Kirjasto
Oppiaihe 39: 2. Nefi 29–30


Oppiaihe 39

2. Nefi 29–30

Johdanto

Nefi profetoi evankeliumin palautuksesta myöhempinä aikoina, minkä Herra sanoi olevan ihmeellinen teko (ks. 2. Nefi 29:1). Nefi todisti, että viimeisinä päivinä kaikki pyhät kirjoitukset yhdessä osoittaisivat, että Jumala muistaa lapsensa. Hän profetoi, että monet hylkäisivät Mormonin kirjan mutta että ne, jotka uskovat, koottaisiin kirkkoon. Lisäksi hän opetti, että Jumalan liittokansaa ovat ne, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Jumalan Poikaan.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 29

Nefi profetoi, että viimeisinä aikoina monet hylkäävät Mormonin kirjan

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että ystävä koulussa kysyy vilpittömästi: ”Miksi mormoneilla on toinen Raamattu?” Voisit pyytää oppilaita nostamaan kätensä, jos heille on esitetty tällainen kysymys. Pyydä sitten muutamaa kertomaan, kuinka he ovat vastanneet tähän kysymykseen.

Selitä, että Nefi antoi joitakin vastauksia tähän kysymykseen. Hän teki sen tallentamalla Herran sanat Mormonin kirjan roolista evankeliumin palautuksessa myöhempinä aikoina. Herra sanoi sen olevan ihmeellinen teko. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 29:1–2 ja ottamaan selville, mitä Herran sanat tekisivät viimeisinä aikoina. (Ne lähtisivät Nefin jälkeläisille ja myös kuuluisivat ”vihellyksenä maan ääriin”.) Presidentti Ezra Taft Benson on selittänyt, että ”meidän kirkon jäsenten ja erityisesti lähetyssaarnaajien on oltava niitä ’viheltäjiä’ eli niitä, jotka kertovat ja todistavat Mormonin kirjasta maan ääriin” (ks. ”Mormonin Kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, elokuu 1975, s. 45).

Selitä, että sana viiri kohdassa 2. Nefi 29:2 viittaa esineeseen, jota käytettiin kansan kokoamiseen ja yhdistämiseen. Viirit ovat pitkiä, kapeita lippuja. (Katso sanan viiri selitystä oppiaiheesta 32.)

  • Mikä kohdan 2. Nefi 29:2 mukaan on se viiri, joka lähtee maan ääriin kokoamaan Herran kansaa? (Mormonin kirja – Nefin jälkeläisten sanat.)

  • Mikä kohdan 2. Nefi 29:1–2 mukaan on Herran tarkoitus Hänen antaessaan lisää pyhiä kirjoituksia, kuten Mormonin kirjan? (Auta oppilaita ymmärtämään, että Herra antaa pyhiä kirjoituksia toisena todistuksena ja kootakseen ihmisiä liittoonsa.)

Kirjoita taululle kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat (julkaisusta Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 4):

”Mormonin kirja on tärkein todistus Jumalan liitosta lastensa kanssa täällä maan päällä sekä Hänen rakkaudestaan heitä kohtaan.” (Vanhin Jeffrey R. Holland)

Selitä, että luvussa 2. Nefi 29 sana pakanat viittaa niihin ihmisiin, jotka eivät ole Israelin huonetta. Sana juutalaiset viittaa niihin ihmisiin, jotka ovat Israelin huonetta, kuten Lehin perhe ja jälkeläiset. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 29:3–6 ja panemaan merkille, miten jotkut pakanat suhtautuisivat, kun pyhiä kirjoituksia tulisi lisää.

  • Kuinka jotkut suhtautuvat, kun pyhiä kirjoituksia saadaan lisää?

  • Mitä Herra sanoi niistä, jotka suhtautuvat tällä tavoin?

Selitä, että Nefi kuvaili profeetallisesti ihmisten suhtautumista Mormonin kirjaan. Nykyajan ihmiset epäilevät usein Mormonin kirjaa, koska heillä on jo Raamattu.

Anna oppilaiden tehtäväksi tutkia pareittain kohtaa 2. Nefi 29:7–11. Pyydä heitä ottamaan selville, mitä tarkoituksia Herralla oli antaa Raamatun lisäksi toinen pyhä kirja. Pyydä oppilaita muutaman minuutin päästä kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Mahdollisia vastauksia: 1) Herra muistaa kaikki ihmiset ja lähettää sanansa kaikille kansakunnille (ks. jae 7); 2) Herra puhuu saman sanoman kaikille kansakunnille, ja Mormonin kirja on toinen todistus Raamatussa olevista totuuksista (ks. jae 8); 3) Herra on aina sama, ja Hän puhuu oman mielensä mukaan (ks. jae 9); 4) Jumalan työ ei ole valmis, ja Hän puhuu edelleen täyttääkseen työnsä (ks.jae 9); 5) ihmisten ei pidä luulla, että Raamattu sisältää kaikki Herran sanat tai ettei Herra kirjoituttaisi enempää sanoja (ks. jae 10); ja 6) Herra käskee ihmisiä kaikissa kansakunnissa kirjoittamaan Hänen sanansa (ks. jae 11). Auta oppilaita tekemään yhteenveto ja toteuttamaan oppiaiheen tästä osuudesta oppimaansa esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka lukua 2. Nefi 29 voitaisiin käyttää selvittämään huolenaiheita, jotka liittyvät Mormonin kirjaan uutena pyhänä kirjana?

  • Kuinka nämä jakeet ovat lisänneet arvostustasi Mormonin kirjaa kohtaan?

Järjestä oppilaat jälleen pareiksi. Pyydä heitä harjoittelemaan vastaamista kysymykseen: ”Miksi mormoneilla on toinen Raamattu?” Kehota parin ensimmäistä osapuolta esittämään kysymys ja toista osapuolta vastaamaan siihen. Pyydä heitä sitten vaihtamaan osia ja käymään keskustelu uudelleen. Voisit rohkaista oppilaita tämän toiminnan päätteeksi miettimään, keille heidän tuntemilleen ihmisille saattaisi olla hyötyä keskustella näistä periaatteista, ja pyytämään ohjausta Pyhältä Hengeltä siihen, kuinka puhua näiden ihmisten kanssa.

Kun päätät tämän osan oppiaiheesta, varmista, että oppilaat ymmärtävät, että Herra muistaa kaikki ihmiset ja lähettää heille sanansa.

2. Nefi 30:1–8

Nefi profetoi Mormonin kirjan roolista viimeisinä päivinä

Selitä, että kun Nefi oli opettanut, että Jumala muistaisi Israelin huonetta, hän varoitti kansaansa ajattelemasta, että he olivat vanhurskaampia kuin pakanat olisivat. Hän myös muistutti heille, että kaikista ihmisistä voi tulla Jumalan liittokansaa. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 30:2 ja kehota luokkaa panemaan merkille kaksi asiaa, jotka meidän täytyy tehdä, jotta meistä voi tulla osa Jumalan liittokansaa. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville. Varmista, että he ymmärtävät, että meistä tulee osa Herran liittokansaa, kun me teemme parannuksen ja uskomme Jeesukseen Kristukseen.

Selitä, että jakeessa 2. Nefi 30:3 Nefi kuvaa yhtä tapaa, jolla Herra kokoaa kansaansa liittoon viimeisinä päivinä. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 30:3 ja tunnistamaan tämä tapa. (Herra tuo esiin Mormonin kirjan. Monet uskovat siihen ja kertovat siitä muille.) Voisit tuoda esiin, että Nefi nimenomaan mainitsi, että Mormonin kirjan sanat tuotaisiin ”jälkeläistemme jäännökselle” tarkoittaen Lehin jälkeläisiä.

Kannusta oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 30:4–8 ja panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka ihmisiä siunataan, kun he ottavat vastaan Mormonin kirjan.

  • Millä tavoin Lehin jälkeläisiä siunataan, kun he saavat tietää esivanhemmistaan?

  • Mitä nämä jakeet opettavat siitä, millainen vaikutus Mormonin kirjalla voi olla kaikkiin ihmisiin?

Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että Mormonin kirjan avulla kaikki ihmiset voivat tulla tuntemaan Jeesuksen Kristuksen ja elää Hänen evankeliuminsa mukaan. Voisit kirjoittaa tämän toteamuksen taululle.

  • Mitä me voimme tehdä auttaaksemme muita tulemaan tuntemaan Jeesus Kristus Mormonin kirjan avulla?

  • Kuinka Mormonin kirja on auttanut teitä siinä, että olette tulleet tuntemaan Vapahtajan?

Kehota oppilaita kertomaan jostakin kokemuksesta, joka heillä on ollut, kun he ovat kertoneet Mormonin kirjasta. Kannusta oppilaita rukoilemaan tilaisuuksia kertoa Mormonin kirjasta muille.

2. Nefi 30:9–18

Nefi profetoi, millaisia olosuhteet olisivat maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana

Selitä, että Nefi profetoi myös tuhatvuotisesta valtakunnasta, joka seuraisi Vapahtajan toista tulemista.

Tiivistä 2. Nefi 30:9–10 selittämällä, että Herran toisessa tulemisessa jumalattomat hävitetään. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 30:12–18 ja panemaan merkille, miten siinä kuvataan elämää tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he kirjoittavat uutisartikkelia tuhatvuotisen valtakunnan aikana kuvaillen havaitsemiaan olosuhteita. Pyydä heitä kirjoittamaan artikkelin pääkohtia ja näyttämään niitä toisilleen.

  • Mitä niistä tuhatvuotisen valtakunnan olosuhteista, joita olette tutkineet Toisessa Nefin kirjassa, odotatte eniten? Miksi?

Ohjaa oppilaiden huomio seuraavaan kohtaan jakeessa 2. Nefi 30:18: ”Saatanalla [ei] ole enää valtaa ihmislasten sydämiin pitkään aikaan.” Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän lausunnon pyhiin kirjoituksiinsa.

  • Miksi on hyödyllistä tietää, että vanhurskaus tulee lopulta voittamaan jumalattomuuden?

Kun oppilaat ovat vastanneet, todista, että tuhatvuotisen valtakunnan aikana Saatanalla ei ole valtaa ihmisten sydämiin, ja silloin vallitsee vanhurskaus ja rauha. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti George Q. Cannonin seuraavat sanat. Pyydä luokkaa kuuntelemaan, miksi Saatanalla ei ole valtaa tuhatvuotisen valtakunnan aikana.

”Me puhumme siitä, että Saatana on sidottu. Saatana on sidottu Jumalan voimalla, mutta hän on sidottu myös siksi, että Jumalan ihmiset ovat päättäneet olla kuuntelematta häntä eivätkä anna hänen hallita heitä. Herra ei sido Saatanaa eikä ota hänen valtaansa pois maan päältä, kun maan päällä on ihmisiä, jotka ovat halukkaita olemaan Saatanan vallassa. Se on vastoin pelastussuunnitelmaa. Ihmisten tahdonvapauden riistäminen on vastoin Jumalamme tarkoituksia. Tällä mantereella oli aika, josta meillä on kertomus, kun ihmiset olivat niin vanhurskaita, ettei Saatanalla ollut valtaa heidän keskuudessaan. Lähes neljä sukupolvea nukkui pois vanhurskaudessa. He elivät pyhyydessä ja kuolivat synnittöminä. Se johtui siitä, että he kieltäytyivät antamasta periksi Saatanalle. Muistiin ei ole kirjoitettu, etteikö Saatanalla tuona aikakautena olisi ollut valtaa muissa osissa maailmaa. Kaiken sen historian mukaan, joka meillä on hallussamme, Saatanalla oli sama valta ihmisiin, jotka olivat halukkaita kuuntelemaan häntä. Mutta tässä maassa hänellä ei ollut valtaa, ja hän oli kirjaimellisesti sidottu. Uskon, että näin tulee olemaan tuhatvuotisessa valtakunnassa, ja päättelen niin samasta syystä kuin päättelen tuon onnellisen tilan, jota kuvataan siinä aikakirjassa, josta puhun. Oletan, että jumalattomat tullaan hävittämään, ennen kuin Saatana on täysin sidottu.” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1897, s. 65.)

  • Kuinka Saatana tulee olemaan sidottu tuhatvuotisen valtakunnan aikana?

Kannusta oppilaita elämään vanhurskaasti, jotta vastustajalla ei ole valtaa heihin.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 30:9–10. ”Jumala panee toimeen suuren jaon”

Kohdassa 2. Nefi 30:9–10 Nefi profetoi ajasta, jolloin ”Herra Jumala panee toimeen suuren jaon ihmisten keskuudessa, ja jumalattomat hän hävittää, ja hän säästää kansansa”. Auta oppilaita ymmärtämään, että tullaksemme luetuiksi Herran kansaan sinä päivänä meidän on erotettava itsemme maailmallisista tavoista nyt. Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

”Kirkon ja maailman välinen ero maailman noudattaessa kurssia, jota me emme voi noudattaa, on kasvava jatkuvasti” (”Isä ja perhe”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 21).

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Meidän myöhempien aikojen pyhien ei tarvitse näyttää samanlaisilta kuin maailma. Meidän ei tarvitse viihdyttää samalla tavoin kuin maailma. Henkilökohtaisten tapojemme tulee olla erilaiset. Viihteemme tulee olla erilaista.” (”Gifts of the Spirit”, Ensign, lokakuu 2002, s. 17.)

Vanhin Larry W. Gibbons seitsemänkymmenen koorumista on sanonut:

”Tänä moraalisen relativismin aikana meidän täytyy valmistautua ottamaan kantaa ja sanoa: ’Tämä on oikein, ja tämä on väärin.’ Me emme voi kulkea joukon mukana! En tietenkään ehdota, että muutamme autiomaahan ja lukitsemme ovemme. Me voimme olla maailmassa, käydä koulussa, käydä töissä, liittyä kannatettaviin yhteiskunnallisiin järjestöihin ja niin edelleen. Mutta meidän on pidettävä kiinni Herran mittapuista. – –

Veljet ja sisaret, pysykää kaidalla ja kapealla polulla. Ei, vaan pysykää keskellä kaitaa ja kapeaa polkua. Älkää ajelehtiko, älkää vaellelko, älkää harhailko, olkaa varovaisia.

Muistakaa olla leikittelemättä pahan kanssa. Pysykää poissa Paholaisen puolelta. Älkää antako Saatanalle mitään kotikenttäetua. Käskyjen mukaan eläminen tuo teille sitä onnea, jota liian monet etsivät muualta.” (Ks. ”Päättäkää siis tämä sydämessänne”, Liahona, marraskuu 2006, s. 103–104.)

2. Nefi 30:9–18. Mikä on tuhatvuotinen valtakunta?

”Tuhatvuotinen valtakunta on tuhat vuotta kestävä aikakausi. Puhuessamme ’tuhatvuotisesta valtakunnasta’ tarkoitamme niitä tuhatta vuotta, jotka seuraavat Vapahtajan toista tulemista (ks. Ilm. 20:4; OL 29:11). Tuhatvuotisen valtakunnan aikana ’Kristus tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä’ (UK 10).

Tuhatvuotinen valtakunta tulee olemaan vanhurskauden ja rauhan aikaa maan päällä. Herra on ilmoittanut, että ’ihmisen vihamielisyys ja eläinten vihamielisyys, niin, kaiken lihan vihamielisyys lakkaa’ (OL 101:26; ks. myös Jes. 11:6–9). ’Saatana pannaan kahleisiin, niin ettei hänellä ole sijaa ihmislasten sydämissä’ (OL 45:55; ks. myös Ilm. 20:1–3).

Kaikki maan päällä olevat ihmiset ovat tuhatvuotisen valtakunnan aikana hyviä ja oikeamielisiä, mutta monet eivät ole ottaneet vastaan evankeliumin täyteyttä. Niinpä kirkon jäsenet tekevät lähetystyötä.

Kirkon jäsenet osallistuvat tuhatvuotisen valtakunnan aikana myös temppelityöhön. Pyhät jatkavat temppelien rakentamista ja toimitusten suorittamista kuolleiden sukulaistensa puolesta. Ilmoituksen johdattamina he valmistavat aikakirjoja esivanhemmistaan aina Aadamiin ja Eevaan asti.

Täydellinen vanhurskaus ja rauha jatkuu tuhannen vuoden loppuun asti, jolloin Saatana ’päästetään irti vähäksi aikaa, niin että hän voi koota yhteen sotajoukkonsa’. Saatanan sotajoukot taistelevat taivaan joukkoja vastaan, joita johtaa Mikael eli Aadam. Saatana ja hänen seuraajansa kukistetaan ja karkotetaan pois ikiajoiksi. (Ks. OL 88:111–115.)” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 175–176.)

Tulosta