Kirjasto
Oppiaihe 27: 2. Nefi 5


Oppiaihe 27

2. Nefi 5

Johdanto

Herran varoitusta noudattaen Nefi ja hänen seuraajansa erosivat Lamanista, Lemuelista ja Ismaelin pojista. He elivät vanhurskaudessa ja onnessa, kun taas Lamanin ja Lemuelin seuraajat erottivat itsensä Herrasta.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 5:1–8

Herra erottaa Nefin seuraajat Lamanin ja Lemuelin seuraajista

Kehota oppilaita pohtimaan joitakin vaikeita ongelmia ja päätöksiä, jotka heidän on tehtävä. Kannusta heitä pitämään mielessään omat henkilökohtaiset haasteensa, kun he tutkivat, kuinka Nefi suhtautui haasteisiin. Muistuta heille, että Lehin kuoleman jälkeen Nefistä tuli perheen hengellinen johtaja. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 5:1–4, jotta he näkevät, minkä haasteen Nefi kohtasi.

  • Mitä Nefi kohdan 2. Nefi 5:1 mukaan teki löytääkseen ratkaisun haasteeseensa?

  • Mitä Laman ja Lemuel tavoittelivat senkin jälkeen kun Nefi oli rukoillut apua?

Kun oppilaat ovat vastanneet, voisit tuoda esiin, ettei rukouksiimme aina kenties vastata heti tai sillä tavoin kuin haluamme.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 5:5–8. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana omista kirjoistaan ja ottamaan selville, mitä Herra teki auttaakseen Nefiä ja hänen seuraajiaan.

Pyydä oppilaita tekemään yhteenveto siitä, mitä he ovat oppineet kohdasta 2. Nefi 5:1–8. Yksi totuus, jota voisit tähdentää, on se, että Herra opastaa niitä, jotka kääntyvät uskollisesti Hänen puoleensa rukouksessa. Esitä näiden jakeiden yhteydessä seuraavat kysymykset:

  • Miksi on tärkeää olla edelleen uskollinen, vaikka rukouksiimme ei vastatakaan heti tai sillä tavalla kuin haluamme?

  • Millä tavoin Herra voisi antaa meille varoituksia?

Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, voit lukea kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

”Me emme voi astua väärälle tielle hylkäämättä ensin varoitusta” (lainattuna artikkelissa Kenneth Johnson, ”Pyhän Hengen kutsuun taipuminen”, Liahona, marraskuu 2002, s. 90).

  • Millä tavoin voimme noudattaa Nefin esimerkkiä kohdatessamme haasteita?

Kun oppilaat keskustelevat kohdasta 2. Nefi 5:1–8, tuo esiin, että nefiläisten erottautuminen lamanilaisista johtui Lamanin ja Lemuelin vihasta Nefiä kohtaan. Tämä erossaolo jatkui sukupolvien ajan Lamanin ja Lemuelin jälkeläisten opettaessa lapsiaan vihaamaan Nefin jälkeläisiä (ks. Moosia 10:12–17).

2. Nefi 5:9–18, 26–27

Nefiläiset elävät onnellisina

Johda oppilaat lukemaan yhdessä ääneen 2. Nefi 5:27. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän jakeen. Kirjoita taululle sana onnellisuus.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa elää onnellisena?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Marlin K. Jensenin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Marlin K. Jensen

”Elämäämme tuovat onnea tietyt muuttumattomat periaatteet ja totuudet. Tämä aihe on kiinnostanut minua monia vuosia, sillä vaikka minua on siunattu suuresti ja minulla on täysi syy olla onnellinen, minulla on joskus vaikeuksia olla sitä, enkä ole aina luontaisesti mieleltäni iloinen, niin kuin jotkut ihmiset näyttävät olevan.

Siitä syystä huomioni kiinnittyi joitakin vuosia sitten erääseen Mormonin kirjan kohtaan. – – Nefi perusti yhteiskunnan evankeliumin totuuksien pohjalle, ja hän sanoi tuosta yhteiskunnasta: ’Ja tapahtui, että me elimme onnellisina’ (2. Nefi 5:27). Tuo kohta teki minuun syvän vaikutuksen. – – Pohdin, – – mitä todella onnellisen yhteiskunnan ja elämän yksittäiset osatekijät voisivat olla, ja aloin etsiä johtolankoja Nefin kirjoituksista. Minä – – kutsun teitä ryhtymään samankaltaiseen etsintään. Se voisi olla koko elämän kestävä ja arvokas hanke. – –

Samat jokapäiväisen elämän mallit ja osatekijät, joiden ansiosta Nefi ja hänen kansansa olivat onnellisia 560 vuotta ennen Kristusta, toimivat yhtä hyvin tänä aikana.” (”Living after the Manner of Happiness”, Ensign, joulukuu 2002, s. 56, 61.)

Kannusta oppilaita ottamaan vastaan vanhin Jensenin kutsu. Pyydä heitä lukemaan itsekseen 2. Nefi 5:6, 10–18, 26–27 ja etsimään ”todella onnellisen yhteiskunnan ja elämän osatekijöitä”. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät periaatteita, jotka vaikuttivat nefiläisten onnellisuuteen. Pyydä muutaman minuutin kuluttua paria kolmea oppilasta kirjoittamaan taululle, mitä he löysivät. (Mahdollisia vastauksia: Nefi ja hänen seuraajansa ottivat mukaan perheensä [ks. jae 6], he olivat kuuliaisia Herralle [ks. jae 10], he tekivät lujasti töitä itsensä elättämiseksi [ks. jakeet 11, 15–17], he ottivat mukaansa pyhät kirjoitukset [ks. jae 12], he rakensivat temppelin [ks. jae 16] ja he seurasivat vanhurskaita johtajia [ks. jakeet 18, 26].)

Kehota oppilaita valitsemaan taululta pari periaatetta ja kertomaan, kuinka nämä periaatteet ovat auttaneet heitä elämään onnellisina.

Sen mukaan, mitä oppilaat tähdentävät, voit halutessasi viedä ajatusta eteenpäin muutamalla seuraavankaltaisella kysymyksellä:

  • Mitä siunauksia ihmiset jakeiden 2. Nefi 5:10–11, 16 mukaan saivat, koska he pitivät Herran käskyt? Milloin olette tunteneet, että Herra on ollut kanssanne? Kuinka Herran vaikutus elämässänne on vaikuttanut onnellisuuteenne?

  • Kuinka temppeli on kenties auttanut näitä ihmisiä elämään onnellisina? Kuinka temppeli on tuonut enemmän onnellisuutta teille tai jollekulle tuntemallenne ihmiselle?

  • Millä tavoin ahkera työnteko vaikuttaa onnellisuuteen?

Kehota oppilaita tekemään yhteenveto siitä, mitä he ovat oppineet onnellisuutensa lisäämisestä. Vaikka oppilaat saattavat esittää erilaisia periaatteita, varmista, että he ymmärtävät, että kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumista tulee elämäntapamme, meidän onnellisuutemme lisääntyy. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.

Kehota oppilaita tutkimaan omaa elämäänsä ja päättämään, mitä he aikovat tehdä elääkseen onnellisempina. Kannusta heitä kirjoittamaan päätöksensä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa. Lausu todistuksesi niistä periaatteista ja käytännöistä, jotka ovat tuoneet onnellisuutta omaan elämääsi.

2. Nefi 5:19–25

Lamanilaiset kirotaan heidän tottelemattomuutensa tähden

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 5:19–24 ja etsimään eroja lamanilaisten ja nefiläisten elämäntavoissa.

  • Mitä kohdan 2. Nefi 5:20 mukaan seurasi siitä, etteivät lamanilaiset olleet kuuliaisia?

  • Kuinka kohta 2. Nefi 5:21 auttaa teitä ymmärtämään, miksi lamanilaiset erotettiin pois Herran edestä? (Voisit selittää, että piikivi on kovaa kiveä. Sanoessaan, että lamanilaisista ”oli tullut kuin piikiveä”, Nefi tähdensi lamanilaisten sydämen kovuutta.)

  • Minkä varoituksen Herra antoi nefiläisten naimisiinmenosta lamanilaisten kanssa, jotka olivat hylänneet evankeliumin? (Ks. 2. Nefi 5:23.)

  • Miksi on tärkeää välttää seurustelua ja naimisiinmenoa sellaisten kanssa, jotka eivät kuuntele Herraa? Kuinka arvelette niiden ihmisten, joiden kanssa seurustelette ja lopulta menette naimisiin, vaikuttavan pyrkimyksiinne elää evankeliumin mukaan? (Voi olla hyödyllistä muistuttaa oppilaille, että ensimmäinen presidenttikunta on antanut neuvon: ”Päätä, että lähdet treffeille ainoastaan sellaisen henkilön kanssa, jolla on korkeat moraalin tasovaatimukset ja jonka seurassa voit ylläpitää omia tasovaatimuksiasi” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 4).

  • Mitä periaatteita voimme oppia kohdasta 2. Nefi 5:20–24? (Kun oppilaat mainitsevat periaatteita, varmista, että he ymmärtävät, että kun ihmiset paaduttavat sydämensä Herraa vastaan, he erottavat itsensä Hänestä.)

Tähdennä sitä, että luku 2. Nefi 5 kuvaa suurta vastakohtaisuutta nefiläisten ja lamanilaisten välillä. Me voimme valita, kumpaa esimerkkiä me noudatamme. Kannusta oppilaita muistamaan, mitä he ovat päättäneet tehdä elääkseen onnellisempina. Ilmaise luottamuksesi siihen, että he pystyvät noudattamaan nefiläisten esimerkkiä ja olemaan todella onnellisia.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 5:5–9. Erotkaamme jumalattomista

On aikoja, jolloin on välttämätöntä paeta jumalattomuutta fyysisesti, kuten Nefin ja hänen seuraajiensa oli tehtävä. Emme ehkä kuitenkaan aina pysty fyysisesti siirtymään pois jumalattomuuden keskeltä. Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka me voimme suojella itseämme sellaisissa tilanteissa:

”Jumala on valmistanut tavan elää tässä maailmassa ilman, että se halpamainen painostus, jota pahan kätyrit levittävät kaikkialle, saastuttaisi. Te voitte elää hyveellistä, tuottavaa, vanhurskasta elämää seuraamalla taivaallisen Isänne luomaa varjeluksen suunnitelmaa, Hänen onnensuunnitelmaansa. Se sisältyy pyhiin kirjoituksiin ja Hänen profeettojensa innoitettuihin julistuksiin. – –

Karttakaa maailmassa vallitsevaa pahuutta. Tietäkää, että Jumala hallitsee. Aikanaan Saatana epäonnistuu täysin ja saa rangaistuksen itsepintaisesta pahuudestaan. Jumalalla on erityinen suunnitelma elämäänne varten. Hän ilmoittaa osia tuosta suunnitelmasta teille, kun te pyritte siihen uskossa ja jatkuvassa kuuliaisuudessa. Hänen Poikansa on tehnyt teidät vapaiksi – ei tekojenne seurauksilta, mutta vapaiksi tekemään valintoja. Jumalan iankaikkisena tarkoituksena on, että saavutatte menestystä tässä kuolevaisessa elämässä. Riippumatta siitä, kuinka syntinen maailmasta tulee, te voitte ansaita tuon siunauksen. Tavoitelkaa henkilökohtaista johdatusta, jota saatte Pyhän Hengen kautta, ja olkaa valppaita sille. Olkaa edelleen kelvollisia saamaan sitä. Auttakaa niitä, jotka kompastelevat ja ovat hämillään ja epävarmoja siitä, mitä polkua seurata.” (Ks. ”Kuinka elää hyvin keskellä lisääntyvää pahuutta”, Liahona, toukokuu 2004, s. 100, 102.)

2. Nefi 5:11, 13. ”Me menestyimme suuresti”

Jakeissa 2. Nefi 5:11, 13 Nefi kertoo kansansa vauraudesta ja heidän menestyksestään katraiden, laumojen ja sadon kasvattamisessa. Usein me yhdistämme menestyksen käsin kosketeltaviin siunauksiin. Presidentti Heber J. Grant on opettanut, että todelliseen menestykseen kuuluu enemmänkin kuin rikkaus tai maailman aineelliset asiat:

”Kun sanon menestystä, en ajattele sitä yksin dollareissa ja senteissä. – – Mutta se, mitä minä pidän todellisena menestyksenä, sinä yhtenä asiana kaikesta muusta, joka on suuriarvoista jokaiselle elävälle miehelle ja naiselle, on kasvaminen Jumalan tuntemisessa, todistuksessa, voimassa elää evankeliumin mukaan ja innoittaa perhettämme tekemään samoin. Se on totisinta menestystä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Heber J. Grant, 2003, s. 130.)

2. Nefi 5:10–18, 26–27. ”Elimme onnellisina”

Profeetta Joseph Smith on selittänyt, että on olemassa polku, joka johtaa onnellisuuteen: ”Onni on olemassaolomme päämäärä ja tarkoitus, ja se tulee olemaan sen päätöksenä, jos kuljemme siihen johtavaa polkua; ja tämä polku on hyve, rehtiys, uskollisuus, pyhyys ja kaikkien Jumalan käskyjen pitäminen” (Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 254).

Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut: ”Onnellisuus tulee vanhurskaudesta. ’Jumalattomuus ei ole koskaan ollut onnea’ (Alma 41:10). Synti ei ole koskaan ollut onnea. Itsekkyys ei ole koskaan ollut onnea. Ahneus ei ole koskaan ollut onnea. Onnellisuus tulee siitä, että elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteiden mukaan.” (”Fast-Paced Schedule for the Prophet”, Church News, 20. huhtikuuta 1996, s. 3.)

2. Nefi 5:16. ”Minä, Nefi, rakensin temppelin”

Vanhin Marlin K. Jensen seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt, kuinka temppelissä käyminen johtaa onnellisuuteen:

”Nefi kirjoittaa: ’Ja minä, Nefi, rakensin temppelin’ (2. Nefi 5:16). Nefin temppeli on ehkä ollut joillakin tavoin erilainen kuin myöhempien aikojen temppelimme, mutta sen keskeinen tarkoitus oli todennäköisesti sama: opettaa ja perehdyttää Jumalan lapsia Hänen suunnitelmaansa heidän onnekseen ja tarjota toimitukset ja liitot, jotka ovat välttämättömiä tuon onnen saavuttamiseksi.

Elettyäni tämän hyvän maan päällä yli viisi vuosikymmentä voin rehellisesti sanoa, että hengellisesti kypsimmät ja onnellisimmat tuntemani ihmiset ovat innokkaita temppelissäkävijöitä. Siihen on hyvä syy. Temppelissä meille kerrotaan yhä uudelleen Jumalan meitä varten laatiman ohjelman koko kaari, ja jokainen kerta tuo suurempaa ymmärrystä ja sitoutumista elää Hänen tavallaan. – –

Hyvä koe siihen, kuinka hyvin me menestymme pyrkimyksessämme tulla Kristuksen luo, voi olla se, mitä ajattelemme temppelistä ja kokemuksistamme siellä. Temppeli voi merkitä samaa kuin onni ja ilo. Niin oli Nefin ja hänen kansansa kohdalla.” (”Living after the Manner of Happiness”, s. 60.)

2. Nefi 5:20–25. Lamanilaisia kohdannut kirous

Kohdassa 2. Nefi 5:20–25 on vastaus ainakin neljään kysymykseen kirouksesta, joka lamanilaisia kohtasi:

1. Mikä kirous oli?

Jakeessa 2. Nefi 5:20 kiroukseksi määritetään selvästi se, että heidät ”erotetaan pois Herran edestä”. Lamanilaisten tumma iho ei ollut kirous.

2. Mikä kirouksen aiheutti?

Kohdan 2. Nefi 5:21 mukaan lamanilaisia kohdannut kirous johtui heidän pahuudestaan ja siitä, että he olivat paaduttaneet sydämensä Herraa vastaan. Aadamin lankeemuksesta lähtien jumalattomuus on aina johtanut erottamiseen pois Herran edestä (ks. 1. Nefi 2:21; 2. Nefi 4:4; 9:6; Alma 9:13; Et. 10:11).

3. Miksi lamanilaisiin pantiin merkiksi tumma iho?

Se oli erityinen merkki tai osoitus erityisiä olosuhteita varten. Nefi selitti: ”Jotta he [lamanilaiset] eivät olisi viettelyksenä kansalleni, Herra Jumala muutti heidän ihonsa mustaksi” (2. Nefi 5:21). Alma antoi samankaltaisen selityksen: ”Lamanilaisten iho oli tumma – –, jotta Herra Jumala siten voisi varjella kansansa, ettei se sekoittuisi ja uskoisi vääriin perimätietoihin” (Alma 3:6, 8). Nämä selitykset ovat yhdenmukaisia muiden pyhien kirjoitusten varoitusten kanssa, ettei Herran kansan pidä mennä naimisiin uskottomien kanssa, koska kun he tekivät niin, tuloksena oli usein, että vanhurskaat kääntyivät pois Herrasta (ks. 5. Moos. 7:2–4; 1. Kun. 11:4; 2. Kor. 6:14; OL 74:5).

4. Mitä kirouksesta seurasi?

Kirouksen seurauksena – joutuessaan erotetuiksi pois Herran edestä – lamanilaisista ”tuli joutilas kansa, täynnä ilkeyttä ja kataluutta” (2. Nefi 5:24).

Tämä kirous kesti vain niin kauan kuin ihmiset olivat jumalattomia. Kun lamanilaiset tekivät parannuksen ja päättivät elää evankeliumin mukaan, ”Jumalan kirous [ei] enää seurannut heitä” (Alma 23:18). Mormonin kirjassa on monia esimerkkejä lamanilaisista, jotka tekivät parannuksen ja saivat Herran Hengen ohjauksen. Helamanin kirja kertoo ajasta, jolloin lamanilaiset olivat vanhurskaampia kuin nefiläiset (ks. Hel. 13:1).

Tulosta