Kirjasto
Oppiaihe 12: 1. Nefi 8


Oppiaihe 12

1. Nefi 8

Johdanto

Luvussa 1. Nefi 8 Lehi kertoo elämän puuta koskevasta näystään. Näyssä Lehi maistaa puun hedelmää, joka kuvaa Jumalan rakkautta ja siunauksia, joita voimme saada Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Lehille näytetään useita ihmisryhmiä. Jotkut eksyvät eivätkä pääse puun luo. Nautittuaan puun hedelmää toiset alkavat olla häpeissään, ja he lankeavat kielletyille poluille ja joutuvat hukkaan. Toiset pitävät kiinni rautakaiteesta, nauttivat hedelmää ja pysyvät luotettavina ja uskollisina. Eräs ryhmä päättää kokonaan olla etsimättä tietä elämän puulle.

Opetusehdotuksia

1. Nefi 8:1–18

Lehi näkee näyn, jossa hän nauttii elämän puun hedelmää ja kutsuu perhettään tekemään samoin

Kehota oppilaita ajattelemaan tilanteita, jolloin he ovat tunteneet taivaallisen Isän rakkauden heitä kohtaan. Pyydä heitä miettimään itsekseen, kuinka heidän tekemänsä valinnat vaikuttavat siihen, kuinka lähellä Jumalaa he tuntevat olevansa ja kuinka hyvin he pystyvät tuntemaan Hänen rakkautensa. Kun olet antanut heille aikaa miettiä, lausu oma todistuksesi siitä, että taivaallinen Isä rakastaa heitä jokaista. Kun luokka tutkii lukua 1. Nefi 8, kannusta oppilaita panemaan merkille asioita, joita he voivat tehdä, ja asioita, joita heidän tulisi välttää, jos he haluavat päästä lähemmäksi Jumalaa ja tuntea Hänen rakkautensa elämässään runsaammin.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 8:2. Pyydä luokkaa ottamaan selville, mitä Lehi koki pian sen jälkeen kun hänen poikansa olivat palanneet Jerusalemista pronssilevyjen kanssa. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen 1. Nefi 8:5–12.

  • Mitkä olivat tärkeimmät vertauskuvat Lehin näyssä? (Elämän puu ja sen hedelmät.)

  • Mitä sanoja ja ilmauksia Lehi käytti kuvaillakseen hedelmiä? (Ks. 1. Nefi 8:10–11; voit kenties pyytää oppilaita lukemaan myös 1. Nefi 11:8–9 nähdäksenne, kuinka Nefi kuvaili puuta.)

Selitä, että Herra käyttää vertauskuvina usein tuttuja asioita auttaakseen meitä ymmärtämään iankaikkisia totuuksia. Auta oppilaita huomaamaan, mitä puu ja sen hedelmät Lehin unessa edustavat, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin Neal A. Maxwellin seuraava lainaus. Pyydä luokkaa kuuntelemaan tarkasti ja ottamaan selvää, mistä puu ja sen hedelmät ovat vertauskuvana.

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Elämän [puu] – – on Jumalan rakkaus (ks. 1. Nefi 11:25). Jumalan rakkaus lapsiaan kohtaan ilmenee syvimmin siinä, että Hän lahjoitti Jeesuksen Lunastajaksemme. ’Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa’ (Joh. 3:16). Jumalan rakkaudesta osalliseksi tuleminen on sitä, että tulee osalliseksi Jeesuksen sovituksesta ja siitä vapahduksesta ja niistä iloista, joita se voi tuoda.” (”Opetuksia Laamanilta ja Lemuelilta”, Liahona, tammikuu 2000, s. 7.)

  • Vanhin Maxwellin mukaan elämän puu kuvastaa Jumalan rakkautta, jota osoitetaan meille erityisesti minkä lahjan kautta? (Auta oppilaita ymmärtämään, että Jeesuksen Kristuksen sovitus on suurin ilmaus Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan. Kun ihmiset Lehin näyssä nauttivat elämän puun hedelmää, se tarkoitti sitä, että he pääsivät osallisiksi sovituksen siunauksista.)

  • Vapahdus tarkoittaa vapautumista tai vapautta. Kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus vapauttaa meidät orjuudesta ja tuo meille ilon?

Auta oppilaita tunnistamaan yksi kohdassa 1. Nefi 8:10–12 kuvatuista periaatteista pyytämällä heitä mainitsemaan, mitkä sanat kohdassa 1. Nefi 8:11 kuvaavat, mitä Lehi teki (”minä menin puulle nauttimaan sen hedelmää”). Pyydä heitä sitten katsomaan kohdasta 1. Nefi 8:12, mihin hänen tekonsa johti (”se täytti sieluni tavattoman suurella ilolla”). Voit kenties myös tähdentää oppilaille, että kohdassa 1. Nefi 8:10 Lehi kuvasi hedelmien olevan ”haluttavia tehdäkseen ihmisen onnelliseksi”. (Voit kenties ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä ilmaukset pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Millaisia tunteita Lehillä oli, kun hän oli nauttinut hedelmää?

  • Kuinka me voimme päästä osallisiksi sovituksesta? (Parannuksenteon prosessin kautta.)

  • Miksi sovituksesta osalliseksi pääseminen täyttää sielumme ”tavattoman suurella ilolla”?

Lausu todistuksesi siitä, että Jeesuksen Kristuksen luokse tuleminen ja sovituksesta osalliseksi pääseminen tuo onnellisuutta ja iloa. (Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Milloin Vapahtajan sovitus on tuonut onnellisuutta ja iloa teidän elämäänne? (Muistuta oppilaille, ettei heidän tarvitse kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.)

1. Nefi 8:19–35

Näyssään Lehi näkee eri ihmisryhmiä sekä sen, onnistuvatko he pääsemään elämän puulle vai eivät

Kuva
Lehin uni

Aseta näkyviin kuva Lehin uni (62620; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 69) ja näytä vertauskuvia, joista luokassa on jo keskusteltu: puu ja hedelmät. Selitä, että tässä näyssä Herra käytti muitakin vertauskuvia opettaakseen Lehille, kuinka tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse ja pääsemme osallisiksi Hänen sovituksestaan. Kysy oppilailta, mitä muita vertauskuvia he näkevät kuvassa. (Mahdollisia vastauksia: vesivirta, rautakaide, pimeyden sumu sekä suuri ja avara rakennus.)

Muistuta oppilaille, että Herra näytti saman näyn Nefille. Myöhemmin Nefi kirjoitti muistiin näyssä olevien eri vertausten ja kielikuvien merkityksen (ks. 1. Nefi 11, 12 ja 15).

Valmista seuraavasta taulukosta moniste tai laita se näkyviin taululle ennen oppitunnin alkua. (Kirjoita oikeaan sarakkeeseen vain pyhien kirjoitusten viitteet.) Kehota oppilaita käyttämään annettuja rinnakkaisviitteitä saadakseen selville, mitä kukin Lehin näyn vertauskuva tarkoittaa. Käy läpi yhdessä luokan kanssa ensimmäinen vertauskuva – puu, jonka hedelmä oli valkoista. Anna oppilaille muutama minuutti aikaa ottaa itsekseen selville neljän jäljelle jäävän vertauskuvan merkitys. (Voit kenties ehdottaa, että he kirjoittavat vastauksensa pyhiin kirjoituksiinsa luvun 1. Nefi 8 kohdalle vastaavien jakeiden viereen.)

Vertauskuva Lehin näyssä

Nefin kertoma tulkinta

1. Nefi 8:10–12 – Puu, jonka hedelmä oli valkoista

1. Nefi 11:21–25 (Jumalan rakkaus, Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunaukset)

1. Nefi 8:13 – Saastaisen veden virta

1. Nefi 12:16; 15:26–29 (Saastaisuus, helvetin syvyydet)

1. Nefi 8:19 – Rautakaide

1. Nefi 11:25 (Jumalan sana)

1. Nefi 8:23 – Pimeyden sumut

1. Nefi 12:17 (Perkeleen kiusaukset)

1. Nefi 8:26 – Suuri ja avara rakennus

1. Nefi 11:35–36; 12:18 (Maailman ylpeys ja turhamaiset kuvitelmat)

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä tulkintoja he löysivät. Auta heitä näkemään luvun 1. Nefi 8 merkitys omassa elämässään pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraava lausunto. Kehota luokkaa panemaan merkille, mistä syystä heidän on tärkeää tutkia Lehin näkyä:

”Saatat ajatella, ettei Lehin unella tai näyllä ole mitään erityistä merkitystä sinulle, mutta sillä on. Sinä olet itse siinä; me olemme kaikki siinä. – –

Lehin unessa tai näyssä – – on kaikki, mitä myöhempien aikojen pyhä tarvitsee ymmärtääkseen elämän suuren koetuksen.” (”Löydämme itsemme Lehin unesta”, Liahona, elokuu 2010, s. 28.)

Kun oppilaat tutkivat näyn loppuosaa, kannusta heitä panemaan merkille, ketkä ihmiset näyssä saattaisivat kuvastaa heitä itseään. Vakuuta heille, että huolimatta siitä, missä näyn kohdassa he huomaavatkin itse olevansa, heillä kullakin on voima ja kyky päättää tulla kelvolliseksi sovituksen siunauksiin.

Jaa oppilaat kahteen ryhmään. Selitä, että kumpikin ryhmä etsii eri asioita samalla kun he yhdessä lukevat jakeet 1. Nefi 8:21–33.

Pyydä ensimmäistä ryhmää etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin. (Kirjoita ennen oppituntia nämä kysymykset taululle tai tee niistä moniste.)

  • Mitä esteitä ihmiset Lehin näyssä kohtasivat?

  • Mitä nuo esteet kuvaavat?

  • Missä muodossa nuo esteet esiintyvät nykyään?

  • Mitä periaatteita huomaatte näissä jakeissa?

Pyydä toista ryhmää etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin. (Kirjoita ennen oppituntia nämä kysymykset taululle tai tee niistä moniste.)

  • Mikä auttoi ihmisiä pääsemään puun luo ja nauttimaan hedelmää?

  • Millä tavoin rautakaide on kuin Jumalan sana?

  • Kuinka Jumalan sana auttaa meitä voittamaan esteitä iankaikkiseen elämään johtavalla tiellä?

  • Mitä periaatteita huomaatte näissä jakeissa?

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen 1. Nefi 8:21–33. Kehota sitten ensimmäisen ryhmän oppilaita kertomaan vastauksensa heille annettuihin kysymyksiin. Pyydä heitä kertomaan myös periaatteista, joita he huomaavat näissä jakeissa. Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että ylpeys, maailmallisuus ja kiusauksiin alistuminen voivat estää meitä saamasta sovituksen siunauksia. Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka nämä esteet voivat vaikeuttaa heidän hengellistä edistymistään.

Pyydä toisen ryhmän oppilaita kertomaan vastauksensa heille annettuihin kysymyksiin. Kun olette keskustelleet heidän oivalluksistaan, pyydä heitä kertomaan, mitä periaatteita he huomaavat kohdassa 1. Nefi 8:21–33. Seuraavassa on periaatteita, joita he saattavat huomata:

Jos pidämme kiinni Jumalan sanasta, se auttaa meitä voittamaan kiusaukset ja maailmalliset vaikutukset.

Jumalan sanasta kiinni pitäminen auttaa meitä pääsemään lähemmäksi Herraa ja saamaan sovituksen siunaukset.

  • Mitkä sanat jakeissa 1. Nefi 8:24 ja 30 kuvaavat ihmisten pyrkimyksiä pitää kiinni rautakaiteesta ja päästä puun luo?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa ilmaus ”ponnistelivat eteenpäin”?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että pitää jatkuvasti kiinni Jumalan sanasta?

  • Miksi meidän pitäisi tutkia pyhiä kirjoituksia joka päivä?

Kun olette keskustelleet näistä kysymyksistä, voit kenties tähdentää, että näyssä jotkut ihmiset kuten Laman ja Lemuel eivät halunneet nauttia hedelmää (ks. 1. Nefi 8:22–23, 35–38). Tämä kuvastaa sitä, että he kieltäytyivät tekemästä parannusta ja pääsemästä osallisiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista. Jotkut lankesivat pois senkin jälkeen kun olivat nauttineet hedelmää (ks. 1. Nefi 8:25, 28). Tämä muistuttaa meitä siitä, että senkin jälkeen kun olemme alkaneet saada sovituksen siunauksia, meidän tulee olla uutteria ja uskollisia, tehdä parannusta synneistämme ja pyrkiä pitämään liittomme. Kannusta oppilaita noudattamaan niiden ihmisten esimerkkiä, jotka nauttivat hedelmää ja pysyivät puun luona (ks. 1. Nefi 8:33).

Auta oppilaita huomaamaan, kuinka Lehin näyn periaatteet ovat siunanneet heidän elämäänsä, kehottamalla heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastaus toiseen seuraavista kysymyksistä:

  • Milloin Jumalan sana on opastanut teitä tai auttanut teitä voittamaan kiusauksen, ylpeyden tai maailmallisuuden?

  • Milloin olette tunteneet Jumalan rakkauden teitä kohtaan, kun olette lukeneet tai kuulleet Hänen sanaansa?

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan vastauksensa luokalle.

Kannusta oppilaita toimimaan sen pohjalta, mitä he ovat oppineet ja tunteneet tutkiessaan lukua 1. Nefi 8, ja asettamaan realistinen tavoite aloittaa tapa tutkia pyhiä kirjoituksia itsekseen päivittäin tai jatkaa tätä tapaa. Kerro oppilaille siunauksista, joita on tullut elämääsi säännöllisen pyhien kirjoitusten tutkimisen ansiosta.

Kommentteja ja taustatietoja

1. Nefi 8

Viitaten näkyyn elämän puusta vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Vertauskuvat Kristuksesta ja puusta liittyvät erottamattomasti yhteen. – – Heti Mormonin kirjan alussa – – Kristus esitetään iankaikkisen elämän ja ilon lähteenä, elävänä todistuksena jumalallisesta rakkaudesta ja keinona, jolla Jumala täyttää liittonsa Israelin huoneen ja tosiaan koko ihmissuvun kanssa palauttaen heidät kaikkien heille kuuluvien iankaikkisten lupausten ääreen.” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 160, 162.)

1. Nefi 8:4–35

Seuraavassa kaaviossa on lisää tietoa siitä, mitä Nefi oppi elämän puuta koskevasta näystä:

Vertauskuva Lehin näyssä (1. Nefi 8)

Nefille annettu tulkinta (1. Nefi 11–12)

1. Nefi 8:10–12 – Puu, jonka hedelmä oli valkoista

1. Nefi 11:21–25 (Jumalan rakkaus, Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunaukset)

1. Nefi 8:13 – Saastaisen veden virta

1. Nefi 12:16 (Saastaisuus, helvetin syvyydet)

1. Nefi 8:19 – Rautakaide

1. Nefi 11:25 (Jumalan sana)

1. Nefi 8:23 – Pimeyden sumut

1. Nefi 12:17 (Perkeleen kiusaukset)

1. Nefi 8:26 – Suuri ja avara rakennus

1. Nefi 11:35–36; 12:18 (Maailman ylpeys ja turhamaiset kuvitelmat)

1. Nefi 8:21–23 – Ihmiset, jotka alkavat kulkea polkua, joka johtaa puulle, mutta eksyvät sumuun

Nefi näki näyssään seuraavanlaisia ihmisiä:

  • 1. Nefi 11:28 (Joukoittain ihmisiä, jotka kuulivat Jeesusta mutta ”karkottivat hänet”)

  • 1. Nefi 11:31–33 (Ihmisiä, jotka ristiinnaulitsivat Jeesuksen jopa sen jälkeen kun Hän oli parantanut sairaita ja ajanut ulos riivaajia)

  • 1. Nefi 11:34–36 (Ihmispaljouden, joka oli suuressa ja avarassa rakennuksessa kokoontuneena yhteen taistelemaan Karitsan kahtatoista apostolia vastaan)

  • 1. Nefi 12:1–3, 13–15 (Nefiläisiä ja lamanilaisia, jotka olivat kokoontuneet yhteen taistelemaan ja joita teurastettiin sodassa)

  • 1. Nefi 12:19–23 (Nefiläisiä, jotka ylpeyden tähden joutuivat lamanilaisten kukistamiksi, ja lamanilaisia, jotka vaipuivat epäuskoon)

1. Nefi 8:24–25, 28 – Ihmisiä, jotka pitämällä kiinni kaiteesta pääsevät puun luo (ja maistavat hedelmää) mutta lankeavat pois, kun ihmiset suuressa ja avarassa rakennuksessa pilkkaavat heitä

1. Nefi 8:26–27, 31–33 – Ihmisiä, jotka haluavat enemmän päästä suureen ja avaraan rakennukseen kuin puun ja sen hedelmien luo

1. Nefi 8:30, 33 – Ihmisiä, jotka pitävät kiinni kaiteesta, nauttivat hedelmää eivätkä lankea pois

1. Nefi 15:24, 36 (Niitä, jotka pitävät kiinni Jumalan sanasta, kestävät vastustajan kiusaukset ja pääsevät osallisiksi kaikista Jumalan lahjoista suurimmasta)

1. Nefi 8:19. Jumalan sanasta kiinni pitämisen siunauksia

Presidentti Ezra Taft Benson on opettanut, mitä siunauksia tulee, kun pitää kiinni Jumalan sanasta:

”[Lehi] näki, että jos ihmiset pitivät kiinni tuosta rautakaiteesta, he välttyivät saastaisuuden virroilta, pysyivät poissa kielletyiltä poluilta ja lakkasivat vaeltamasta oudoilla teillä, jotka johtivat turmioon. – – Sen lisäksi että Jumalan sana johdattaa meidät nauttimaan sitä hedelmää, joka on kaikkia muita hedelmiä haluttavampaa, niin Jumalan sanassa ja sen kautta me saamme voimaa vastustaa kiusauksia, voimaa tehdä tyhjäksi Saatanan ja hänen lähettiläidensä työn. – – Jumalan sana, kuten se on pyhissä kirjoituksissa, elävien profeettojen sanoissa ja henkilökohtaisessa ilmoituksessa, on voimallinen vahvistamaan pyhiä ja varustamaan heidät Hengellä, niin että he voivat vastustaa pahaa, pitää kiinni hyvästä ja löytää ilon tässä elämässä.” (Ks. ”Sanan voima”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 81–82.)

1. Nefi 8:26–27. ”Suuri ja avara rakennus”

Suuri ja avara rakennus on vastakohtana elämän puulle, joka kuvastaa Jumalan rakkautta ja Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksia. Vanhin Glenn L. Pace seitsemänkymmenen koorumista on verrannut Jumalan tasovaatimuksia suuressa ja avarassa rakennuksessa olevien ihmisten käyttäytymiseen:

”Haluan tehdä täysin selväksi teille, jotka hivuttaudutte yhä lähemmäksi tuota suurta ja avaraa rakennusta, että tuossa rakennuksessa olevilla ihmisillä ei ole tarjottavana kerrassaan mitään muuta kuin hetkellistä, lyhytaikaista tyydytystä, johon liittyy väistämättömästi pitkäaikainen murhe ja kärsimys. Niitä käskyjä, joita te noudatatte, ei antanut tunteeton Jumala, joka haluaa estää teitä pitämästä hauskaa, vaan rakastava taivaallinen Isä, joka haluaa teidän olevan onnellisia niin täällä maanpäällisessä elämässä kuin tämän elämän jälkeenkin.” (”Eiväthän he ole todella onnellisia?”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 36.)

Tulosta