Kirjasto
Oppiaihe 110: Helaman 8–9


Oppiaihe 110

Helaman 8–9

Johdanto

Kun Nefi oli julistanut, että ihmisten täytyy tehdä parannus tai tuhoutua, turmeltuneet tuomarit kiihottivat monia kansasta häntä vastaan. Jotkut ihmiset puolustivat häntä rohkeasti. Nefi opetti, että ne, jotka hylkäävät hänen todistuksensa, hylkäävät myös kaikkien niiden profeettojen todistukset, jotka olivat tulleet ennen häntä ja jotka kaikki olivat todistaneet Jeesuksesta Kristuksesta. Todistaakseen olevansa profeetta Nefi paljasti, että ylituomari oli murhattu. Kun Nefin sanat vahvistettiin, jotkut hyväksyivät hänet profeetaksi.

Opetusehdotuksia

Helaman 8:1–10

Turmeltuneet tuomarit yrittävät kiihottaa kansaa Nefiä vastaan

  • Mitkä vaikutteet pyrkivät taivuttelemaan teitä olemaan uskomatta profeettojen sanoihin?

Samalla kun oppilaat keskustelevat tästä kysymyksestä, pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan heidän vastauksiaan taululle. Kehota oppilaita panemaan merkille oivalluksia siitä, mitä heidän pitäisi tehdä, kun he kohtaavat samanlaisia vaikutteita kuin ne, joista he lukevat tänään luvusta Hel. 8.

Muistuta oppilaille, että Nefi esitti rohkeasti kansalleen sanoman parannuksesta (ks. Hel. 7). Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Hel. 8:1–6. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miten tuomarit suhtautuivat Nefin opetukseen. Voisit tuoda esiin, että jotkut tuomareista kuuluivat Gadiantonin salaliittoon.

  • Mikä oli tuomarien sanoma kansalle? (He yrittivät saada ihmiset vihastumaan Nefiin.)

  • Miksi tuomarit kohdan Hel. 8:4 mukaan eivät halunneet rangaista Nefiä?

Pyydä oppilaita miettimään, mitä he tekisivät, jos joku yrittäisi taivutella heitä olemaan välittämättä profeettojen sanoista.

Kerro oppilaille, että jotkut ihmiset puhuivat tuomarien ajatuksia vastaan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 8:7–9. Tähdennä, että joidenkin väkijoukossa olleiden tavoin me voimme kohottaa äänemme tukeaksemme profeettaa silloinkin, kun se ei ole suosittua.

  • Onko elämässänne ollut hetkiä, jolloin olette kohottaneet äänenne tukeaksenne elävää profeettaa, vaikka hänen opetuksensa eivät ole olleet suosittuja? Kuinka se on vaikuttanut elämäänne? Kuinka se on vaikuttanut muihin?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Hel. 8:10 ja etsimään, mikä vaikutus näiden ihmisten sanoilla oli.

  • Mikä vaikutus oli sillä, että jotkut tukivat profeettaa? Mistähän syystä meidän on nykyään tärkeää tehdä niin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Meidän on muistettava Edmund Burken sanat: ’Pahuuden voittoon ei tarvita muuta kuin se, että hyvät ihmiset eivät tee mitään’ [julkaisussa Familiar Quotations, toim. John Bartlett, 1980, s. ix]. Meidän on yhdessä muiden huolestuneiden kansalaisten kanssa kautta maailman korotettava äänemme vastustamaan nykyisiä suuntauksia. Meidän on kerrottava tiedotusvälineiden vastenmielisen tarjonnan rahoittajille, että nyt riittää. Meidän on tuettava ohjelmia ja tuotteita, jotka ovat myönteisiä ja kohottavia. Liittymällä yhteen naapurien ja ystävien kanssa, jotka ovat yhtä huolestuneita kuin mekin, voimme lähettää vastuussa oleville selvän sanoman.” (Ks. ”Antakaamme äänemme kuulua”, Liahona, marraskuu 2003, s. 18.)

  • Kuinka voimme vastustaa vaikutteita, jotka yrittävät taivutella meidät kääntymään profeettojen sanoja vastaan?

  • Mitä soveliaita tapoja on puhua pahan vaikutuksia vastaan ja profeettojen sanojen puolesta?

Kehota oppilaita kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat puolustautuneet tai joku heidän tuntemansa ihminen on puolustautunut sellaisia vaikutteita vastaan.

Helaman 8:11–24

Helaman opettaa, että kaikki profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 8:13. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Nefi sanoi ihmisten kieltävän. Näytä oppilaille kuvaa Mooses ja pronssikäärme (62202; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 16). Pyydä heitä lukemaan Hel. 8:14–15 ja huomaamaan, mitä Mooses opetti Vapahtajasta.

Kuva
Mooses ja pronssikäärme
  • Millä tavoin ihminen voi katsoa Jumalan Poikaan uskoen?

  • Kohdan Hel. 8:15 ilmaus ”murtunein mielin” tarkoittaa sitä, että on nöyrä, tekee parannuksen ja on vastaanottavainen Herran tahdolle. Miksi tämä asenne on välttämätön, kun katsomme Vapahtajaan?

  • Kuinka tieto Vapahtajan tehtävästä voi auttaa meitä vastustamaan pahaa?

Kehota oppilaita esittämään jakeen Hel. 8:15 opetus omin sanoin. He voisivat esimerkiksi sanoa, että jos me keskitymme Jeesukseen Kristukseen ja osoitamme uskoa Häneen, me saamme iankaikkisen elämän.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 8:16. Kehota luokkaa seuraamaan mukana ja tunnistamaan, ketkä muut ovat opettaneet kohdassa Hel. 8:15 ilmaistua sanomaa. Pyydä oppilaita sitten pikaisesti tutkimaan jakeista Hel. 8:17–22, ketkä muut profeetat ovat todistaneet Kristuksesta. Kehota oppilaita miettimään niitä monia muinaisten profeettojen ja myöhempien aikojen profeettojen todistuksia Jeesuksesta Kristuksesta, joita he ovat lukeneet tai kuulleet.

Selitä, että monet hylkäsivät Nefin ja hänen sanomansa. Kehota oppilaita lukemaan Hel. 8:24–26 ja tunnistamaan, mitä seurauksia nefiläiset kohtasivat, koska he hylkäsivät profeettojen todistukset.

  • Miksihän ne, jotka johdonmukaisesti kieltävät totuuden ja kapinoivat Jumalaa vastaan, kohtaavat niin vakavia seurauksia?

  • Milloin profeetan sanoma on auttanut teitä kääntymään Herran puoleen?

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he voivat edistyä pyrkimyksissään kääntyä Vapahtajan puoleen. Kannusta heitä keskittymään yhteen tapaan, jolla he aikovat edistyä seuraavalla viikolla.

Helaman 8:25–9:41

Nefi paljastaa, että ylituomari on murhattu

Tiivistä Hel. 8:25–28 selittämällä, että todisteena siitä, että ihmiset olivat synnillisessä tilassa ja että Nefi puhui Jumalan sanaa, Nefi paljasti, että ylituomari oli murhattu. Jaa luokka pareihin. Kehota jokaista paria kuvittelemaan, että he ovat etsiviä, jotka yrittävät saada selville, kuka murhasi ylituomarin. Kirjoita seuraavat kysymykset taululle tai laadi niistä moniste kullekin parille.

Tutkinnan ensimmäinen päivä:

  1. Kun viisi miestä tutkivat Nefin väitteitä, mitä he saivat selville? Miksi he kaatuivat maahan? (Ks. Hel. 9:1–5.)

  2. Keitä kansa epäili murhaajiksi? (Ks. Hel. 9:7–9.)

Tutkinnan toinen päivä:

  1. Ketkä vapautettiin? (Ks. Hel. 9:10–13, 18.)

  2. Ketä syytettiin? (Ks. Hel. 9:16–17, 19.)

  3. Mitä lisätietoja Nefi antoi? (Ks. Hel. 9:25–36.)

  4. Kuka oli murhaaja? (Ks. Hel. 9:37–38.)

Kehota pareja etsimään vastaukset kysymyksiin 1 ja 2. Kun heillä on ollut riittävästi aikaa, kysy:

  • Kun viisi miestä löysivät murhatun ylituomarin, mitä he uskoivat? Mitä he pelkäsivät? (Ks. Hel. 9:5.)

Kehota pareja vastaamaan muihin kysymyksiin ja viimeistelemään tutkimuksensa. Kysy sitten:

  • Mitä Seantum Nefin mukaan sanoisi tunnustettuaan syyllisyytensä? (Ks. Hel. 9:36.)

  • Miksi jotkut ihmiset kohdan Hel. 9:39–41 mukaan uskoivat Nefiä?

Pyydä oppilaita kertomaan lyhyesti, mitä he ovat oppineet profeettojen sanoista luvun Hel. 9 pohjalta. Oppilaat saattavat ilmaista monia eri ajatuksia, mutta varmista, että he tunnistavat seuraavan periaatteen: Profeettojen sanat toteutuvat. Voisit vahvistaa tätä totuutta pyytämällä oppilaita lukemaan OL 1:37–38.

  • Mitkä kokemukset ovat vahvistaneet todistustanne siitä, että meillä on nykyään maan päällä tosi profeettoja?

Lausu lopuksi todistuksesi siitä, että profeettojen sanat toteutuvat.

Kommentteja ja taustatietoja

Helaman 8:14–15. Pronssinen käärme

Kun Nefi kertoi Mooseksen nostaneen korkealle ”pronssisen käärmeen”, hän viittasi tilanteeseen, jolloin Israelin lapsia vaivasivat myrkkykäärmeet (ks. 4. Moos. 21:6–9). Israelilaisten vaiva sai alkunsa siitä, että he olivat puhuneet pahaa Jumalasta ja Hänen profeetastaan (ks. 4. Moos. 21:5). Ne, jotka katsoivat pronssiseen käärmeeseen, paranivat, ja ne, jotka päättivät olla katsomatta siihen, menehtyivät (ks. 4. Moos. 21:9; 1. Nefi 17:41).

Niiden israelilaisten tavoin monet Nefin ajan ihmisistä puhuivat Jumalaa ja Hänen profeettaansa vastaan. Kun Nefi viittasi kertomukseen pronssisesta käärmeestä, hän tähdensi, että hänen kansansa pitäisi ”[katsoa] Jumalan Poikaan uskoen” ja elää (Hel. 8:15; ks. myös Joh. 3:14–15, jossa Jeesus Kristus itse mainitsi pronssisen käärmeen olevan vertauskuva Hänen tulevasta ristiinnaulitsemisestaan). Sitten Nefi muistutti kansalle, että kaikki profeetat olivat todistaneet Kristuksesta (ks. Hel. 8:16–23).

Tulosta