Kirjasto
Oppiaihe 29: 2. Nefi 9:1–26


Oppiaihe 29

2. Nefi 9:1–26

Johdanto

Jaakob aloitti saarnansa nefiläisille lainaamalla Jesajan profetioita siitä, kuinka Herra lunastaa liittokansansa. Tämä osa Jaakobin saarnaa on luvuissa 2. Nefi 6–8 (ks. oppiaihe 28 tässä kirjassa). Tämän kaksipäiväisen saarnan jatko on luvuissa 2. Nefi 9–10. Lainattuaan Jesajaa Jaakob esitti oman todistuksensa Jeesuksen Kristuksen sovituksesta – Vapahtajan voimasta pelastaa meidät lankeemuksen vaikutuksista ja syntiemme seurauksista. Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut, että luku 2. Nefi 9 sisältää ”yhden valaisevimmista saarnoista, mitä sovituksesta on koskaan pidetty”. Hän sanoi: ”Jokaisen pelastusta tavoittelevan tulee lukea se huolella.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 4, s. 57.)

Opetusehdotuksia

2. Nefi 9:1–9

Jaakob selittää lankeemuksen vaikutuksia

Kirjoita taulun keskelle ennen oppituntia kauhea hirviö.

Aloita oppiaihe selittämällä, että luku 2. Nefi 9 jatkaa saarnaa, jota oppilaat alkoivat tutkia edellisessä oppiaiheessa. Muistuta oppilaille, että saarnan ensimmäisessä osassa, joka on luvuissa 2. Nefi 6–8, Jaakob lainasi Jesajaa kertoakseen Vapahtajan armosta ja Hänen voimastaan vapauttaa liittokansansa sen kadotetusta ja hajotetusta tilasta. Saarnaansa jatkaessaan Jaakob opetti, kuinka Vapahtaja lunastaa meidät kaikki meidän langenneesta ja syntisestä tilastamme.

Ohjaa oppilaiden huomio ilmaukseen, jonka olet kirjoittanut taululle.

  • Mitä mieleenne tulee, kun ajattelette kauheaa hirviötä?

Vastauksena tähän kysymykseen oppilaat ehkä mainitsevat mielikuvitusolentoja. Jos he tekevät niin, selitä, että jotkin asiat, jotka ovat todellisia, voivat olla pelottavampia kuin mielikuvitusolennot, koska ne kykenevät aiheuttamaan pysyvää vahinkoa. Kerro oppilaille, että Jaakob käytti ilmausta ”kauhea hirviö” kuvaamaan tilannetta, joka meitä kaikkia kohtaa, ja iankaikkista vahinkoa, joka siitä voi seurata. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 9:10 ja panemaan merkille, mistä kahdesta osatekijästä Jaakobin kuvailema hirviö muodostuu. Kun oppilaat kertovat, mitä he ovat löytäneet, lisää vastaukset taululle seuraavasti:

Kuva
Awful Monster

Auta oppilaita ymmärtämään, miten Jaakob käyttää sanoja kuolema ja helvetti, selittämällä, että kumpikin sanoista viittaa eräänlaiseen eroon. Kun Jaakob käytti tässä saarnassa sanaa kuolema, hän viittasi ruumiin kuolemaan, joka on fyysisen ruumiin ero hengestä. Kun hän käytti sanaa helvetti, hän viittasi hengen kuolemaan, joka on henkilön erottaminen Jumalan edestä. Pyhissä kirjoituksissa tästä erottamisesta käytetään usein nimitystä ”hengellinen kuolema”.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 9:6. Pyydä heitä etsimään fyysisen kuoleman ja hengellisen kuoleman aiheuttaja.

  • Mikä tapahtuma toi meidän kaikkien osaksi fyysisen kuoleman ja hengellisen kuoleman? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että lankeemuksen seurauksena kaikki ihmiset erotetaan pois Jumalan edestä ja kaikki ihmiset tulevat lopulta kuolemaan fyysisesti.)

Selitä, että kohdassa 2. Nefi 9:7–9 Jaakob opettaa, mitä meille tapahtuisi, ellei sovitusta olisi ja jos lankeemuksen vaikutukset jäisivät ikuisesti voimaan. Voisit ehkä valmistella oppilaita tutkimaan näitä jakeita määrittelemällä muutamia jakeen 7 termejä: Kun Jaakob puhui ensimmäisestä tuomiosta, joka kohtasi ihmistä, hän tarkoitti Aadamin ja Eevan lankeemuksen seurauksia. Kun hän puhui katoavasta, hän tarkoitti kuolevaista ruumistamme, joka tulee kuolemaan. Kun hän puhui katoamattomasta, hän tarkoitti ylösnoussutta ruumistamme, joka tulee elämään ikuisesti.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 9:7–9. Kehota luokkaa panemaan merkille ilmauksia, jotka kuvailevat, mitä ruumiillemme ja hengellemme tapahtuisi, jos fyysinen ja hengellinen kuolema olisivat voimassa ikuisesti.

  • Mitä ruumiillemme tapahtuisi, ellei sovitusta olisi?

  • Mitä hengellemme tapahtuisi, ellei sovitusta olisi?

Tähdennä, mikä kohtalomme olisi ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Jos eromme Jumalasta ja fyysinen kuolemamme olisivat pysyviä, moraalinen tahdonvapaus ei merkitsisi mitään. Olisimme kyllä vapaita tekemään valintoja, mutta mitä väliä sillä olisi? Lopputulos olisi aina sama, olivatpa tekomme millaisia tahansa: kuolema vailla toivoa ylösnousemuksesta ja vailla toivoa taivaasta. Olivatpa valintamme kuinka hyviä tai huonoja tahansa, me kaikki päätyisimme ’Perkeleen enkeleiksi’ [ks. 2. Nefi 9:9].” (”Moral Agency”, Ensign, kesäkuu 2009, s. 50.)

2. Nefi 9:10–26

Jaakob opettaa, että sovituksen kautta Vapahtaja lunastaa meidät lankeemuksen vaikutuksista ja tarjoaa lunastuksen synneistämme

Pyydä oppilaita lukemaan uudelleen 2. Nefi 9:10.

  • Minkä Jumala tämän jakeen mukaan on valmistanut meille?

Tähdennä, että Jaakobin pääsanoma tässä saarnassa on, että Jumala on valmistanut ”meille pakokeinon [kuoleman ja helvetin] otteesta”. Tämä pakokeino – lankeemuksen tuomasta fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta – on varma Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin ansiosta.

Jaa luokka kahteen ryhmään. Pyydä ensimmäistä ryhmää lukemaan itsekseen 2. Nefi 9:5, 19–21 ja panemaan merkille kuvauksia Vapahtajan uhrista meidän puolestamme. Pyydä toista ryhmää lukemaan itsekseen 2. Nefi 9:11–12, 15, 22 ja panemaan merkille ilmauksia siitä, kuinka Jeesus Kristus pelastaa meidät fyysiseltä kuolemalta. (Voi olla hyödyllistä kirjoittaa nämä viitteet taululle.)

Kun oppilailla on ollut aikaa lukea, esitä ensimmäiselle ryhmälle seuraavat kysymykset:

  • Mitä Vapahtaja oli valmis kärsimään, jotta Hän voisi pelastaa meidät fyysiseltä ja hengelliseltä kuolemalta? Mitä teille merkityksellisiä kuvauksia löysitte?

  • Jaakob tähdensi, että Jeesus Kristus kärsi kaikkien ihmisten tuskat. Mitä se merkitsee teille? Kuinka tämä tieto vaikuttaa siihen, mitä tunnette Vapahtajaa kohtaan? (Voisit ehkä auttaa oppilaita pohtimaan Vapahtajan uhrin suuruutta pysäyttämällä keskustelun ja tähdentämällä, että Vapahtaja kärsi kaikkien niiden ihmisten tuskat, jotka ovat eläneet ja tulevat vielä elämään maan päällä. Voisit auttaa oppilaita pohtimaan Vapahtajan uhrin henkilökohtaista luonnetta pyytämällä heitä kirjoittamaan oman nimensä kohdan 2. Nefi 9:21 marginaaliin muistutukseksi siitä, että Vapahtaja kärsi heidän tuskansa.)

Esitä toiselle ryhmälle seuraavat kysymykset:

  • Mitä ilmauksia löysitte siitä, kuinka Jeesus Kristus pelastaa meidät fyysiseltä kuolemalta?

  • Ketkä kohdan 2. Nefi 9:22 mukaan saavat ylösnousemuksen ja tuodaan takaisin Jumalan eteen?

Viittaa taas taululla olevaan ilmaukseen ”kauhea hirviö”. Kehota oppilaita ilmaisemaan omin sanoin, mitä Jaakob opetti siitä, kuinka me voimme pelastua tältä ”hirviöltä”. Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että sovituksen kautta Jeesus Kristus vapauttaa koko ihmiskunnan lankeemuksen tuomasta fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta. Pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan tämä totuus taululle.

Muistuta oppilaita siitä, että sen lisäksi, että Jeesus Kristus vapauttaa koko ihmiskunnan lankeemuksen tuomasta fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta, Hän voi vapauttaa meidät omien syntiemme aiheuttamasta hengellisestä kuolemasta.

Selitä, että Jaakob kuvaili niiden ihmisten tilaa, jotka tulevat Jumalan eteen synneissään. Kehota oppilaita panemaan merkille nämä kuvaukset, kun yksi oppilas lukee ääneen jakeet 2. Nefi 9:15–16, 27.

  • Kuinka Jaakob kuvaili niiden ihmisten tilaa, jotka tulevat Jumalan eteen synneissään?

Selitä, että Jaakob kuvaili myös niiden ihmisten tilaa, jotka tulevat Jumalan eteen puhtaudessa. Kehota oppilaita panemaan merkille nämä kuvaukset, kun yksi oppilas lukee ääneen jakeet 2. Nefi 9:14, 18.

  • Kuinka Jaakob kuvaili niiden ihmisten tilaa, jotka tulevat Jumalan eteen puhtaudessa?

Tähdennä, että vaikka vapautus lankeemuksesta on lahja koko ihmiskunnalle, niin vapautumisemme syntiemme seurauksista riippuu osittain haluistamme ja teoistamme. Kirjoita taululle seuraavaa: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme voittaa syntiemme seuraukset, kun me …

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 9:21, 23–24. Pyydä luokkaa panemaan merkille ilmauksia, jotka täydentävät taululla olevan virkkeen.

  • Kuinka te näiden kohtien perusteella täydentäisitte tämän virkkeen? (Oppilaiden vastausten virkkeen täydentämiseksi tulee kuvastaa seuraavaa: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme voittaa syntiemme seuraukset, kun me uskomme Jeesukseen Kristukseen, teemme parannuksen, otamme kasteen ja kestämme loppuun asti. Kun he kertovat vastauksensa, täydennä taululla oleva virke.)

Päätä tämä oppiaihe valitsemalla toinen seuraavista toiminnoista. Molempien toimintojen tarkoituksena on auttaa oppilaita pohtimaan, mitä Vapahtajan sovitus merkitsee heille, ja kertomaan ajatuksiaan Hänestä.

  1. Pyydä oppilaita silmäilemään jakeita 2. Nefi 9:1–22 ja etsimään kaikki jakeet, jotka alkavat sanalla Oi. Kehota oppilaita lukemaan näiden jakeiden ensimmäinen lause ääneen.

    Pyydä oppilaita kirjoittamaan samankaltaisia lausumia pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa kuvaillen kiitollisuudentunteitaan Vapahtajaa ja Hänen heidän puolestaan antamaansa uhria kohtaan. Pyydä heitä noudattamaan Jaakobin mallia ja aloittamaan kukin virke sanalla Oi ja päättämään se huutomerkkiin. Pyydä tilanteen mukaan muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he kirjoittivat. Varmista, että he ymmärtävät, ettei heidän tarvitse tuntea olevansa pakotettuja kertomaan tunteista tai kokemuksista, jotka ovat liian yksityisiä tai henkilökohtaisia.

  2. Laulakaa yhdessä laulu ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 116) tai lukekaa sen sanat tai käyttäkää jotakin muuta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta kertovaa kirkon laulua. Kehota oppilaita valitsemaan laulusta säkeitä, jotka kuvastavat heidän tunteitaan Vapahtajaa ja Hänen sovitusuhriaan kohtaan. Anna heidän kertoa luokalle, mitä säkeitä he ovat valinneet, ja selittää, miksi he arvostavat niitä säkeitä.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 9:7. Mikä on ”ääretön sovitus”?

Seuraavissa lausunnoissa vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista selittää sovituksen iankaikkista luonnetta sekä Vapahtajan ainutlaatuista kykyä toteuttaa sovitus:

”Hänen sovituksensa on ääretön – ilman loppua. [Ks. 2. Nefi 9:7; 25:16; Alma 34:10, 12, 14.] Se on ääretön myös siinä mielessä, että koko ihmiskunta pelastuisi loputtomasta kuolemasta. Se on ääretön, mitä tulee Hänen valtavaan kärsimykseensä. Se on ääretön ajan suhteen, lakkauttaen aikaisemman eläinten uhraamisen mallin. Se on ääretön ulottuvuudeltaan – se tapahtui yhden kerran kaikkien puolesta. [Ks. Hepr. 10:10.] Ja tuo sovituksen armo ei ulotu ainoastaan lukemattomiin ihmisiin, vaan myös lukemattomiin maailmoihin, jotka Hän on luonut. [Ks. OL 76:24; Moos. 1:33.] Se on ääretön ihmisen mitenkään mitattavaksi tai kuolevaisen ymmärrettäväksi.

Jeesus on ainoa, joka kykeni antamaan tämän äärettömän sovituksen, sillä Hän syntyi kuolevaisesta äidistä ja kuolemattomasta Isästä. Tämän ainutlaatuisen syntymäoikeutensa kautta Jeesus on ääretön Olento.” (Ks. ”Sovitus”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 33.)

”Iankaikkisen lain mukaan tuo sovitus vaati henkilökohtaisen uhrin, jonka antaisi kuolematon Olento, joka ei ole kuoleman alainen. Mutta Hänen täytyisi kuolla ja ottaa oma ruumiinsa jälleen. Vapahtaja on ainoa, joka pystyi toteuttamaan tämän. Äidiltään Hän peri vallan kuolla. Isältään Hän sai vallan kuoleman yli.” (Ks. ”Pysyvyyttä muutoksen keskellä”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 33.)

2. Nefi 9:7. Mitkä olisivat lankeemuksen vaikutukset ilman sovitusta?

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mikä kohtalomme olisi ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta:

”Aivan kuten kuolema tuhoaisi meidät ja tekisi tahdonvapaudestamme merkityksettömän ilman Kristuksen lunastusta, niin ilman Hänen armoaan olisimme ikuisesti kadotettuja syntiemme ja huonojen valintojemme vuoksi. Meillä ei olisi mitään keinoa selvitä täysin virheistämme, ja koska olisimme saastaisia, emme voisi koskaan enää elää Jumalan edessä.

– – Me tarvitsemme Vapahtajan, Välimiehen, joka kykenee voittamaan syntiemme ja erheidemme vaikutukset, niin etteivät ne ole välttämättä kohtalokkaita. Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme selvitä huonoista valinnoistamme ja olla syyttömiä lain edessä aivan kuin emme olisi tehneetkään syntiä.” (”Moral Agency”, Ensign, kesäkuu 2009, s. 50.)

2. Nefi 9:10. ”Oi kuinka suuri on meidän Jumalamme hyvyys”

Presidentti Gordon B. Hinckley ilmaisi kiitollisuutta Vapahtajan tehtävästä sovituksen toteuttamisessa:

”Kiittäkäämme Jumalaa Hänen iankaikkisen suunnitelmansa ihmeellisyydestä ja majesteettiudesta. Kiittäkäämme ja ylistäkäämme Hänen rakasta Poikaansa, joka sanoin kuvaamattomin kärsimyksin antoi henkensä Golgatan ristillä maksaakseen kuolevaisuuden syntivelan. Hän mursi kuoleman kahleet sovitusuhrinsa kautta ja nousi voittajana haudasta jumalallisen voimansa avulla. Hän on Lunastajamme, koko ihmiskunnan Lunastaja. Hän on maailman Vapahtaja. Hän on Jumalan Poika, pelastuksemme tuoja.” (Ks. ”Voitto kuolemasta”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 50.)

2. Nefi 9:22. ”Jotta kaikki seisoisivat hänen edessään”

Kaikki ihmiset lähtevät Jumalan edestä Aadamin ja Eevan lankeemuksen vuoksi. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki ihmiset palaavat Jumalan eteen tuomittaviksi. Lisää tästä aiheesta on seuraavissa kohdissa: 2. Nefi 2:9–10; 9:15, 22, 38; Alma 11:43–44; 12:12–15, 24; 42:23; Hel. 14:15–17; 3. Nefi 26:4; Morm. 9:12–13.

Tulosta