Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 1. Nefi 7–14 (Viikko 3)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

1. Nefi 7–14 (Viikko 3)

Valmisteluaineistoa kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 1. Nefi 7–14 (viikko 3), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (1. Nefi 7)

Kun oppilaat perehtyivät siihen, kuinka Lehin pojat palasivat Jerusalemiin hakemaan Ismaelin perheen mukaansa luvattuun maahan, he oppivat, että Herra käskee meitä solmimaan avioliiton ja hankkimaan lapsia Hänelle ja että Jumala vastaa rukouksiin meidän uskomme mukaisesti.

Päivä 2 (1. Nefi 8)

Oppilaat tutkivat Lehin näkyä elämän puusta. He oppivat, että Jeesuksen Kristuksen luokse tuleminen ja Hänen sovituksestaan osalliseksi pääseminen tuo onnellisuutta ja iloa. Kun he lukivat unessa olleista eri ihmisryhmistä sekä siitä, onnistuivatko nämä pääsemään elämän puun luo ja nauttimaan sen hedelmää vai eivät, he oppivat samalla seuraavat periaatteet: Ylpeys, maailmallisuus ja kiusauksiin alistuminen voivat estää meitä saamasta sovituksen siunauksia. Jos pidämme kiinni Jumalan sanasta, se auttaa meitä voittamaan kiusaukset ja maailmalliset vaikutukset. Jumalan sanasta kiinni pitäminen auttaa meitä kasvamaan lähemmäksi Herraa ja saamaan sovituksen siunaukset.

Päivä 3 (1. Nefi 10–11)

Oppilaat oppivat, mitä tapahtui, kun Nefi pyrki näkemään ja kuulemaan ja tietämään (ks. 1. Nefi 10:17) omakohtaisesti ne asiat, jotka hänen isänsä oli nähnyt. Nefin esimerkin avulla he näkivät, että Jumala ilmoittaa totuuden niille, jotka etsivät Häntä uutterasti. Nefi sai näyn, jossa kerrottiin Jumalan meitä kohtaan osoittamasta rakkaudesta, joka ilmenee Hänen Poikansa lahjan kautta. Oppilailla oli mahdollisuus kirjoittaa, mitä se heille merkitsee.

Päivä 4 (1. Nefi 12–14)

Näkynsä loppuosassa Nefi näki, kuinka Herra valmisti tien palautukselle. Hän sai tietää, että Raamatusta poistettaisiin selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia mutta että Mormonin kirja ja myöhempien aikojen pyhät kirjoitukset palauttaisivat selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia, jotka auttavat meitä tietämään, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, ja auttavat meitä tulemaan Hänen luokseen. Nefi näki myös viimeiset ajat. Oppilaat pohtivat periaatetta, että kun me elämme vanhurskaasti ja pidämme pyhät liitot, Jumalan voima auttaa meitä voittamaan pahan.

Johdanto

Tämän viikon oppiaihe keskittyy Lehin näkyyn luvussa 1. Nefi 8. Kun opetat tätä oppiaihetta, tähdennä sitä iloa, jonka Jeesuksen Kristuksen sovitus voi tuoda meidän elämäämme, ja sitä, kuinka voimme kokea sovituksen siunaukset elämällä Jumalan sanan mukaan. Oppilaat käyttävät koko oppiaiheen ajan omia pyhiä kirjoituksiaan, oppilaan kirjaansa ja pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

Opetusehdotuksia

1. Nefi 7

Herra käskee Lehin poikia palaamaan Jerusalemiin hakemaan Ismaelia ja tämän perhettä

Aseta näkyviin kuva avioparista ja heidän lapsistaan – kenties kuva omasta perheestäsi tai sen oppilaan perheestä, jota olet pyytänyt tuomaan kuvan.

Kysy oppilailta: Miksi perheet ovat tärkeitä Jumalan suunnitelmassa meidän pelastukseksemme?

Pyydä oppilaita kertaamaan ja tiivistämään 1. Nefi 7:1–5. Kysy, mitä periaatteita he ovat oppineet näistä jakeista. (Oppilaat saattavat esittää monia eri periaatteita. Periaate, jota oppilaan kirjassa tähdennettiin, on se, että Herra käskee meitä solmimaan avioliiton ja hankkimaan lapsia Hänelle.)

Päivän 1 oppiaiheessa oppilaille annettiin tehtäväksi pyytää isää tai äitiä, jotakuta kirkon johtohenkilöä tai opettajaa ehdottamaan kolmea tapaa, jolla nykypäivän nuoret voivat valmistautua avioliittoon ja kasvattamaan lapsia Herralle. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat oppineet.

1. Nefi 8

Lehi saa näyn elämän puusta

Muistuta oppilaille, että kun Nefi ja hänen veljensä olivat tuoneet Ismaelin ja tämän perheen erämaahan, Lehi sai näyn. Samalla kun yksi oppilas lukee ääneen 1. Nefi 8:10–13, pyydä jotakuta toista oppilasta piirtämään taululle tai paperille, mitä jakeissa kuvataan. Jos katsot luokkasi kannalta tarkoituksenmukaisemmaksi, voit kenties näyttää kuvaa Lehin uni (62620; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 69) ja pyytää oppilaita mainitsemaan eri asioita, joita jakeissa kuvataan.

Kysy oppilailta: Mikä Lehin kuvauksessa tekee puun hedelmän teidän mielestänne houkuttelevaksi?

Muistuta heille, että puun hedelmä on vertauskuvana ”suurimmasta kaikista Jumalan lahjoista” (ks. 1. Nefi 15:36) – Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista. Jos pyysit jotakuta oppilasta piirtämään kuvan, voit ehkä kirjoittaa kuvaan, mitä hedelmä piirustuksessa edustaa.

Kysy oppilailta: Mitä me voimme oppia kohdan 1. Nefi 8:10–13 perusteella sovituksen siunausten saamisesta? (Vaikka oppilaat saattavat ilmaista asian eri sanoin, varmista, että seuraava periaate käy selväksi: Jeesuksen Kristuksen luokse tuleminen ja Hänen sovituksestaan osalliseksi pääseminen tuo onnellisuutta ja iloa. Voisit ehkä kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Päivän 2 oppiaiheessa oppilaita pyydettiin vastaamaan kysymykseen: ”Milloin Vapahtajan sovitus on tuonut onnellisuutta ja iloa sinun elämääsi?” Kehota oppilaita ottamaan esiin pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjansa ja lukemaan itsekseen oma vastauksensa.

Auta oppilaita jakamaan merkityksellisiä totuuksia ja oma todistuksensa muiden kanssa kannustamalla muutamia heistä lukemaan, mitä ovat kirjoittaneet, tai kertomaan siitä. Voit kenties myös kertoa tilanteesta, jolloin sovitus on tuonut onnellisuutta ja iloa sinun elämääsi.

Selitä, että Lehin näky paitsi opettaa sovituksen tuovan suurta iloa, se myös osoittaa, mitä meidän tulee tehdä saadaksemme sovituksen siunaukset. Kehota oppilaita käymään läpi 1. Nefi 8:19–26 ja piirtämään muut Lehin näyn vertauskuvat tai mainitsemaan muut vertauskuvat Lehin unta esittävästä kuvasta. Kun he piirtävät tai mainitsevat vertauskuvia, pyydä heitä selittämään, mitä eri vertauskuvat tarkoittavat. (Jos he tarvitsevat apua, kannusta heitä käyttämään kaaviota, jonka he täyttivät oppilaan kirjassa.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 8:30. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mikä osa rautakaiteella – Jumalan sanalla – oli Lehin näyssä?

  • Kun tutkitte lukua 1. Nefi 8, mitä opitte Jumalan sanan tärkeydestä?

  • Mitkä ilmaukset jakeessa 1. Nefi 8:30 kertovat, mitä meidän tulee tehdä saadaksemme sovituksen siunaukset?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että ponnistelee ”tietään eteenpäin pitäen jatkuvasti kiinni rautakaiteesta”?

Kirjoita taululle kaksi muuta evankeliumin periaatetta, joita he opiskelivat oppilaan kirjassa: Jos pidämme kiinni Jumalan sanasta, se auttaa meitä voittamaan kiusaukset ja maailmalliset vaikutukset. Jumalan sanasta kiinni pitäminen auttaa meitä kasvamaan lähemmäksi Herraa ja saamaan sovituksen siunaukset.

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he ovat lähetyssaarnaajia ja heillä on mahdollisuus todistaa siitä, kuinka tärkeää on tutkia Jumalan sanaa ja elää sen periaatteiden mukaan. Pyydä heitä kertomaan, mitä he sanoisivat omien kokemustensa pohjalta. Voit halutessasi kertoa ajatuksiasi siitä voimasta, jolla pyhät kirjoitukset ja profeettojen sanat auttavat sinua pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa.

1. Nefi 10–14

Uskonsa ja uutteruutensa ansiosta Nefi saa henkilökohtaisen ilmoituksen isänsä opettamista asioista ja monista muista asioista.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 10:17, 19. Pyydä luokkaa mainitsemaan siunauksia, joita tulee, kun uutterasti etsimme Herran johdatusta. Pyydä yhtä tai kahta oppilasta kertomaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa ”etsiä uutterasti”. (Päivän 3 oppiaiheen aikana heitä pyydettiin oppilaan kirjassa kirjoittamaan, mitä tämä tarkoittaa.)

Tiivistä 1. Nefi 11–14 sanomalla, että Nefi sai henkilökohtaisen ilmoituksen, koska hän etsi Herraa uutterasti. Hän näki Jeesuksen Kristuksen palvelutyön ja sovituksen (1. Nefi 11), tulevan hävityksen, joka kohtaisi hänen kansaansa sen ylpeyden ja jumalattomuuden vuoksi (1. Nefi 12), luvattuun maahan tulevat varhaiset pakanauudisasuttajat sekä selkeiden ja kallisarvoisten totuuksien palautuksen (1. Nefi 13) ja vanhurskaat ihmiset, jotka taistelevat suuren ja iljettävän kirkon toimintaa vastaan viimeisinä aikoina (1. Nefi 14).

Huom. Kun valmistelet seuraavaa toimintaa, voit ehkä käydä läpi vastaavat oppiaiheet tässä oppikirjassa sekä aineiston, joka on oppilaan kirjassa tällä viikolla päivän 4 kohdalla.

Pyydä oppilaita valitsemaan yksi luvuista 1. Nefi 11–14 ja tekemään seuraavaa. (Voit kenties pyytää heitä tekemään tämän taululle tai paperille.)

  • Kirjoita tiivistelmä valitsemastasi luvusta.

  • Kirjoita yksi evankeliumin periaate, jota siinä luvussa opetetaan. (He voivat käyttää periaatetta, jota on korostettu oppilaan kirjassa tai mainita oman.)

  • Kirjoita, kuinka tuo periaate soveltuu meihin nykyään.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa valmistautua, pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Pyydä yhtä tai kahta oppilasta lausumaan todistuksensa niistä periaatteista, joita he ovat oppineet tutkiessaan tällä viikolla lukuja 1. Nefi 7–14.

Ennen kuin lopetat oppitunnin, muista kerätä oppilaiden pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjat ja seurata mahdollisesti annettuja tehtäviä.

Seuraava viikko (1. Nefi 15–19)

Seuraavalla viikolla oppilaat perehtyvät paremmin siihen, millaisia koettelemuksia Lehillä ja hänen väellään oli heidän jatkaessaan matkaansa erämaassa ja purjehtiessaan luvattuun maahan. Kuvitelkaa, kuinka he yllättyivät, kun he yhtenä aamuna heräsivät ja löysivät ”taidokasta tekoa olevan pyöreän pallon” – Liahonan. Kuinka Liahona toimi ja kuinka se opasti heitä? Miksi Nefi nuhteli veljiään laivalla? Millaiseksi Nefi kuvaili luvatun maan?

Tulosta