Kirjasto
Johdanto: Mormonin kirja


Johdanto: Mormonin kirja

Miksi tätä kirjaa tulee tutkia?

Kun oppilaat tutkivat tätä kirjaa, he oppivat arvokkaita opetuksia Mormonilta, Jeesuksen Kristuksen opetuslapselta, joka eli uskollisesti huolimatta siitä, että koko hänen elämänsä ajan häntä ympäröi ”jatkuva jumalattomuuden ja iljetysten näky” (Morm. 2:18). Oppilaat hyötyvät myös niiden sanojen tutkimisesta, jotka kirjoitti Moroni, joka todisti myöhempien aikojen lukijoille, että ”Jeesus Kristus on näyttänyt teidät minulle, ja minä tiedän teidän tekemisenne” (Morm. 8:35). Kun oppilaat lukevat hävityksestä, joka johtui nefiläisten jumalattomuudesta, he oppivat, miten tärkeää on elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin käskyjen ja liittojen mukaan.

Kuka kirjoitti tämän kirjan?

Mormon kirjoitti tämän kirjan seitsemän ensimmäistä lukua kertoen lyhyesti jumalattomuudesta ja sodista nefiläisten ja lamanilaisten välillä hänen aikanaan. Lisäksi hän kirjoitti Nefin isoihin levyihin täydellisen kertomuksen tapahtumista omana elinaikanaan (ks. Morm. 2:18; 5:9). Kun Mormon oli suunnilleen kymmenvuotias, aikakirjanpitäjä Ammaron kehotti häntä ottamaan vastuun pyhistä aikakirjoista, kun hän tulisi aikuiseksi. Hänen oli määrä kirjoittaa muistiin kaikki, mitä hän havaitsisi kansastaan (ks. Morm. 1:4). Kun Mormon oli 15-vuotias, Herra tuli hänen luokseen, ja hän sai maistaa ja tuntea Jeesuksen hyvyyttä (ks. Morm. 1:15). Samana vuonna nefiläiset nimittivät Mormonin johtamaan nefiläisten sotajoukkoja (ks. Morm. 2:1). Kuuliaisena Ammaronin neuvolle Mormon haki myöhemmin Nefin isot levyt ja alkoi laatia aikakirjaansa. Hän myös laati Nefin isoista levyistä lyhennelmän, johon hän sisällytti kirjoituksia profeetoilta ja aikakirjanpitäjiltä Lehistä Ammaroniin, ja liitti Nefin pienet levyt laatimansa lyhennelmän oheen. Kun Mormonin elämä lähestyi loppuaan, hän talletti kaikki aikakirjat Kumorankukkulaan lukuun ottamatta muutamia levyjä, jotka hän antoi pojalleen Moronille (ks. Morm. 6:6). Sitten hän johti nefiläisiä heidän viimeisessä suuressa taistelussaan lamanilaisia vastaan. Ennen kuolemaansa Mormon kehotti Moronia päättämään aikakirjan. Moroni lisäsi sanat, jotka muodostavat tämän kirjan luvut 8–9.

Keille tämä kirja kirjoitettiin ja miksi?

Mormon kirjoitti pakanoille ja Israelin huoneen jäsenille myöhempinä aikoina haluten ”taivuttaa kaikki – – maan ääret tekemään parannuksen ja valmistautumaan seisomaan Kristuksen tuomioistuimen edessä” (Morm. 3:22). Kun Moroni päätti isänsä kirjan, hän puhutteli suoraan niitä, jotka lukisivat hänen sanansa. Hän varoitti heitä heidän syntiensä seurauksista ja kehotti heitä tulemaan Herran luokse koko sydämestään (ks. Morm. 9:27).

Milloin ja missä se kirjoitettiin?

Luultavasti Mormon kirjoitti tämän kirjan luvut 1–7 vuosien 345 ja 401 jKr. välisenä aikana (ks. Morm. 2:15–17; 8:5–6). Hän päätti kirjoituksensa viimeisen taistelun jälkeen, joka käytiin nefiläisten ja lamanilaisten välillä Kumorankukkulan luona vuonna 385 jKr. (ks. Morm. 6:10–15; 7:1). Moroni kirjoitti luvut 8–9 luultavasti vuosina 401–421 jKr., kun hän vaelsi ”oman henkensä turvaksi” (ks. Morm. 8:4–6; Moroni 1:1–3).

Mitä erityisiä asiakokonaisuuksia tässä kirjassa on?

Tässä kirjassa kuvaillaan niiden profetioiden täyttyminen, jotka Nefi, Alma, Samuel Lamanilainen ja Jeesus Kristus olivat lausuneet ja jotka koskivat nefiläisten tuhoa (ks. 1. Nefi 12:19; Alma 45:9–14; Hel. 13:8–10; 3. Nefi 27:32). Mormon käyttää osasta kirjoituksiaan nimitystä ”aikakirjani kansani – – tuhosta” (Morm. 6:1). Hän osoitti, että nefiläisten kukistuminen oli seurausta heidän jumalattomuudestaan (ks. Morm. 4:12; 6:15–18).

Päätapahtumat

Mormon 1 Ammaron antaa Mormonille tehtävän pitää aikakirjaa kansasta hänen jälkeensä. Nefiläiset voittavat lamanilaiset taistelussa. Kaikkialla maassa vallitsee jumalattomuus, kolme nefiläistä opetuslasta eivät enää palvele kansan keskuudessa, ja Hengen lahjat yleensäkin otetaan pois. Herra kuitenkin tulee Mormonin luokse.

Mormon 2–3 Nefiläiset nimittävät Mormonin johtamaan sotajoukkojaan. Hän johtaa heitä taisteluihin lamanilaisia vastaan yli 30 vuoden ajan. Suuresta hävityksestä ja kärsimyksestä huolimatta nefiläiset kieltäytyvät tekemästä parannusta. Mormon hakee Nefin levyt Siminkukkulasta ja aloittaa aikakirjansa. Useiden voittojen jälkeen ihmiset alkavat kerskua omasta voimastaan ja vannoa koston valoja lamanilaisia vastaan. Mormon kieltäytyy johtamasta heitä enää. Hän kirjoittaa taivuttaakseen kaikki ihmiset myöhempinä aikoina valmistautumaan seisomaan Kristuksen tuomioistuimen edessä.

Mormon 4 Nefiläisten sotajoukot, joita Mormon ei enää johda, jatkavat taistelua lamanilaisia vastaan. Molemmin puolin on surmattu tuhansia ihmisiä. Lehin jälkeläisistä tulee jumalattomampia kuin minään muuna ajankohtana heidän historiansa aikana, ja lamanilaiset alkavat hävittää nefiläisiä. Mormon ottaa haltuunsa kaikki nefiläisten aikakirjat ja siirtää ne Siminkukkulasta Kumorankukkulaan.

Mormon 5–7 Mormon ottaa nefiläisten sotajoukot jälleen komentoonsa, vaikka hän tietää, että heidät hävitetään. Hän profetoi Mormonin kirjan esiin tulemisesta. Hän kokoaa nefiläiset Kumoranmaahan viimeiseen taisteluun lamanilaisia vastaan. Taistelun jälkeen hän murehtii kansansa tuhoa. Mormon kirjoittaa taivuttaakseen lamanilaisten jälkeläiset uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja ottamaan kasteen.

Mormon 8–9 Mormonin kuoleman jälkeen Moroni jatkaa aikakirjaa. Hän profetoi, että Mormonin kirja tulee julki Jumalan voimasta epäuskon ja jumalattomuuden aikana. Hän todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja opettaa, että ihmeet ja merkit seuraavat, kun uskoo Häneen. Hän kehottaa niitä, jotka lukevat hänen sanansa, tulemaan Herran luokse ja pelastumaan.

Tulosta