Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Mormon 8:12 – Eter 3 (Viikko 29)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Mormon 8:12Eter 3 (Viikko 29)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Morm. 8:12Et. 3 (viikko 29), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Mormon 8:12–41)

Oppilaat saivat tietää, että Moroni näki meidän aikamme ja että hän kirjoitti profeetallisen kuvauksen olosuhteista, joissa me elämme. He pystyivät näkemään, miksi Mormonin kirja on Herran antama arvokas lahja, joka voi johdattaa heitä viimeisinä aikoina. Sen perusteella miten Moroni kuvaili viimeisiä aikoja, oppilaat oppivat myös, että Jumala pitää meitä tilivelvollisina siitä, millä tavoin me kohtelemme köyhiä ja tarvitsevia.

Päivä 2 (Mormon 9)

Moroni päätti isänsä aikakirjan julistamalla, että jos teemme parannuksen ja huudamme Herran puoleen, me olemme tahrattomia tullessamme Hänen eteensä. Moronilta oppilaat oppivat, että koska Jumala on muuttumaton, Hän tekee ihmeitä lastensa uskon mukaan, ja että jos me rukoilemme uskossa taivaallista Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä, Hän suo meille siunauksia, jotka auttavat meitä tekemään työtä pelastuaksemme.

Päivä 3 (Eter 1–2)

Oppilaat oppivat, että Eterin kirja on Moronin laatima lyhennelmä 24 kultalevystä, jotka Limhin kansa löysi, kuten Moosian kirjassa kerrotaan. Näillä levyillä kerrottiin jerediläisistä, jotka Herra johdatti luvattuun maahan. Tutkimalla jerediläisten kokemuksia oppilaat oppivat, että kun toimimme uskossa sen ohjauksen mukaan, jota Herra on meille antanut, me voimme saada Häneltä lisää johdatusta. Yhdessä vaiheessa jerediläisten matkaa luvattuun maahan Herra nuhteli Jeredin veljeä, koska tämä ei ollut huutanut Hänen puoleensa. Tätä kokemusta tutkimalla oppilaat oppivat, miten tärkeää on huutaa taivaallisen Isän puoleen rukouksessa säännöllisesti. Kokemus, jonka Jeredin veli sai Herran kanssa rakentaessaan laivoja, auttoi oppilaita ymmärtämään, että kun me huudamme Herran puoleen ja teemme oman osamme ongelmiemme ratkaisemiseksi, me voimme saada apua Herralta.

Päivä 4 (Eter 3)

Kun Jeredin veli yritti ratkaista ongelman saadakseen valoa laivoihin, hän osoitti, että kun me nöyrästi huudamme Herran puoleen, Hän siunaa meitä meidän uskomme ja Hänen tahtonsa mukaisesti. Oppilaat oppivat, että kun me osoitamme uskoa Herraan, me pääsemme lähemmäksi Häntä. Jeredin veli eli näiden periaatteiden mukaisesti, ja hän näki Vapahtajan henkiruumiin sekä suurenmoisen näyn kaikista maan asukkaista.

Johdanto

Eterin kirja on Moronin laatima lyhennelmä jerediläisten aikakirjasta. Profeetta Eter laati tämän aikakirjan 24 kultalevylle, jotka kuningas Limhin kansaan kuuluva ryhmä löysi. Seuraava opetusidea auttaa oppilaita ymmärtämään rukousta koskevia periaatteita, joita opetetaan luvussa Et. 1.

Opetusehdotuksia

Eter 1

Jeredin veljen rukousten ansiosta Jered ja hänen perheensä sekä ystävänsä saavat armon ja johdatusta

Aloita oppiaihe pyytämällä oppilaita miettimään tilannetta, jossa he ovat olleet ja jolloin he ovat todella tunteneet tarvetta rukoilla apua. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksestaan tai kerro jokin omista kokemuksistasi.

Muistuta oppilaille, että Eterin kirja on Moronin laatima lyhennelmä jerediläisten aikakirjasta. Jered, hänen veljensä, heidän ystävänsä ja heidän perheensä elivät Babylonin tornin aikaan (suunnilleen 2200 eKr.), kun Jumala sekoitti ihmisten kielen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 1:33–35 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille syitä, miksi Jered ja hänen veljensä tunsivat tarvetta rukoilla apua. Ennen kuin oppilas alkaa lukea, voisit selittää, että ilmaus ”huutaa Herran puoleen” tarkoittaa rukoilemista. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mitä apua Jered ja hänen veljensä tarvitsivat Herralta?

  • Mitä nämä jakeet kertovat teille siitä, miten Jered suhtautui veljensä uskoon?

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota kutakin paria lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Et. 1:35–42. Ennen kuin he lukevat, pyydä heitä panemaan merkille 1) jokainen kerta, jolloin Jeredin veli huusi Herran puoleen, ja 2) jokainen kerta, jolloin Herra osoitti laupeutta Jeredin veljelle seurauksena tämän rukouksista. Riittävän ajan kuluttua kehota muutamia pareja kertomaan esimerkki siitä, kuinka Herra osoitti laupeutta Jeredin veljeä ja tämän perhettä kohtaan heidän toistuvien rukoustensa vuoksi.

Kysy: Mitä periaatteita voimme näiden jakeiden perusteella oppia rukouksesta? (Kun oppilaat esittävät tunnistamiaan periaatteita, tähdennä seuraavaa periaatetta: Kun me johdonmukaisesti huudamme Jumalan puoleen uskossa, Hän osoittaa meitä kohtaan laupeutta. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Selitä oppilaille, että on tärkeää muistaa, että ”rukous on teko, jonka avulla Isän tahto ja lapsen tahto sovitetaan toisiinsa. Rukouksen tarkoituksena ei ole muuttaa Jumalan tahtoa vaan saada meille itsellemme ja muille siunauksia, joita Jumala muutenkin haluaa antaa mutta joiden saamisen ehtona on, että me pyydämme niitä.” (Bible Dictionary, ”Prayer”; ks. myös PKO, ”Rukous”.)

Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita Et. 1:34, 36, 38 ja panemaan merkille, mitä Jeredin veli pyysi rukouksissaan. Pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan oppilaiden mainitsemat asiat taululle kirjoittamaasi periaatteeseen sisältyvän ilmauksen ”huudamme Jumalan puoleen” alle.

Tähdennä, että Jeredillä ja hänen veljellään oli uskoa ja he olivat halukkaita tottelemaan Herraa. Ehdota, että oppilaat merkitsevät jakeen Et. 1:38 loppupuolella ilmauksen ”olkaamme uskollisia Herralle”.

Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita Et. 1:35, 37, 40–42 ja panemaan merkille, millä erityisillä tavoilla Jumala siunasi Jeredin veljeä ja tämän perhettä ja ystäviä. Kun oppilaat mainitsevat näitä siunauksia, pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan ne taululle kirjoittamaasi periaatteeseen sisältyvän sanan laupeutta alle. Tähdennä, että Herra antoi Jeredin veljelle ne siunaukset, joita tämä oli rukoillut.

Kirjoita seuraavat kysymykset taululle tai laadi niistä moniste. Pyydä oppilaita katsomaan taululle kirjoitettua periaatetta ja keskustelemaan kysymyksistä pareittain. Nämä kysymykset auttavat heitä ymmärtämään ja tuntemaan periaatteen tärkeyden.

Millä tavoin ”Jumalan puoleen huutaminen” teidän mielestänne eroaa siitä, että vain ”pitää rukouksen”?

Milloin te tai joku tuntemanne henkilö olette tunteneet taivaallisen Isän osoittavan laupeutta vastauksena rukoukseen?

Mitä voitte oppia Herrasta sen perusteella, miten Hän vastasi Jeredin veljen rukouksiin?

Kun oppilailla on ollut aikaa keskustella näistä kysymyksistä, voisit pyytää heitä kertomaan jonkin kokemuksen, josta he ovat keskustelleet parinsa kanssa, tai kertomaan keskustelustaan saamiaan oivalluksia.

Lausu todistuksesi taivaallisen Isän rakkaudesta meitä kohtaan ja Hänen halustaan siunata meitä, kun säännöllisesti huudamme Hänen puoleensa. Kehota oppilaita miettimään, kuinka he voisivat soveltaa taululla olevaa periaatetta omassa elämässään. He voisivat esimerkiksi asettaa tavoitteeksi rukoilla säännöllisemmin tai valita jonkin tavan, jolla heidän rukouksistaan tulee vilpittömämpiä. Voisit antaa heille aikaa kirjoittaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he haluavat tehdä.

Selitä, että Jeredin veljen rukousten tutkiminen voi antaa meille lisänäkemystä Herran rakkaudesta meitä kohtaan ja siunauksista, jotka tulevat rukouksen kautta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 1:43. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä muun siunauksen Jumala lupasi Jeredille ja tämän veljelle. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat oppineet, tähdennä, ettei Jeredin veli ollut rukoillut erityisesti sitä siunausta, että hänen jälkeläisistään tulisi suuri kansakunta. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa jakeen Et. 1:43 lopussa olevan ilmauksen, joka osoittaa, miksi Jumala vastasi Jeredin veljen rukoukseen tällä tavoin: ”koska olet näin pitkän aikaa huutanut minun puoleeni”.

Kysy: Mitä periaatteita voimme oppia Herran anteliaisuudesta Jerediä ja tämän veljeä kohtaan, kuten näkyy jakeessa Et. 1:43?

Tämän kohdan perusteella voimme oppia useita periaatteita. Yksi tärkeä periaate on tämä: Jos säännöllisesti rukoilemme Jumalaa uskossa, me voimme saada enemmän siunauksia kuin ne, joita olemme pyytäneet.

Kysy: Milloin teillä on ollut jokin kokemus, joka osoittaa, että tämä periaate on totta? Tunnetteko jonkun tai tuleeko pyhistä kirjoituksista mieleenne joku, jolla on ollut tällainen kokemus? (Sano oppilaille, että annat heille hetken aikaa miettiä esimerkkejä, ennen kuin pyydät heitä vastaamaan. Voisit halutessasi kertoa esimerkin omasta elämästäsi.)

Lausu tämän oppiaiheen päätteeksi todistuksesi siitä, että Jumala kuulee rukouksemme ja vastaa niihin. Hän on täynnä viisautta ja laupeutta, ja Hän haluaa siunata lapsiaan. Hän iloitsee, kun me vilpittömästi ja johdonmukaisesti rukoilemme Häntä. Kannusta oppilaita pyrkimään siihen, että he rukoilevat osoittaen enemmän uskoa. Kannusta heitä muistamaan, että taivaallinen Isä on täynnä laupeutta ja Hän vastaa heidän rukouksiinsa sen mukaan, minkä Hän tietää tuovan suurimpia siunauksia heidän elämäänsä.

Seuraava viikko (Eter 4–12)

Seuraavalla viikolla oppilaat saavat lisää tietoa jerediläisistä. Vaikka profeetat varoittavat jerediläisiä siitä, ettei heidän pidä nimittää kuninkaita, kansa tekee niin, ja kuninkaat saattavat kansan orjuuteen. Ihmiset, jotka haluavat maallista valtaa, käyttävät tavallisesti salaliittoja itsekkäiden halujensa edistämiseen. Moroni kirjoittaa muistiin monia suurenmoisia asioita, joita on tapahtunut, koska joillakuilla kansasta on ollut suuri usko. Hän opettaa, että ne, jotka nöyrtyvät Jumalan edessä ja uskovat Häneen, pääsevät osallisiksi Hänen armostaan, joka auttaa heitä voittamaan heikkoutensa.

Tulosta