Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Pyhien kirjoitusten tutkiminen – yleiskatsaus Mormonin kirjaan (Viikko 1)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Pyhien kirjoitusten tutkiminen – yleiskatsaus Mormonin kirjaan (Viikko 1)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat, kun he opiskelivat viikon 1 neljä oppilaan kotiopiskeluseminaarin oppiaihetta. Tieto siitä, mitä oppilaat ovat opiskelleet, auttaa sinua oppitunnin valmistelemisessa. Tiivistelmä ei ole osa oppiaihetta eikä sitä ole tarkoitus esittää oppilaille. Koska viikon 1 oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista, saatat ajoittain tuntea, että sinun tulee käydä läpi muita tai keskustella niistä Hengen kehotusten mukaan ja oppilaidesi tarpeiden mukaan.

Päivä 1 (Pyhien kirjoitusten tutkiminen)

Oppilaat oppivat taitoja, joiden avulla he ymmärtävät pyhien kirjoitusten taustaa ja tilannetta sekä sitä, kuinka voi tutkia ja tunnistaa evankeliumin totuuksia sekä kuinka evankeliumin oppeja ja periaatteita voi soveltaa omaan elämään.

Päivä 2 (Pelastussuunnitelma)

Tämä oppiaihe oli lyhyt katsaus pelastussuunnitelmaan. Mormonin kirjassa opetetaan, että taivaallisen Isän suunnitelman tarkoituksena on tuoda Hänen lapsilleen iankaikkinen pelastus ja onni. Jeesus Kristus on pelastussuunnitelman keskeinen hahmo, ja juuri Hänen sovituksensa ansiosta suunnitelma toimii kaikkien Jumalan lasten kohdalla. Kun päätämme noudattaa Jumalan suunnitelmaa, me valmistaudumme saamaan iankaikkisen elämän.

Päivä 3 (Nimisivu, johdanto ja silminnäkijöiden todistukset)

Mormonin kirjan johdantoaineisto auttaa todentamaan sen tarkoituksen sekä selittämään sen totuudellisuuden ja jumalallisen alkuperän. Nimisivulla opetetaan, että Mormonin kirja todistaa Jeesuksen olevan Kristus. Kun me luemme ja pohdiskelemme Mormonin kirjaa ja rukoilemme sen johdosta, niin Pyhä Henki todistaa, että se on totta, että Jeesus on Kristus, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta ja että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Herran valtakunta maan päällä.

Päivä 4 (Yleiskatsaus Mormonin kirjaan)

Profeetta Joseph Smithin todistus auttoi oppilaita vahvistamaan todistustaan siitä, että Mormonin kirja on tullut esiin Jumalan lahjan ja voiman avulla. Herra säilytti Mormonin kirjan tulemaan esiin myöhempinä aikoina. Mormonin kirjan kirjoittajat näkivät meidän aikamme ja kirjoittivat sitä, mistä olisi meille eniten apua. Oppilaita kannustettiin Mormonin kirjaa tutkiessaan miettimään heillä olevia kysymyksiä ja panemaan merkille vastauksia.

Johdanto

Tämän viikon oppiaihe tähdentää sitä vastuuta, joka kullakin oppilaalla on omasta evankeliumin oppimisestaan. Se korostaa myös Mormonin kirjan keskeistä roolia auttaa oppilaita vahvistamaan todistusta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen kirkostaan. Kun opetat, auta oppilaita ymmärtämään, kuinka tärkeää on uutterasti tutkia tätä pyhää kirjoitusta ja mitkä siunaukset täyttävät heidän elämänsä, kun he tekevät niin.

Opetusehdotuksia

Pyhien kirjoitusten tutkiminen

Voit halutessasi aloittaa esittämällä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Mitä eroa on henkilöllä, joka lukee Mormonin kirjan ja saa todistuksen, ja henkilöllä, joka lukee sen eikä saa todistusta? (Jotkut pelkästään lukevat sanoja; toiset lukevat uskossa, vakain aikein ja sydän avoinna Pyhälle Hengelle.)

  • Kuinka voi oppia hengellisiä totuuksia? (Voit halutessasi kirjoittaa oppilaiden vastauksia taululle. Palaa takaisin tähän luetteloon, kun olette lukeneet vanhin David A. Bednarin jäljempänä olevat sanat.)

Kirjoita taululle seuraava lainaus mutta älä kirjoita alleviivattuja sanoja: ”Etsikää oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta.”

Kertaa, mitä oppilaat ovat tällä viikolla oppineet, kehottamalla heitä täydentämään tyhjät kohdat. Jos he tarvitsevat apua, pyydä heitä lukemaan OL 88:118. Kysy heiltä, mitä tarkoittaa etsiä oppia tutkimalla sekä uskon kautta. Kun keskustelette tästä, varmista, että oppilaat ymmärtävät, että oppiminen tutkimalla sekä uskon kautta vaatii yksilöllisiä ponnisteluja.

Auta oppilaita ymmärtämään, miksi evankeliumin oppiminen edellyttää ponnistelua ja työtä, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan seuraava selitys, jonka on esittänyt vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista. Kehota oppilaita panemaan merkille, mitä tapahtuu, kun työskentelemme hengellisen oppimisen hyväksi.

”Oppija, joka käyttää tahdonvapauttaan toimimalla oikeiden periaatteiden mukaan, avaa sydämensä Pyhälle Hengelle ja pyytää Hänen opetustaan, todistavaa voimaansa ja vahvistavaa todistustaan. Oppiminen uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista.” (”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 20.)

Kysy oppilailta: Mitä vanhin Bednar sanoi tapahtuvan oppijalle, joka työskentelee hengellisen oppimisen hyväksi?

Pyydä oppilaita kertomaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat nähneet erityistä vaivaa hengellisesti ja sen tuloksena tunteneet entistä suurempaa Pyhän Hengen toveruutta. Voit lisäksi halutessasi lausua oman todistuksesi siitä, että pyrkimyksemme tutkia evankeliumia rukoillen kutsuvat Pyhän Hengen oppimisprosessiin.

Kysy oppilailta: Mitä nimenomaisia asioita te voitte tehdä tänä vuonna etsiäksenne ”oppia – – tutkimalla sekä uskon kautta”?

Pelastussuunnitelma

Kertaa pelastussuunnitelman eri nimet pyytämällä oppilaita kirjoittamaan taululle nimet, jotka he ovat kirjoittaneet muistiin pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa päivän 2 tehtävässä 1. Mikäli he tarvitsevat apua, pyydä heitä ottamaan opiskeluoppaastaan esiin vastaava sivu.

Voit halutessasi kysyä: Mitä nämä nimet kertovat teille pelastussuunnitelman tarkoituksesta? (Taivaallisen Isän suunnitelman tarkoituksena on tuoda Hänen lapsilleen iankaikkinen pelastus ja onni.)

Selitä, että vuoden kuluessa tulee monia tilaisuuksia oppia, kuinka Mormonin kirjasta oppimamme totuudet sopivat taivaallisen Isän onnensuunnitelmaan. Voisit pyytää, että tänä vuonna tutkiessaan oppilaat panisivat merkille periaatteita, jotka liittyvät pelastussuunnitelmaan, ja merkitsisivät niitä pyhiin kirjoituksiinsa. Voit halutessasi antaa muutamia esimerkkejä siitä, mitä he saattaisivat tutkiessaan löytää. Kannusta oppilaita vuoden aikana kertomaan luokan muille jäsenille, mitä he ovat löytäneet.

Nimisivu, johdanto ja silminnäkijöiden todistukset

Kehota oppilaita osallistumaan roolileikkiin kuvittelemalla, että he antavat Mormonin kirjan jollekulle, joka ei ole kirkon jäsen.

Jaa luokka kahteen ryhmään ja anna kummankin ryhmän valmistautua roolileikkiin keskustelemalla ryhmälleen annetuista kysymyksistä. Saattaa olla hyödyllistä kirjoittaa kysymykset taululle ennen oppitunnin alkua tai antaa kullekin oppilaalle kopio kysymyksistä. Pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä tietoja heidän mielestään olisi tärkeä kertoa, kun opettaa Mormonin kirjaa koskevia asioita, sekä merkitsemään ne.

Kysymykset ryhmälle 1:

  1. Mikä on Mormonin kirja? (Ks. johdanto, kappaleet 1–3.)

  2. Mikä on Mormonin kirjan tarkoitus? (Ks. nimisivu, kappale 2.)

  3. Mitä siunauksia saa, kun elää Mormonin kirjan opettamien käskyjen tai periaatteiden mukaan? (Ks. johdanto, kappale 6.)

Kysymykset ryhmälle 2:

  1. Kuinka Mormonin kirja tuli esiin? (Ks. johdanto, kappaleet 4–5.)

  2. Kuinka voimme saada tiedon siitä, että Mormonin kirja on totta? (Ks. johdanto, kappale 8.)

  3. Mitä muuta me voimme tietää Pyhän Hengen voimasta? (Ks. johdanto, viimeinen kappale.)

Kun olet antanut oppilaille aikaa valmistautua, valitse yksi oppilas edustamaan henkilöä, joka ei ole kirkon jäsen. Pyydä kummastakin ryhmästä yksi vapaaehtoinen antamaan kyseiselle henkilölle Mormonin kirja. Kannusta oppilaita kertomaan Mormonin kirjasta ensimmäiselle oppilaalle käyttämällä vastauksia, joita heidän ryhmänsä löysi tutkimiinsa kysymyksiin.

Kun he ovat esittäneet roolileikin, voit halutessasi pyytää muuta luokkaa kertomaan, mitä muita tietoja he olisivat saattaneet kertoa, jos he olisivat olleet antamassa Mormonin kirjaa. Voit myös halutessasi kysyä: Mitä asioita te olette tämän toiminnan avulla oppineet tai muistaneet Mormonin kirjasta?

Kun oppilaat vastaavat, varmista, että he ymmärtävät, että Mormonin kirja todistaa Jeesuksen olevan Kristus. Tähdennä, kuinka tärkeää on kiinnittää huomiota siihen, kuinka Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Selitä lisäksi, että Mormonin kirjan tutkiminen auttaa heitä ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin oppia ja periaatteita sekä vahvistaa heidän todistustaan Hänen kirkostaan.

Muistuta oppilaille, että Mormonin kirjan kirjoittajat näkivät meidän aikamme ja kirjoittivat sitä, mistä olisi meille eniten apua (ks. Morm. 8:35).

Kysy oppilailta: Mitä sellaista olette tällä viikolla oppineet, mikä vaikuttaa siihen, kuinka tutkitte Mormonin kirjaa?

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, kuinka he aikovat toteuttaa tehtävänsä lukea Mormonin kirja kouluvuoden aikana. Kerro lopuksi omia ajatuksiasi ja todistuksesi Mormonin kirjasta sekä kerro, kuinka sen tutkiminen on vaikuttanut sinun elämääsi.

Seuraava viikko (1. Nefi 1–6, 9)

Kysy oppilailta, onko heistä koskaan tuntunut, että jokin asia on oikein mutta sen tekeminen on tuntunut vaikealta tai jopa mahdottomalta. Selitä, että tulevalla viikolla he huomaavat, että Nefi kohtasi sellaisen haasteen, ja he oppivat, kuinka hän turvautui Jumalaan voidakseen toteuttaa sen, mikä tuntui mahdottomalta.

Tulosta