Kirjasto
Oppiaihe 64: Moosia 23–24


Oppiaihe 64

Moosia 23–24

Johdanto

Kun Alma ja hänen kansansa olivat paenneet kuningas Nooan sotajoukkoa, he perustivat vanhurskaan kaupungin. Vaikka he olivat kääntyneet evankeliumiin, he kokivat ahdinkoja ja haasteita. Lamanilaiset saattoivat heidät orjuuteen. Kun Alma ja hänen kansansa osoittivat uskoa ja kärsivällisyyttä, Herra kevensi heidän kuormiaan ja lopulta vapautti heidät orjuudesta. (Huomaa, että luvut Moosia 23–24 kattavat likimäärin saman ajanjakson kuin luvut Moosia 19–22.)

Opetusehdotuksia

Moosia 23:1–20

Herra auttaa Almaa ja hänen kansaansa pakenemaan kuningas Nooan sotajoukkoa ja perustamaan vanhurskaan kaupungin

Kuva
Alma Baptizes in the Waters of Mormon

Näytä oppilaille kuvaa Alma kastaa Mormonin vesissä (62332; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 76). Pyydä yhtä oppilasta kertomaan luokalle, mitä hän tietää miehestä, joka kuvassa on kastamassa muita. (Jos oppilaiden on vaikea vastata, voisit ehdottaa, että he lukevat luvun Moosia 18 tiivistelmän muistaakseen kertomuksen Almasta ja hänen kansastaan Mormonin vesien luona.)

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota kutakin paria lukemaan vuorotellen jakeet Moosia 23:1–5, 19. Pyydä heitä panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka Herra siunasi Almaa ja hänen kansaansa, kun nämä tekivät parannuksen ja päättivät elää vanhurskaasti. (Voisit ehdottaa, että he merkitsevät nämä ilmaukset.) Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

Pyydä oppilaita katsomaan piirrostaan, jossa näkyy katsaus lukujen Moosia 7–24 matkoihin. Kehota heitä piirtämään piirrokseensa oikeaan kohtaan Helamin maa. Pyydä heitä myös piirtämään nuoli, joka johtaa Mormonin vesien luota Helamin maahan, ja kirjoittamaan tähän nuoleen ”Alma ja hänen kansansa lähtevät”. (Valmis piirros on liitteenä tämän oppikirjan lopussa.)

Kuva
journeys in Mosiah 7–24

Selitä lyhyesti, että kohdassa Moosia 23:6–14 kerrotaan, että Alma torjui kansan pyynnön, kun se pyysi häntä kuninkaakseen. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 23:9–10, 12. Pyydä luokkaa panemaan merkille, millainen vaikutus Alman kuvauksen mukaan kuningas Nooalla oli häneen ja hänen kansaansa. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

  • Mitä ilmaukset ”jäin ansaan” ja ”olitte pahuuden siteissä” opettavat synnin vaikutuksista?

  • Miksi meidän on hyödyllistä käsittää, mitkä vaikutteet ovat johtaneet meidät syntiin aiemmin?

  • Kun olemme tehneet parannuksen, miksi saattaisi olla tärkeää muistaa, kuinka ”ankaraa” parannuksen tekeminen voi olla?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 23:13. Tähdennä Alman neuvoa pysyä ”lujina tässä vapaudessa, jolla teidät on tehty vapaiksi”.

  • Kuinka tämä jae soveltuu parannuksenteon prosessiin? (Auta oppilaita ymmärtämään, että kun Herra on kerran vapauttanut meidät synnistä ja koemme anteeksiannon vapautta, meidän täytyy tehdä vanhurskaita valintoja säilyttääksemme sen vapauden.)

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen kohtaa Moosia 23:14–18 ja panemaan merkille asioita, joita Alma opetti kansaansa tekemään, jotta he säilyttäisivät vapautensa. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 23:19–20. Pyydä luokkaa mainitsemaan ilmaus, joka osoittaa, että Herra siunasi kansaa, kun he päättivät elää vanhurskaasti (”menestyä tavattomasti”).

  • Kuinka tiivistäisitte sen, mitä olette oppineet Alman ja hänen kansansa kokemuksesta? (Oppilaat saattavat sanoa muun muassa seuraavan totuuden: Kun me teemme parannuksen ja päätämme elää vanhurskaasti, Herra siunaa meitä ja vapauttaa meidät pahuuden siteistä.)

  • Milloin olette nähneet tämän periaatteen toteutuvan omassa elämässänne tai jonkun ystävän tai perheenjäsenen elämässä? (Muistuta oppilaille, ettei heidän tarvitse kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.)

Kuva
Alma Baptizes in the Waters of Mormon

Moosia 23:21–29

Lamanilaisten sotajoukko ja Nooan jumalattomat papit saattavat Alman ja tämän kansan orjuuteen

Auta oppilaita ymmärtämään, että niiden, jotka ovat vanhurskaita, täytyy yhä kohdata koettelemuksia, pyytämällä oppilaita ajattelemaan sellaista aikaa elämässään, jolloin he ovat pystyneet samastumaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavaan lausumaan:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”[Koettelemukset ovat] tarpeellisia silloinkin, kun elätte kelvollisesti ja vanhurskaasti ja olette kuuliaisia Hänen [Jumalan] käskyilleen. Juuri kun kaikki näyttää sujuvan hyvin, haasteita ilmaantuu usein runsain määrin samanaikaisesti.” (”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 16.)

Pyydä oppilaita tutkimaan kohtaa Moosia 23:21–22 huomatakseen, miksi Herra sallisi niiden, jotka päättävät elää vanhurskaasti, kokea koettelemuksia ja vastoinkäymisiä. Kun oppilaat kertovat, mitä ovat löytäneet, auta heitä ymmärtämään, että Herra koettelee meidän kärsivällisyyttämme ja uskoamme auttaakseen meitä kasvattamaan luottamustamme Häneen.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seuraavat kysymykset pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa. Pyydä heitä pohtimaan näitä kysymyksiä, kun he tutkivat loppuosaa luvusta Moosia 23. Heidän ei pidä kirjoittaa vastauksiaan ennen kuin kehotat heitä tekemään niin myöhemmin oppiaiheen aikana.

  • Mitä koettelemuksia sinulla on tällä hetkellä?

  • Kuinka voit osoittaa uskoa ja luottamusta Jumalaan koettelemustesi hetkinä?

Pyydä oppilaita lukemaan Moosia 23:23–29. Kehota heitä panemaan merkille, millä tavoin Almaa ja hänen kansaansa koeteltiin ja mitä he tekivät osoittaakseen luottamuksensa Jumalaan.

  • Kuinka rukoileminen ja profeetan neuvojen noudattaminen voivat auttaa meitä koettelemuksen aikana? (Ne voivat auttaa meitä kasvamaan kärsivällisyydessä ja uskossa. Ne voivat myös auttaa meitä saamaan voimaa, henkilökohtaista ilmoitusta, rauhaa ja varmuutta, jotta voimme kestää koettelemuksemme tai vapautua niistä.)

Moosia 23:30–24:25

Alma ja hänen kansansa kärsivät vainoa, mutta Herra keventää heidän kuormansa ja vapauttaa heidät ihmeellisellä tavalla

Auta oppilaita ymmärtämään Amulonin sekä lamanilaisten ja näiden kuninkaan välinen suhde tiivistämällä kohdat Moosia 23:30–39 ja 24:1–7. Selitä, että Amulon oli sen kuningas Nooan jumalattomien pappien johtaja, joka oli karkottanut Alman, kun tämä tuki Abinadia. Amulon sekä muut jumalattomat papit ja heidän lamanilaiset vaimonsa olivat liittyneet lamanilaisiin. Amulon saavutti lamanilaisten kuninkaan suosion, ja sitten tämä nimitti hänet hallitsemaan Helamin maan kaikkia nefiläisiä, mukaan lukien Alman kansaa.

Pyydä yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja pyydä häntä laittamaan selkäänsä tyhjä reppu. (Oppilas tarvitsee omat pyhät kirjoituksensa.) Kysy oppilaalta, kuinka helppoa olisi kantaa tyhjää reppua loppupäivän ajan. Pyydä tätä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 24:8–11. Joka kerta, kun oppilas lukee jotakin, mikä olisi voinut olla koettelemus Almalle ja hänen kansalleen, pane reppuun kivi tai muu painava esine. Kun oppilas on lukenut jakeet, kysy häneltä, kuinka helppoa olisi kantaa täyteen pakattua reppua loppupäivän ajan. (Oppilaan tulee jäädä luokan eteen ja pitää selässään painavaa reppua, kunnes häntä pyydetään istuutumaan.) Kysy luokalta:

  • Mitä kivet tai painavat esineet repussa voisivat kuvata meidän elämässämme?

  • Miten tämänkaltaiset kuormat vaikuttavat meihin?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 24:10–12. Kehota luokkaa panemaan merkille, mitä Alman kansa teki saadakseen apua kuormiensa kanssa. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Kuinka rukous voi auttaa meitä, kun meillä on vaikeita kuormia?

  • Kun kohtaamme koettelemuksia, miksi saattaisi olla lohdullista tietää, että Jumala tietää meidän sydämemme ajatukset?

Kehota oppilaita lukemaan Moosia 24:13–15 saadakseen selville, mitä tapahtui Alman kansalle, kun he jatkoivat avun pyytämistä rukoilemalla.

  • Mitä Herra lupasi tehdä Alman kansan hyväksi? (Kun oppilaat vastaavat, voisit pyytää yhtä tai kahta oppilasta nostamaan reppua keventääkseen sitä kannattelevan oppilaan kuormaa – vertauskuvana siitä, kuinka Herra voi keventää meidän kuormiamme.) Kuinka tämä lupaus liittyy siihen liittoon, jonka he olivat tehneet Mormonin vesien luona? (Ks. Moosia 18:8–10.)

  • Miksi on hyödyllistä tietää, ettei Herra aina heti poista kuormiamme tai ota pois haasteitamme?

  • Mitä voimme oppia siitä tavasta, jolla Alma ja hänen kansansa suhtautuivat koettelemuksiinsa?

  • Milloin olette tunteneet, että Herra on antanut teille voimaa kestää jonkin koettelemuksen tai kantaa jonkin kuorman?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 24:16–17, 21. Pyydä heitä etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka edelleen kuvaavat, kuinka ihmiset suhtautuivat koettelemuksiinsa ja kuinka Herra auttoi heitä. Pyydä yhtä tai kahta oppilasta selittämään omin sanoin yhteyksiä, joita he näkevät ihmisten tekojen ja Herran tekojen välillä. Kirjoita taululle seuraava periaate: Kun me alistumme kärsivällisesti Herran tahtoon, Hän vahvistaa meitä ja vapauttaa meidät koettelemuksistamme omana aikanaan.

Pyydä luokan edessä olevaa oppilasta ottamaan reppu selästä. Pyydä häntä kuvailemaan, miltä tuntuu vapautua kuormasta. Pyydä samaa oppilasta lukemaan Moosia 24:21–22. Voisit pyytää oppilasta kertomaan, miksi hän pitää itselleen tärkeänä sitä, mitä kansa teki näissä jakeissa.

Tiivistä Moosia 24:18–25 selittämällä, että Alma ja hänen kansansa pystyivät pakenemaan, koska Herra vaivutti lamanilaiset syvään uneen. Sitten Herra johdatti Alman ja hänen kansansa Sarahemlaan, missä kuningas Moosia toivotti heidät iloiten tervetulleiksi. Alma ja hänen kansansa ”vuodattivat kiitoksensa Jumalalle” tietäen, ettei ”kukaan muu voinut heitä vapauttaa paitsi Herra, heidän Jumalansa” (Moosia 24:21; ks. myös Moosia 25:16).

Pyydä oppilaita piirtämään piirrokseensa, jossa näkyy katsaus lukujen Moosia 7–24 matkoihin, nuoli, joka johtaa Helamin maasta Sarahemlan maahan. Kehota heitä kirjoittamaan tämän matkan nimeksi ”Alman kansa pakenee”.

Katsaus lukujen Moosia 7–24 matkoihin

Kuva
journeys in Mosiah 7–24

Kehota lopuksi oppilaita kirjoittamaan vastauksensa niihin kahteen kysymykseen, jotka he kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa aiemmin oppiaiheen aikana. Pyydä heitä pohdiskelemaan koettelemuksiaan ja sitä, kuinka he voivat osoittaa uskoa ja luottamusta siihen, että Jumala auttaa heitä kestämään. Lausu todistuksesi siitä, että jos me alistumme kärsivällisesti Herran tahtoon, Hän vahvistaa meitä ja vapauttaa meidät koettelemuksistamme omana aikanaan. Voisit myös pyytää oppilaita kertomaan esimerkkejä siitä, kuinka Herra on vahvistanut heitä heidän koettelemuksissaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Moosia 21–24. Limhin kansan orjuutta verrataan Alman kansan orjuuteen

Limhin kansa

Alman kansa

Heidät saatettiin orjuuteen paljon verenvuodatuksen jälkeen (ks. Moosia 21:5–13).

Heidät saatettiin orjuuteen ilman verenvuodatusta (ks. Moosia 23:35–38).

Herra oli hidas kuulemaan heidän huutojaan heidän pahuutensa tähden (ks. Moosia 21:15).

Herra vastasi nopeasti heidän rukouksiinsa (ks. Moosia 23:10–13).

Heidän taakkojaan helpotettiin, koska Herra pehmitti lamanilaisten sydämen (ks. Moosia 21:15).

Herra vahvisti heitä, jotta he pystyivät helposti kantamaan kuormansa (ks. Moosia 24:14–15).

Gideon kehitteli pakosuunnitelman (ks. Moosia 21:36; 22:1–9).

Herra sanoi heille: ”Olkaa turvallisella mielellä, sillä huomispäivänä minä vapautan teidät orjuudesta” (Moosia 24:16).

He saivat vartijat juovuksiin (ks. Moosia 22:10).

Herra vaivutti vartijat uneen (ks. Moosia 24:19).

Moosia 23:21. Kuinka meidän koettelemuksemme voivat olla meille hyödyksi?

Vaikka Almaa seuranneet ihmiset olivat tehneet parannuksen ja olleet uskollisia, Herra salli lamanilaisten tilapäisesti sortaa heitä, jotta heidän kärsivällisyyttään ja uskoaan koeteltaisiin.

Vanhin Orson F. Whitney kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että kaikki, mitä me koemme, opettaa meille arvokkaita asioita:

”Mikään kärsimämme tuska, mikään kokemamme koettelemus ei mene hukkaan. Se palvelee opettajanamme, kehittää sellaisia ominaisuuksia kuin kärsivällisyys, usko, mielenlujuus ja nöyryys. Kaikki, mitä kärsimme, ja kaikki, mitä kestämme, etenkin kun kestämme sen kärsivällisesti, vahvistaa luonnettamme, puhdistaa sydäntämme, avartaa sieluamme ja tekee meistä lempeämpiä ja armeliaampia, kelvollisempia tulemaan kutsutuiksi Jumalan lapsiksi – – ja juuri murheen ja kärsimyksen, vaivan ja koettelemusten kautta me saamme sen koulutuksen, jota tulimme tänne hankkimaan ja joka tekee meistä enemmän taivaallisen Isämme ja Äitimme kaltaisia.” (Julkaisussa Spencer W. Kimball, Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 98.)

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt koettelemusten arvoa ja tarkoitusta edelleen:

”Kun nämä koettelemukset eivät ole seurausta tottelemattomuudestanne, ne todistavat, että Herra tuntee teidän olevan valmiita suurempaan kasvuun (ks. Sananl. 3:11–12). Tämän vuoksi Hän antaa kasvua, ymmärrystä ja myötätuntoa edistäviä koettelemuksia, jotka hiovat teitä ikuiseksi hyödyksenne. Päästäksenne sieltä, missä olette nyt, sinne minne Hän haluaa teidän pääsevän, teidän on venyttävä paljon, mikä yleensä tuo tullessaan epämukavuutta ja tuskaa.” (Ks. ”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 16.)

Moosia 24:15–16. Kuinka meidän asenteemme voi vaikuttaa henkilökohtaiseen kasvuumme, jota koettelemukset voivat saada aikaan?

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on kannustanut meitä luottamaan Herraan, kun kohtaamme haasteita:

”Herra on hyvin kiinnostunut teidän henkilökohtaisesta kasvustanne ja kehityksestänne. Teidän kehityksenne kiihtyy, kun auliisti annatte Hänen johtaa teidät kaikkien kohtaamienne kasvukokemusten läpi, halusittepa alun perin niitä kokemuksia tai ette. Kun panette turvanne Herraan, kun olette halukkaita keskittämään sydämenne ja mielenne Hänen tahtoonsa ja kun pyydätte Henkeä johtamaan teitä tekemään Hänen tahtonsa, teille taataan suurin mahdollinen onni elämän aikana ja antoisimmat saavutukset tässä kuolevaisuuden kokemuksessa. Jos teillä on epäilyksiä kaikesta, mitä teitä pyydetään tekemään, ja itsepäisesti vastustatte jokaista epämiellyttävää haastetta, niin te vaikeutatte Herran mahdollisuuksia siunata teitä.” (Ks. ”Löydä elämästäsi iloa”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 25–26.)

Tulosta