Kirjasto
Oppiaihe 84: Alma 21–22


Oppiaihe 84

Alma 21–22

Johdanto

Ammonin veli Aaron opetti amalekilaisia, mutta nämä hylkäsivät hänen sanomansa Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Sitten hän saarnasi Middonissa, missä lopulta hänet ja joitakin hänen tovereitaan vangittiin. He pysyivät uskollisina vastoinkäymisiä kohdatessaan, ja kun Ammon ja kuningas Lamoni olivat saaneet heidät vapaiksi, he jatkoivat tehtäväänsä kertoa evankeliumista. Kun Ammonin esimerkki oli valmistanut Lamonin isää, tämä sai Aaronilta opetusta siitä, kuinka voi syntyä Jumalasta (ks. Alma 22:15). Lamonin isä oppi, että tekemällä parannuksen synneistään hän voisi tulla tuntemaan Jumalan ja lopulta saada iankaikkisen elämän.

Opetusehdotuksia

Alma 21

Aaron ja hänen veljensä saarnaavat evankeliumia koettelemuksista ja vankeudesta huolimatta

Kysy oppilailta, onko heistä koskaan tuntunut siltä, että he ovat parhaansa mukaan pyrkineet pitämään käskyt ja silti he ovat kohdanneet haasteita tai tunteneet lannistuvansa. Pyydä heitä mainitsemaan tilanteita, joissa ihmisistä saattaisi tuntua tältä.

Selitä, että sillä aikaa kun Ammon sai menestystä opettaessaan kuningas Lamonia ja tämän kansaa, Aaron ja hänen toverinsa kohtasivat valtavia vastoinkäymisiä toisessa osassa maata. Kun oppilaat perehtyvät Aaronin ja tämän toverien esimerkkiin, kannusta heitä panemaan merkille asioita, jotka voivat auttaa heitä, kun he kohtaavat haasteita tai tuntevat lannistuvansa.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: Alma 21:1–4; Alma 21:5–8; Alma 21:9–11; Alma 21:12–15 ja Alma 20:29–30. Jaa luokka viiteen ryhmään. Anna kullekin ryhmälle yksi taululle kirjoitetuista pyhien kirjoitusten viitteistä. Pyydä oppilaita valmistautumaan siihen, että he esittävät lyhyen tiivistelmän heille annetusta kohdasta ja kuvaavat, mitä kaikkia vaikeuksia Aaron ja hänen toverinsa kestivät. Pyydä muutaman minuutin kuluttua oppilaita kustakin ryhmästä kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

  • Kuinka Aaron ja hänen veljensä kestivät nämä koettelemukset? (Ks. Alma 20:29; 21:9, 12, 15.)

  • Yksi Aaronin kohtaama koettelemus oli amalekilaisten vastustus, kun hän opetti heitä (ks. Alma 21:5–10). Mitä me voimme tehdä, jos joku haluaa väitellä kanssamme uskonnosta tai kyseenalaistaa uskonkäsityksemme?

Muistuta oppilaita tämän oppiaiheen alussa esitetystä kysymyksestä. Aaron ja hänen veljensä työskentelivät uutterasti toimiakseen Herran ohjeiden mukaan, mutta he kohtasivat silti vaikeuksia. Kehota oppilaita miettimään itsekseen, miltä heistä olisi ehkä tuntunut, jos he olisivat kokeneet samaa, mitä Aaron ja hänen toverinsa kokivat. Mitä he haluaisivat tehdä kärsittyään ja tultuaan vangituiksi evankeliumin tähden kaukana kotoaan? Voisit kysyä heiltä, haluaisivatko he lähteä kotiin.

Kirjoita taululle seuraava periaate: Jos kestämme uskollisina koettelemuksemme, niin Herra auttaa meitä tekemään Hänen työtään. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 21:16–17. Pyydä muuta luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Herra auttoi Aaronia ja tämän veljiä tekemään Hänen työtään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat huomanneet.

Auta oppilaita soveltamaan taululle kirjoitettua periaatetta käytännössä kysymällä heiltä, millaista työtä Jumalalla on heille nyt ja mitä haasteita he saattavat kohdata pyrkiessään toteuttamaan tätä työtä. (Voisit tuoda esiin, että lähetystyön lisäksi oppilaat voivat osallistua Jumalan työhön käymällä kirkon kokouksissa, huolehtimalla tehtävistä, palvelemalla muita, vahvistamalla todistustaan ja tulemalla enemmän Kristuksen kaltaisiksi.)

Pyydä oppilaita kertomaan, miten he ovat tulleet tietämään, että taululle kirjoittamasi periaate on totta. Voisit lausua todistuksesi siitä, miten Herra auttaa meitä toteuttamaan Hänen työtään, kun me kestämme uskollisina koettelemukset. Pyydä oppilaita mainitsemaan tulevaisuuden tilanteita, jolloin he arvelevat, että heidän olisi tarpeen kestää koettelemuksia tehdessään Herran työtä.

Tiivistä Alma 21:18–23 selittämällä, että kun Ammon ja Lamoni olivat auttaneet vapauttamaan Aaronin ja hänen veljensä vankilasta, he palasivat Ismaelin maahan, missä he jatkoivat evankeliumin saarnaamista. Lamoni antoi kansalleen uskonnonvapauden.

Alma 22

Aaron opettaa evankeliumia Lamonin isälle, joka uskoo ja syntyy Jumalasta

Kirjoita taululle seuraavat kysymykset:

Miksi haluatte saada iankaikkisen elämän?

Mistä te olisitte halukkaita luopumaan saadaksenne iankaikkisen elämän?

Selitä, että ”iankaikkinen elämä eli korotus tarkoittaa perintösijaa selestisen valtakunnan korkeimmassa asteessa, jossa me saamme asua Jumalan edessä yhdessä perheemme kanssa (ks. OL 131:1–4). – – Tämäkin lahja on mahdollinen Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 33.) Kerro oppilaille lyhyesti, miksi sinä haluat saada iankaikkisen elämän. Samalla voisit näyttää valokuvaa perheestäsi ja kuvaa Vapahtajasta. Pyydä sitten oppilaita pohtimaan taululla olevia kysymyksiä samalla kun he tutkivat yhdessä lukua Alma 22.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 22:1.

  • Mitä muistatte Lamonin isästä aiemman oppiaiheen perusteella? (Voisit kehottaa yhtä oppilasta tiivistämään luvun Alma 20.)

  • Mitä Lamonin isä kohdan Alma 20:27 mukaan oli pyytänyt Ammonia tekemään? (Opettamaan häntä.)

Tiivistä Alma 22:2–3 selittämällä, että vaikka Lamonin isä oli halunnut tavata Ammonin ja saada opetusta Ammonilta, hän oli yhä innokas oppimaan, kun Ammonin sijaan hänen luokseen tuli Aaron.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 22:5–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä kuningas Lamonin isä halusi tietää. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

Jaa luokka pieniin ryhmiin. Kehota ryhmiä lukemaan yhdessä Alma 22:7–14 ja laatimaan luettelo opinkohdista, joita Aaron opetti Lamonin isälle. (He saattaisivat esimerkiksi mainita, että hän kertoi luomisesta, lankeemuksesta ja sovituksesta.) Kun ryhmät ovat koonneet luettelonsa, pyydä yhtä oppilasta kertomaan luokalle, millaisen luettelon opinkohdista hänen ryhmänsä laati. Voisit pyytää oppilasta kirjoittamaan luettelon taululle. Pyydä sitten muita oppilaita täydentämään, jos heidän ryhmänsä löysi lisää opinkohtia.

  • Kuinka nämä opinkohdat vastaavat kuninkaan kysymykseen kohdassa Alma 22:6?

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen kohtaa Alma 22:15 ja panemaan merkille, mistä kuningas Lamonin isä oli halukas luopumaan saadakseen ilon ja iankaikkisen elämän.

  • Mitä ajatuksia tulee mieleenne, kun mietitte sitä, mistä kuningas oli halukas luopumaan?

Tuo esiin, että vaikka kuningas oli halukas luopumaan kaikesta omaisuudestaan, Aaron puhui hänelle suuremmasta uhrauksesta, joka hänen piti tehdä. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 22:16. Pyydä luokkaa kuuntelemaan, mitä Aaron sanoi, että kuninkaan piti tehdä.

  • Mitä kuninkaan piti Aaronin mukaan tehdä? (Tehdä parannus ja rukoilla Jumalaa uskossa.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 22:17–18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miten kuningas suhtautui Aaronin ohjeisiin.

  • Kuinka kuningas osoitti haluavansa saada iankaikkisen elämän?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että luovumme synneistämme? Miksihän on välttämätöntä tehdä parannus kaikista synneistämme eikä vain joistakin niistä? (Auta oppilaita ymmärtämään, että vie aikaa, ennen kuin henkilö on tehnyt parannuksen kaikista synneistään.)

  • Mitä me voimme oppia kuningas Lamonin isältä valmistautumisesta iankaikkiseen elämään? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, varmista, että he ymmärtävät seuraavan totuuden: Meidän täytyy olla halukkaita hylkäämään kaikki syntimme valmistautuaksemme iankaikkiseen elämään. Voisit ehdottaa, että oppilaat korostavat ilmauksen ”minä luovun kaikista synneistäni” jakeessa Alma 22:18.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi haastaa meidät muuttumaan. ’Tehkää parannus’ on sen yleisin sanoma, ja parannuksen tekeminen tarkoittaa luopumista kaikista niistä tavoistamme – henkilökohtaisista, sukuun, syntyperään ja kansallisuuteen liittyvistä – jotka ovat Jumalan käskyjen vastaisia. Evankeliumin tarkoitus on tehdä tavallisista olennoista taivaallisia kansalaisia, ja se edellyttää muutosta.” (”Parannus ja muutos”, Liahona, marraskuu 2003, s. 37–38.)

Tuo esiin, että jotkut miettivät, pystyvätkö he tekemään todellisen parannuksen ja muuttumaan. Toiset taas epäilevät, antaako Herra heille anteeksi. Auta oppilaita, joilla mahdollisesti on näitä huolenaiheita, lukemalla Nuorten Naisten ylijohtajan sisar Elaine S. Daltonin seuraavat sanat:

”Onko teillä elämässänne jotakin, mikä teidän täytyy muuttaa? Te pystytte siihen. Te pystytte tekemään parannuksen Vapahtajan äärettömän sovitusuhrin ansiosta. Hän teki mahdolliseksi sen, että te ja minä voimme muuttua, tulla jälleen puhtaiksi ja tahrattomiksi ja tulla Hänen kaltaisikseen. Ja Hän on luvannut, että kun teemme sen, Hän ei enää muista meidän syntejämme eikä virheitämme.” (”Nyt on aika nousta ja loistaa!”, Liahona, toukokuu 2012, s. 124.)

Selitä, että kun osoitamme uskoa ja teemme parannuksen synneistämme, me tulemme kelvollisiksi saamaan pappeuden toimitukset ja liitot, jotka auttavat meitä valmistautumaan iankaikkiseen elämään.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan vastauksensa seuraavaan kysymykseen. (Voisit kirjoittaa kysymyksen taululle tai lukea sen hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa sen.)

  • Kun mietit sitä, mitä olet oppinut iankaikkisen elämän saamisen vaatimuksista, niin mitä sinun mielestäsi Herra pyytää sinua tekemään tänään, jotta voit päästä lähemmäksi Häntä?

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa pohdiskella ja kirjoittaa, kysy:

  • Mitä todisteita huomaatte siitä, että kuningas oli kääntynyt Herraan? (Muistuta oppilaille, että kuningas oli muuttunut siten, että alkuun hän oli halunnut surmata oman poikansa mutta nyt hän halusi luopua koko valtakunnastaan ja kaikista synneistään syntyäkseen Jumalasta.)

Tiivistä Alma 22:19–21 selittämällä, että kun kuningas oli joutunut Hengen valtaan, hänen palvelijansa juoksivat kertomaan kuningattarelle kaiken, mitä oli tapahtunut. Kuningatar oli vihainen ja käski palvelijoiden surmata Aaronin ja tämän veljet. Palvelijat pelkäsivät nefiläisten lähetyssaarnaajien voimaa ja kieltäytyivät. Myös kuningatar pelkäsi, mutta hän oli päättänyt surmauttaa nefiläiset. Hän käski palvelijoiden mennä hakemaan väkeä surmaamaan Aaron ja tämän toverit.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 22:22–26 ja panemaan merkille, mitä Aaron ja kuningas tekivät, jotta kuningatar ja muutkin voisivat kokea kääntymyksen ja kokea iloa. Lausu lopuksi todistuksesi parannuksesta sekä Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta tapahtuvan muutoksen siunauksesta.

Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Nuoret voivat oppia käyttämään pyhiä kirjoituksia opettaakseen evankeliumin totuuksia. Järjestä oppilaat pareiksi ja kehota kutakin paria valmistelemaan 1–2 minuutin pituinen esitys, jossa he opettavat jotakin heille antamaasi perusoppia. Pyydä heitä opinkohtaa opettaessaan käyttämään ainakin yhtä pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa. Pyydä heitä myös miettimään, voisivatko he opetuksessaan selittää, kertoa esimerkkejä ja kokemuksia sekä lausua todistuksen. Kunkin parin kummankin oppilaan tulee osallistua esitykseen. Kun parit ovat ehtineet valmistautua, pyydä kahta tai kolmea paria opettamaan luokkaa. Voisit pyytää muita pareja pitämään oman esityksensä tulevina kertoina hengellisissä tuokioissa tai lyhyemmän oppiaiheen jälkeen.

Huom. Mikäli teillä ei ole aikaa tähän toimintaan tämän oppitunnin aikana, voit käyttää sitä jonakin muuna päivänä. Muita kertaustoimintoja on liitteenä tämän oppikirjan lopussa.

Kommentteja ja taustatietoja

Alma 21:16–17. ”He johdattivat monia tuntemaan totuuden”

Aaron ja hänen toverinsa kestivät monia vaikeuksia, ennen kuin he pystyivät auttamaan muita kääntymään Herran puoleen. Presidentti Thomas S. Monson on opettanut:

”Niiden kallisarvoisten sielujen tavoittaminen, opettaminen ja koskettaminen, jotka meidän Isämme on valmistanut kuulemaan sanomaansa, on valtavan suuri tehtävä. Menestys on harvoin yksinkertaista. Yleensä sitä edeltävät kyyneleet, koettelemukset, luottamus ja todistus.” (”Kyyneleet, koettelemukset, luottamus ja todistus”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 36.)

Alma 22:18. ”Minä luovun kaikista synneistäni tunteakseni sinut”

Lamonin isän tavoin meidän täytyy olla halukkaita uhraamaan kaikki syntyäksemme Jumalasta. Julkaisussa Lectures on Faith [Luentoja uskosta] meille kerrotaan uhrauksen merkityksestä iankaikkisessa edistymisessämme:

”Huomatkaamme, että uskonnolla, joka ei vaadi kaiken uhraamista, ei ole milloinkaan riittävästi voimaa saada aikaan elämään ja pelastukseen johtavaa uskoa, sillä ihmisen olemassaolon alusta asti elämän ja pelastuksen saamiseen johtavaa uskoa ei ole milloinkaan voinut saada ilman kaiken maallisen uhraamista. Jumala on säätänyt, että juuri tämän ja vain tämän uhrin kautta ihmiset saisivat nauttia iankaikkisesta elämästä. Ja juuri uhraamalla kaiken maallisen ihmiset itse asiassa saavat tietää tekevänsä sitä, mikä on Jumalalle mieleen. Kun ihminen on uhrannut kaiken, mitä hänellä on, totuuden vuoksi, jopa henkensä, ja uskomalla Jumalan edessä, että hänet on kutsuttu antamaan tämä uhri, koska hän pyrkii tekemään Hänen tahtonsa, hän todellakin tietää mitä varmimmin, että Jumala hyväksyy hänen uhrinsa ja uhrauksensa nyt ja tulevaisuudessa, ja ettei hän ole etsinyt tai etsivä Hänen kasvojaan turhaan. Näissä oloissa hän voi sitten saada tarpeellisen uskon saadakseen iankaikkisen elämän.” (Lectures on Faith, 1985, s. 69.)

Alma 22:18. ”Hän kaatui maahan ikään kuin kuolleena”

Kuningas ”kaatui maahan ikään kuin kuolleena” (Alma 22:18), kun hän sai kokea Hengen ilmenemisen, joka oli niin voimallinen, että se sai hänet menettämään fyysiset voimansa. Hän koki jotakin samaa kuin poikansa Lamoni, joka oli vaikuttanut kuolleelta mutta joka oli itse asiassa kokenut Jumalan kirkkauden valoa siinä määrin, että se ”oli voittanut hänen luonnollisen ruumiinsa ja hänet oli viety pois Jumalassa” (Alma 19:6).

Tulosta