Kirjasto
Oppiaihe 21: 1. Nefi 20–22


Oppiaihe 21

1. Nefi 20–22

Johdanto

Kun Nefi opetti perheensä jäseniä, hän luki pronssilevyjä keskittyen Jesajan profetioihin, jotka koskivat Israelin hajottamista ja kokoamista. Sitten hän vastasi veljiensä näitä profetioita koskeviin kysymyksiin. Hän selitti, että profetiat sopivat suoraan heidän perheeseensä. Toistaen Jesajan sanoja Nefi todisti, että Herra kokoaisi liittokansansa – että silloinkin kun ihmiset eivät elä liittojensa mukaan, Herra rakastaa heitä ja kutsuu heitä tekemään parannuksen ja palaamaan Hänen luokseen.

Opetusehdotuksia

1. Nefi 20

Herra kurittaa kansaansa ja kutsuu sitä palaamaan luokseen

Kuva
Jesaja kirjoittaa Kristuksen syntymästä

Näytä oppilaille kuvaa Jesaja kirjoittaa Kristuksen syntymästä (62339; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 22). Selitä, että tämä maalaus kuvaa profeetta Jesajaa kirjoittamassa profetiaa Jeesuksen Kristuksen syntymästä. Kysy, kuinka moni heistä on kuullut Jesajasta.

Selitä, että Jesaja oli profeetta, joka eli Jerusalemissa ja profetoi kansalle vuosina 740–701 eKr., vähän ennen kuin Lehi ja hänen perheensä lähtivät kohti luvattua maataan. Nefi iloitsi Jesajan sanoista, ja hän käytti Jesajan profetioita opettaakseen perhettään (ks. 1. Nefi 19:23; 2. Nefi 25:5). Koska Jesajan sanat ovat runollisia ja täynnä vertauskuvia, ihmisten on toisinaan vaikea ymmärtää hänen opetuksiaan. Me voimme kuitenkin saada siunauksia, kun tutkimme hänen sanojaan ja pyrimme ymmärtämään niitä.

Selitä, että kun Nefi opetti perhettään, hän luki Jesajan sanoja, jotka oli otettu mukaan pronssilevyihin. Hän teki niin voidakseen ”saada heidät täydellisemmin uskomaan Herraan, heidän Lunastajaansa” (1. Nefi 19:23; ks. myös jae 24).

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 20:1–2. Ennen kuin hän lukee, selitä, että tässä kohdassa Jesaja puhuu kastetuille henkilöille, jotka eivät ole olleet uskollisia liitoilleen. Voit kenties selittää ilmausta ”Israelin huone” kertomalla seuraavaa: Vanha testamentti sisältää Iisakin pojan ja Abrahamin pojanpojan Jaakobin historian. Herra antoi Jaakobille nimen Israel (ks. 1. Moos. 32:28). Nimitys ”Israelin huone” viittaa Jaakobin jälkeläisiin ja Herran liittokansaan (ks. PKO, ”Israel”).

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 1. Nefi 20:3–4, 8. Pyydä heitä panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, ettei Israelin huone ollut ollut uskollinen Herralle. Kannusta oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Aseta näkyviin pala metallia, jota on vaikea taivuttaa. Kysy oppilailta, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että jonkun niska on ”rautajänne” (ks. 1. Nefi 20:4). Aivan kuten rauta ei taivu helposti, ylpeä ihminenkään ei paina päätään alas nöyränä. Ilmaus ”rautajänne” viittaa siihen, että monet Israelin huoneeseen kuuluvista olivat täynnä ylpeyttä.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 20:22.

  • Mistähän syystä jumalattomilla ei ole rauhaa?

Muistuta oppilaille, että kun Nefi luki Jesajan profetioita, hän kehotti veljiään: ”Soveltakaa ne itseenne” (1. Nefi 19:24).

  • Millä tavoin jotkut Nefin perheestä olivat samanlaisia kuin ihmiset, joita Jesaja kutsui parannukseen?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 20:14, 16, 20.

  • Mitä Herra halusi liittokansansa tekevän ja sanovan? (Sinun on kenties tarpeen selittää, että Babylonista ja kaldealaisten luota lähteminen on vertauskuvana siitä, että jättää taakseen maailmallisuuden ja tulee Herran luokse.)

Pyydä oppilaita kertomaan esimerkkejä ihmisistä, joiden he ovat nähneet tulevan Herran luokse ja jättävän taakseen maailmallisuuden. Pyydä oppilaita katsomaan kohdasta 1. Nefi 20:18, mitä siunauksia Herra antaa niille, jotka tulevat Hänen luokseen ja kuulevat Hänen käskyjään.

  • Kuinka rauha voi olla kuin virta? Kuinka vanhurskaus voi olla kuin meren aallot?

Pyydä muutamia oppilaita esittämään lyhyesti totuuksia, joita he ovat oppineet luvusta 1. Nefi 20. Vaikka he saattavat käyttää eri sanoja, varmista, että he ymmärtävät, että Herra kutsuu niitä, jotka ovat olleet tottelemattomia, tekemään parannuksen ja palaamaan Hänen luokseen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraava lausunto. Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka se liittyy lukuun 1. Nefi 20.

”Saatana – – haluaa meidän tuntevan, ettemme voi saada anteeksi (ks. Ilm. 12:10). Saatana haluaa meidän ajattelevan, että kun olemme tehneet syntiä, olemme ylittäneet ’kohdan, josta ei ole paluuta’ – että on liian myöhäistä muuttaa kurssiamme. – –

Jeesuksen Kristuksen sovitustyö on Jumalan lahja lapsilleen syntien seurausten korjaamiseksi ja voittamiseksi. Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan, eikä Hän koskaan lakkaa rakastamasta meitä tai luovu toivosta meidän suhteemme. – –

Kristus tuli pelastamaan meidät. Jos olemme menossa väärään suuntaan, Jeesuksen Kristuksen sovitustyö voi antaa meille varmuuden siitä, että synti ei ole kohta, josta ei ole paluuta. Turvallinen paluu on mahdollista, jos noudatamme Jumalan suunnitelmaa pelastukseksemme. – –

Aina on olemassa kohta, josta on vielä turvallista palata; aina on toivoa.” (Ks. ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 99, 101.)

  • Kuinka presidentti Uchtdorfin sanoma muistuttaa Jesajan sanomaa?

Todista, että Herra kutsuu niitä, jotka ovat olleet tottelemattomia, tekemään parannuksen ja palaamaan Hänen luokseen. Vakuuta oppilaille, että Herra rakastaa meitä yksilöinä ja kutsuu meitä aina tulemaan luokseen. Kehota heitä pohtimaan, mitä Herra kehottaisi heitä jättämään taakseen, jotta he voivat täydellisemmin tulla Hänen luokseen.

1. Nefi 21:1–17

Jesaja profetoi, että Jeesus Kristus ei unohda liittokansaansa

Esitä lyhyt yhteenveto jakeista 1. Nefi 21:1–13 kiinnittämällä oppilaiden huomio luvun tiivistelmän kahteen ensimmäiseen virkkeeseen: ”Messias on oleva valona pakanoille ja päästävä vangit vapaiksi” ja”Israel kootaan voimallisesti viimeisinä aikoina”. Selitä, että jakeissa 1–13 Herran sanat osoittavat Hänen rakkautensa kansaansa kohtaan – niitäkin kohtaan, jotka ovat kulkeneet harhaan ja unohtaneet Hänet.

Kirjoita taululle: Herra rakastaa meitä, eikä Hän koskaan unohda meitä. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 21:14.

  • Mistähän syystä ihmisistä joskus tuntuu, että Herra on unohtanut heidät?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 21:15–16. Esitä sitten seuraavat kysymykset tai joitakin niistä:

  • Mitä Jesaja opettaa vertaamalla Vapahtajaa vauvan äitiin?

  • Mitä sana piirtänyt antaa ymmärtää? (Voit ehkä tuoda esiin, että englanninkielisessä käännöksessä käytetään sanaa ’kaivertanut’ ja että kaiverrus tehdään tavallisesti kiveen tai metalliin ja jää pysyväksi.)

  • Mitä teille merkitsee se, että teidät on piirretty (kaiverrettu) Vapahtajan kätten kämmeniin?

  • Mitkä kokemukset ovat auttaneet teitä tietämään, ettei Herra ole unohtanut teitä?

Kun oppilaat miettivät näitä kysymyksiä ja kuuntelevat toistensa vastauksia, he ovat valmiita tuntemaan, kun Pyhä Henki todistaa Vapahtajasta. Lausu todistuksesi Vapahtajan rakkaudesta. Muistuta oppilaille, että Nefi luki Jesajan profetioita saadakseen meidät uskomaan Lunastajaan ja auttaakseen meitä saamaan toivon.

1. Nefi 21:18–26; 22:1–22

Nefi selittää Jesajan profetiaa Israelin hajottamisesta ja kokoamisesta

Aseta muutamia esineitä (kuten kuppeja) lähekkäin pöydälle tai tuolille. Kerro oppilaille, että nämä esineet kuvaavat ihmisryhmiä. Selitä, että Nefi opetti, että Israel hajotettaisiin kaikkien kansakuntien sekaan, koska he paaduttivat sydämensä Vapahtajaa vastaan (ks. 1. Nefi 22:1–5). Siirrä puhuessasi esineet eri puolille huonetta. Selitä, että tämä oli Nefille tärkeä aihe. Hänen perheensä oli osa hajottamista. Heidät oli hajotettu kotiseudultaan Jerusalemista alueella asuvien ihmisten jumalattomuuden vuoksi.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 1. Nefi 21:22–23 ja 22:6–8. Ennen kuin he lukevat, selitä, että luvussa 1. Nefi 21 on Jesajan profetia Israelin kokoamisesta ja että luvussa 1. Nefi 22 on Jesajan profetiaa koskevia Nefin opetuksia.

  • Mikä on kohdassa 1. Nefi 22:7–8 mainittu ”ihmeellinen teko”? (Evankeliumin palautus.)

  • Kuinka evankeliumista kertominen on kuin kantaisimme muita sylissämme tai olkapäillämme?

Voit ehkä auttaa oppilaita ymmärtämään Israelin hajottamista ja kokoamista lukemalla kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin Bruce R. McConkien seuraavan lausunnon:

”Miksi Israel hajotettiin? Vastaus on selkeä, se on kiistaton, siitä ei ole epäilystäkään. Israelilaiset esivanhempamme hajotettiin, koska he hylkäsivät evankeliumin, häpäisivät pappeuden, jättivät kirkon ja lähtivät valtakunnasta. – –

Mitä sitten sisältyy Israelin kokoamiseen? Israelin kokoaminen muodostuu kaiken sen uskomisesta ja hyväksymisestä ja sen mukaan elämisestä, mitä Herra kerran tarjosi muinoin valitsemalleen kansalle. – – Se muodostuu evankeliumin uskomisesta, kirkkoon liittymisestä ja tulemisesta valtakuntaan. – – Siihen saattaa myös sisältyä kokoontuminen määrättyyn jumalanpalveluspaikkaan tai -maahan.” (A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 515.)

Lukekaa 1. Nefi 22:9–12. Selitä, että kun pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että Herra ”paljastaa käsivartensa”, sillä viitataan siihen, että Herra osoittaa voimansa.

  • Mitä kohdassa 1. Nefi 22:11 Nefi sanoo Herran tekevän viimeisinä päivinä osoittaakseen voimansa?

  • Kuinka ihmisten kokoaminen kirkkoon tuo heidät pois orjuudesta ja pimeydestä?

Pyydä oppilaita hakemaan esineet eri puolilta huonetta ja tuomaan ne takaisin yhteen paikkaan. Selitä, että kokoaminen voi olla sekä hengellistä että fyysistä. Kun kerromme evankeliumista muille ja heidät kastetaan ja he saavat Pyhän Hengen lahjan, heidät kootaan hengellisesti Herran kirkkoon. Kirkon varhaisina aikoina uusia käännynnäisiä kehotettiin kokoontumaan fyysisesti yhteen paikkaan (esimerkiksi Kirtlandiin Ohioon, Nauvooseen Illinoisiin sekä Salt Lake Cityyn Utahiin). Nykyään käännynnäisiä kannustetaan vahvistamaan kirkkoa, missä tahansa he ovatkin, ja kokoontumaan paikallisiin seurakuntiinsa ja vaarnoihinsa.

  • Mitä siunauksia kohdan 1. Nefi 22:25 mukaan tulee niille, jotka Herra kokoaa? Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”on oleva yksi lauma”? (Voit halutessasi selittää, että ilmauksessa käytetty englanninkielinen sana fold, ’lammastarha’, tarkoittaa paikkaa, jossa lammaslauma on suojassa.) Mitä teidän mielestänne tarkoittaa ”löytävät laitumen”?

Meidän aikanamme Jumala kehottaa kaikkia kirkon jäseniä auttamaan kokoamaan ”[Hänen] lapsensa maan neljältä ilmansuunnalta” (1. Nefi 22:25). Todista, että Herra lupasi palauttaa evankeliumin ja koota Israelin myöhempinä aikoina.

  • Mitä arvelette heidän, jotka on koottu (käännynnäiset), tuntevan niitä kohtaan, jotka ovat koonneet heidät (ne, jotka ovat kertoneet heille evankeliumista)?

  • Mitä te voitte tehdä kertoaksenne Jeesuksen Kristuksen evankeliumista muille?

Muistuta oppilaille, että Nefi lainasi Jesajaa auttaakseen perheensä jäseniä saamaan vahvemman uskon ja toivon Jeesuksessa Kristuksessa. Jesajan profetiat ja Nefin todistus voivat auttaa meitä samalla tavoin. Todista, että Jeesus Kristus ei unohda meitä ja että Hän pyrkii aktiivisesti kokoamaan meidät.

Kertaus: 1. Nefi

Käytä jonkin verran aikaa Ensimmäisen Nefin kirjan kertaamiseen pyytämällä oppilaita muistelemaan, mitä he ovat tähän mennessä tänä vuonna oppineet seminaarissa ja henkilökohtaisessa opiskelussaan. Voisit kannustaa heitä kertaamaan Ensimmäisen Nefin kirjan lukujen tiivistelmät. Pyydä heitä valmistautumaan kertomaan Ensimmäisestä Nefin kirjasta jotakin sellaista, mikä on innoittanut heitä tai vahvistanut heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Riittävän ajan kuluttua pyydä muutamia oppilaita kertomaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Voit halutessasi kertoa jonkin oman kokemuksen siitä, kuinka Ensimmäisen Nefin kirjan opetukset ovat olleet siunauksena sinun elämässäsi.

Kommentteja ja taustatietoja

1. Nefi 21:15–16. Jeesus Kristus ei unohda

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt oman todistuksensa kohdan 1. Nefi 21:15–16 totuuksista:

”Tämä runollinen kohta antaa jälleen yhden muistutuksen Kristuksen pelastavasta tehtävästä – tehtävästä olla Siionin lasten suojeleva, lunastava isä. Hän lohduttaa kansaansa ja osoittaa armoa, kun heitä koetellaan, kuten jokainen rakastava isä tai äiti toimisi lastaan kohtaan, mutta – kuten Nefi tässä muistuttaa meille Jesajan välityksellä – paljon suuremmassa määrin kuin kukaan kuolevainen isä ja äiti pystyisi. Vaikka äiti saattaakin unohtaa rintalapsensa (niin epätodennäköistä kuin se kenestä tahansa vanhemmasta voisikin olla), Kristus ei unohda lapsia, jotka Hän on lunastanut, tai liittoa, jonka Hän on tehnyt heidän kanssaan Siionin pelastukseksi.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 84.)

1. Nefi 22:6–9. ”Väkevä kansakunta” ja ”ihmeellinen teko”

Vanhin Mark E. Petersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että kohdan 1. Nefi 22:7 ilmauksella ”väkevä kansakunta pakanoiden keskuudessa” viitataan Amerikan yhdysvaltoihin (ks. ”The Great Prologue”, Brigham Youngin yliopistossa 29. syyskuuta 1974 pidetty puhe, s. 4, speeches.byu.edu).

Kohdassa 1. Nefi 22:8 Nefi viittaa ihmeelliseen tekoon pakanoiden keskuudessa myöhempinä aikoina. Tähän suureen tekoon sisältyy Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ja pappeuden avainten palauttaminen, joka on välttämätöntä, jotta Jumalan liitot tuotaisiin kaikille maan suvuille (ks. 1. Nefi 22:9).

Kohdassa 1. Nefi 22:7 kuvattujen tapahtumien täytyi edeltää kohdassa 1. Nefi 22:8–9 kuvattuja tapahtumia. 1800-luvun alussa useimmissa maailman maissa oli pakollinen valtionuskonto. Evankeliumi voitiin palauttaa vain maassa, jossa uskonnonvapaus oli lain säätämä ja jossa sitä avoimesti noudatettiin. Yhdysvaltain perustuslain ensimmäiseen lisäykseen sisältyy julistus uskonnonvapaudesta. Tämä lisäys sekä muita vahvistettiin 15. joulukuuta 1791, jolloin uskonnonvapaus pystyi juurtumaan nykyajan maailmassa. Joseph Smith syntyi joulukuussa 1805 – vain 14 vuotta sen jälkeen kun nämä Yhdysvaltain perustuslain lisäykset oli vahvistettu.

Tulosta