibland undrar om de har blivit förlåtna för sina synder när de fortfarande känner sig nedtyngda på grund av dem. Be en elev läsa följande uttalanden. Be klassen lyssna efter råd till dem som kämpar med att känna lugna i sina själar.

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Bild
President Boyd K. Packer

”Förlåtelsens härliga morgon kanske inte kommer med en gång. Ge inte upp om du misslyckas först. Ofta är den svåraste delen av omvändelsen att förlåta sig själv. Modfälldhet är en del av prövningen. Ge inte upp. Den lysande morgonen kommer.

’Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd’ komma in i ditt liv igen [Fil. 4:7]. Då ska du, liksom Han, inte längre minnas din synd. Hur vet du det? Du kommer att veta det! [Se Mosiah 4:1–3.]” (”Förlåtelsens strålande morgon”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 21).

  • Hur skulle ni beskriva hur det känns att låta sin själ vara lugn?

Be eleverna läsa Läran och förbunden 108:3 tyst för sig själva och ta reda på vilket ytterligare råd Herren gav Lyman Sherman.

  • Vilket råd gav Herren till broder Sherman? (Att ”stå upp och [vara] mer noga med att hålla [sina] löften”).

  • Vilka slags löften kan vi ge?

Be eleverna tänka på hur de hädanefter kan vara ”mer noga” att hålla sina löften. Om tiden räcker till kan du be dem skriva hur de mer noggrant kan hålla sina löften.

Be några elever att förklara hur de sanningar som de har lyft fram i Läran och förbunden 108:1–3 skulle kunna uppmuntra dem själva, en vän eller en släkting att lyda Herrens röst och få förlåtelse.

Be eleverna begrunda ur de kan tillämpa dessa principer och känna sig lugna angående sin andliga ställning inför Herren.

Läran och förbunden 108:4–8

Herren ger Lyman Sherman ytterligare förmaningar och löften

Fråga eleverna om de någonsin har hört talas om en högtidlig församling. Om någon har det, be dem förklara vad de tror att det betyder. Om de behöver hjälp kan du förklara att en högtidlig församling är ett speciellt tillfälle då man samlas för ”invigning av tempel, särskilda instruktioner till prästadömsledare och insättande av ny president för kyrkan” (David B. Haight, ”Högtidlig församling”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 13). I december 1832 lovade Herren de heliga att om de byggde ett tempel och höll en högtidlig församling, skulle han utgjuta stora välsignelser över de heliga (se L&F 88:70–75, 117–119). I december 1835, när Lyman Sherman gavs den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 108, var det bara tre månader innan templet i Kirtland invigdes. Mellan januari och maj 1836, hölls en rad möten i Kirtland, varav vissa klassades som högtidliga församlingar. Den sista veckan i mars 1836, hölls högtidliga församlingar som en del av invigningen av templet i Kirtland, inklusive en högtidlig församling för att ge särskilda instruktioner till prästadömsledarna som hölls den 30 mars 1836.

Be en elev läsa Läran och förbunden 108:4–6. Be klassen följa med i texten och se vad Herren lovade Lyman att han skulle få vid den högtidliga församlingen.

  • Vad sa Herren att Lyman skulle få?

Be en elev läsa Läran och förbunden 108:7–8. Be klassen följa med i texten och se vilka instruktioner Herren gav broder Sherman. Be eleverna berätta vad de hittat. Du kanske behöver förklara att förmaningar är ord till råd eller uppmuntran.

  • Hur ville Herren att Lyman Sherman skulle stärka sina bröder?

Be eleverna att söka efter sanningar i Läran och förbunden 108:7–8. De kan få fram olika sanningar, bland annat följande: Vi ska stärka andra i alla våra samtal och i allt vi gör. Föreslå gärna att eleverna markerar den här sanningen i sina skrifter.

  • Hur kan ni stärka personer omkring er i era samtal? Hur kan ni stärka personer omkring er genom det ni gör?

Be eleverna beskriva en upplevelse då någon stärkte dem på det sätt som Herren sa att Lyman Sherman skulle göra i vers 7.

Be eleverna att tänka på en person som de kan stärka idag och någonting konkret som de ska göra för att åstadkomma det.

Berätta för eleverna att Lyman Sherman förblev trofast fram till sin död. Profeten Joseph Smith som var i fängelset i Liberty utsåg och kallade Lyman till medlem i de tolv apostlarnas kvorum den 16 januari 1839, men Lyman dog innan han fick brevet från profeten om sitt nya kall.

Avsluta med att berätta om en upplevelse då någon stärkte dig eller du stärkte någon annan.

Kommentar och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 108:1–2. ”Dina synder är dig förlåtna … låt därför din själ vara lugn”

President Harold B. Lee sa:

Bild
President Harold B. Lee

”Om den tid kommer när du har gjort allt du kan för att omvända dig från dina synder, vem du än är, var du än är, och har gottgjort efter bästa förmåga …då kommer du vilja få bekräftelse på om Herren godtagit dig. Om du i din självrannsakan söker och du finner den samvetsfriden, då vet du därigenom att Herren godtagit din omvändelse” (Stand Ye in Holy Places [1974], s. 185).

Läran och förbunden 108:3. ”Var härefter mer noga med att hålla dina löften”

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum vittnade om de välsignelser vi får när vi håller våra förbund:

Bild
Äldste Richard G. Scott

”När du förtröstar på [Herren], söker och följer hans vilja, kommer du att erhålla välsignelser som du inte med ditt begränsade förstånd här på jorden kan förstå. Din himmelske Fader och hans Helige Son vet mer än du vad som ger glädje. De har gett dig lycksalighetsplanen. När du förstår och följer den, kommer lyckan som en välsignelse. När du villigt lyder, mottar och ärar förrättningarna och förbunden i denna heliga plan, får du den största tillfredsställelsen i livet. Ja, även stunder då du överväldigas av lycka. Du förbereder dig för ett underbart liv i all evighet tillsammans med dina nära och kära som kvalificerar sig för detta rike” (”Förtrösta på Herren”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 17).

Läran och förbunden 108:6. ”Du skall ha rätt att predika mitt evangelium varthelst jag … skall sända dig”

Lyman Sherman var en av de sju presidenterna för de sjuttios kvorum. Då han den 30 mars 1836 undervisade medlemmarna i de sjuttio om deras kallelse att predika evangeliet, sa profeten Joseph Smith:

Bild
Profeten Joseph Smith

”De sjuttio hava rätt att draga till Sion, om de önska det eller gå vart de vilja och predika evangeliet. Låt Sions återlösning vara vårt ändamål och sträva efter att förverkliga det genom att sända dit hela Herrens hus styrka, varhelst de finnas” (Journals, Volume 1: 1832–1839, del 1 av serien Journals i The Joseph Smith Papers [2008], 215; se även History of the Church, 2:432).

Skriv ut