Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Moroni 7:20 – 10:34 (Viikko 32)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Moroni 7:2010:34 (Viikko 32)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukualuetta Moroni 7:2010:34 (viikko 32), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Moroni 7:20–48)

Kun oppilaat tutkivat edelleen Mormonin saarnaa kansalle synagogassa, he oppivat tärkeitä periaatteita uskosta, toivosta ja rakkaudesta: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme tarttua kaikkeen hyvään. Jos osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme Hänen sovituksensa ansiosta saada toivon tulla herätetyiksi iankaikkiseen elämään. Jos rukoilemme Isää koko sydämen voimalla ja elämme Jeesuksen Kristuksen tosi seuraajina, me voimme täyttyä rakkaudella.

Päivä 2 (Moroni 8–9)

Kun oppilaat tutkivat kirjettä, jonka Mormon lähetti Moronille ja joka on tallennettu lukuun Moroni 8, he oppivat, että parannus ja kaste ovat välttämättömiä kaikille niille, jotka ovat vastuullisia ja kykeneviä tekemään syntiä. He tutkivat myös oppia siitä, että pienet lapset pelastuvat Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Tutkimalla kirjettä, joka on tallennettu lukuun Moroni 9, oppilaat oppivat, että meidän on määrä työskennellä uutterasti Jumalan palveluksessa, vaikka ne, joita palvelemme, eivät suhtautuisi siihen myönteisesti. Lisäksi oppilaat oppivat Mormonin ja Moronin esimerkin pohjalta, että jos me olemme uskollisia Jeesuksessa Kristuksessa, Hän kohottaa meitä silloinkin kun vaikeudet ja jumalattomuus ympäröivät meitä.

Päivä 3 (Moroni 10:1–7, 27–29)

Kun oppilaat tutkivat Moronin päätöstodistusta, heitä muistutettiin siitä, että jos kysymme Jumalalta uskossa ja vakain aikein, me voimme Pyhän Hengen kautta saada todistuksen Mormonin kirjasta ja Jeesuksesta Kristuksesta. Lisäksi he oppivat, että ne, jotka ovat saaneet Mormonin kirjan, tulevat olemaan tilivelvollisia Jumalalle siitä, kuinka he suhtautuvat siihen.

Päivä 4 (Moroni 10:8–26, 30–34)

Oppilaat oppivat, että Jumala suo Hengen lahjoja lastensa hyödyksi. Lisäksi he oppivat, että jos meillä on uskoa, me pystymme tekemään sen, mitä Vapahtaja haluaa meidän tekevän. Lisäksi he tutkivat Moronin päätössanoja Mormonin kirjassa. Niissä opetetaan, että kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, me voimme puhdistua ja tulla täydellisiksi Hänen sovituksensa ansiosta.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin, mitä tarkoittaa se, että tarttuu hyvään. Oppilaille annetaan tilaisuus selittää, kuinka voi saada itse tietää, että Mormonin kirja on totta. He voivat myös lausua todistuksensa Mormonin kirjasta sekä keskustella siitä, kuinka heidän todistuksensa on vahvistunut tänä vuonna. Luvuissa Moroni 7–9 on Mormonin lähettämiä kirjeitä, jotka Moroni sisällytti kirjaansa.

Opetusehdotuksia

Moroni 7:20–48

Moroni kirjoittaa Mormonin opetuksia, jotka koskevat uskoa Jeesukseen Kristukseen, toivoa ja rakkautta

Kirjoita taululle sanat koskettaa ja tarttua. Pyydä yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja näyttämään luokalle, mitä tarkoitetaan sillä, että koskettaa Mormonin kirjaa. Pyydä sitten häntä näyttämään, mitä tarkoitetaan sillä, että tarttuu Mormonin kirjaan.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 7:19 ja panemaan merkille, mihin meidän tulee Mormonin sanojen mukaan tarttua. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mihin meidän tulee Mormonin sanojen mukaan tarttua?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että ”[tarttuu] kaikkeen hyvään”? (Auta oppilaita ymmärtämään, että ”kaikkeen hyvään” voi sisältyä vanhurskaita tavoitteita, tekoja, ajatuksia, periaatteita ja asioita.)

Selitä, että Mormon jatkoi opettaen, kuinka me voimme ”[tarttua] kaikkeen hyvään”. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moroni 7:20–22, 25. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Mormon neuvoo meitä tekemään ”[tarttuaksemme] kaikkeen hyvään”.

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Kun me … , me voimme tarttua kaikkeen hyvään.

Kysy: Kun olette lukeneet nämä jakeet, kuinka täydentäisitte tämän virkkeen? (Mahdollinen vastaus: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme tarttua kaikkeen hyvään.)

Muistuta oppilaille, että tässä luvussa Mormon todisti myös siitä, että kun uskomme Jeesukseen Kristukseen, me voimme täyttyä rakkauden lahjalla (ks. Moroni 7:48). Kehota luokkaa yrittämään lausua ulkoa pyhien kirjoitusten hallittava kohta Moroni 7:45, 47–48. Luokan jäsenet voisivat myös lukea jakeet ääneen.

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Mistä ilmauksesta pidätte eniten kohdassa Moroni 7:45, 47–48? Miksi se ilmaus on teille merkityksellinen?

  • Milloin olette nähneet jonkun olevan rakastava tai milloin olette tunteneet Herran auttaneen teitä olemaan rakastava? (Voisit kertoa, mitä itse vastaisit näihin kysymyksiin.)

Moroni 10

Moroni kehottaa meitä hankkimaan todistuksen Mormonin kirjasta ja tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse

Kertaa oppilaiden kanssa holvikaaren lakikiven tarkoitus. Keskustelkaa siitä, millä tavoin ajatus lakikivestä liittyy Mormonin kirjaan. (Voisit pyytää oppilaita katsomaan kuvaa, joka on heidän opiskeluoppaassaan viikon 1 päivän 3 kohdalla.) Kehota oppilaita kertomaan, millä tavoin Mormonin kirja on heidän todistuksensa lakikivi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan Moroni 10:3–5. Pyydä oppilaita miettimään, miksi on tärkeää kertoa näistä jakeista kaikille ihmisille, ovatpa he kirkkomme jäseniä tai eivät. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan ajatuksiaan luokalle ja kysy sitten: Mitä meidän täytyy Moronin sanojen mukaan tehdä saadaksemme tietää totuuden? (Samalla kun oppilaat vastaavat, voisit kirjoittaa heidän vastauksiaan taululle. Tähdennä, että nämä vastaukset kertovat, millä tavoin me voimme pyrkiä uskossa tietämään ”totuuden kaikesta”.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan Moroni 10:6–7 ja kysy sitten: Mitä muuta me voimme tietää Pyhän Hengen voiman kautta kuin sen, että Mormonin kirja on totta? (Pyhä Henki vahvistaa, että Jeesus on Kristus.)

Kirjoita taululle seuraava periaate: Jos kysymme Jumalalta uskossa ja vakain aikein, me voimme Pyhän Hengen kautta saada todistuksen Mormonin kirjasta ja Jeesuksesta Kristuksesta.

Muistuta oppilaille, että Moroni jätti viimeisen kehotuksen kaikille ihmisille, jotka lukisivat Mormonin kirjan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan Moronin kehotus, joka on kohdassa Moroni 10:30, 32–33. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, millä tavoin me voimme ”[tulla] Kristuksen luokse”. (Voisit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat.) Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Minkä kehotuksen Moroni esitti meille tämän pyhän aikakirjan lopussa?

  • Mitkä ilmaukset näissä jakeissa auttavat teitä tietämään, kuinka voimme ”[tulla] Kristuksen luokse”?

  • Mitä periaatteita voitte oppia näistä jakeista? (Oppilaiden vastauksiin voi sisältyä seuraava periaate: Kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, me voimme puhdistua ja tulla täydellisiksi Hänen sovituksensa ansiosta. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Mitä teille merkitsee se, että teidät voidaan tehdä täydellisiksi vain Jeesuksen Kristuksen avulla?

Kehota jokaista oppilasta valitsemaan yksi seuraavista kysymyksistä ja miettimään vastausta siihen. (Voisit laittaa nämä kysymykset näkyviin taululle tai laatia niistä monisteen ennen oppituntia.) Riittävän ajan kuluttua pyydä muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa luokalle.

  • Kuinka te olette tulleet tietämään, että Mormonin kirja on totta?

  • Millä tavoin Vapahtaja on auttanut teitä yltämään parempaan kuin olisitte koskaan pystyneet omin voimin?

  • Kun tarkastelette Mormonin kirjan opiskeluanne tänä vuonna, minkä asian haluaisitte tehdä kehittääksenne pyhien kirjoitusten tutkimistanne?

Kun oppilaat ovat kertoneet vastauksiaan, voisit lausua todistuksesi Mormonin kirjasta ja Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Kerro oppilaille lisäksi, että arvostat heitä ja heidän tämänvuotisia pyrkimyksiään opiskella ja oppia seminaarissa. Kannusta heitä siihen, että he jatkavat pyhien kirjoitusten lukemista joka päivä ja pyrkivät soveltamaan oppimaansa omassa elämässään.

Tulosta