Kirjasto
Oppiaihe 143: Eter 1


Oppiaihe 143

Eter 1

Johdanto

Moroni laati lyhennelmän Eterin kirjasta niiden 24 kultalevyn pohjalta, jotka Limhin lähettämä tutkimusretkikunta löysi (ks. Moosia 8:7–11). Nämä levyt sisälsivät jerediläisten kansan historian. Jerediläisten kertomus alkaa siitä, kun Jered ja hänen veljensä etsivät Herran laupeutta ja johdatusta perheilleen ja ystävilleen, kun Herra sekoitti ihmisten kielet Babylonin tornilla (ks. 1. Moos. 11). Koska Jeredin veli rukoili Herraa uskollisesti, Herra säilytti Jeredin, hänen veljensä ja heidän perheidensä ja ystäviensä kielen. Herra julisti, että Hän johtaisi heidät luvattuun maahan, missä heistä tulisi suuri kansakunta.

Opetusehdotuksia

Eter 1:1–32

Moroni kirjoittaa Eterin sukuluettelon aina Babylonin tornin aikaan eläneeseen Jerediin asti

Auta oppilaita muistamaan, mistä Eterin kirja on tullut, tarkastelemalla heidän kanssaan oppikirjan lopussa liitteenä olevaa katsausta lukujen Moosia 7–24 matkoihin. Pyydä heitä katsomaan matkaa nro 4 – yritystä löytää Sarahemla. Kehota heitä sitten panemaan merkille, mitä Limhin kansa löysi tällä matkalla. Pyydä heitä sitten ottamaan esiin Eterin kirjan ensimmäinen sivu. Nimen alla olevassa tiivistelmässä selitetään, että Eterin kirja on lyhennetty niistä 24 levystä, jotka Limhin kansa löysi.

Katsaus lukujen Moosia 7–24 matkoihin

Kuva
journeys in Mosiah 7–24

Selitä, että kun Moroni oli päättänyt isänsä aikakirjan, hän laati lyhennelmän eli lyhennetyn version aikakirjasta, joka löytyi 24 kultalevyltä. Tämä aikakirja sisälsi jerediläisten historian. Jerediläiset asuivat Amerikan mantereella ennen nefiläisiä ja lamanilaisia. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Et. 1:1–5 ja panemaan merkille, mitä Moroni päätti sisällyttää jerediläisten aikakirjasta tekemäänsä lyhennelmään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Jos sinulla on käytettävissäsi kuva Babylonin tornista, voisit laittaa sen näkyviin. Pyydä oppilaita esittämään lyhyesti, mitä he tietävät siitä tornista, johon viitataan jakeessa Et. 1:5, ja mitä tapahtui niille, jotka yrittivät rakentaa sitä. (Tornia nimitetään Babylonin torniksi. Herra sekoitti niiden ihmisten kielen, jotka yrittivät rakentaa tornia, ja hajotti heidät heidän jumalattomuutensa vuoksi; ks. 1. Moos. 11:1–9.)

Voisit auttaa oppilaita ymmärtämään, miten jerediläisten ja nefiläisten historiat liittyvät yhteen, pyytämällä heitä tarkastelemaan Mormonin kirjan kirjanmerkin (varastonumero 32336 130) aikataulukkoa. Selitä, että Moroni aloitti kertomuksensa jerediläisten historiasta kirjoittamalla muistiin profeetta Eterin esivanhemmat. Eter oli kirjoittanut historian 24 kultalevylle. Moroni kirjoitti muistiin Eterin esivanhemmat aina mieheen nimeltä Jered asti. Jered eli Babylonin tornin aikaan.

Eter 1:33–43

Jeredin veljen rukousten ansiosta hänen perheensä ja ystävänsä saavat armon ja johdatusta

Kysy oppilailta, onko kukaan heistä ollut koskaan paikassa, missä he eivät pystyneet ymmärtämään sitä kieltä, jota ihmiset heidän ympärillään puhuivat. Pyydä heitä kertomaan, miltä heistä tuntui siinä tilanteessa. Pyydä heitä sitten kuvittelemaan, miltä Babylonin tornin luona olleista ihmisistä on mahtanut tuntua, kun he käsittivät, että kielten sekoittaminen koskisi jokaisen kieltä. Pyydä heitä pohtimaan itsekseen seuraavia kysymyksiä:

  • Jos olisit itse siinä tilanteessa, kenen kanssa kommunikoimista kaipaisit eniten? Miksi?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 1:33–34. Ennen kuin he lukevat, pyydä heitä panemaan merkille, 1) keiden kanssa Jered halusi pystyä kommunikoimaan ja 2) kuinka hän ehdotti, että ongelma ratkaistaisiin. (Hän halusi pystyä kommunikoimaan perheensä kanssa, ja hän pyysi veljeään rukoilemaan, ettei heidän kieltään sekoitettaisi.) Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kysy:

  • Mitä teidän mielestänne ilmaus ”huuda Herran puoleen” merkitsee?

  • Mitä saatte tietää kohdan Et. 1:33–34 perusteella siitä, kuinka Jered suhtautui veljeensä ja veljensä rukouksiin?

Jaa luokka pareihin. Pyydä kutakin paria lukemaan keskenään vuorotellen ääneen jakeet Et. 1:35–42. Pyydä heitä panemaan merkille Jeredin veljen rukoukset ja Herran vastaukset niihin rukouksiin. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea, kysy:

  • Mikä Jeredin veljen rukouksissa tekee teihin vaikutuksen?

  • Kuinka Herra vastasi Jeredin veljen rukouksiin?

  • Mitä periaatteita voimme oppia siitä, millä tavalla Jeredin veli rukoili, ja siitä, millä tavalla Herra vastasi hänen rukouksiinsa? (Kun oppilaat kertovat ajatuksiaan, kannusta heitä pohtimaan taivaallisen Isän heitä kohtaan osoittamaa laupeutta ja rakkautta. Kirjoita taululle seuraava periaate: Kun me johdonmukaisesti huudamme Jumalan puoleen uskossa, Hän osoittaa meitä kohtaan laupeutta.)

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset. (Tai voisit antaa ne monisteena tai lukea ne ääneen hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa ne.)

Millä tavoin taivaallisen Isän puoleen huutaminen eroaa siitä että vain ”pitää rukouksen”?

Milloin olet tuntenut taivaallisen Isän osoittavan laupeutta vastauksena rukoukseen? Milloin perheenjäsenet tai ystävät ovat kertoneet sinulle taivaallisen Isän laupeudesta vastauksena rukoukseen?

Mitä Jumalan vastaukset rukouksiimme opettavat meille siitä, mitä Hän tuntee meitä kohtaan?

Mitä voit tehdä saadaksesi rukouksesi merkityksellisemmiksi?

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan vastaukset näihin kysymyksiin. Voisit antaa heille mahdollisuuden kertoa, mitä he ovat kirjoittaneet. Todista, että tiedät taivaallisen Isän rakastavan meitä ja haluavan siunata meitä, kun huudamme Hänen puoleensa säännöllisesti.

Selitä, että luvun Et. 1 kertomus voi antaa meille lisänäkemystä Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan ja siunauksista, jotka tulevat rukouksen kautta. Pyydä oppilaita tarkastelemaan itsekseen jakeita Et. 1:34, 36, 38 ja panemaan merkille, mitä Jered pyysi veljeään anomaan rukouksissaan. Kehota yhtä oppilasta toimimaan kirjurina ja kirjoittamaan oppilaiden vastaukset taululle. Voisit ehdottaa, että kirjuri kirjoittaa nämä vastaukset taululle kirjoittamasi periaatteen sanojen ”huudamme Jumalan puoleen” alle.

Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeen Et. 1:38 loppupuolella ilmauksen ”olkaamme uskollisia Herralle”. Tähdennä, että Jeredin ja hänen veljensä teot osoittavat heidän uskonsa Herraan ja heidän halukkuutensa olla kuuliaisia Häntä kohtaan. He pyysivät uskossa niitä siunauksia, joita he tarvitsivat.

Kehota oppilaita tarkastelemaan itsekseen jakeita Et. 1:35, 37, 40–42 ja panemaan merkille, millä tavoin Jumala siunasi Jerediä ja tämän veljeä ja heidän perhettään ja ystäviään. Pyydä kirjurina toimivaa oppilasta kirjoittamaan oppilaiden huomaamat asiat taululle kirjoittamasi periaatteen sanan laupeutta alle. Varmista, että oppilaat huomaavat Jeredin veljen pyyntöjen ja Herran antamien siunausten välisen yhteyden.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 1:43. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia Jumala lupasi, vaikka Jeredin veli ei ollut erikseen pyytänyt niitä.

  • Mitä muita siunauksia Herra lupasi kansalle? (Jered pyysi, että hänen veljensä kysyisi Herralta, minne heidän pitäisi mennä. Jered oli ajatellut, että Herra voisi johdattaa heidät maahan, joka olisi ”oivallisempi kuin mikään muu koko maailmassa” [Et. 1:38]. Herra lupasi johdattaa heidät lupauksen maahan. Lisäksi Hän antoi heille täsmälliset ohjeet siitä, kuinka heidän tulee tehdä alkuvalmistelut matkaansa varten. Hän myös lupasi, että Hän nostaisi suuren kansakunnan heidän perheistään ja ettei maan päällä tulisi olemaan suurempaa kansakuntaa.)

Kehota oppilaita ottamaan esiin kohta 2. Nefi 4:35. (Voisit ehdottaa, että he merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Et. 1:43 viereen kohdan 2. Nefi 4:35.) Pyydä heitä sitten lukemaan itsekseen kohdat 2. Nefi 4:35 ja Et. 1:43 sekä panemaan merkille, mitä nämä jakeet opettavat siunauksista, joita Jumala antaa meille vastauksena rukouksiimme.

  • Mitä Nefi opettaa kohdassa 2. Nefi 4:35 Jumalan vastauksista rukoukseen? (Jumala antaa auliisti niille, jotka etsivät Häntä rukouksessa.) Kuinka jakeessa Et. 1:43 kerrotut asiat vahvistavat sen, mitä Nefi julisti jakeessa 2. Nefi 4:35?

  • Minkä syyn Herra antoi jakeessa Et. 1:43 luvatessaan enemmän siunauksia kuin jerediläiset olivat pyytäneet? (Herra lupasi lisää siunauksia, koska he olivat olleet uskollisia rukouksissaan. Voisit ehdottaa, että oppilaat korostavat kohdassa Et. 1:43 seuraavan ilmauksen: ”koska olet näin pitkän aikaa huutanut minun puoleeni”.)

  • Minkä periaatteen me voimme oppia jakeesta Et. 1:43? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi tunnistaa seuraava periaate: Jos säännöllisesti rukoilemme Jumalaa uskossa, me voimme saada enemmän siunauksia kuin ne, joita olemme pyytäneet. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Milloin olette nähneet tämän periaatteen omassa elämässänne tai jonkun tuntemanne ihmisen elämässä?

Kun oppilaat ovat kertoneet vastauksensa, voisit kertoa esimerkkejä omasta elämästäsi tai muiden elämästä. Profeetta Joseph Smith on hyvä esimerkki tästä periaatteesta. Hän sai enemmän siunauksia kuin mitä hän pyysi, kun hän rukoili tietääkseen, mikä kirkko on oikea (ks. JS–H 10–20), ja kun hän rukoili tietääkseen, mikä on hänen asemansa Herran edessä (ks. JS–H 29–47).

Kannusta lopuksi oppilaita pyrkimään siihen, että he rukoilevat entistä vilpittömämmin. Kannusta heitä myös muistamaan, että taivaallinen Isä on täynnä laupeutta ja että Hän vastaa heidän rukouksiinsa heidän uskollisuutensa mukaan ja sen mukaan, minkä Hän tietää tuovan suurimpia siunauksia heidän elämäänsä.

Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Jaa luokka pareihin. Anna oppilaille aikaa auttaa toisiaan kertaamaan Mormonin kirjan kaikkien 25 hallittavan kohdan viitteet ja avainilmaukset. Voisit ehdottaa, että he esittävät toisilleen kysymyksiä pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien korttien avulla (ks. pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaamisvihje oppiaiheen 45 lopussa). Anna heille sitten kohtiin liittyvä testi, jossa voisit käyttää hallittavien kohtien korteissa annettuja vihjeitä. Käykää testin oikeat vastaukset läpi yhdessä. Pyydä oppilaita merkitsemään muistiin, mitä kohtia heidän on tarpeen kerrata, ja kannusta heitä opiskelemaan itsekseen. Seminaarivuoden lähestyessä loppua voisit pitää viimeisen Mormonin kirjan hallittavia kohtia koskevan kokeen.

Huom. Voit pitää tämän toiminnan oppitunnin alussa tai lopussa. Jos käytät tätä toimintaa oppitunnin alussa, pidä se lyhyenä, jotta aikaa jää oppiaiheelle. Muita kertaustoimintoja on liitteenä tämän oppikirjan lopussa.

Kommentteja ja taustatietoja

Eter 1:34–35. Mikä on Jeredin veljen nimi?

Vanhin George Reynolds seitsemänkymmenen koorumista on esittänyt seuraavan kertomuksen, joka osoittaa, että Jeredin veljen nimi ilmoitettiin profeetta Joseph Smithille:

”Asuessaan Kirtlandissa vanhin Reynolds Cahoon sai pojan. Eräänä päivänä, kun presidentti Joseph Smith kulki hänen talonsa ohi, hän pyysi profeettaa astumaan sisään ja antamaan pojalle siunauksen ja nimen. Joseph teki tämän ja antoi pojalle nimen Mahonri Moriankumer. Kun hän oli päättänyt siunauksen, hän asetti lapsen vuoteelle, kääntyi vanhin Cahoonin puoleen ja sanoi: ’Nimi, jonka annoin pojallesi, on Jeredin veljen nimi; Herra osoitti sen juuri minulle.’ Vanhin William F. Cahoon, joka oli lähellä, kuuli profeetan sanovan näin isälleen, ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun Jeredin veljen nimi tuli tietoon kirkossa tänä taloudenhoitokautena.” (”The Jaredites”, Juvenile Instructor, 1. toukokuuta 1892, s. 282.)

Eter 1:43. ”Olet näin pitkän aikaa huutanut minun puoleeni”

Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut, että meidän tulee rukoilla voimallisesti ja toistuvasti:

”Saatteko vastauksia rukouksiinne? Ellette saa, te ette ehkä ole maksaneet vaadittavaa hintaa. Lausutteko muutamia latteita sanoja ja kuluneita fraaseja vai puhutteko Herralle läheisesti? Rukoiletteko te silloin tällöin, vaikka teidän pitäisi rukoilla säännöllisesti, usein, lakkaamatta? Tarjoatteko raskaiden velkojen maksamiseksi pennosia, vaikka teidän pitäisi antaa dollareita sen velvoitteen poistamiseksi?

Kun rukoilette, puhutteko te ainoastaan vai kuunteletteko te myös? Vapahtajanne on sanonut: ’Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.’ (Ilm. 3:20.)” (”Prayer”, New Era, maaliskuu 1978, s. 17.)

Tulosta