Kirjasto
Oppiaihe 20: 1. Nefi 19


Oppiaihe 20

1. Nefi 19

Johdanto

Tässä luvussa Nefi selitti, että jotkut ihmiset eivät kunnioittaisi Israelin Jumalaa, Jeesusta Kristusta. Kuvaannollisesti he polkisivat Jeesuksen Kristuksen jalkoihinsa siten, etteivät pitäisi Häntä minkään arvoisena ja kieltäytyisivät kuulemasta Hänen neuvoaan. Nefi selosti myös muinaisten profeettojen opetuksia. Nämä profeetat olivat ennustaneet, että Vapahtajan ruoskimisesta ja ristiinnaulitsemisesta vastuussa olleet ihmiset ja samoin heidän jälkeläisensä hajotettaisiin ja heitä kiusattaisiin, kunnes he kääntäisivät sydämensä Herran puoleen. Sinä aikana Herra muistaisi ”ne liitot, jotka hän teki heidän isiensä kanssa” (ks. 1. Nefi 19:15). Nefi selitti, että hän kirjoitti nämä asiat saadakseen kansansa muistamaan Herran ja uskomaan Häneen. Hän opetti kansaansa myös soveltamaan kirjoituksia itseensä, jotta se auttaisi heitä uskomaan Herraan.

Opetusehdotuksia

1. Nefi 19:1–19

Nefi kirjoittaa muistiin profetioita Jeesuksesta Kristuksesta auttaakseen kansaa muistamaan Lunastajansa

Näytä Mormonin kirjaa. Tiivistä 1. Nefi 19:1–4 selittämällä, että Nefiä käskettiin valmistamaan kahdet levyt – toiseen hänen tulisi kirjoittaa kansansa pyhä (uskonnollinen) historia ja toiseen maallinen historia. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 19:3, 5–6. Pyydä muuta luokkaa panemaan merkille, mitä Nefi sanoi ”pyhistä asioista”.

  • Minkä syyn Nefi esitti sille, että hän piti aikakirjaa pyhistä asioista?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 19:7. Ennen kuin hän lukee, selitä, että tässä jakeessa ilmaus ”Israelin Jumala” viittaa Jeesukseen Kristukseen. Ilmaus, ettei pidä jotakuta minkään arvoisena, tarkoittaa sitä, että kohtelee häntä aivan kuin hän olisi arvoton.

  • Mistä Nefi alkoi kirjoittaa sen jälkeen kun hän oli sanonut aikovansa kirjoittaa vain siitä, mikä oli pyhää?

  • Millä tavoin kohdan 1. Nefi 19:7 mukaan jotkut ihmiset polkevat Vapahtajan jalkoihinsa tai eivät pidä Häntä minkään arvoisena?

  • Kuinka se, että kieltäytyy kuulemasta Herran neuvoa, on kuin pitäisi Häntä tyhjän arvoisena tai polkisi Hänet jalkoihinsa?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 19:8–10. Pyydä luokkaa panemaan merkille tapoja, joilla ihmiset kohtelisivat Vapahtajaa pitäen Häntä tyhjän arvoisena Hänen palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa. (Voit kenties ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä sanat ja ilmaukset pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Millä tavoin ihmiset kohtelisivat Vapahtajaa pitäen Häntä tyhjän arvoisena Hänen palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa?

  • Mitkä yksityiskohdat näissä jakeissa osoittavat, ettei Vapahtaja pidä meitä tyhjän arvoisina? (Oppilaiden tulisi ymmärtää, että Vapahtaja kärsi kaiken, mitä kärsi, ”ihmislapsia kohtaan tuntemansa rakastavan hyväntahtoisuuden ja pitkämielisyyden tähden”.)

  • Kun mietitte näitä jakeita, mitä tunnette Vapahtajaa kohtaan?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 1. Nefi 19:13–14 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä syitä profeetta Senos esitti sille, että ne, jotka ristiinnaulitsisivat Vapahtajan, (ja heidän jälkeläisensä) joutuisivat ”kaikkien ihmisten kurittamiksi”.

  • Mitä syitä profeetta Senos esitti sille, että ne, jotka ristiinnaulitsisivat Vapahtajan, (ja heidän jälkeläisensä) joutuisivat ”kaikkien ihmisten kurittamiksi”?

Kirjoita taululle seuraava lause: He kääntävät pois sydämensä.

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että kääntää sydämensä pois Herrasta?

Kun oppilaat ovat vastanneet, sano luokalle, että haluaisit muutamien oppilaiden auttavan havainnollistamaan, kuinka tämä ilmaus saattaisi soveltua meihin nykyään. Kutsu muutamia oppilaita taululle. Pyydä heitä jokaista kirjoittamaan esimerkki toiminnasta, joka saattaisi osoittaa, että ihminen on kääntänyt sydämensä pois Herrasta. Pyydä heitä sitten selittämään, mitä seurauksia saattaisi olla siitä, että kääntää sydämensä pois heidän kirjoittamallaan tavalla. (Esim. oppilas saattaisi kirjoittaa lakkaa tutkimasta pyhiä kirjoituksia ja sitten selittää, että yhtenä seurauksena tästä toiminnasta on heikentynyt kyky saada ilmoitusta.)

Kun muutamat oppilaat ovat selittäneet omat esimerkkinsä, kerro luokalle, että riippumatta siitä, miksi saattaisimme kääntää sydämemme pois Herrasta, me voimme päättää kääntää sydämemme takaisin Häneen. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 1. Nefi 19:14–17 ja panemaan merkille Herran lupaukset niille, jotka kääntävät sydämensä takaisin Häneen.

  • Milloin Herra hajottaa Israelin? (Kun he kääntävät sydämensä pois Hänestä.)

  • Milloin Herra kokoaa Israelin? (Kun he kääntävät sydämensä Häneen.)

  • Mitä Herra sanoi tekevänsä niiden hyväksi, jotka eivät enää käännä sydäntään Häntä vastaan?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Herra muistaa nämä ihmiset ja liitot, jotka Hän on tehnyt heidän isiensä kanssa?

Auta oppilaita ymmärtämään, ettei Herra ole unohtanut näitä ihmisiä. He olivat eläneet siten, ettei Hän voinut suoda heille kaikkia evankeliumin siunauksia. Kun heidän jälkeläisensä kääntävät sydämensä Herraan, Hän lupaa muistaa heidät, koota heidät kirkkoonsa ja suoda heille kaikki evankeliumin siunaukset.

  • Mitä teidän mielestänne jakeiden 15–17 lupaukset merkitsevät meille? (Yksi ajatus, jonka tulisi nousta esiin tässä keskustelussa, on se, että kun me käännämme sydämemme Herraan, Hän kunnioittaa liittoja, jotka olemme tehneet Hänen kanssaan.)

Kehota oppilaita pohtimaan seuraavia kysymyksiä ja kirjoittamaan vastaukset pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa. (Voit ehkä kirjoittaa kysymykset taululle.)

  • Millaiset teot osoittavat, että sinä ja perheesi olette kääntäneet sydämenne Herraan?

  • Milloin tällaiset teot ovat auttaneet sinua tai perhettäsi saamaan Herran siunauksia?

Voit ehkä pyytää muutamaa oppilasta kertomaan vastauksensa luokalle. Muistuta heille, ettei heidän tarvitse kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.

Selitä lyhyesti, että Nefi tarkoitti aikakirjansa Israelin huoneen kaikille jäsenille – myös meille. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 1. Nefi 19:18–19 ja pyydä luokkaa mainitsemaan, mitä Nefi halusi saada meidät tekemään. Todista, että kun me muistamme Herran ja käännämme sydämemme Häneen, Hän suo meille evankeliuminsa siunauksia.

1. Nefi 19:20–24

Nefi selittää, miksi hän käytti muinaisia pyhiä kirjoituksia opettaakseen kansaansa

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraava lausunto, joka on mukailtu kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille pidetystä puheesta:

”Lupaan teille tämän, kun luette Mormonin kirjaa: Se vetää teitä puoleensa, kun ymmärrätte, että Herra on sisällyttänyt siihen sanomansa teille. Nefi, Mormon ja Moroni tiesivät sen, ja ne, jotka kokosivat sen, sisällyttivät siihen viestejä teitä varten. Toivon teidän luottavan siihen, että tämä kirja on kirjoitettu teidän oppilaitanne varten. Se sisältää yksinkertaisia, suoria, heille tarkoitettuja viestejä, jotka kertovat heille, kuinka muuttua. Juuri siitä tässä kirjassa on kysymys. Se todistaa Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksesta sekä siitä, kuinka sovitus voi toimia heidän elämässään. Te saatte tänä vuonna kokea sen muutoksen, joka tulee sovituksen voiman kautta sen ansiosta, että tutkitte tätä kirjaa.” (Ks. ”Mormonin kirja muuttaa elämänne”, Liahona, helmikuu 2004, s. 15.)

  • Kuinka teille on hyötyä siitä, että Mormonin kirjaa lukiessanne tiedätte, että Nefi, Mormon ja Moroni ottivat mukaan sanomia teille?

Lue presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat lausunnot:

”Mormonin kirja kirjoitettiin meille, jotka elämme tänään. Jumala on sen kirjoittaja. Se on langenneen kansan aikakirja, jonka innoitetut miehet ovat koonneet meidän siunaukseksemme. Niillä ihmisillä ei koskaan ollut sitä kirjaa – se oli tarkoitettu meille. Muinainen profeetta Mormon, jonka mukaan kirja on saanut nimensä, teki lyhennelmän vuosisatoja kattavista aikakirjoista. Jumala, joka tietää kaiken alusta asti, sanoi hänelle, mitä hänen oli otettava lyhennelmäänsä ja mitä me tarvitsisimme aikaamme varten.” (Ks. ”Mormonin Kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, elokuu 1975, s. 44.)

”Jos he näkivät meidän aikamme ja valitsivat sen, mikä olisi meille arvokkainta, niin eikö meidän juuri sillä mielellä tule tutkia Mormonin kirjaa? Meidän tulee koko ajan kysyä itseltämme: ’Miksi Herra innoitti Mormonia (tai Moronia tai Almaa) ottamaan tämän mukaan aikakirjaansa? Mitä sellaista minä voin tästä oppia, mikä auttaa minua elämään tänä aikana?’” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 56.)

Kehota luokkaa lukemaan itsekseen 1. Nefi 19:22–23 ja panemaan merkille, kuinka Nefi kuvaa sitä, kuinka hän auttoi veljiään löytämään pyhistä kirjoituksista sanomia itselleen.

  • Mitä Nefi odotti seuraavan siitä, että hän sovelsi pyhiä kirjoituksia itseensä ja kansaansa?

  • Mitä sanalla hyöty tarkoitetaan? (Etu, etuisuus, apu, ansio, voitto.)

Valmista seuraava taulukko monisteeksi tai laita se näkyviin taululle ja pyydä oppilaita jäljentämään se pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

Pyhien kirjoitusten soveltaminen itseemme

Pyhien kirjoitusten totuuksien toteuttaminen käytännössä

Mitä tilannetta tai tapausta pyhien kirjoitusten kohdassa kuvataan?

Kuinka tämä muistuttaa jotakin tilannetta omassa elämässäni tai maailmassa ympärilläni?

Mitä totuutta tai sanomaa tässä pyhien kirjoitusten kohdassa opetetaan?

Kuinka minä voin toimia tämän totuuden tai sanoman pohjalta omassa tilanteessani?

Esittele taulukko selittämällä, että soveltaminen tarkoittaa vertaamista. Pyhien kirjoitusten soveltaminen itseemme tarkoittaa, että vertaamme pyhien kirjoitusten kohdan tapausta tilanteeseen omassa elämässämme tai maailmassa ympärillämme. Kun tunnistamme samankaltaisuuksia pyhien kirjoitusten tapausten ja oman elämämme tilanteiden välillä, se valmistaa meitä löytämään pyhien kirjoitusten totuuksia ja toteuttamaan niitä omassa elämässämme. Samat totuudet, jotka koskivat ihmisiä, joista kerrotaan pyhissä kirjoituksissa, voivat soveltua meihin, kun olemme samanlaisissa tilanteissa.

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka soveltaminen johtaa toteuttamiseen käytännössä, pyytämällä heitä täydentämään taulukkonsa samalla kun käyt läpi heidän kanssaan Mormonin kirjan ensimmäisen hallittavan kohdan, 1. Nefi 3:7. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 3:7.

  • Millaisessa tilanteessa Nefi toimi, kun hän sanoi nämä sanat? (Profeetta – hänen isänsä Lehi – oli pyytänyt häntä palaamaan Jerusalemiin hakemaan pronssilevyt. Hänen veljensä olivat valittaneet tämän tehtävän vaikeutta.)

  • Kuinka Nefin tapaus muistuttaa jotakin tilannetta teidän elämässänne? Milloin Herra on odottanut teidän tekevän jotakin vaikeaa?

  • Mikä totuus auttoi Nefiä hänen tilanteessaan? (Nefi tiesi, että aina kun Herra antaa jonkin käskyn lapsilleen, Hän valmistaa keinon, jolla he voivat toteuttaa sen.)

  • Mitä te voitte tehdä toimiaksenne tämän totuuden pohjalta omassa tilanteessanne?

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, kuinka he ovat soveltaneet kohtaa 1. Nefi 3:7 itseensä ja kuinka he voivat toteuttaa sitä elämässään. (Muistuta heille, ettei heidän tarvitse kertoa sellaista tietoa, joka on liian henkilökohtaista tai yksityistä.)

Näytä oppiaiheen päätteeksi jälleen Mormonin kirjaa. Muistuta oppilaille, että Nefi piti Vapahtajaa koskevia kirjoituksiaan pyhinä ja suuriarvoisina itselleen ja muille. Kannusta oppilaita tutkimaan pyhiä kirjoituksia ja panemaan merkille sanomia, joita Herra ja Hänen profeettansa ovat panneet niihin meitä varten. Todista, että kun me sovellamme pyhiä kirjoituksia itseemme, me opimme ja hyödymme niistä.

Kannusta oppilaita tutkimaan pyhiä kirjoituksia itsekseen ja etsimään kohtia, joita he voivat soveltaa itseensä. He voisivat kokeilla sitä, että lisäävät oman nimensä joihinkin jakeisiin ja lukevat jakeet, aivan kuin Herra tai Hänen profeettansa puhuisi suoraan heille. Esimerkiksi he voisivat lukea kohdan 2. Nefi 31:20 ensimmäisen osan tähän tapaan: ”Sen vuoksi teidän [lisää nimi] täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa.”

Voisit antaa tyhjiä taulukoita, joita oppilaat voivat käyttää kotona. Kehota heitä tulemaan seuraavalle oppitunnille valmiina kertomaan, kuinka he ovat soveltaneet pyhiä kirjoituksia itseensä ja kuinka he ovat oppineet ja hyötyneet tästä kokemuksesta.

Kommentteja ja taustatietoja

1. Nefi 19:10–16. Senok, Neum ja Senos

Nefi lainasi Senokin, Neumin ja Senosin kirjoituksia. Nämä olivat Vanhan testamentin ajan profeettoja, joiden profetiat Jeesuksesta Kristuksesta oli kirjoitettu muistiin pronssilevyihin. Siksi tiedämme, että he elivät ennen vuotta 600 eKr. He puhuivat Messiaan elämästä ja palvelutyöstä sekä Israelin huoneen kohtalosta (ks. myös Hel. 8:19–20). Ilman Mormonin kirjaa me emme tietäisi mitään näistä kolmesta profeetasta tai heidän todistuksestaan Jeesuksesta Kristuksesta.

Tulosta