Bibliotek
Lektion 83: Apostlenes Gerninger 2


Lektion 83

Apostlenes Gerninger 2

Indledning

Disciplene blev pinsedag fyldt med Helligånden og blev velsignet med tungemålsgaven, da de forkyndte evangeliet. Peter forkyndte, at Jesus er »både … Herre og … Kristus« (ApG 2:36) og opfordrede folk til at omvende sig, blive døbt og modtage Helligåndsgaven. Omkring tre tusind mennesker blev omvendt og døbt den dag, hvorefter de fortsatte trofast i kirken.

Forslag til undervisningen

Apostlenes Gerninger 2:1-13

Jesu Kristi disciple bliver fyldt med Helligånden pinsedag

Bed eleverne om at tænke over en nylig mulighed, de har haft for at tale i Kirken, undervise i en lektion eller fortælle andre om evangeliet.

  • Hvad kan være udfordrende ved at tale, undervise eller bære vidnesbyrd for andre om Jesu Kristi evangelium?

Bed eleverne om at se efter en sandhed, når de studerer Apostlenes Gerninger 2:1-13, der vil hjælpe dem, når de er nervøse eller ængstelige for at undervise og bære vidnesbyrd for andre om det gengivne evangelium.

Forklar, at en uge efter, at Frelseren var steget til himmels, kom jøder fra mange nationer til Jerusalem for at tage del i pinsefesten og for at tilbede i templet og takke Herren. Festen fandt sted 50 dage efter påskefesten og fejrede sæsonens første høst (se Guide til Skrifterne, »Pinse«, scriptures.lds.org).

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 2:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Jesu Kristi disciple oplevede på pinsedagen.

  • Hvad oplevede Jesu Kristi disciple på pinsedagen? (Udgydelsen af Helligånden).

  • Hvordan blev udgydelsen af Helligånden beskrevet?

Forklar, at tungerne, der nævnes i vers 3, lignede ild. I gammel tid var ild ofte et symbol på guddommelig tilstedeværelse eller indflydelse. Det var et tegn på, at disciplene havde modtaget Helligånden, som Frelseren havde lovet dem.

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 2:4-8 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der skete, da disciplene blev fyldt af Helligånden.

  • Hvad skete der ifølge vers 4, da disciplene blev fyldt af Helligånden? (Ånden indgav dem, hvad de skulle sige, og gjorde dem i stand til at tale på andre sprog).

  • Hvorfor var jøderne fra andre nationer forundrede over, hvad de hørte?

Bed eleverne om at skimme Apostlenes Gerninger 2:9-11 og tælle de antal af forskellige grupper eller nationaliteter, der hørte disciplene tale i tunger ved Helligåndens kraft. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Du kan overveje at vise det tilhørende kort for at hjælpe eleverne til bedre at fornemme, hvor disse jøder kom fra.

Billede
map, eastern Mediterranean

Gør opmærksom på, at ifølge vers 11 hørte hver af disse grupper på deres eget sprog disciplene tale om »Guds storværker«. Du kan eventuelt forklare, at proselytter var ikke-jøder, der havde sluttet sig til den jødiske tro.

  • Hvad kan ud fra disciplenes oplevelse på pinsedagen hjælpe os til at undervise og bære vidnesbyrd for andre? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: Når vi er fyldt af Helligånden, vil han hjælpe os til at undervise og bære vidnesbyrd for andre).

Hjælp eleverne til at forstå dette princip ved at tage to tomme glas, en kande med vand og en bakke med til klassen. Sæt glassene på bakken, så eventuelt spildt vand ender på den. Dæk derefter et af glassene til med et stykke papir eller et låg, så der ikke kan komme noget vand ned i det, og læg en genstand (såsom en sten) i det andet glas, så glasset er næsten fyldt op af genstanden. Bed en elev om at prøve at fylde begge glas med vand fra kanden.

  • Hvis glasset repræsenterer os, og vandet repræsenterer Helligånden, hvad kan papiret (eller låget) og stenen repræsentere? Hvilken opførsel og indstilling kan forhindre os i at blive fyldt af Helligånden?

  • Hvad kan vi gøre for at blive fyldt med Helligånden, så han kan hjælpe os til at undervise og bære vidnesbyrd for andre?

  • Hvordan har Helligånden hjulpet jer til at undervise i evangeliet eller bære jeres vidnesbyrd for andre?

Bær vidnesbyrd om det princip, der står på tavlen, og tilskynd eleverne til at anvende dette princip ved at søge Helligåndens følgeskab, så de kan undervise og bære vidnesbyrd for andre.

Sammenfat Apostlenes Gerninger 2:2-13 ved at forklare, at nogle jøder var forundrede over det, de havde hørt, mens andre hånede disciplene ved at beskylde dem for at have drukket for meget vin.

Apostlenes Gerninger 2:14-47

Peter bærer vidnesbyrd om Jesus Kristus og fortæller, hvordan man kan blive frelst

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 2:14 højt, og lad klassen se efter, hvem der begyndte at undervise skaren. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

Lad eleverne prøve at forestille sig, at de var i Peters sted og stod foran skaren.

  • Hvis I havde været i Peters sted, hvilke evangeliske sandheder ville I have undervist i og båret vidnesbyrd om? Hvorfor?

Sammenfat Apostlenes Gerninger 2:15-35 ved at forklare, at Peter erklærede, at begivenhederne med tungemålsgaven og andre af Åndens tilkendegivelser blandt disciplene var en opfyldelse af Joels profeti (se Joel 3:1-5). Peter underviste derefter og bar vidnesbyrd for folket ved at bruge kong Davids ord og salmer.

Skriv følgende skriftstedshenvisninger og spørgsmål på tavlen:

Apostlenes Gerninger 2:22-24, 29-33, 36

Hvilke vigtige sandheder underviser Peter i og bærer vidnesbyrd om?

Hvad lægger I specielt mærke til ved Peters vidnesbyrd til jøderne?

Del eleverne op i par. Bed hvert par om at studere skriftstedshenvisningerne på tavlen og tale om deres svar på de tilhørende spørgsmål. Bed efter et stykke tid nogle af eleverne om at fortælle klassen om deres svar.

Vis et billede, der viser Peters fornægtelse af Frelseren (for eksempel Peters fornægtelse, af Carl Bloch, tilgængelig på LDS.org). Bed eleverne om at sammenfatte, hvad Peter sagde og gjorde, da han blev spurgt om sit forhold til Jesus den nat, hvor Frelseren var blevet arresteret (se Luk 22:54-62).

Billede
Peters fornægtelse

Peters fornægtelse, af Carl Bloch. Benyttet med tilladelse fra Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød. Kopiering ikke tilladt.

  • Hvordan adskiller Peters ord og handlinger på pinsedagen sig fra hans opførsel den nat, Frelseren var blevet arresteret?

  • Hvad tror I var årsag til denne forandring i Peter?

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 2:37 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan Peters ord påvirkede skaren.

  • Hvordan påvirkede Peters ord skaren?

Du kan eventuelt opfordre eleverne til at markere vendingen »stak det dem i hjertet«. Forklar, at Helligånden stak i folks hjerte, da de hørte Peters vidnesbyrd. Ordet stak antyder, at folk følte anger, fordi jøderne som et folk og en nation havde korsfæstet deres Herre, Jesus Kristus. Peter antydede ikke, at den gruppe af jøder fra forskellige nationaliteter, som han underviste pinsedag, var dem, der var ansvarlige for Jesu Kristi korsfæstelse.

  • Hvilket spørgsmål stillede folket ifølge vers 37?

  • Hvad viser dette spørgsmål om, hvad der skete i folkets hjerte? (Folket begyndte at føle en forandring i hjertet).

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 2:38-41 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Peter bad folket om at gøre. Forklar, at forkvaklede betyder oprørske, fordærvede eller uærlige.

  • Hvad opfordrede Peter folket til at gøre?

  • Hvordan reagerede folket ifølge vers 41 på Peters undervisning og opfordring til at omvende sig og blive døbt?

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Når vi modtager Guds ord ved Helligåndens kraft …

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra Apostlenes Gerninger 2:42-47. Lad klassen følge med og se efter, hvad de nyomvendte til kirken gjorde, da de modtog sandheden ved Helligåndens kraft og blev døbt. Forklar, at vendingen »brødets brydelse« (v. 42) henviser til deltagelsen i nadverordinancen, og at være »fælles om alt« (v. 44) henviser til, at de hellige var forenede og levede efter indvielsesloven.

  • Hvilke handlinger viste ifølge disse vers, at de, der blev døbt, virkelig var omvendte (se også 3 Ne 26:17-21)? (Bed en elev om at skrive klassens svar på tavlen).

Mind eleverne om, at før jøderne hørte og handlede i henhold til Peters ord, så havde de ikke accepteret Jesus som deres Frelser, ej heller fulgte de hans lærdomme. Bed dem om at tænke over, hvordan folket forandrede sig.

  • Hvilket princip kan vi lære af Apostlenes Gerninger 2:37-47 om, hvad der kan ske, når vi modtager Guds ord ved Helligåndens kraft? (Brug elevernes ord til at færdiggøre sætningen på tavlen, så den udtrykker følgende sandhed: Når vi modtager Guds ord ved Helligåndens kraft, vil vores hjerte ændre sig, og vi vil blive omvendt til Jesus Kristus).

  • Hvad kan vi gøre for at modtage Guds ord ved Helligåndens kraft?

Bed eleverne om at gennemgå de gerninger, der er skrevet på tavlen om dem, der blev døbt og omvendt.

  • Hvordan har Ånden hjulpet jer til at ændre jer og blive omvendt til Jesus Kristus, når I har bestræbt jer på at lære og efterleve evangeliets sandheder? (Du kan eventuelt fortælle om en af dine egne oplevelser).

Bed eleverne om at tænke over, hvad de kan gøre for bedre at modtage Guds ord og lærdomme ved Helligåndens kraft. Tilskynd dem til at følge enhver tilskyndelse, som de modtager.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – Apostlenes Gerninger 2:36-38

Bed eleverne om at sammenligne Apostlenes Gerninger 2:36-38 med den fjerde trosartikel. Lad eleverne finde frem til de ord i Apostlenes Gerninger 2:36-38, der viser eller belærer om evangeliets første principper og ordinancer. Del derefter eleverne op i par, og bed hvert par om at tale om, hvordan hvert af disse principper og ordinancer hjælper os til at modtage de fulde velsignelser ved Frelserens forsoning. Spørg efter nogen tid:

  • Hvilken velsignelse sagde Peter, at folket ville modtage, fordi de havde omvendt sig og var blevet døbt?

  • Hvad skal vi ud fra jeres forståelse af Apostlenes Gerninger 2:38 gøre for at forberede os på at modtage Helligåndsgaven? (Ved at bruge deres egne ord bør eleverne finde frem til en sandhed lig den følgende: Når vi har tro på Jesus Kristus, omvender os og bliver døbt, er vi forberedt til at modtage Helligåndsgaven. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvordan kan tro, omvendelse og dåb forberede nogen til at modtage Helligåndsgaven?

Kommentar og baggrundsinformation

Apostlenes Gerninger 2:1-4. »Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød«

»Denne store oplevelse pinsedag, da Helligånden blev udgydt over en stor skare, har paralleller til de sidste dages helliges historie. På tiden for indvielsen til templet i Kirtland bad profeten Joseph Smith … om en særlig udgydelse af Ånden fra det høje: ›Lad det ske for dem, ligesom det skete for dem på pinsedagen,‹ bønfaldt han på vegne af de hellige. ›Lad tungemålsgaven blive udøst over dit folk, ja, kløftede tunger som af ild, samt oversættelsen deraf. Og lad dit hus blive fyldt, som af et susende, mægtigt vindstød, af din herlighed‹ (L&P 109:36-37). Denne bøn blev opfyldt, ikke bare en gang, men adskillige gange i dagene efter den første indvielsesceremoni. Joseph Smith skrev, at ved en lejlighed blev ›en lyd … hørt, ligesom lyden af en susende, mægtig vind, der fyldte templet [i Kirtland], og forsamlingen rejste sig samtidigt, idet de blev rørt af en usynlig kraft; mange begyndte at tale i tunger og profetere; andre så storslåede syner; og jeg så, at templet var fyldt med engle, hvilket jeg sagde til forsamlingen‹ (i History of the Church, 2:428)« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 278).

Apostlenes Gerninger 2:3. Tunger

»Tunger« kan også indikere, at denne kraftfulde udgydelse af Ånden var delt mellem folket, der var til stede den dag – de følte og oplevede den hver især. Ordet satte i Apostlenes Gerninger 2:3 er ændret til hvilede på i Joseph Smiths oversættelse.

Apostlenes Gerninger 2:4-6. Tungemålsgaven

Profeten Joseph Smith tale om formålet med tungemålsgaven:

»Tungemålsgaven ved Helligåndens kraft i Kirken er til for at hjælpe Guds tjenere med at prædike til de vantro som på pinsefestens dag« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 379).

Apostlenes Gerninger 2:16-21. Opfyldelsen af Joels profeti

I vores uddeling citerede Moroni de samme vers for profeten Joseph Smith og fortalte ham, at de endnu ikke var gået i opfyldelse, men at de snart skulle gøre det (se JS–H 1:41). Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at Joel 3:1-5 er et eksempel på et skriftsted, der kan have flere betydninger og gå i opfyldelse flere gange:

»Mange af profetierne og de lærdomsmæssige skriftsteder i skrifterne har flere betydninger …

[Et] eksempel på flere betydninger angår profetien i Joels Bog om, at Herren i de sidste dage vil udgyde sin Ånd over alle mennesker, og at vore sønner og døtre skal profetere (se Joel 3:1). Pinsedag erklærede apostlen Peter, at de begivenheder, de havde været vidne til, var dem, der var ›sagt ved profeten Joel‹ (ApG 2:16). Attenhundrede år senere citerede englen Moroni den samme profeti og sagde, at den ›endnu ikke var gået i opfyldelse, men at de[n] snart skulle gøre det‹ (JS–H 1:41)« (»Scripture Reading and Revelation«, Ensign, jan. 1995, s. 8).

Derfor sagde både Peter og Moroni med rette, at den profeti, som profeten Joel var kommet med, blev opfyldt, havde betydning for og anvendelse ved henholdsvis pinsedagen og i de sidste dage.

Apostlenes Gerninger 2:27. »For du vil ikke lade mig blive i dødsriget«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum sagde angående kong Davids evige arv, at han »modtog det løfte, at hans sjæl ikke ville blive efterladt i dødsriget, det vil sige, at han ikke vil være en af fortabelsens sønner, han ville ikke blive kastet ud for evigt med djævelen og hans engle. I stedet ville han, når døden og dødsriget overgav de døde, de havde, komme frem fra graven og modtage den arv, som han fortjener. Se Johannes’ Åbenbaring 20:11-15« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 2:39).

Apostlenes Gerninger 2:37. »Stak det dem i hjertet«

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Sand omvendelse sker gennem Åndens kraft. Når Ånden rører hjertet, så forandres hjertet. Når enkeltpersoner … føler, at Ånden virker på dem, eller når de ser tegn på Herrens kærlighed og barmhjertighed i deres tilværelse, opbygges og styrkes de åndeligt, og deres tro på ham øges. Disse oplevelser med Ånden er en naturlig følge, når et menneske er villig til at prøve ordet. Det er sådan, vi kan føle, at evangeliet er sandt« (»Nu er det tid«, Liahona, jan. 2001, s. 89).

Udskriv