Bibliotek
Lektion 4: Studium af skrifterne


Lektion 4

Studium af skriften

Indledning

Denne lektion vil hjælpe eleverne til at forstå vigtigheden af at studere skrifterne dagligt og læse hele Det Nye Testamente som en del af dette kursus. Eleverne kan også lære, hvordan de kan forbedre deres skriftstudium.

Forslag til undervisningen

Behovet for effektivt, dagligt skriftstudium

Giv hver elev en kopi af følgende skema. Bed eleverne om at tænke over udtalelserne og markere deres svar på linjen. Sørg for, at eleverne ved, at du ikke vil bede dem om at fortælle, hvad de har svaret.

Billede
handout, survey

Når eleverne har udfyldt skemaet, så bed dem om, at de under lektionen overvejer, hvordan de kan forbedre deres skriftstudium.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Skrifterne indeholder Kristi ord og er en kilde til levende vand, som vi har let adgang til, og hvorfra vi kan drikke inderligt og længe …

Gennem normal aktivitet hver dag mister I og jeg en betydelig mængde vand, som udgør en stor del af vores fysiske krop. Tørst er et krav fra kroppens celler efter vand, og vandet i vores krop skal dagligt fyldes op. Det giver rent ud sagt ikke mening at ›fylde den op‹ med vand engang imellem og så ellers have lange perioder med dehydrering. Det samme gælder rent åndeligt. Åndelig tørst er et behov efter levende vand. En uophørlig strøm af levende vand er meget bedre end sporadiske sip« (se »Et reservoir med levende vand«, CES-foredrag, 4. feb. 2007, s. 1, 7, broadcast.lds.org).

  • Hvilke principper kan vi lære af ældste Bednar omkring, hvad vi kan få ud af dagligt skriftstudium? (Eleverne bør finde frem til et princip, der ligner følgende: Når vi studerer skrifterne dagligt, modtager vi det »levende vand«, vi har brug for. Skriv dette princip på tavlen).

Værdien af de hellige skrifter i vore dage

For at hjælpe eleverne til at forstå værdien og betydningen af skrifterne i vore dage kan du vise dem videoen »The Blessings of Scripture« (Velsignelserne ved skriften) (3:04), som er tilgængelig på LDS.org. I den video beskriver ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum det offer, en mand ydede for at gøre det muligt for flere folk at læse Bibelen. Hvis du viser videoen, kan du overveje at sætte videoen på pause efter ældste Christoffersons spørgsmål: »Hvad forstod de, som vi også bør forstå?« (tidskode 1:56) for at spørge eleverne om, hvad de ville svare. Fortsæt derefter med at vise videoen. Når videoen er færdig, så fortsæt lektionen ved det afsnit, der begynder med: »Når du har vist videoen …«

Hvis du ikke viser videoen, så bed fire elever om at komme op foran i klassen og læse følgende dele af ældste Christoffersons tale.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

1. »Den 6. oktober i året 1536 blev en ynkværdig person ført fra et fangehul i borgen Vilvoorde nær Bruxelles i Belgien. I næsten halvandet år havde manden siddet isoleret i en mørk, fugtig celle. Da fangen var kommet uden for borgens mure, blev han bundet til en pæl. Han fik tid til højt at udtrykke sin sidste bøn: ›Herre, åbn øjnene på kongen af England,‹ og så blev han stranguleret. Umiddelbart efter blev hans krop brændt ved pælen. »Hvem var denne sorgernes mand, der var velkendt med bedrøvelse?« (»Velsignelsen ved skriften«, Liahona, maj 2010, s. 32).

2. »Hans navn var William Tyndale, og hans forbrydelse var at have oversat og udgivet Bibelen på engelsk …

I en ophedet meningsudveksling med en gejstlig, der argumenterede imod at lade skrifterne komme almenheden i hænde, svor Tyndale: ›Hvis Gud skåner mit liv, vil jeg bevirke, at drengen, der styrer ploven, lærer skrifterne bedre at kende end selve paven!‹ …

William Tyndale var ikke den første, ej heller den sidste af dem, der i mange lande og på mange sprog har bragt ofre, endog livet, for at bringe Guds ord frem af dunkelheden … Hvad vidste de om vigtigheden af skrifterne, som vi også har brug for at vide? Hvad forstod folk i 1600-tallets England, som betalte enorme summer og løb alvorlige, personlige risici for at få adgang til en bibel, som vi også bør forstå?« (»Velsignelsen ved skriften«, s. 32).Velsignelsen ved skriften

Spørg klassen:

  • Hvorfor tror I, at folk ydede så store ofre for at få adgang til skrifterne?

Bed den tredje læser om at fortsætte med at læse ældste Christoffersons udtalelse.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

3. »På Tyndales tid herskede der stor uvidenhed om skrifterne, fordi folk manglede adgang til Bibelen, specielt på et sprog, de kunne forstå. I dag er Bibelen og andre skrifter lige ved hånden, og alligevel er der en voksende uvidenhed om skrifterne, fordi folk ikke vil åbne bøgerne. Som følge heraf har de glemt ting, som deres bedsteforældre vidste« (»Velsignelsen ved skriften«, s. 33).

Spørg klassen:

  • Hvorfor tror I, at nogle folk i vore dage ikke læser skrifterne, som de bør?

Bed den fjerde læser om at fortsætte med at læse ældste Christoffersons udtalelse.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

4. »Tænk over storheden i den velsignelse, det er at have Bibelen og omkring 900 yderligere sider hellig skrift, deriblandt Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle … Naturligvis fortæller Herren os med den velsignelse, at vores behov for konstant at søge styrke i skrifterne er større end på noget tidligere tidspunkt« (»Velsignelsen ved skriften«, s. 35).

Når du har vist videoen (eller når den fjerde læser er færdig med at læse ældste Christoffersons udtalelse), så bed eleverne om at forklare, hvad de mener, ældste Christofferson siger om vores behov for at studere skrifterne. Når eleverne har svaret, så skriv følgende sandhed på tavlen: Vores behov for skrifterne er større i vore dage end på noget tidligere tidspunkt.

  • Hvorfor tror I, at vores behov for skrifterne er større i vore dage end på noget tidligere tidspunkt?

Hjælp eleverne til at forstå, hvordan det kan være til gavn for os i vore dage at læse skrifterne ved at forklare, at apostlen Paulus skrev et brev, hvor han beskrev nogle af forholdene i verden i de sidste dage. Bed en elev om at læse 2 Timotheus 3:1-5 højt. Lad klassen følge med og se efter nogle af de synder og holdninger, der vil være almindelige i vore dage.

  • Hvilke af de synder og holdninger, der bliver nævnt i disse vers, har I set i vores samfund i vore dage?

Bed en elev om at læse 2 Timotheus 3:14-17 højt. Lad klassen se efter, hvordan vi kan finde sikkerhed i disse farefulde tider.

  • Hvordan kan vi finde sikkerhed i disse farefulde tider?

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Når vi studerer skrifterne, kan vi modtage

  • Hvilke velsignelser er tilgængelige for os ifølge 2 Timotheus 3:15-17, når vi studerer skriften og efterlever dens lærdomme? (Når eleverne har svaret, så færdiggør udtalelsen på tavlen, så der kommer til at stå: Når vi studerer skrifterne, kan vi modtage visdom, vejledning og opdragelse, der vil lede os til frelse).

Forklar, at udtalelsen på tavlen er et eksempel på et princip. Principper og læresætninger i Jesu Kristi evangelium er grundlæggende, uforandrede sandheder, der kommer med vejledning til vores liv. Et af de vigtigste formål med skriften er at undervise om evangeliets læresætninger og principper. Vi kan gøre vores personlige studium mere meningsfyldt ved at søge efter læresætninger og principper, tænke over deres betydning og anvende dem i vores liv.

Henvis igen til det princip, du skrev på tavlen.

  • Hvad tror I, at det betyder, at vi kan modtage visdom, vejledning og opdragelse, når vi studerer skrifterne?

  • Hvornår har I følt, at I har modtaget visdom, vejledning eller opdragelse, fordi I har studeret skrifterne? (Du kan eventuelt også selv fortælle om en oplevelse).

Læs i Det Nye Testamente hver dag

Forklar, at en af forventningerne til dette seminarkursus er, at eleverne læser hele Det Nye Testamente. Det er et krav for at få et seminardiplom.

Forklar, at det at læse hele Det Nye Testamente vil kræve en vedholdende beslutsomhed, men at det er umagen værd. Illustrer dette ved at vise to gennemsigtige glas fyldt med vand (eller saft eller sodavand). Få to elever til at stå ved siden af hvert sit glas. Giv den ene elev et sugerør. Giv den anden elev syv sugerør, der er tapet sammen til et bundt. Giv dem besked på at drikke alt vandet, så hurtigt som muligt, ved at bruge sugerøret eller sugerørene. (Den elev, der bruger et sugerør, bør være i stand til stille og roligt at drikke vandet og blive først færdig; den anden elev får nok problemer med at få alt vandet op i sugerørene). Bed eleverne om at sætte sig tilbage på deres plads og spørg klassen:

  • Hvordan kan man sammenligne denne aktivitet med vores mål om at læse hele Det Nye Testamente i løbet af vores kursus? (Eleven med de syv sugerør er ligesom en, der prøver at læse store dele af skriften på en gang. Eleven med et sugerør er ligesom en, der læser en mindre del hver dag).

For at hjælpe eleverne til at se, hvordan de kan læse hele Det Nye Testamente ved vedvarende at læse små dele, kan du bede dem om at dele antallet af sider i Det Nye Testamente (288 sider i 2008-udgaven fra Det Danske Bibelselskab) med antallet af kursusdage. Hvis der for eksempel bliver undervist i kurset i et skoleår med 280 dage, skal eleverne læse omkring 1 side hver dag for at færdiggøre Det Nye Testamente inden kurset slutter.

Bær vidnesbyrd om de velsignelser, som eleverne får, når de flittigt studerer Det Nye Testamente. Eleverne vil få visdom, vejledning og opdragelse fra skrifterne og blive velsignet med Helligåndens følgeskab.

Henvis igen til princippet på tavlen og bær vidnesbyrd om, at ved at studere skrifterne vil eleverne opleve de velsigner, der er beskrevet af Paulus i 2 Timotheus 3:15-17. Tilskynd eleverne til at sætte et mål om at afsætte tid hver dag til personligt skriftstudium og til at læse hele Det Nye Testamente. Tilskynd eleverne til at skrive deres mål ned i deres skriftstudiebog.

Kommentar og baggrundsinformation

Velsignelserne kommer, når vi studerer skrifterne hver dag

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Gud anvender skriften til at afsløre fejltænkning, falske traditioner og synden med dens knusende følger. Han er en omsorgsfuld forælder, der skåner os for unødvendig lidelse og sorg og hjælper os på samme tid med at realisere vores guddommelige potentiale …

Når alt kommer til alt, er hovedformålet med al hellig skrift at fylde vores sjæl med tro på Gud Faderen og på hans Søn Jesus Kristus« (»Velsignelsen ved skriften«, Liahona, maj 2010, s. 34).

Søster Julie B. Beck, Hjælpeforeningens tidligere hovedpræsident, har sagt:

»Hvis I ikke allerede har udviklet en vane med dagligt studium af skriften, så begynd nu og bliv ved med at studere for at være forberedt på jeres ansvar i dette liv og i evighederne …

Nøglen til at åbne for vigtig kundskab er at blive ved … Skrifterne vidner om Kristus (se Joh 5:39). De fortæller os alt, hvad vi bør gøre (se 2 Ne 32:3). De giver os ›visdom til frelse‹ (2 Tim 3:15) …

Ved jeres vane med at studere skrifterne dagligt, ledes I ›til at tro på de hellige skrifter, ja, de hellige profeters profetier, som er skrevet‹ (Hel 15:7). I vil blive de mødre [og fædre] og ledere, som vil hjælpe med til at forberede den næste generation med evangelisk forståelse og vidnesbyrd« (»Thi min sjæl fryder sig over skrifterne«, Liahona, maj 2004, s. 108-109).

Bibelens mirakel

I en generalkonferencetale, der hed »Bibelens mirakel« ( Liahona, maj 2007, s. 80-82), underviste ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum om vigtigheden og værdien af Bibelen og anerkendte kristne martyrer og reformatorers indsats, der hjalp med at gøre Bibelen tilgængelig for alle. Han opfordrede os til at være taknemlige for Bibelen og vidnede om, at det hverken » skyldes …held eller en tilfældighed, at vi har Bibelen i dag« (»Bibelens mirakel«, s. 80).

Udskriv