Kirjasto
Oppiaihe 142: Mormon 9


Oppiaihe 142

Mormon 9

Johdanto

Moroni päätti isänsä aikakirjan kehottaen kaikkia niitä, jotka eivät usko Jeesukseen Kristukseen, kääntymään Herran puoleen tekemällä parannuksen. Hän opetti, että Jumala on ihmeiden Jumala, joka ei muutu, ja että ihmeet lakkaavat vain epäuskon tähden. Hän kannusti ihmisiä uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja rukoilemaan Isää koko sydämestään Jeesuksen Kristuksen nimessä saadakseen sitä, mitä he tarvitsevat.

Opetusehdotuksia

Mormon 9:1–6

Moroni kehottaa niitä, jotka eivät usko Jeesukseen Kristukseen, tekemään parannuksen

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat tunteneet olonsa epämukavaksi. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksestaan ja selittämään, miksi he tunsivat olonsa epämukavaksi. Voisit myös kysyä heiltä, mikä olisi auttanut heitä tuntemaan olonsa kyseisissä tilanteissa mukavammaksi.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 9:1–5 ja panemaan merkille, mitä epämukavaa tilannetta Moroni kuvaili. (Voisit kehottaa oppilaita lukemaan myös kohdan Alma 12:12–15 ja kirjoittamaan tämän viitteen kohdan Morm. 9:1–5 viereen.)

  • Miltä jumalattomista tuntuu Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen edessä viimeisellä tuomiolla? Miksi heistä tuntuu siltä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Pelastusta ei voi olla ilman parannusta. Ihminen ei voi päästä Jumalan valtakuntaan synneissään. Olisi hyvin epäjohdonmukaista, että ihminen tulisi Isän kasvojen eteen ja asuisi Jumalan kasvojen edessä synneissään.

Luulen, että maan päällä on hyvin monia ihmisiä, monia heistä ehkä kirkossa – ainakin muutamia – joilla on sellainen käsitys, että he voivat kulkea tämän elämän halki tehden mitä haluavat, rikkoen Herran käskyjä, ja että he kuitenkin lopulta tulevat olemaan Hänen kasvojensa edessä. He ajattelevat, että he tekevät parannuksen, kenties henkimaailmassa.

Heidän pitäisi lukea nämä Moronin sanat [lainaa kohtaa Morm. 9:3–5].

Luuletteko, että ihminen, jonka elämä on ollut täynnä turmelusta, joka on kapinoinut Jumalaa vastaan, jolla ei ole ollut parannuksen henkeä, olisi onnellinen tai tuntisi olonsa mukavaksi, jos hänen sallittaisiin tulla Jumalan kasvojen eteen?” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 186, alkuperäinen kursivointi poistettu.)

  • Miksi meidän täytyy tehdä parannus synneistämme tänään eikä odottaa viimeiseen tuomioon? (Voisit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen kehottamalla heitä lukemaan kohdan Alma 34:33–38.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 9:6. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä epäuskoisten täytyy tehdä voidakseen tuntea olonsa mukavaksi Jumalan edessä. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat saaneet selville, pyydä heitä mainitsemaan, mitkä sanat ja ilmaukset jakeessa Morm. 9:6 kuvailevat ihmisiä, jotka ovat kääntyneet Herran puoleen ja rukoilleet anteeksiantoa. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä sanat ja ilmaukset.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan periaate, joka tiivistää jakeen Morm. 9:6. Pyydä kahta tai kolmea oppilasta lukemaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän vastauksistaan tulisi käydä ilmi seuraava totuus: Jos teemme parannuksen, meidät havaitaan tahrattomiksi, kun menemme Jumalan eteen.

Todista, että tekemällä parannuksen ja elämällä vanhurskaasti me voimme valmistautua niin että tunnemme olomme mukavaksi Herran edessä. Kehota oppilaita pohtimaan, mitä heidän tulee tehdä nyt ollakseen valmiita kohtaamaan Herran.

Mormon 9:7–20

Moroni julistaa, että Jumala tekee ihmeitä ja vastaa uskollisten rukouksiin

Kirjoita taululle sana ihmeet. Kysy oppilailta, kuinka he määrittelevät tämän sanan. Kun muutama oppilas on vastannut, kehota luokkaa etsimään Pyhien kirjoitusten oppaasta hakusana Ihme. Pyydä heitä lukemaan hakusana-artikkeli ja etsimään tietoa, joka voisi selventää tai täydentää heidän ehdottamaansa määritelmää.

  • Miksihän jotkut ihmiset eivät usko ihmeisiin?

Tiivistä Morm. 9:7–8 selittämällä, että Moroni puhutteli niitä viimeisten aikojen ihmisiä, jotka väittäisivät, ettei ilmoitusta, profetoimista, hengellisiä lahjoja eikä ihmeitä enää tapahdu.

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota kunkin parin toista oppilasta lukemaan itsekseen Morm. 9:9–11 samalla kun toinen lukee itsekseen Morm. 9:15–19. Pyydä kutakin oppilasta kirjoittamaan pääajatukset, jotka Moroni toi esiin saadakseen ihmiset uskomaan ihmeisiin. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, kehota heitä kertomaan parilleen, mitä he ovat kirjoittaneet.

Kirjoita taulun vasemmalle puolelle Ihmeet lakkaavat, kun me …

Kirjoita taulun oikealle puolelle Ihmeitä voi tapahtua, kun me …

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 9:20 ja pyydä luokkaa panemaan merkille kolme syytä, joiden vuoksi Jumala saattaisi lakata tekemästä ihmeitä lastensa keskuudessa. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan nämä syyt taululle siten, että ne täydentävät taulun vasemmalla puolella olevan lauseen, kuten seuraavasta taulukosta näkyy.

Pyydä oppilaita muotoilemaan kukin ihmeiden lakkaamisen syytä koskeva lausuma siten, että se ilmaisee, millä ehdoilla ihmeet ovat mahdollisia. Heidän vastaustensa tulisi olla samanlaisia kuin taulukon oikealla puolella olevat esimerkit.

Ihmeet lakkaavat, kun me …

Ihmeitä voi tapahtua, kun me …

vaivumme epäuskoon

vahvistamme uskoamme

poikkeamme oikealta tieltä

elämme oikein tai pidämme Jumalan käskyt

emme tunne Jumalaa, johon meidän tulisi turvata

opimme tuntemaan Jumalan ja turvaamaan Häneen

Kehota oppilaita tarkastelemaan pikaisesti jakeita Morm. 9:9, 19 ja panemaan merkille, mitä Moroni opettaa Jumalan luonteesta. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kysy:

  • Koska me tiedämme, että Jumala on muuttumaton ja että Hän on tehnyt ihmeitä lastensa keskuudessa entisinä aikoina, mitä me voimme tietää Hänen halukkuudestaan tehdä ihmeitä meidän elämässämme nykyään? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi ilmaista seuraava periaate: Jumala on aina tehnyt ihmeitä, ja koska Hän on muuttumaton, Hän tekee yhä ihmeitä uskomme mukaisesti. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle ja ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat sen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Morm. 9:19–20 viereen.)

Selitä, että me voimme kokea Jumalan ihmeellistä voimaa omassa elämässämme monin tavoin. Auta oppilaita miettimään, millä tavoin Jumala on yhä ihmeiden Jumala, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa palvelleen sisar Sydney S. Reynoldsin seuraavat sanat:

”Olen oppinut – –, että Herra auttaa meitä elämämme joka vaiheessa, kun pyrimme palvelemaan Häntä ja tekemään Hänen tahtonsa.

Uskon, että me kaikki voimme todistaa näistä pienistä ihmeistä. Me tunnemme lapsia, jotka pyytävät rukouksessa apua löytääkseen jonkin kadonneen esineen ja sitten löytävät sen. Me tiedämme nuoria, jotka keräävät rohkeutta seisoa Jumalan todistajina ja tuntevat Hänen tukea antavan kätensä. Me tunnemme ystäviä, jotka maksavat kymmenyksensä viimeisillä rahoillaan ja sitten kuin ihmeen kautta huomaavat pystyvänsä maksamaan opiskelumaksunsa tai vuokransa tai jollakin tavalla hankkimaan ruokaa perheelleen. Voimme kertoa kokemuksista, jolloin rukouksiimme on vastattu, ja pappeuden siunauksista, jotka ovat antaneet rohkeutta, tuoneet lohtua tai palauttaneet terveyden. Nämä päivittäiset ihmeet auttavat meitä tuntemaan Herran käden vaikutuksen elämässämme.” (”Ihmeiden Jumala”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 13.)

  • Mitä sellaisia kokemuksia teillä on ollut, jotka vahvistavat, että Jumala on yhä ihmeiden Jumala?

Mormon 9:21–37

Moroni kehottaa epäuskoisia uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja rukoilemaan Hänen nimessään

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 9:21. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miten Moroni opetti rukoilemaan taivaallista Isää.

  • Mitä Moroni lupasi? (Oppilaiden vastauksista tulisi kuvastua seuraava periaate: Jos me rukoilemme uskossa ja Kristuksen nimessä, taivaallinen Isä antaa meille, mitä ikinä me pyydämmekin.)

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä ”Kristuksen nimessä” rukoileminen tarkoittaa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan seuraava lausunto:

”Me rukoilemme Kristuksen nimessä silloin, kun meidän mielemme on Kristuksen mieli ja meidän toiveemme ovat Kristuksen toiveita – kun Hänen sanansa pysyvät meissä (ks. Joh. 15:7). Sitten me pyydämme sellaista, mitä Jumala voi suoda. Moniin rukouksiin ei saada vastausta, koska niitä ei lausuta ollenkaan Kristuksen nimessä. Ne eivät mitenkään edusta Hänen mieltään vaan nousevat ihmissydämen itsekkyydestä.” (Bible Dictionary, ”Prayer”.)

Voisit esittää seuraavat kysymykset:

  • Kuinka voimme varmistaa, että asiat, joita rukoilemme, ovat sitä, mitä Herra haluaa meille?

  • Milloin olette nähneet, että jakeessa Morm. 9:21 annettu lupaus on täyttynyt? (Sinun täytyy ehkä antaa oppilaille hetki aikaa ajatella tätä kysymystä, ennen kuin he vastaavat.)

Tiivistä Morm. 9:22–25 selittämällä, että Vapahtaja lupasi opetuslapsilleen siunauksia, kun Hän lähetti heidät opettamaan evankeliumia. Pyydä oppilaita silmäilemään jakeita Morm. 9:22–25 ja mainitsemaan joitakin niistä siunauksista.

  • Mitä teille merkitsee se, että Vapahtaja ”vahvistaa kaikki sanansa”? (Ks. Morm. 9:25.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 9:27–29 ja panemaan merkille, mitkä asenteet ja teot auttavat heitä olemaan kelvollisia ja saamaan Jumalan apua. Voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan näistä jakeista tiivistelmän seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan.

Päätä tämä oppitunti siten, että tiivistät kohdan Morm. 9:30–34 kertomalla oppilaille, että Moroni oli huolissaan siitä, että jotkut ihmiset viimeisinä aikoina hylkäisivät Mormonin kirjan sanoman niiden ihmisten vajavaisuuksien vuoksi, jotka ovat kirjoittaneet sen, ja sen kielen vajavaisuuksien vuoksi, jolla se kirjoitettiin. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 9:35–37. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mistä syistä Mormon ja muut rukoilivat, että Mormonin kirja tulisi julki myöhempinä aikoina. (Jotta heidän veljiensä eli lamanilaisten jälkeläiset voitaisiin palauttaa ”Kristuksen tuntemiseen” ja niihin liittoihin, jotka Jumala on tehnyt Israelin huoneen kanssa.)

Auta oppilaita luomaan katsaus siihen, mitä he ovat tänään oppineet, esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Millä tavoin Mormonin kirja on todiste siitä, että Jumala on ihmeiden Jumala ja että Hän vastaa rukouksiin?

  • Mitä sellaisia totuuksia olette tänään oppineet, jotka vaikuttavat teidän henkilökohtaisiin rukouksiinne?

Kertaus: Mormon

Käytä jonkin verran aikaa auttaaksesi oppilaita kertaamaan Mormonin kirjan. Pyydä heitä miettimään, mitä he ovat oppineet tästä kirjasta sekä seminaarissa että tutkiessaan pyhiä kirjoituksia itsekseen. Kehota heitä silmäilemään pikaisesti joitakin Mormonin kirjan lukujen tiivistelmiä auttaaksesi heitä muistamaan. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mikä Mormonin kirjassa on innoittanut heitä tai auttanut heitä saamaan suuremman uskon Jeesukseen Kristukseen.

Kommentteja ja taustatietoja

Mormon 9:9–10. ”Jumala on sama eilen, tänään ja ikuisesti”

Moroni julisti, että Jumala on muuttumaton olento, joka on ”sama eilen, tänään ja ikuisesti” (Morm. 9:9). Kohdan OL 20:11–12 mukaan Mormonin kirjan esiin tuleminen todistaa, että edelleenkin ”Jumala innoittaa ihmisiä ja kutsuu heitä pyhään työhönsä” meidän aikanamme kuten Hän on tehnyt entisaikoina ”osoittaen siten, että hän on sama Jumala eilen, tänään ja ikuisesti”.

Julkaisussa Lectures on Faith [Luentoja uskosta] esitetään, että saadakseen täydellisen uskon Jumalaan ihmisellä täytyy olla oikea käsitys Jumalan luonteesta, täydellisyydestä ja ominaisuuksista (ks. Lectures on Faith, 1985, s. 38). Yksi Jumalan ominaispiirteistä on se, että Hän ei muutu: ”[Jumala] ei muutu eikä Hänessä ole vaihtelevaisuutta vaan Hän on sama iankaikkisesta iankaikkiseen ollen sama eilen, tänään ja aina, ja Hänen kulkunsa on yhtä iankaikkista kiertokulkua ilman poikkeamaa” (Lectures on Faith, s. 41).

Mieti, millainen siunaus on tietää, että Jumala jatkaa pyhää työtään meidän aikanamme ja että Hän pysyy samana eilen, tänään ja ikuisesti.

Mormon 9:10–26. Ihmeet

Moroni antoi monia merkkejä, jotka todistavat Jumalan ihmeistä – taivaan ja maan luominen, ihmisen luominen sekä Jeesuksen ja apostolien tekemät ihmeet (ks. Morm. 9:17–18). Moronin kuvailema ”ihmeiden Jumala” on olemassa yhä nykyään. Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että meidän aikanamme tapahtuu monia ihmeitä ja niitä on Jeesuksen Kristuksen tosi kirkossa:

”Kirkkomme työssä ja jäsentemme elämässä tapahtuu joka päivä monia ihmeitä. Monet teistä ovat nähneet ihmeitä omin silmin, kenties enemmän kuin käsitättekään.

Ihmeen on määritelty olevan ’suotuisa tapahtuma, jonka saa aikaan jumalallinen voima, jota kuolevaiset eivät ymmärrä eivätkä itse pysty toistamaan’ [julkaisussa Encyclopedia of Mormonism, toim. Daniel H. Ludlow, 5 osaa, 1992, osa 2, s. 908]. Useimmat epäuskonnolliset ihmiset ja jotkut uskonnollisetkin hylkäävät ajatuksen siitä, että jumalallinen voima saa aikaan joitakin tapahtumia. – –

Jeesuksen Kristuksen tosi kirkossa tehdään aina ihmeitä pappeuden voimalla [ks. George Q. Cannon, Gospel Truth, 1987, toim. Jerreld L. Newquist, s. 151–152]. Mormonin kirjassa opetetaan, että ’Jumala on järjestänyt keinon, jolla ihminen voi uskon kautta tehdä voimallisia ihmeitä’ (Moosia 8:18). Tämä keino on pappeuden voima (ks. Jaak. 5:14–15; OL 42:43–48), ja tällä voimalla tehdään ihmeitä uskon kautta (ks. Et. 12:12; Moroni 7:37).” (”Miracles”, Ensign, kesäkuu 2001, s. 6, 8.)

Mormon 9:32–34. Moroni kirjoitti uudistetuksi egyptiksi

Moroni sanoi osaavansa kirjoittaa ainakin kahdella kielellä: hepreaksi ja uudistetuksi egyptiksi. Hän huomautti, että jos levyt ”olisivat olleet kyllin suuret”, hän olisi kirjoittanut hepreaksi. Aikakirjaa pitäneet käyttivät kuitenkin uudistettua egyptiä, koska levyillä ei ollut riittävästi tilaa (ks. Morm. 9:32–33). Aikaisemmin Mormonin kirjassa sekä Nefi että kuningas Benjamin vahvistivat käyttävänsä egyptin kieltä. Kaivertaessaan pieniin levyihin Nefi sanoi kirjoittavansa egyptiläisten kielellä (ks. 1. Nefi 1:2). Puhuessaan pojilleen pronssilevyjen tärkeydestä kuningas Benjamin huomautti, että Lehi osasi lukea aikakirjaa, koska ”hänelle oli opetettu egyptiläisten kieli” (Moosia 1:4). Sen vuoksi me ymmärrämme, että Lehi opetti sekä evankeliumia että egyptin kieltä ”lapsilleen, niin että he siten saattoivat opettaa niitä lapsilleen” (Moosia 1:4). On ilmeistä, että tämä malli jatkui läpi myöhempien aikakirjanpitäjien sukupolvien, kunnes Moroni oppi kielen isältään. Moroni kuitenkin myönsi, että hän kirjoitti uudistetuksi egyptiksi, joka oli periytynyt ja muuttunut heidän puhetapansa mukaisesti (ks. Morm. 9:32), osoittaen, että Lehin ajan jälkeen seuranneiden tuhannen vuoden kuluessa kielenkäyttö oli jossakin määrin muuttunut. Tämä voisi selittää sen, miksi Moroni lopetti huomautukseen, ”ettei mikään muu kansa osaa meidän kieltämme”, mutta Jumala oli valmistanut keinot aikakirjan lopulliseen tulkitsemiseen ja kääntämiseen (Morm. 9:34). Lehin aikoina egyptin kieltä käytettiin yleisesti. Sitä käyttivät erityisesti kauppiaat, jotka matkasivat laajalti kaikkialla Jerusalemia ympäröivillä seuduilla. Mikäli, kuten jotkut ovat esittäneet, Lehin ammatti edellytti hänen matkustavan kaikkialla sillä seudulla, hän olisi todennäköisesti pitänyt huolen siitä, että hänen poikansa oppivat egyptiläisten kielen ollakseen tukena perheen elinkeinon harjoittamisessa.

Tulosta