Kirjasto
Oppiaihe 11: 1. Nefi 7


Oppiaihe 11

1. Nefi 7

Johdanto

1. Nefi 7 sisältää esimerkkejä Nefin omistautumisesta Jumalalle. Nefi oli kuuliainen, kun Herra käski häntä ja hänen veljiään palaamaan ja pyytämään Ismaelia ja tämän perhettä liittymään joukkoonsa erämaassa, jotta he voisivat solmia avioliiton ja hankkia lapsia. Silloinkin kun Laman ja Lemuel kapinoivat Nefiä vastaan ja yrittivät surmata hänet, hän pysyi uskollisena ja yritti auttaa heitäkin olemaan uskollisia.

Opetusehdotuksia

1. Nefi 7:1–5

Herra käskee Nefiä palaamaan Jerusalemiin hakemaan Ismaelia ja tämän perhettä

Aseta esille kuva avioparista ja heidän lapsistaan. (Voit halutessasi käyttää kuvaa omasta perheestäsi.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 7:1–2.

  • Mitä Herra käski Lehin poikia tekemään? Minkä totuuden me voimme oppia tästä käskystä? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että Herra käskee meitä solmimaan avioliiton ja hankkimaan lapsia Hänelle.)

Muistuta oppilaille, että Nefin ja hänen veljiensä palaaminen Jerusalemiin tarkoitti usean päivän vaikeaa matkaa halki erämaan.

  • Miksi avioliitto ja perhe ovat riittävän tärkeitä syitä Nefille ja hänen veljilleen kulkea takaisin Jerusalemiin tapaamaan Ismaelia ja hänen perhettään?

Ennen kuin jatkat, voisit antaa kullekin oppilaalle kopion perhejulistuksesta tai pyytää heitä ottamaan esiin perhejulistus pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjastaan.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava lainaus perhejulistuksesta. Kehota oppilaita kuuntelemaan tarkasti ja panemaan merkille, mitä myöhempien aikojen profeetat ovat julistaneet avioliiton tärkeydestä.

”Me, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin neuvosto, julistamme juhlallisesti, että avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi” (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129).

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he oppivat näistä sanoista. Varmista, että he ymmärtävät, että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa meidän iankaikkiseksi päämääräksemme. Tähdennä, että tämä oli syy siihen, miksi Herra käski Nefiä ja tämän veljiä pyytämään Ismaelin perhettä lähtemään heidän mukaansa. Selitä myös, että yksi tärkeimpiä syitä avioliitolle on saattaa lapsia maailmaan.

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa hankkia lapsia Herralle? (Ks. 1. Nefi 7:1.)

Kun oppilaat ovat vastanneet tähän kysymykseen, kannusta heitä kuuntelemaan saadakseen lisää näkemystä, kun luet seuraavan lainauksen perhejulistuksesta. Jos heillä on oma kopio perhejulistuksesta, voisit ehdottaa, että he merkitsevät ne sanat ja ilmaukset, jotka ovat heille tärkeitä.

”Me julistamme, että Jumalan lapsilleen antama käsky lisääntyä ja täyttää maa on yhä voimassa. – –

Vanhemmilla on pyhä velvollisuus kasvattaa lapsensa rakkaudessa ja vanhurskaudessa, huolehtia heidän fyysisistä ja hengellisistä tarpeistaan ja opettaa heitä rakastamaan ja palvelemaan toisiaan, noudattamaan Jumalan käskyjä ja olemaan lainkuuliaisia kansalaisia, missä tahansa he asuvatkin. Aviomiehiä ja vaimoja – äitejä ja isiä – pidetään Jumalan edessä tilivelvollisina näiden velvollisuuksien täyttämisestä.” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 7:3–5.

  • Kuinka kohdan 1. Nefi 7:3–5 kertomus on esimerkkinä kohdan 1. Nefi 3:7 totuudesta? (Auta oppilaita huomaamaan, että Herra valmisti Nefille ja tämän veljille keinon noudattaa käskyä mennä naimisiin ja hankkia lapsia.)

  • Kuinka nuoret voivat nyt valmistautua menemään aikanaan naimisiin ja hankkimaan lapsia evankeliumin piirissä?

1. Nefi 7:6–15

Lamanin ja Lemuelin kapinoidessa Nefi todistaa Herran voimasta johdattaa heidät lupauksen maahan

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 7:6–7.

  • Miksi Laman ja Lemuel sekä muutamat Ismaelin lapsista kapinoivat matkatessaan erämaassa?

Kannusta oppilaita miettimään, mitä he saattaisivat sanoa Lamanille ja Lemuelille sekä Ismaelin kapinoiville pojille ja tyttärille taivutellakseen heidät jatkamaan matkaansa lupauksen maahan. Pyydä oppilaita sitten lukemaan itsekseen 1. Nefi 7:8–12 ja panemaan merkille kysymykset, joita Nefi esitti Lamanille ja Lemuelille.

  • Mitä totuuksia Nefi lausui, kun hän esitti nämä kysymykset? (Hän muistutti veljiään siunauksista, joita he olivat jo saaneet Herralta, ja Herran kyvystä edelleen siunata heitä heidän uskonsa mukaan.)

  • Miksi meidän on tärkeää muistaa nämä totuudet?

Kehota oppilaita lukemaan 1. Nefi 7:13–15 ja ottamaan selville, mitä seurauksia olisi tullut siitä, jos Laman, Lemuel sekä Ismaelin kapinoivat pojat ja tyttäret olisivat palanneet Jerusalemiin?

1. Nefi 7:16–22

Herra vapauttaa Nefin

Selitä, että kun Nefi oli muistuttanut Lamania ja Lemuelia hävityksestä, joka tulisi Jerusalemissa olevien osaksi, he vihastuivat häneen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 7:16. Pyydä luokkaa kuvittelemaan olevansa Nefin tilanteessa.

  • Miltä teistä tuntuisi, jos olisitte Nefin tilanteessa? Mitä tekisitte?

Tähdennä, että Nefi toimi tässä tilanteessa rukoilemalla apua. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Nefin rukous kohdasta 1. Nefi 7:17–18.

  • Mitä Nefi rukoili? Mitä merkittävää huomaatte hänen rukouksessaan?

Kun oppilaat esittävät vastauksiaan, varmista, että he huomaavat, että Nefi pyysi pelastumista uskonsa mukaan. Tuo myös esiin, että samalla kun hän pyysi pelastumista veljiensä käsistä, hän pyysi Jumalaa vahvistamaan häntä, jotta hän voisi huolehtia ongelmasta. Selitä, että uskossa rukoileminen tarkoittaa sitä, että me rukoilemme Herraan luottaen ja ollen halukkaita toimimaan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin David A. Bednarin seuraava lausunto:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Nefi on esimerkki henkilöstä, joka tunsi ja ymmärsi Vapahtajan suoman kaiken mahdolliseksi tekevän voiman ja turvautui siihen. – – Pankaapa merkille Nefin rukous jakeessa 17: ’Oi Herra, uskoni mukaan, joka minulla on sinuun, pelasta minut veljieni käsistä; niin, anna minulle voimaa katkoakseni nämä siteet, joilla minut on sidottu’ (kursivointi lisätty).

– – Minusta on erityisen kiinnostavaa, ettei Nefi rukoillut – –, että hänen olosuhteensa muuttuisivat. Sen sijaan hän rukoili voimaa muuttaa olosuhteensa. Ja saanen sanoa, että hän rukoili tällä tavalla nimenomaan siksi, että hänellä oli tietoa, ymmärrystä ja kokemusta Vapahtajan sovituksen kaiken mahdolliseksi tekevästä voimasta.” (”In the Strength of the Lord”, puhe Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa, 23. lokakuuta 2001, s. 4, speeches.byu.edu.)

Lausu todistuksesi siitä, että Jumala vastaa rukouksiin meidän uskomme mukaan. Korosta, että tässä tilanteessa Jumala vastasi Nefin rukoukseen lähes välittömästi. Rukouksiin ei kuitenkaan aina vastata tällä tavoin. Taivaallinen Isä vastaa rukouksiin omana aikanaan, omalla tavallaan ja oman tahtonsa mukaan. Anna oppilaille mahdollisuus todistaa rukouksen voimasta esittämällä heille seuraava kysymys:

  • Milloin olette rukoilleet uskossa ja saaneet Herralta voimaa tai apua joko heti tai jonkin ajan kuluttua? (Voit ehkä kertoa kokemuksen, joka sinulla on ollut tästä periaatteesta.)

Kerro oppilaille, että kun Nefi oli vapautunut siteistään, hänen veljensä yrittivät jälleen hyökätä hänen kimppuunsa. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 7:19–20.

  • Ketkä taivuttivat Lamanin ja Lemuelin lakkaamaan yrittämästä surmata Nefiä?

Tähdennä, että usein meidän rukouksiimme vastataan ja tarpeemme täytetään muiden ihmisten uskollisten tekojen välityksellä. Kun luokkasi oppilaat tutkivat luvun 1. Nefi 7 jäljellä olevia jakeita, pyydä heitä huomaamaan, kuinka Nefi vastasi veljilleen – jopa kaiken sen jälkeen, mitä he olivat tehneet hänelle. Pyydä heitä miettimään seuraavaa kysymystä vastaamatta ääneen:

  • Kuinka te olette toimineet, kun muut ovat yrittäneet vahingoittaa teitä?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 7:21. Voit kenties ehdottaa, että oppilaat merkitsevät, mitä Nefi sanoo anteeksiannosta.

  • Mitä tarkoittaa antaa auliisti anteeksi? (Jos oppilaat ovat epävarmoja, selitä, että sana auliisti tarkoittaa vilpittömästi ja suoraan.)

  • Mitä Nefi kehotti veljiään tekemään? Miksi tämä neuvo oli tärkeä?

Todista, että anteeksiannon etsiminen ja muille anteeksiantaminen tuo ykseyttä ja rauhaa. Kehota oppilaita miettimään omassa perheessään olleita tilanteita, jotka ovat vaatineet anteeksiantoa.

  • Miksi anteeksianto on erityisen tärkeää perheessämme?

  • Miettikää tilannetta, jolloin olette antaneet anteeksi jollekulle perheenjäsenelle tai kun joku perheenjäsen on antanut anteeksi teille. Kuinka se on vaikuttanut teidän keskinäiseen suhteeseenne ja ilmapiiriin kodissanne?

Päätä muistuttamalla oppilaita siitä, että Herra käski Nefiä ja tämän veljiä menemään naimisiin ja perustamaan perheen ja että Herra vaatii samaa nykyään. Todista myös, että Herra vastaa rukouksiimme ja antaa meille voimaa voittaa vaikeutemme sen mukaan kuin me uskomme Häneen. Kehota heitä pohtimaan, kuinka he voisivat toteuttaa yhtä tämän päivän oppiaiheen periaatteista ollakseen apuna perheelleen.

Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Huom. Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaamista on eri puolilla tätä oppikirjaa. Niissä esitellään erilaisia menetelmiä, joiden avulla voit auttaa oppilaita kertaamaan pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia säännöllisesti.

Tämä oppiaihe on sen verran lyhyt, että aikaa saattaa jäädä seuraavalle pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia kertaavalle toiminnalle. Voit pitää tämän toiminnan oppitunnin alussa, oppiaiheen osien välissä tai oppitunnin lopussa. Varmista, että se pysyy lyhyenä, jotta aikaa jää oppiaiheelle. Muita kertaavia toimintoja on liitteenä kirjan lopussa.

Kun oppilaat löytävät pyhien kirjoitusten hallittavat kohdat helposti sekä ymmärtävät niiden merkityksen, sisällön ja soveltamisen, he ovat varmempia henkilökohtaisessa tutkimisessaan, kyvyssään toteuttaa evankeliumin periaatteita ja mahdollisuuksissaan opettaa pyhien kirjoitusten pohjalta. Mieti seuraavia presidentti Howard W. Hunterin sanoja: ”Toivoisimme, ettei yksikään oppilaistanne lähtisi luokkahuoneestanne peloissaan tai nolostuneena tai häpeissään siitä, ettei hän voi löytää tarvitsemaansa apua, koska hän ei tunne pyhiä kirjoituksia tarpeeksi hyvin löytääkseen oikeat kohdat” (”Eternal Investments”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 10. helmikuuta 1989, s. 2, si.lds.org).

Auta oppilaita tutustumaan pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien etsimiseen kehottamalla heitä ottamaan esiin hallittavien kohtien kirjanmerkki, etsimään viisi ensimmäistä hallittavaa kohtaa pyhistä kirjoituksistaan ja lukemaan ne. Voit ehkä kannustaa oppilaita merkitsemään pyhien kirjoitusten hallittavat kohdat selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään kohdat helposti.

Kommentteja ja taustatietoja

1. Nefi 7:2. Ismael kuului Efraimiin

Mormonin kirjasta käytetään toisinaan nimitystä ”Joosefin sauva” (Hes. 37:19) tai ”Efraimin sauva” (OL 27:5). Lehi oli Manassen jälkeläinen (ks. Alma 10:3), ja Ismael oli Efraimin jälkeläinen (ks. Erastus Snow, Deseret News, 18. elokuuta 1882). Jaakobin profetiat (ks. 1. Moos. 48:16; 49:22) täyttyivät, kun Ismaelin perhe (Efraimin sukua) tuli Amerikan mantereelle Lehin (Manassen sukua) kanssa.

1. Nefi 7:3–5. Avioliiton tärkeys

Presidentti Howard W. Hunter on tähdentänyt temppeliavioliiton merkitystä:

”Kuten kaste on Herran antama käsky, samoin on temppeliavioliitto. Kuten kaste on välttämätön päästäksemme kirkon jäseniksi, samoin temppeliavioliitto on välttämätön korotuksellemme Jumalan luona. Se on osa päämääräämme. Me emme voi saavuttaa lopullisia tavoitteitamme ilman sitä.

Älkää tyytykö mihinkään vähempään.

Te ette suostuisi maailmalliseen tapaan saada kaste, ettehän?

Jumalalla on oma kastamiskäytäntönsä – upotuskaste sen toimittamana, jolla on valtuus.

Suostuisitteko sitten maailmalliseen tapaan solmia avioliitto?

Hänellä on oma käytäntö myös avioliiton solmimiseen: se on temppeliavioliitto.” (Teachings of Howard W. Hunter, toim. Clyde J. Williams, 1997, s. 131–132; ks. myös OL 131:1–4.)

1. Nefi 7:15. ”Jos te palaatte Jerusalemiin, tekin menehdytte”

Nefi varoitti veljiään ja Ismaelin perheen jäseniä, että he menehtyisivät, jos he palaisivat Jerusalemiin. Historia osoittaa, että Nefi oli oikeassa. Joitakin vuosia sen jälkeen kun Lehin ja Ismaelin perheet olivat lähteneet Jerusalemista, babylonialaiset piirittivät kaupungin. Raamatun mukaan suunnilleen puolitoista vuotta kestänyt piiritys johti siihen, että Jerusalemin asukkaat jäivät ilman ruokaa, ”kaupungin puolustus murtui” ja kuningas Sidkian sotajoukko hajaantui (ks. 2. Kun. 25:1–7). Sitten babylonialaiset hävittivät temppelin ja veivät monia asukkaista vankeina Babyloniaan. Jos Laman, Lemuel ja muut olisivat palanneet Jerusalemiin, he olisivat joutuneet vangeiksi tai saaneet surmansa (ks. 2. Nefi 1:4). Mutta koska he päättivät seurata Lehiä ja Nefiä, he saivat sen sijaan nauttia Runsaudenmaan hedelmistä ja hunajasta (ks. 1. Nefi 17:3–6) ja saivat perintömaan (ks. 2. Nefi 1:5). Lisäksi Herra on ollut armollinen Lamanin ja Lemuelin myöhempien aikojen jälkeläisille siunaten heitä evankeliumilla (ks. 2. Nefi 4:7–9).

Tulosta