Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Eter 4–12 (Viikko 30)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Eter 4–12 (Viikko 30)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Et. 4–12 (viikko 30), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Eter 4–5)

Moroni sinetöi Jeredin veljen kirjoitukset ja opetti, mitkä ehdot meidän on täytettävä ennen kuin saamme kyseisen aikakirjan. Näiden opetusten pohjalta oppilaat oppivat, että kun osoitamme suurta uskoa Herran sanaan, Hän siunaa meitä antamalla lisää ilmoitusta.

Päivä 2 (Eter 6)

Jerediläisten esimerkistä näiden osoittaessa uskoa Herraan kulkiessaan laivoillaan ”suurten vesien poikki” (Et. 6:3) oppilaat oppivat, että kun me turvaamme Herraan ja teemme Hänen tahtonsa, Hän ohjaa meidän elämäämme. Tuulet puhalsivat laivat luvattuun maahan, ja oppilaat oppivat, että jos me turvaamme Herraan, vastoinkäymiset ja vaikeudet voivat auttaa meitä edistymään ja saavuttamaan luvatut siunaukset.

Päivä 3 (Eter 7–11)

Kun jerediläiset eivät piitanneet Jeredin veljen varoituksesta vaan päättivät saada kuninkaan, oppilaat huomasivat, että profeettojen sanojen hylkääminen johtaa orjuuteen. Sule oli kuningas, joka hallitsi vanhurskaudessa. Kun hänen kansansa alkoi tehdä parannusta ja kuunnella profeettoja, se alkoi menestyä. Oppilaat oppivat, että kun teemme parannuksen pahoista teoistamme, me alamme menestyä. Lopulta jerediläiset lankesivat jumalattomuuteen ja olivat esimerkkinä siitä totuudesta, että salaliittojen tukeminen johtaa yhteiskuntien tuhoon.

Päivä 4 (Eter 12)

Profeetta Eteriltä oppilaat oppivat, että kun meillä on toivo ja usko Jeesukseen Kristukseen, me saamme voiman olla lujia ja tehdä runsaasti hyviä tekoja. Moroni kirjoitti, että jos haluamme saada todistuksen, niin meidän tulee ensin osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Herran vastauksesta Moronin huolenaiheisiin, jotka koskivat hänen ja Mormonin kirjan muiden kirjoittajien heikkoutta kirjoittamisessa, oppilaat oppivat, että jos me nöyrrymme ja osoitamme uskoa Herraan, niin sitten Hän tekee sen, mikä on meissä heikkoa, vahvaksi.

Johdanto

Tässä oppiaiheessa keskitytään jakeisiin Et. 12:23–41. Moroni opetti, miksi ihmisillä on heikkouksia ja mitä heidän täytyy tehdä niiden voittamiseksi.

Opetusehdotuksia

Eter 4–11; 12:6

Jerediläiset menestyvät, ja heitä siunataan, kun he ovat vanhurskaita

Anna kolmelle oppilaalle tehtäväksi kerrata ja esittää lyhyesti seuraavat luvut käyttäen apunaan lukujen tiivistelmiä: Et. 4–5; Et. 6; ja Et. 7–11. Pyydä jotakuta muuta oppilasta kertaamaan kohta Et. 12:6. Pyydä heitä kertomaan luokalle yksi tai kaksi periaatetta, jotka he ovat oppineet.

Eter 12:23–41

Moroni ilmaisee kantavansa huolta siitä, kuinka pakanat suhtautuvat Mormonin kirjaan

Kirjoita taulun toiselle puolelle sana vahva ja toiselle puolelle sana heikko. Anna oppilaille hetki aikaa pohdiskella, mitkä heidän mielestään ovat heidän vahvuutensa ja mitkä heidän mielestään ovat heidän heikkouksiaan tai puutteitaan. Selitä, että luvussa Et. 12 Moroni opetti, kuinka meidän heikkoutemme voi tulla vahvaksi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 12:23–25 ja pyydä luokkaa mainitsemaan, mikä heikkous Moronin mielestä hänellä ja Mormonin kirjan muilla kirjoittajilla oli. Esitä sitten oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Minkä heikkouden Moroni mainitsi näissä jakeissa?

  • Mitä Moronin kantaman huolen mukaan tapahtuisi niiden ihmisten heikkouden tähden, jotka kirjoittivat Mormonin kirjan?

Kun oppilaat ovat vastanneet, pyydä heitä lukemaan itsekseen Herran vastaus Moronin huolenaiheeseen kohdassa Et. 12:26–27 ja panemaan merkille, miksi Jumala antaa meille heikkouksia. Kun oppilaat ovat ehtineet lukea jakeet, muistuta heitä siitä, että Et. 12:27 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin sana heikkous näissä jakeissa pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraava lainaus:

”Kun pyhissä kirjoituksissa puhutaan ihmisen ’heikkoudesta’, tämä sana pitää sisällään sen yleisen mutta välttämättömän heikkouden, joka luontaisesti kuuluu yleiseen inhimilliseen tilaan, jossa lihalla on alituinen vaikutus henkeen. – – Heikkous pitää kuitenkin sisällään myös meidän erityiset, henkilökohtaiset heikkoutemme, jotka meidän odotetaan voittavan.” (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 84.)

Sinun on ehkä tarpeen selittää, että se yleinen inhimillinen tila, josta vanhin Maxwell puhui, viittaa siihen heikkouteen, joka tulee ihmisille Aadamin lankeemuksen myötä. Lankeemuksen vuoksi olemme kaikki alttiita kiusauksille ja inhimilliselle epätäydellisyydelle omien henkilökohtaisten puutteidemme lisäksi.

Kehota oppilaita tunnistamaan periaate, jota opetetaan jakeessa Et. 12:27. (Jos me nöyrrymme ja osoitamme uskoa Herraan, niin Hän tekee sen, mikä on heikkoa, meissä vahvaksi.)

Kannusta oppilaita soveltamaan käytännössä tätä kohdassa Et. 12:27 opetettua periaatetta kirjoittamalla taululle seuraavaa:

1. Tunnistan heikkouteni 2. Nöyrryn 3. Osoitan uskoa Kristukseen

Kehota oppilaita kirjoittamaan nämä ilmaukset paperilapun ylälaitaan. Pyydä oppilaita pohtimaan ja kirjoittamaan sopivan otsikon alle nyt tai myöhemmin 1) heikkous, joka heillä mielestään on, 2) kuinka he voivat nöyrtyä kyseisen heikkouden kohdalla ja 3) kuinka he voivat osoittaa uskoa Kristukseen, jotta he voivat saada Hänen apuaan eli armoaan sen heikkouden voittamiseen, jonka he ovat kirjoittaneet.

Kun oppilaat ovat tehneet niin, kannusta heitä laittamaan paperilappu oman päiväkirjansa väliin tai johonkin muuhun paikkaan, josta he näkevät sen usein ja saavat muistutuksen siitä, mihin he haluavat pyrkiä. Todista oppilaille, että kun he pyrkivät nöyrästi voittamaan heikkoutensa, Herra auttaa tekemään ”sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (Et. 12:27).

Kehota oppilaita lukemaan Et. 12:26, 28 saadakseen selville, mitä muuta Herra vastasi Moronin huolenaiheisiin, jotka koskivat hänen heikkouksiaan kirjoittamisessa. Voisit esittää seuraavat kysymykset:

  • Kohdassa Et. 12:26 Moroni mainitsi sävyisyyden, mikä tarkoittaa sitä, että on lempeä, nöyrä ja alistuvainen Jumalan tahtoon. Miksihän siihen, että katsoo muiden ihmisten heikkouksia läpi sormien, vaaditaan sävyisyyttä?

  • Kuinka Herran armo (Hänen apunsa eli jumalallinen kaiken mahdollistava voima) voi auttaa meitä siinä, ettemme käytä muiden ihmisten heikkouksia hyödyksemme?

Tähdennä sitä, että kun me kasvatamme itsessämme uskoa, toivoa ja rakkautta, niin Herran armo auttaa meitä kohdatessamme heikkouksia muissa ihmisissä. Tiivistä Et. 12:29–32 selittämällä, että Moroni kertasi, miten tärkeää on osoittaa uskoa ja että sen myötä tulevat todistus ja ihmeet. Pyydä oppilaita lukemaan Et. 12:33–35 ja huomaamaan, mitä Moroni kirjoitti rakkauden osoittamisen tärkeydestä.

Kysy: Miksi on tärkeää, että meillä on rakkautta, kun kohtaamme heikkouksia muissa ihmisissä?

Kehota oppilaita kertomaan jollekulle toiselle oppilaalle, mitä he tekevät pyrkiessään saamaan Jeesuksen Kristuksen armon täydellisemmin elämäänsä. Mikäli jää aikaa, voisit kehottaa muutamia oppilaita kertomaan luokalle, kuinka se, että he ovat pyrkineet olemaan lähempänä Jeesusta Kristusta, on vaikuttanut heidän elämäänsä.

Seuraava viikko (Eter 13Moroni 7)

Kun oppilaat valmistautuvat opiskelemaan seuraavaa lukualuetta, kannusta heitä miettimään seuraavaa: Mitä jos kaikki ystävänne ja sukulaisenne saisivat surmansa ja te olisitte eloonjääneistä ainoa, joka olisi uskollinen Jeesuksen Kristuksen evankeliumille? Sekä Eter että Moroni kokivat tämänkaltaista yksinäisyyttä. Kuinka te voitte kestää kaikki koettelemukset ja saada iankaikkisen elämän? Luvussa Moroni 7 selitetään, kuinka usko, toivo ja rakkaus ovat välttämättömiä näiden lahjojen saamiseksi.

Tulosta