Kirjasto
Oppiaihe 145: Eter 3


Oppiaihe 145

Eter 3

Johdanto

Vastauksena Herran kysymykseen – ”Mitä sinä tahdot minun tekevän, että teillä olisi valoa aluksissanne?” – Jeredin veli valmisti kuusitoista kiveä ja pyysi nöyrästi Herraa koskettamaan niitä, ”että ne voivat loistaa pimeässä” (Et. 2:23; 3:4). Koska Jeredin veljellä oli suuri usko, hän näki Vapahtajan sormen koskettavan kiviä. Sitten Herra näyttäytyi Jeredin veljelle kokonaan ja ilmoitti monia asioita. Herra käski Jeredin veljeä kirjoittamaan, mitä hän oli nähnyt ja kuullut, ja sinetöimään nämä kirjoitukset, kunnes Herra haluaisi niiden tulevan julki.

Opetusehdotuksia

Eter 3:1–20

Herra koskettaa kiviä antaakseen valoa jerediläisten laivoihin ja näyttäytyy Jeredin veljelle

Kehota yhtä oppilasta toimimaan kirjurina. Esitä sitten oppilaille seuraava kysymys ja pyydä kirjuria kirjoittamaan oppilaiden vastaukset taululle.

  • Mitä asioita teini-ikäiset rukoilevat vilpittömästi?

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että joku heidän ystävistään rukoilee jotakin taululle kirjoitettua asiaa. Tämä ystävä haluaisi tietää, kuinka hän voi parantaa rukouksiaan ja tekojaan, jotta hän voisi saada Herralta apua ja johdatusta. Kannusta oppilaita miettimään tätä pyyntöä, kun he tutkivat Jeredin veljen esimerkkiä luvussa Et. 3, ja panemaan merkille, mitä oivalluksia he voisivat kertoa ystävälleen.

Muistuta oppilaille, että edellisessä oppiaiheessa he keskustelivat kertomuksesta, jossa Jeredin veli kysyi Herralta, kuinka jerediläiset voisivat saada valoa laivoihinsa.

  • Mitä Jeredin veli teki, jotta laivoihin saataisiin valoa? (Ks. Et. 3:1.)

  • Mitä Jeredin veli pyysi Herraa tekemään valon antamiseksi? (Ks. Et. 3:1, 4.)

  • Mikä Jeredin veljen ponnisteluissa tekee teihin vaikutuksen?

Tähdennä, että Jeredin veli näki suurta vaivaa valmistaessaan kivet. Kehota oppilaita sitten miettimään, kuinka tehokkaasti kivet olisivat antaneet valoa, ellei Herra olisi koskettanut niitä. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 3:2–5 ja panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat, että Jeredin veli ymmärsi riippuvuutensa Herrasta.

Kun oppilaat ovat ehtineet lukea, järjestä heidät pareiksi. Pyydä heitä kertomaan havainnoistaan toisilleen. Kehota heitä myös kertomaan, mikä Jeredin veljen rukouksessa tekee heihin vaikutuksen.

Kun oppilaat lukevat jakeen Et. 3:2, heillä saattaa olla kysymyksiä ilmauksista ”me olemme ansiottomia sinun edessäsi” ja ”meidän luontomme on tullut jatkuvasti pahaksi”. Auta heitä näkemään, että kun Jeredin veli käytti näitä sanoja, hän viittasi siihen tilaan, jonka olemme perineet ”lankeemuksen tähden”. Me olemme fyysisesti ja hengellisesti erossa Jumalasta, ja me erottaudumme Hänestä lisää, kun teemme syntiä. Häneen verrattuna me olemme heikkoja ja kelvottomia. Ilman Hänen apuaan me emme voisi milloinkaan palata asumaan Hänen eteensä.

Auta oppilaita ymmärtämään lukemiensa jakeiden merkitys paremmin esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Miksihän meidän on tärkeä ymmärtää riippuvuutemme Herrasta, kun pyydämme Hänen apuaan?

  • Mitä todisteita näette kohdassa Et. 3:1–5 siitä, että Jeredin veli uskoi siihen, että Herra voisi auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa? (Kehota tarpeen mukaan oppilaita panemaan merkille ilmauksia, jotka kuvailevat Jeredin veljen ponnisteluja, sekä ilmauksia, jotka osoittavat hänen luottamuksensa Herraan.)

Tähdennä Jeredin veljen uskon voimaa pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausunto:

”Epäilemättä Jumalaa, kuten lukijaakin, sykähdyttää kovasti tämän miehen uskon lapsenkaltainen vilpittömyys ja palava into. ’Katso, oi Herra, sinä voit tehdä tämän.’ Pyhissä kirjoituksissa ei kenties ole sen voimallisempaa yksittäistä ihmisen lausumaa uskon ilmausta. – – Niin epävarma kuin profeetta onkin omista kyvyistään, hänellä ei ole mitään epävarmuutta Jumalan voimasta.” (”Rending the Veil of Unbelief”, julkaisussa Nurturing Faith through the Book of Mormon: The 24th Annual Sidney B. Sperry Symposium, 1995, s. 12.)

Näytä oppilaille kuvaa Jeredin veli näkee Herran sormen (62478; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 85). Kehota yhtä oppilasta lukemaan Et. 3:6. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja kuvittelemaan, miltä tähän jakeeseen kirjattu kokemus on mahtanut Jeredin veljestä tuntua.

Kuva
Jeredin veli näkee Herran sormen
  • Mitä ajattelisitte tai tuntisitte, jos te saisitte samanlaisen kokemuksen kuin Jeredin veli?

Tiivistä Et. 3:6–8 selittämällä, että kun Jeredin veli näki Herran sormen, hän ”lankesi maahan Herran eteen” (Et. 3:6). Hän yllättyi nähdessään, että Herran sormi ”oli kuin miehen sormi, kuin lihaa ja verta” (Et. 3:6). (Myöhemmin Jeredin veli sai tietää, että hän oli nähnyt osan Herran henkiruumiista [ks. Et. 3:16].)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 3:9 ja panemaan merkille, mistä syystä Jeredin veli pystyi näkemään Herran sormen.

Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava vajaa virke:

Kun me nöyrästi huudamme Herran puoleen, Hän siunaa meitä meidän … ja Hänen tahtonsa mukaisesti.

Pyydä oppilaita ehdottamaan sanoja, joilla tämän virkkeen voisi täydentää. Oppilaiden tulisi ehdottaa, että virke täydennetään sanalla uskomme. He saattavat ehdottaa myös sanoja kuten ponnistelujemme, nöyryytemme, tarpeidemme ja vilpittömyytemme. Auta heitä näkemään, että kaikki nämä sanat ovat osoituksia uskostamme. Täydennä sitten taululla oleva virke: Kun me nöyrästi huudamme Herran puoleen, Hän siunaa meitä meidän uskomme ja Hänen tahtonsa mukaisesti.

Pyydä oppilaita katsomaan jälleen luetteloa, joka kirjoitettiin taululle oppiaiheen alussa. Valitse luettelosta yksi tai kaksi asiaa. Kehota oppilaita kertomaan ajatuksiaan siitä, kuinka joku voisi osoittaa uskoa Herraan niissä nimenomaisissa tilanteissa. Kun oppilaat ovat kertoneet ajatuksiaan, pyydä heitä katsomaan periaatetta, jonka juuri kirjoitit taululle.

  • Mitkä omat kokemuksenne ovat auttaneet teitä tietämään, että tämä periaate on totta?

Auta oppilaita soveltamaan tätä periaatetta elämäänsä kehottamalla heitä miettimään jotakin tilannetta, jossa he tarvitsevat Herran apua. Anna heille aikaa kirjoittaa seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan yhdestä tavasta, jolla he voivat osoittaa enemmän uskoa, kun he nöyrästi etsivät Herran apua. Kannusta oppilaita toimimaan niin kuin he ovat kirjoittaneet. Voisit kertoa jostakin kokemuksesta, joka sinulla on ollut ja jolloin olet saanut siunauksia, koska olet osoittanut uskoa Herraan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan seuraava lausunto, jossa vanhin Jeffrey R. Holland selittää, että aiemmat kokemuksemme voivat vahvistaa uskoamme.

”Alustava usko muodostuu aiemmista kokemuksista – asioista, jotka tiedämme ja jotka luovat perustan uskolle” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 18).

  • Mitä sellaisia kokemuksia Jeredin veljellä oli Babylonin tornilta lähtien, jotka todennäköisesti vahvistivat hänen uskoaan Herraan? Millä tavoin nämä kokemukset teidän mielestänne valmistivat häntä osoittamaan niin suurta uskoa, kun hän vei kivet Herran luo?

Kehota oppilaita järjestymään pareiksi ja keskustelemaan seuraavista kysymyksistä:

  • Mitkä kokemukset ovat vahvistaneet teidän uskoanne Herraan? Kuinka ne kokemukset voivat valmistaa teitä osoittamaan vieläkin suurempaa uskoa myöhemmin elämässänne?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Et. 3:9–12. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana. Esitä sitten seuraava kysymys:

  • Kun Herra kysyi: ”Uskotko ne sanat, jotka minä puhun?”, Jeredin veli sanoi: ”Kyllä, Herra” (Et. 3:11–12). Miksi teidän mielestänne on merkittävää, että Jeredin veli sitoutui uskomaan Herran sanat ennen kuin hän kuuli ne?

Selitä, että kun vanhin Holland oli opettanut, että usko perustuu aiempien kokemusten pohjalle, hän puhui täydellisemmästä uskosta, joka meidän tulee kasvattaa itsessämme. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Lunastavaa uskoa vaaditaan usein niiden kokemusten varalle, jotka ovat vielä edessäpäin – siihen, mitä emme tiedä mutta mikä suo mahdollisuuden ihmeelle. Horjumaton usko, vuoria siirtävä usko, Jeredin veljen uskon kaltainen usko edeltää ihmettä ja tietoa. – – Usko on myöntymistä ilman ehtoja – ja etukäteen – mihin tahansa olosuhteisiin, joita Jumala saattaa vaatia sekä lähitulevaisuudessa että myöhemmin.

Jeredin veljen usko oli täydellinen.” (Christ and the New Covenant, s. 18–19.)

Kannusta oppilaita miettimään, onko heillä kylliksi uskoa Herraan, jotta he sitoutuisivat uskomaan ja noudattamaan sitä, mitä Hän vielä ilmoittaa heille, jo ennen kuin Hän ilmoittaa sen.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 3:13–20 ja panemaan merkille, minkä siunauksen Jeredin veli sai uskonsa ansiosta. Voisit antaa heille aikaa kirjoittaa totuuksista, joita hän oppi, ja kokemuksesta, jonka hän sai. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, voisit pyytää muutamia heistä kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet.

Aiemmin tässä oppiaiheessa, kun oppilaat lukivat siitä, kuinka Jeredin veli näki Herran sormen, kysyit, miltä heistä tuntuisi, jos he saisivat samanlaisen kokemuksen. Nyt kun he ovat lukeneet lisää Jeredin veljen kokemuksesta, voisit esittää saman kysymyksen uudelleen.

Todista, että kun me osoitamme samanlaista uskoa kuin Jeredin veli, me pääsemme lähemmäksi Herraa.

Eter 3:21–28

Herra käskee Jeredin veljeä kirjoittamaan näkemänsä asiat ja sinetöimään aikakirjansa

Kehota yhtä oppilasta lukemaan Et. 3:25–26 ja pyydä luokkaa mainitsemaan, mitä Herra näytti Jeredin veljelle näyssä. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat tietää.

Tiivistä Eter 3:21–24, 27–28 selittämällä, että Herra käski Jeredin veljeä kirjoittamaan muistiin näkemänsä ja kuulemansa asiat sekä sinetöimään kirjoituksensa. Lisäksi Herra selitti, että Hän valmistaisi keinon, jolla Jeredin veljen kirjoitukset käännettäisiin tulevaisuudessa – kahden kiven avulla. Nämä kivet ovat osa sitä, mitä nimitetään urimiksi ja tummimiksi (ks. OL 17:1; ks. myös PKO, ”Urim ja tummim”).

Kannusta lopuksi oppilaita soveltamaan käytäntöön sitä, mitä he ovat oppineet tänään – etsimään tapoja, joilla he voivat osoittaa uskonsa ja luottamuksensa Herraan. Kerro olevasi varma siitä, että kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, Jumala siunaa meitä, kuten Hän siunasi Jeredin veljeä.

Kommentteja ja taustatietoja

Eter 3:7, 9. Herra esittää Jeredin veljelle kysymyksiä

Herra esitti Jeredin veljelle kysymyksiä. ”Nouse, miksi olet langennut maahan?” (Et. 3:7.) ”Näitkö sinä enemmän kuin tämän?” (Et. 3:9.) Pyhissä kirjoituksissa on monia esimerkkejä siitä, että Herra esittää kysymyksiä, vaikka Hän jo tietääkin vastaukset. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, miksi Herra esittää näitä kysymyksiä:

”Myöhempien aikojen pyhien teologian peruslähtökohtana on se, että Jumala ’tietää kaiken, eikä ole mitään, mitä hän ei tietäisi’ [2. Nefi 9:20]. Pyhät kirjoitukset – sekä muinaiset että nykyiset – ovat täynnään näitä vahvistuksia kaikkitietävyydestä. Siitä huolimatta Jumala on usein esittänyt kuolevaisille kysymyksiä, tavallisesti keinona koetella heidän uskoaan, mitata heidän vilpittömyyttään tai laajentaa heidän tietämystään.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 19–20.)

Eter 3:15. ”Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt mahdollisen selityksen Jeesuksen sanoille, joiden mukaan Hän ei ollut koskaan näyttäytynyt ihmiselle ennen näyttäytymistään Jeredin veljelle:

”Kristus tarkoitti sanoa Jeredin veljelle: ’Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle tällä tavoin, ilman omaa tahtoani, yksinomaan katselijan uskon voimalla.’ Pääsääntöisesti profeetat kutsutaan Herran eteen. Heitä pyydetään astumaan Hänen eteensä Hänen kutsuminaan ja vain Hänen luvallaan. Jeredin veli puolestaan näyttää työntyneen verhon läpi – ei epämieluisana vieraana mutta kenties muodollisesti kutsumattomana vieraana. – – Ilmiselvästi Herra itse yhdisti vertaansa vailla olevan uskon tähän vertaansa vailla olevaan näkyyn. Jos näky itsessään ei ollut ainutlaatuinen, niin silloin verratonta täytyi olla siihen liittynyt usko ja se, kuinka näky saatiin. Ainoa tapa, jolla tuo usko voisi olla niin merkittävä, oli sen kyky päästää profeetta kutsumattomana sinne, minne muut olivat pystyneet menemään vain Jumalan kutsumina.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 23.)

Eter 3:16. ”Tämä ruumis – – on minun henkeni ruumis”

Vanhin Cecil O. Samuelson seitsemänkymmenen koorumista on tähdentänyt, että Jeredin veljen kertomuksesta saamme tietoa Vapahtajan kuolevaisuutta edeltäneestä ruumiista ja jumaluudesta:

”Missään muualla pyhissä kirjoituksissa ei kerrota selvemmin Herran Jeesuksen Kristuksen henkiruumiin luonteesta sekä myös meidän oman henkemme ominaisuuksista. Jeredin veli näki paitsi Jeesuksen Kristuksen sormen ennen Hänen tuloaan kuolevaisuuteen myös Hänen koko henkiruumiinsa (ks. Et. 6, 13). Meille on suuri siunaus ja etu ymmärtää Jeesuksen Kristuksen kuolevaisuutta edeltävä jumaluus sekä meidän oma hengellinen olemuksemme ennen kuin synnyimme lihassa. Nämä näkemykset, jotka mursivat perinteisiä rajoja, olivat suora seuraus Jeredin veljen rajoittamattomasta uskosta.” (”The Brother of Jared”, julkaisussa Heroes from the Book of Mormon, 1995, s. 185.)

Eter 3:23–24. ”Nämä kaksi kiveä”

Kaksi kiveä, jotka Herra antoi Jeredin veljelle, olivat osa sitä, mitä nimitetään urimiksi ja tummimiksi. Pyhissä kirjoituksissa mainitaan useampia kuin yksi urim ja tummim, mutta meille on kerrottu, että Joseph Smithillä oli sama urim ja tummim, jota Jeredin veli käytti (ks. Et. 3:22–28; OL 10:1; 17:1). Kohdassa JS–H 35 profeetta Joseph kuvailee jonkin verran tätä urimia ja tummimia. Hän käytti sitä kääntäessään Mormonin kirjaa ja saadessaan muita ilmoituksia.

Tulosta