Bibliotek
Lektion 3: Elevens ansvar


Lektion 3

Elevens ansvar

Indledning

Helligånden, læreren og eleven har hver især en vigtig rolle i evangelisk undervisning. Denne lektion kan hjælpe eleverne til at forstå hver af disse roller, så de kan få en god oplevelse i deres bestræbelser på at lære. Du kan have brug for regelmæssigt at gennemgå de principper, der undervises om i denne lektion, for at minde eleverne om deres ansvar for egen læring.

Forslag til undervisningen

Helligåndens, lærerens og elevens rolle i evangelisk indlæring

Bed en elev om at læse følgende to scenarier højt:

En ung pige bliver inspireret og opbygget, når hun kommer til seminar. Der føler hun Helligåndens indflydelse og er taknemlig for det, som hun lærer. En anden ung pige er i den samme seminarklasse. Men hun keder sig ofte og føler, at hun ikke får særligt meget ud af klassen.

  • Hvilke mulige grunde kan der være til, at disse to unge piger har så forskellige oplevelser, selvom de deltager i den samme seminarklasse? (Mulige svar kan omfatte følgende: Den første unge pige deltager måske mere aktivt i lektionen, den første unge pige har tidligere haft flere åndelige læringsoplevelser, hvorpå hun kan bygge sin nuværende læring, og den anden unge pige kan være distraheret af andre ting).

Bed eleverne om at se efter læresætninger og principper i dagens lektion, der kan hjælpe dem til at opfylde deres rolle i seminar og styrke deres vidnesbyrd om Jesu Kristi evangelium.

Forklar, at tre personer har vigtige roller i et evangelisk indlæringsmiljø som seminar: Helligånden, læreren og eleven.

Bed en elev om at læse Johannes 14:26 højt og en anden elev om at læse Johannes 4:3 højt. Lad klassen følge med og se efter nogle af Helligåndens roller.

  • Hvilke sandheder kan vi lære af disse vers om Helligåndens roller? (Eleverne kan komme med forskellige svar, men sørg for, at de finder frem til følgende læresætning: Helligånden underviser i sandheden).

  • Hvordan kan vi vide, når Helligånden lærer os sandheden? (Du kan eventuelt henvise eleverne til Lære og Pagter 8:2-3).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 50:13-14 højt. Lad klassen følge med og se efter den rolle, en lærer i evangeliet har. Inden eleven læser, bør du forklare, at disse vers blev givet til Kirkens første hellige, der var blevet ordineret til at undervise i evangeliet.

  • Hvilken rolle har en lærer i evangeliet? (Se også L&P 42:14).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 33:1 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Helligånden gør for os, når der undervises i sandheden ved hans kraft.

  • Hvad gør Helligånden for os ifølge disse vers?

Hjælp eleverne til at forstå, hvordan de inviterer Helligånden til at bringe sandhed ind i deres hjerte, ved at bede en elev om at læse Lære og Pagter 88:118 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan vi skal søge læring.

  • Hvordan kan vi søge læring? (Gennem studium og tro).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum. Lad klassen lytte efter, hvad vi får til at ske, når vi søger at lære ved tro:

Billede
Ældste David A. Bednar

»En lærer kan forklare, vise, overbevise og bære vidnesbyrd med stor åndelig kraft og styrke. Men i sidste ende trænger budskabets indhold og Helligåndens vidnesbyrd kun ind til hjertet, hvis modtageren lader dem gøre det. At lære ved tro åbner vejen til hjertet« (»Søg kundskab ved tro«, Liahona, sep. 2007, s. 17).

  • Hvilket princip om, hvad der kan ske, hvis vi søger at lære ved tro, lærer vi af denne udtalelse? (Hjælp eleverne til at finde frem til følgende princip: Hvis vi lærer ved tro, så inviterer vi Helligånden ind i vores hjerte for at undervise os og vidne om sandheden. Overvej at skrive denne sandhed på tavlen).

Påpeg, at tro er mere end en passiv overbevisning. Vi udtrykker vores tro gennem handling.

  • Hvad tror I, at det vil sige at lære ved tro?

For at illustrere, hvad det betyder at lære ved tro, så spørg efter en frivillig, der aldrig har spillet fodbold. (Du kan tilpasse denne aktivitet til en elev, der aldrig har spillet basketball, spillet på et musikinstrument, jongleret, bundet et slips og så videre). Fortæl den frivillige, at du vil lære vedkommende at spille fodbold godt nok til, at han eller hun kan spille på et fodboldhold. Spørg den frivillige, om han eller hun tror på din evne til at undervise og på sin egen evne til at lære. Forklar og vis derefter, hvordan man dribler en fodbold, men lad ikke den frivillige prøve det. Forklar, hvordan man afleverer en fodbold. Vis det derefter ved at aflevere bolden til den frivillige, men tag selv bolden i stedet for at lade den frivillige prøve at aflevere den til dig. Gør det samme med et indkast. Spørg derefter den frivillige:

  • Hvor forberedt føler du dig til at prøve at komme på et fodboldhold? Hvorfor?

  • Selvom det at lære om og se andre spille fodbold kan hjælpe, hvad bliver man så nødt til at gøre for at udvikle de nødvendige færdigheder og blive god til at spille fodbold?

  • Hvordan kan dette anvendes på det at lære ved tro? (Det er ikke nok blot at tro og stole på, at Ånden kan undervise os. For at få en kundskab om Guds sandheder, må vi også gøre en indsats for at lære og anvende det, vi lærer).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Bednar højt. Lad klassen lytte efter, hvad han siger om at lære ved tro (du kan eventuelt overveje at lave kopier af hans udtalelse til eleverne og bede dem om at markere det, de finder).

Billede
Ældste David A. Bednar

»En elev, der bruger sin handlefrihed til at handle i overensstemmelse med de korrekte principper, åbner sit hjerte for Helligånden og indbyder hans belærende, bevidnende kraft og bekræftende vidnesbyrd. At lære ved tro kræver åndelig, mental og fysisk handling og ikke kun passiv modtagelse. Det er gennem oprigtigheden og pålideligheden i vores trosinspirerede handling, at vi viser vor himmelske Fader og hans Søn Jesus Kristus, at vi er villige til at lære og modtage belæring af Helligånden …

Læring ved tro kan ikke overføres fra en lærer til elev via en lektion, demonstration eller et eksperiment. I stedet må eleven udøve tro og handle for selv at opnå kundskab« (se Søg kundskab ved tro«, s. 20).

  • Hvilke åndelige, mentale og fysiske handlinger kan vi foretage os for at indbyde Ånden til at undervise og vidne for os om sandheden?

Bemærk: Dette kan være et passende tidspunkt at læse Lære og Pagter 88:122 på og tale om vigtigheden af orden og respekt i klassen.

  • Hvilken holdning eller opførsel kan forhindre Ånden i at lære os om sandheden i en seminarklasse?

  • Hvordan vil seminaroplevelsen for en elev, der søger at lære ved tro, adskille sig fra oplevelsen for en, der ikke gør det?

Bed eleverne om at slå op på Matthæus 4. Forklar, at vi i apostlen Peters oplevelse kan se et eksempel på, hvordan det at søge at lære ved tro indbyder Helligånden i vores hjerte til at undervise og vidne om sandheden. Bed en elev om at læse Matthæus 4:18-20 højt. Lad klassen følge med og se efter Frelserens opfordring til Peter og Andreas.

  • Hvad opfordrede Frelseren Peter og Andreas til at gøre?

  • Hvordan kan deres svar ses som eksempel på at søge at lære ved tro?

Påpeg, at da Peter handlede ved at følge Jesus Kristus, blev det muligt for at ham at være sammen med Frelseren under hele hans jordiske tjenestegerning. Ved at give agt på Frelserens kald om at følge ham fik Peter det privilegium ofte at høre Frelseren undervise, og han blev vidne til mange mirakler. På opfordring fra Frelseren gik Peter tilmed på vandet (se Matt 14:28-29).

Forklar eleverne, at Jesus ved en lejlighed stillede sine disciple et spørgsmål. Bed en elev om at læse Matthæus 16:13-14 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Frelseren spurgte om.

  • Hvad spurgte Frelseren sine disciple om?

  • Hvordan svarede de?

Bed en elev om at læse Matthæus 16:15-17 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Peter svarede på Frelserens næste spørgsmål.

  • Hvad svarede Peter på Frelserens spørgsmål?

  • Hvad forklarede Frelseren med hensyn til, hvordan Peter havde fået sin viden?

  • Hvordan illustrerer Peters oplevelse de sandheder, vi har fundet i klassen?

Bed eleverne om at svare på følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog (du kan eventuelt skrive spørgsmålene på tavlen):

  • Hvornår har I søgt at lære ved tro? Hvordan opfyldte Helligånden sin rolle i evangelisk læring, da I gjorde dette? (Du kan eventuelt bede eleverne om at tænke over tidligere læringsoplevelser, som de har haft, når de har søgt at lære mere om Jesus Kristus).

Hvis eleverne føler sig tilpas med at fortælle om det, så bed nogle af dem om at beskrive de oplevelser, de har skrevet om. Du kan også selv fortælle om en af dine egne oplevelser eller bære dit vidnesbyrd om de sandheder, I har talt om.

Bed eleverne om at tænke over en eller to ting, som de vil gøre for at lære ved tro, og bed dem om at indbyde Helligånden i deres hjerte til at undervise og vidne om sandheden. Bed eleverne om at skrive det ned, som de vil gøre.

Afslut ved at læse følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Jeg beder jer unge om at deltage i seminar. Studér jeres skrifter dagligt. Lyt nøje til jeres lærere. Anvend bønsomt det, I lærer« (»Participate in Seminary«, 12. aug. 2011, seminary.lds.org).

Kommentar og baggrundsinformation

Ærbødighed indbyder til åbenbaring

En ærbødig holdning og opførsel kan være en del af at lære ved tro og kan indbyde Ånden til at undervise og vidne om sandheden. Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum underviste om forholdet mellem ærbødighed og åbenbaring:

»I de seneste år har vi set tendenser i retning mod ærbødighed og mangel på samme i Kirken. Selvom mange i høj grad bør roses, så er vi inde på en glidebane. Vi har grund til at være yderst bekymrede.

»Verden bliver mere og mere støjende …

Denne tendens til mere støj, mere spænding, mere strid og splid, mindre tilbageholdenhed, mindre værdighed, mindre formalitet er ikke tilfældig eller uskyldig eller uskadelig.

En hærførers første befaling, når han indleder en militær invasion, er at lamme kommunikationskanalerne hos dem, han har til hensigt at besejre.

Manglende ærbødighed er lige noget, der harmonerer med modstanderens hensigter ved at spærre de fintmærkende kanaler for åbenbaring i både hjerte og ånd …

Ledere bør belære om, at ærbødighed indbyder til åbenbaring« (se »Ærbødighed indbyder til åbenbaring«, Stjernen, jan. 1992, s. 25, 26).

Søster Margaret S. Lifferth fra Primarys hovedpræsidentskab underviste om ærbødighed ved Kirkens møder, og hendes undervisning gælder også for seminarklasser:

»Kun når vi er ærbødige kan Ånden bekræfte evangeliets sandheder gennem Guds ord, musik, vidnesbyrd og bøn …

At sende sms’er eller læse e-mail under kirkemødet er ikke alene uærbødigt, det er også forstyrrende og signalerer mangel på respekt for de andre tilstedeværende. Vi er gode eksempler på ærbødighed, når vi deltager i mødet, lytter til talerne og synger Zions salmer sammen« (»Respekt og ærbødighed«, Liahona, maj 2009, s. 13).

En profets opfordring til at deltage i seminar

Præsident Thomas S. Monson kom med følgende budskab om at deltage i seminar:

»Seminar har velsignet hundredtusinder af unge sidste dages hellige. Jeg husker min egen tid i seminar. For mig foregik seminar tidligt om morgenen i et lille hus på den anden side af gaden fra min high school. Jeg tænkte, at hvis min lærer kunne stå så tidligt op, så kunne jeg også stå så tidligt op.

Seminar vil hjælpe jer til at forstå og til at stole på Jesu Kristi lære og forsoning. I vil mærke Herrens Ånd, når I lærer at elske skrifterne. I vil forberede jer til templet og til missionering.

Jeg beder jer unge om at deltage i seminar. Studér jeres skrifter dagligt. Lyt nøje til jeres lærere. Anvend bønsomt det, I lærer« (»Participate in Seminary«, 12. aug. 2011, seminary.lds.org).

Deltag i klassen

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om at deltage i oplevelser med evangelisk læring:

»Elevernes ønske om at deltage er en øvelse i handlefrihed, der giver Helligånden mulighed for at formidle et personligt budskab, der passer til den enkeltes behov. Når man skaber en atmosfære, som fremmer deltagelse, øger det sandsynligheden for, at Ånden forkynder noget vigtigere, end [læreren] selv kan formidle.

Den deltagelse lader Åndens vejledning komme ind i deres liv. Når du opmuntrer eleverne til at række hånden op og svare på spørgsmål, så viser de Helligånden deres villighed til at lære, skønt de måske ikke selv er klar over det. Denne brug af handlefrihed tillader Ånden at motivere dem og give dem mere kraftfuld vejledning, mens I er sammen. Deltagelse tillader de enkelte personer at opleve at blive vejledt af Ånden. De lærer at genkende og føle, hvad åndelig vejledning er« (»To Learn and Teach More Effectively«, foredrag ved Education Week på Brigham Young University, 21. aug. 2007, s. 4-5, speeches.byu.edu).

Andre metoder til at hjælpe eleverne til at gøre deres del i forbindelse med evangelisk indlæring

Se mere om, hvordan du hjælper eleverne til at opfylde deres rolle i forbindelse med evangelisk læring, under følgende emner i Evangelisk undervisning og læring: En håndbog for lærere og ledere i seminar og institut, 2012:

  • »Vi hjælper de studerende til at udføre deres rolle i læringsprocessen og forbereder dem til at undervise andre om evangeliet« (afsnit 1.3.3, s. 6-7).

  • »Forvent, at de studerende opfylder deres rolle som studerende« (afsnit 2.2.2, s. 15).

  • »Tal om principperne for at lære ved Ånden« (afsnit 2.2.3, s. 17).

  • »Fokusér på at hjælpe de studerende til at udfylde deres rolle« (afsnit 4.3.4, s. 57).

Udskriv